beantwoord

[Modem firmware] Arcadyan Experia Box V8

• 1 september 2015
  • 187 reacties
  • 16700 keer bekeken

Toon het eerste bericht

187 reacties

Reputatie 8
Badge +2
Hoi Modyun! De internetsnelheid van alle klanten met een Standaard- en Extra abonnement wordt in fasen verhoogd naar 40Mb/s / 4Mb/s en 80Mb/s / 8Mb/s (Extra). In praktijk kunnen de snelheden zelfs hoger uitvallen. Kennelijk zat jij in een 'vroege batch', aangezien je er nu al plezier van hebt. De verwachting is dat het nog een lange tijd duurt voordat alle klanten zijn omgezet naar het andere netwerk. Dit om ervoor te zorgen dat het netwerk niet overbelast raakt.
Reputatie 8
Normaal gesproken dient de upgrade 's nachts plaats te vinden, deze upgrade liep blijkbaar nog.
In mijn geval denk ik niet dat er normaal al een upgrade had plaatsgevonden.
Het is dat ik zelf handmatig een reset heb uitgevoerd, en daarmee werd nu tevens de upgrade in gang gezet.

Misschien ligt het aan mijn persoonlijke instellingen in de modem/router dat het niet automatisch reeds eerder is gebeurd?
Bij een eerder telefonisch contact wat ik met de Telfort klantendienst had kon de medewerker "niet in mijn modem".
Na een reset (en alles volgens fabrieksinstellingen) wel.

Aanvulling / edit van het bericht:
Ik kom nu toch wat vreemd gedrag tegen.
TV ingeschakeld en kreeg beeld met haperingen erin.
In de TV set-up box de software opnieuw inladen + fabrieksreset, bracht niet de gewenste verbetering.

Ga de Experia Box nu opnieuw resetten, maar erna alle persoonlijk instellingen handmatig opnieuw invoeren, en geen gebruik meer maken van de back-up die nog vanuit de oudere firmware is gemaakt.
Mogelijk dat de eerdere back-up van de configuratie toch niet 100% compatibel is met de nieuwe firmware.

Ik kom er later opnieuw op terug.
@Modyun, dank voor de bevestiging dat het issue met de uploadsnelheid ook echt is opgelost.
Reputatie 3
Badge +2
Hier is de nieuwe firmware vanmorgen uitgerold : 02.00.136W4 (05.02.2016-13:45:02)
Ik heb een 40/4 abonnement , zowel de download als de upload snelheden zijn niet anders dan bij de vorige firmware versie.
Heb al een tijdje in de praktijk 45/10 en de verbinding is sinds ik vorig jaar juni altijd zeer stabiel geweest ( toen abonnement 30/3 )
Vooral de uploadsnelheid is sinds een maand geleden opgelopen van 4 naar bijna 10 mb.
Deze firmware update ging probleemloos , niets opnieuw hoeven instellen .
Badge
Vannacht heeft mijn modem nieuwe firmware ontvangen:

Runtime Code Version: 02.00.135W4 (31.07.2015-15:35:48)

Helaas kreeg ik op de TV nu foutcode 12 te zien. Een volledige reset van het modem was nodig om weer TV te kunnen kijken.

De TV-ontvanger heeft een IP-adres in mijn netwerk gekregen en bij Voice Status in het modem zijn in het overzicht de ingaande en uitgaande gesprekken nu gescheiden.
Weet iemand wat er nog meer gewijzigd is?

De 'telefooncentrale' optie is ook verdwenen. Je kon aanmelden met een SIP client op de router middels interne accounts *101 t/m *110.
Die optie is weg. Ik kan nu mijn smartphone met sip client niet meer verbinden met de router en mijn vaste nummer oppakken als ik thuis ben.

Dat was net een optie de het verschil maakte met KPN.

