beantwoord

[Modem firmware] Arcadyan Experia Box V8

• 1 september 2015
  • 187 reacties
  • 16565 keer bekeken

Toon het eerste bericht

187 reacties

Reputatie 8
Badge +16
modem loopt vol met CRC-errors,millioenen,en start dan opnieuw op,elke 2 dagen op nieuw en opnieuw en opnieuw enz enz
Normaal gesproken is dit niet firmware gerelateerd. CRC's duiden vaak op een slechte verbinding, de aanwezigheid van een storingsbron of interferentie op de lijn.

Hooguit zou je een factory reset kunnen proberen.
Sorry Franzki,het zijn FEC-errors,en een factory reset heb ik ongeveer al 30x gedaan.
CRC-errors zijn er maar 65
Reputatie 8
Badge +2
Ik heb zojuist contact gehad met de contactpersoon binnen de organisatie. Er is nog niets bekend over een datum waarop een patch wordt uitgerold. Ik zit er bovenop. Zodra er meer bekend wordt, kom ik met nieuws! 🙂
Blijkbaar ben ik niet de enige waar sinds de update de WIFI instabiel is geworden. Mijn ouders hebben dezelfde problemen sinds de update.

Zelfde symptonen; netwerk op WIFI valt weg (zowel LAN als internet) en Windows geeft foutmelding "Geen internet". Vervolgens of wachten, of stekker eruit en erin en dan werkt het weer.
Reputatie 8
Badge +2
Hi Jeroen. Dit probleem lijkt niet zo veel met de 'nieuwe' firmware te maken te hebben. Dat jullie tegen dezelfde problemen aanlopen is dan ook toeval wat mij betreft. Heb je al eens geprobeerd het modem te resetten en een ander kanaal in te stellen? Verneem je reactie graag.
Reputatie 8
Een heel ander iets dan waar de vorige berichten over gaan.

Ik zit op glasvezel, maar heb geen nadelige problemen.
Niet met de snelheid of andere negatieve zaken die mij opvallen in de connectie.

Toch vermoed ik een "schoonheidsfoutje" in de werking van de modem/router.
Als ik bij de log-informatie kijk, komt er typisch elk uur dezelfde "Fail 096" melding.
Eigenlijk nooit aandacht aan geschonken, maar zou dat niet "strakker" moeten lopen, zonder die meldingen?

Een deel van de log-informatie (privé WAN-adres e.d. afgeschermd).

TR069: Inform Fail!! (Invalid URL or ACS unreachable)
TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
TR069: Sending 2 PERIODIC inform.

Reputatie 8
Badge +9
Lees onderstaande Wiki eens over deze Remote Management functie in de modem.

https://en.wikipedia.org/wiki/TR-069

Modem vraagt om info aan ACS maar krijgt deze niet terug en meldt dit in het log.
Maar dit is verder niet van invloed op de werking van de modem of de kwaliteit van de verbinding...
waarschijnlijk krijgt het modem om de 7200 sec wel antwoord. Beetje n gretig stukje hardware. Moet gewoon op z'n beurt wachten.
Reputatie 8
Ik begrijp dat het om de achterliggende communicatie betreft van de Telfort remote support, als ik het zo mag uitdrukken. (Bijv. controle op de functies van de TV set-up box, werking van het modem, firmware e.d. ----> via dat protocol zal de nieuwe firmware ook zijn geflashed neem ik aan).
Maar daar houdt mijn begrip dan ook op.

Als het modem dan info vraagt aan ACS, zou het dan niet logischer zijn dat er wel een respons terugkomt?
Met een fail wordt de suggestie gewekt dat die achterliggende service, of net wat er wordt aangeroepen niet werkt, of niet aanwezig is. Kun je die aanroep elk uur dan niet beter opheffen, door de functie in de firmware uit te schakelen? Vandaar met wat ik noem "schoonheidsfoutje", want ik merk verder inderdaad geen beperkingen van de functies van internet of TV.

EDIT:
Wachten op respons (omdat het te gretig is ?) en daardoor een andere melding veroorzaakt zou IMO evengoed "netjes" moeten zijn geprogrammeerd zodat een melding correct wordt afgehandeld.
nou laten we het eens terug brengen naar n situatie irl.
Hij die het hardst en het vaakst roept krijgt dikwijls het eerst antwoord. :)
Dat modem doet dat ook maar. Want stel je voor dat het modem bescheiden 1 keer p/dag om info zou vragen en toevallig is er net 'n kink in de kabel.
Ik weet t, erg technisch onderbouwt is mijn theorie niet. En ja, zou ergens in de software van dat ding miss best anders kunnen. Maar miss is dit modem niet zo slim. Kwaad kan 't kennelijk niet. Ik zie 't regelmatig terug komen op t forum als zorggelijk item. Bij mij is t exact zo trouwens.
Reputatie 8
Als het nodig is één keer per uur info op te vragen, uiteraard moet dat dan ook gestand blijven. Alleen wie "het eerst roept", of de ander, zou wel beter afgehandeld kunnen worden. Ik denk een paar regeltjes code in de firmware aanpassen en het zou netjes opgelost kunnen zijn. Maar goed, ik denk dat het Telfort team dat het beste zou kunnen doorspelen naar de heren technici.
Reputatie 8
Badge +9
Het modem checkt standaard éénmaal per 2 uur (7200 seconden) de lease van het IP-adres.
Op de helft van de lease time vraagt het device aan de DHCP-server van de provider of het IP-adres nóg een lease time periode mag worden gegeven.
En op dát verzoek wordt door de server niet (correct) geantwoord, en dat zie je in het log.
Wellicht is dat inderdaad te verhelpen maar lijkt me voor de provider geen haastklus... 😉
Exact. Zolang dat modem maar 1 x binnen de 7200 sec het juiste antwoord krijgt is er niks mis.
Beetje minder perfectionisme mag best hoor beste Babylonia. 🙂
Badge +1
@Webcare