Heb hier trouwens een klacht over ingediend, 't zal mij benieuwen.
'k Vind het goed balen dat het weg is.
Reputatie 1
Uit analyses is gebleken dat er niets veranderd zou moeten zijn in de uploadsnelheid. Er is dan ook niets bijzonders uit de tests bij de betreffende cases die behandeld zijn gekomen. Ik kan me voorstellen dat jullie hier anders over denken. Mocht je alsnog een probleem ervaren, dan wil ik jullie verzoeken dit te melden en daarbij te vermelden welke problemen je exact ervaart, het liefst met screenshots zodat ik dit duidelijk kan terugkoppelen binnen de organisatie. Bij voorbaat dank.
Het is ongeloofwaardig dat je met dit antwoord komt !
Ik dacht even dat Telfort onze klachten serieus zou nemen maar helaas!
De klachten zijn bekend bij u/telfort inclusief de bijbehorende bewijzen/screenshots dus vragen naar hetzelfde is dus zinloos!
Badge
Sinds vanmorgen staat er nieuwe firmware op mijn Arcadyan.

Sinds vandaag kan ik geen pop3 meer binnenhalen van andere providers.
Net een reset gedaan en werkt weer,

Maar zodra ik Enable DMZ Function aanzet valt het ophalen van de email uit van andere providers uit en kan ik geen mails meer versturen.

Heb net uitgezet en kan weer zonder problemen mails versturen en ontvangen.
Dit probleem is sinds de nieuwe firmware.

Via IMAP lukt het wel om connectie te maken, maar via pop3 niet.

In log modem zie ik ook continu deze error voorbijkomen:
TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)

Zie trouwens ook deze waarde erg hoog:
uncorrected DTU Counter 503545
Direct bij reboot al een hoog getal.

Onderstaand heeft betrekking op de 02.00.136W4:
Het door jou genoemde "issue" kon ik reproduceren.
Echter nadat ik een upgrade van de 135W4 naar de 136W4 i.c.m. een factory reset is het issue niet meer te reproduceren.
En werkt het ophalen en verzenden van POP3 mail in alle gevallen.
Mijn voorstel is dat je back-up maakt van jou specifieke eigen instellingen, daarna de VGV7519 een factory reset geeft via de paperclip-methode.
Daarna uiteraard de back-up terug zet en DMZ weer aanzet.
Ik denk dat er tijdens de upgrade, mogelijk i.c.m. DMZ er iets omgevallen is.

Jou andere melding m.b.t. TR069, dit heeft te maken met remote beheer.
En specifiek in dit geval dat de ACS niet reageert, dit komt wel vaker voor en betreft een netwerk issue.
Dit heeft verder geen impact op de diensten.

@ericfocus na mijn vakantie zal ik met paperclip methode de reset doen. Dat had ik nog niet geprobeerd.
Zal eerst een backup maken van instellingen. Maar duurt nog even voor ik dit ga doen.

Thanks voor de info 🙂
Reputatie 8
Badge +2
@Franzki,

Er is meermaals getest op een testomgeving die overeenkomt met een verbinding bij onze gebruikers. Het feit dat dit nog speelt bij jou (en misschien ook bij anderen) geeft aan dat er inderdaad iets niet helemaal goed gaat (wat mogelijk lastiger te detecteren is dan aanvankelijk gedacht). Ik heb jouw duidelijke screenshot (waarvoor dank) wederom doorgezet naar de mensen die hierover gaan, ik houd je op de hoogte van de vorderingen.

@karish,

Deze problemen zijn mij niet bekend, althans, deze lijken niet zoveel met de vernieuwde firmware te maken te hebben.

@DolphinCraft,

Voor meer informatie over bridged iTV wil ik je graag wijzen op dit topic.

Edit:

@seppetto,

Het is helaas een lastig te traceren probleem. Zodoende is het noodzakelijk nieuwe gegevens aan te leveren. Ook jouw situatie heb ik als voorbeeld doorgestuurd naar de mensen die dit gaat testen en uitsluiten.
Graag een update van kant van Telfort 🙂

Ik heb het fixen van de problemen die ik met het internet heb maar opgegeven....
Reputatie 8
Zal eerst een backup maken van instellingen.
Backup van instellingen vanuit een eerdere firmware versie heeft in ieder geval geen zin.

Daar ben ik net achter gekomen.
Zie vanaf Aanvulling / edit van het bericht: van mijn vorige reactie net boven die van jezelf.
Daarmee kreeg ik juist problemen met de TV set-up box.

Het was te proberen een back-up uit oudere firmwareversie in te laden, want het bespaart je tijd. Men neemt dan wel een risico dat het niet betrouwbaar werkt zoals nu blijkt en er kennelijk een aantal zaken worden meegenomen die vanuit de "oude firmware" set-up niet meer netjes terechtkomen bij de nieuwe firmware.

Heb nu de volgende stappen doorgenomen:
- reset (met paperclipje) van Experia Box en alles default laten staan (default instellingen)
- TV set-up box (Arcadyan HMB2260) opnieuw inladen van software + reset naar fabrieksinstellingen

To zover loopt erna alles zonder problemen.

Daarna alles opnieuw handmatig ingesteld zoals het vroeger eigenlijk ook allemaal was ingesteld.
Als referentie had ik schermafdrukken gemaakt, om makkelijker erna alle instellingen na te lopen, zoals:
- verandering van IP gateway (om niet in conflict te komen met "standaard" IP-adressen bij gebruik VPN)
- vaste LAN IP-adressen op basis van MAC-adres voor een aantal aangesloten apparaten.
- port forwarding
- verfijning van een aantal instellingen om de veiligheid te verhogen

Erna:
- reboot van de Experia Box (voor zover tussendoor al niet gebeurt met inregelen van eigen settings)
- back-up van alle instellingen / veranderde set-up van de Experia Box
- met de nieuwe instellingen / set-up, voor alle zekerheid nogmaals
----> TV set-up box (Arcadyan HMB2260) opnieuw inladen van software + reset naar fabrieksinstellingen

Alles werkt nu zonder storingen en problemen zoals het was bedoeld.

Belangrijkste les in deze om te onthouden.
Inladen van set-up backup vanuit een oudere firmware versie werkt niet / is onbetrouwbaar.

Overigens verzoek om niet onnodig een compleet voorgaande bericht bij beantwoording aan te halen (of zelfs dubbele aanhalingen). Hooguit een bepaald issue waar je aandacht op wilt vestigen eruit lichten.
Reputatie 8
Badge +16
Zou eenieder middels duidelijke (het liefst voor en na de upgrade) screenshots aan kunnen geven wat precies het probleem is?

Goed dat jullie het oppakken... maar... het staat er toch allemaal al?
Volgens mij kunnen jullie dit gewoon reproduceren met een Arcadyan modem op een VVDSL lijn.
(of het ook mis gaat met ADSL en VDSL durf ik niet te zeggen)
Badge
eind deze week heb ik vernomen dat de nieuwe firmware gereleased gaat worden... 🆒
Ik heb nog altijd de oude firmware maar voor de grap dat QoS eens uitgezet.
Ook bij mij levert dat ongeveer 2 mb extra upload snelheid op.

http://www.speedtest.net/my-result/4658098493

http://www.speedtest.net/my-result/4658689581
Badge
Ook mijn moeder heeft deze firmware ontvangen er ervaren de F12 foutmelding, heb toen met de 2e lijns gebeld deze hadden een KPN repo aangevraagd welke geen effect had.
Eergisteren modem reset uitgevoerd waarna de tv weer werkte.
Echter kreeg ik gister de melding dat haar telefoon het niet deed.

Na dingen uit te sluiten op het modem gekeken, bleek uit eindelijk dat haar telefoonnummer niet aan "phone 1" was toegekend.
Reputatie 8
Een heel ander iets dan waar de vorige berichten over gaan.

Ik zit op glasvezel, maar heb geen nadelige problemen.
Niet met de snelheid of andere negatieve zaken die mij opvallen in de connectie.

Toch vermoed ik een "schoonheidsfoutje" in de werking van de modem/router.
Als ik bij de log-informatie kijk, komt er typisch elk uur dezelfde "Fail 096" melding.
Eigenlijk nooit aandacht aan geschonken, maar zou dat niet "strakker" moeten lopen, zonder die meldingen?

Een deel van de log-informatie (privé WAN-adres e.d. afgeschermd).

TR069: Inform Fail!! (Invalid URL or ACS unreachable)
TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
TR069: Sending 2 PERIODIC inform.

Reputatie 8
@likewise
Zie ander draadje wat je ervoor hebt opgezet < HIER >
Het werkt bij mij namelijk wel gewoon.
Reputatie 8
Badge +10
@Hesjo
Als je QoS nu weer aanzet dan lijkt de hoge uploadsnelheid gehandhaaft te blijven.
Tot dat je de modem reboot, dan moet je QoS weer opnieuw uit- en weer inschakelen.
Zo heb ik het althans begrepen... :8
Reputatie 1
Vannacht heeft mijn modem nieuwe firmware ontvangen:

Weet iemand wat er nog meer gewijzigd is?