Verzoek of de laatst beschikbare firmware de "Arcadyan firmware update 02.00.135W4" naar mijn modem verzonden kan worden. Ik kreeg vandaag een email van jullie dat "Meer TV" beschikbaar was maar dat gaat het nu niet worden met de oude firmware 02.00.132v3W4. Alvast bedankt 🙂
Reputatie 8
Badge +16
Volgens mij krijg je de nieuwe firmware automatisch... als je deze versie na drie maanden nog niet hebt, kan het misschien nodig zijn om je modem een keertje terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Reputatie 8
Badge +9
Ik heb een paar dagen geleden een Experiabox met oudere firmware aangesloten en na 5 minuten begon het blauwe upgrade-lampje te branden en werd de nieuwe firmware geinstalleerd...
Badge +1
@Franzki

Het exemplaar dat ik gebruik is nog steeds het pilot test modem (KPN logo) van een paar jaar geleden. Misschien heeft deze versie geen zin in een upgrade :D
Ik ga je advies opvolgen om de modem terug te zetten naar de fabrieksinstellingen nadat de familie is uitgekeken met tv kijken en internetten vanavond.

@Enterprise

Vreemd dan dat die van mij daar geen zin in heeft om te vernieuwen maar goed ik zal vanavond eens kijken of de tip van Franzki zal werken. Wordt vervolgd
Reputatie 8
Badge +16
Het exemplaar dat ik gebruik is nog steeds het pilot test modem (KPN logo) van een paar jaar geleden.

Dan kan het geen kwaad om bij Telfort een nieuwe Experiabox te vragen... Mijn (Telfort) Experiabox heeft "Hardware Version" R02. En als ik me goed herinner is de KPN-hardware uit de pilot-tijd ouder.
Badge +1
Het exemplaar dat ik gebruik is nog steeds het pilot test modem (KPN logo) van een paar jaar geleden.

Dan kan het geen kwaad om bij Telfort een nieuwe Experiabox te vragen... Mijn (Telfort) Experiabox heeft "Hardware Version" R02. En als ik me goed herinner is de KPN-hardware uit de pilot-tijd ouder.

En inderdaad heeft het terugzetten naar de fabrieksinstellingen de weg vrijgemaakt voor een upgrade van de gewenste firmware van het modem. Een back-up van de instellingen hierna teruggezet in het modem. Hierna de tv-ontvanger ontkoppelt van stroom voor 30 sec. Na deze handeling is "Meer TV" nu wel zichtbaar in het menu van de ontvanger. Franzki bedankt voor het meedenken 🙂
Hi Jeroen. Dit probleem lijkt niet zo veel met de 'nieuwe' firmware te maken te hebben. Dat jullie tegen dezelfde problemen aanlopen is dan ook toeval wat mij betreft. Heb je al eens geprobeerd het modem te resetten en een ander kanaal in te stellen? Verneem je reactie graag.

Andere kanalen heb ik al getest.
Het modem bij mijn ouders heb ik afgelopen weekend gereset, die van mij had ik al eerder gereset. De ervaring bij mij is dat het modem na ongeveer een maand keuren gaat vertonen. Had echt het idee dat na de firmware update de problemen zijn ontstaan...
Ik hou het wel weer in de gaten (die van mij zit nu op 20 dagen uptime).
Reputatie 8
Badge +2
Vanuit de organisatie wordt mij medegedeeld dat er geen update wordt verwacht voor de jaarwisseling. Men is op de achtergrond uiteraard wel bezig om dit alsnog zo snel als mogelijk te realiseren. Zodra er meer bekend wordt, vernemen jullie weer van mij.

Andere kanalen heb ik al getest.
Het modem bij mijn ouders heb ik afgelopen weekend gereset, die van mij had ik al eerder gereset. De ervaring bij mij is dat het modem na ongeveer een maand keuren gaat vertonen. Had echt het idee dat na de firmware update de problemen zijn ontstaan...
Ik hou het wel weer in de gaten (die van mij zit nu op 20 dagen uptime).

Gisteren weer het nodige geklaag mogen ontvangen over het nieuwe modem.
Feit is dat het accesspoint (notabene een wrt54gs :)) aan de andere kant van het huis, ondanks het zwakkere signaal, een betere verbinding geeft dan de Experiabox.
Ze gaan Telfort mailen voor een nieuw modem.
Graag een update van kant van Telfort 🙂

Ik heb het fixen van de problemen die ik met het internet heb maar opgegeven....
Reputatie 8
Badge +2
Hoi karish, dank voor het wakkerschudden! Het staat nog steeds uit bij de leverancier. Ik heb zojuist om een update gevraagd vanuit de organisatie. Als ik meer weet, weet jij het ook. 🙂
Reputatie 1
Helaas zijn de experia boxen in alle varianten meermaals de oorzaak van ontevreden klanten, hoe simpel is het om goede materialen te gebruiken waardoor klanten tevreden zijn en blijven?

Nu moeten support medewerkers op telefoontjes mailtjes fora etc reageren op allerlei ellende die te voorkomen is.

Wij gebruiken de V8 op de camping maar dan wel met een losse wifi router, thuis via glas hebben we gelukkig nog de apparatuur van de XMS periode, prima spul en werkt altijd, beter dan die experia toestanden; lijkt me een duidelijk verkoopsignaal lever je goede materialen verkoop je meer dan dat je spullen gebruikt die allerlei ellende voor de klant opleveren...
Goede kwaliteit verkoopt zichzelf

Reageer