Nou, ik ben erachter gekomen wat er nog meer gewijzigd is :(
De uploadsnelheid is nog maar 3 Mbps, terwijl ik een 50/5 abonnement heb. Vorig jaar overkwam me hetzelfde met het Zyxel-modem na een firmware update. Daarom heb ik eind vorig jaar een Experia gekregen, omdat de problemen met het Zyxel-modem maar niet werden opgelost. Hoe staat het nu met de uploadsnelheid van dat modem?
Ik moet zeggen dat ik hier toch wel moedeloos van begin te worden. Kan nieuwe firmware niet behoorlijk getest worden, voordat het wordt uitgerold.
Reputatie 8
Badge +10

De uploadsnelheid is nog maar 3 Mbps, terwijl ik een 50/5 abonnement heb.

Welke uploadsnelheid had je dan voor de firmware-update..?
Een TOT 50/5 Mbps abonnement kan iedere uploadsnelheid hebben tussen de 3 en 5 Mbps...

Het is trouwens mogelijk dat door de vernieuwde firmware de modem opnieuw moet intrainen, en je nu op een startprofiel van 30/3 zit.
Kan je eens een screenprint plaatsen van de statuspagina van de modem waarop de actuele en de haalbare (attainable) snelheden staan..?
Reputatie 2
Badge
Hier ook de update gekregen ,ging probleemloos
VDSL 2+ tot wijkkast glasvezel , laatste stukje koper
Snelheden zijn onveranderd, alleen de TV-ontvanger even uit/aan moeten schakelen (geen standby ) omdat opnames niet afspeelbaar waren.

Bedoel FttH. Glasvezel tot in huis. Heb nog steeds de 'oude' firmware. De firmware staat blijkbaar ook nog niet klaar dat je met een harde reset hem op kan laten halen...
Reputatie 8
Badge +10
Lees onderstaande Wiki eens over deze Remote Management functie in de modem.

https://en.wikipedia.org/wiki/TR-069

Modem vraagt om info aan ACS maar krijgt deze niet terug en meldt dit in het log.
Maar dit is verder niet van invloed op de werking van de modem of de kwaliteit van de verbinding...
Reputatie 8
Badge +10
[...]
De firmware staat blijkbaar ook nog niet klaar dat je met een harde reset hem op kan laten halen...

De firmware wordt normaalgesproken 's nachts rond 04.00 uur naar de modems gepushed.
Dit gebeurd wel in batches (aantal duizend klanten tegelijk) dus even wachten tot je aan de beurt bent... 😉
waarschijnlijk krijgt het modem om de 7200 sec wel antwoord. Beetje n gretig stukje hardware. Moet gewoon op z'n beurt wachten.
Reputatie 8
Ik begrijp dat het om de achterliggende communicatie betreft van de Telfort remote support, als ik het zo mag uitdrukken. (Bijv. controle op de functies van de TV set-up box, werking van het modem, firmware e.d. ----> via dat protocol zal de nieuwe firmware ook zijn geflashed neem ik aan).
Maar daar houdt mijn begrip dan ook op.

Als het modem dan info vraagt aan ACS, zou het dan niet logischer zijn dat er wel een respons terugkomt?
Met een fail wordt de suggestie gewekt dat die achterliggende service, of net wat er wordt aangeroepen niet werkt, of niet aanwezig is. Kun je die aanroep elk uur dan niet beter opheffen, door de functie in de firmware uit te schakelen? Vandaar met wat ik noem "schoonheidsfoutje", want ik merk verder inderdaad geen beperkingen van de functies van internet of TV.

EDIT:
Wachten op respons (omdat het te gretig is ?) en daardoor een andere melding veroorzaakt zou IMO evengoed "netjes" moeten zijn geprogrammeerd zodat een melding correct wordt afgehandeld.
Reputatie 2
Badge
Ik wens je succes kdeenkhoorn. Maar KPN heeft die sip servers ook overal uitgesloopt... Die hadden ze eerst ook. Ook ivm de KPN Bellen app die een korte tijd bestaan heeft. Vrees alleen dat we nergens tekenen of gemeld wordt dat er een SIP server in zit dus het is een leuk extraatje...

Niet om je te ontmoedigen maar denk dus dat je anders zou moeten kijken naar een FritzBox of i.d.

Reageer