beantwoord

Modem Experiabox V8 valt soms uit.

• 4 juni 2018
  • 59 reacties
  • 939 keer bekeken

Hallo,

Wij hebben thuis een Experiabox v8 en daaraan hebben wij een andere router als acces point gelinked. Dit zodat wij beneden en op zolder goed wi-fi bereik hebben.

Het enige probleem in deze opstelling is dat de Experiabox v8 soms helemaal niks meer doet.
Alle lampjes blijven branden maar er is geen internet meer, ook kun je niet meer via internet bij de router inloggen. De enige manier om internet weer aan de gang te krijgen is de router resetten (opnieuw opstarten)

De Netgear router (acces-point) heb ik momenteel in acces-point mode staan. Deze heb ik ook al eens handmatig ingesteld als acces-point maar er was geen verschil.

De router valt heel erg onregelmatig uit, de ene keer kan die 3 dagen op rij uitvallen en de andere keer duurt het 3 weken voor dat die uitvalt. Ik vermoed dat het modem misschien de hoeveelheid connecties niet aan kan? Zou het misschien helpen als ik het modem in bridge-mode zet en hem verbind met een extra router?

Alvast bedankt.

Mvg, Tom
icon

Beste antwoord door Babylonia 9 juli 2018, 19:38

Eerder niet aangehaald dat je dat gebruikte.
Dat is maar al te vaak een bron van problemen.

M.b.t. IGMP Snooping is dat sterk afhankelijk van het merk/type of het wordt ondersteund.
Veel modellen ondersteunen het niet.

Welke types wel voldoen zie de volgende reacties met hun verwijzingen:
https://forum.telfort.nl/tv-338/tweede-tv-aansluiten-71045#post582546

Met inmiddels een nieuwer type (sneller):
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/edge-router-met-iptv-en-internet-via-powerline-adapter-76457#post629728
Bekijk reactie

59 reacties

Reputatie 8
Badge +12
Hoi Tompjuuh, welkom op het forum. Nu begrijp ik dat jouw modem af en toe er mee ophoudt. Dat is niet fijn, dat begrijp ik goed. Nu heb ik even overlegd, vermoedelijk ligt het inderdaad aan de instellingen. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of je deze verbrekingen ook merkt wanneer je je het acces-point achter het modem weg haalt. De V8 in bridge-mode zetten is namelijk niet meer mogelijk. 😞 Dit heeft ook zijn nadeel, want wanneer het modem problemen heeft zul je dit overal merken op alle apparaten achter de eigen router omdat ze in hetzelfde subnet zitten. Je geeft aan de het acces-point al eens handmatig te hebben ingesteld. Heb je dat gedaan volgens de instellingen op de site?
@Bart - Telfort

Nee, aangezien ik het modem nog wel volledig werkend gebruik heb ik het acces-point (Netgear Router) gewoon op de gebruikelijke manier ingesteld. (zoals ik op internet kon vinden)

Ik laat de router gewoon de DNS van het modem overnemen en heb DHCP uit staan geloof ik.

Is het bij een extra router (acces-point) nodig om deze modem-instellingen over te nemen?

De router staat nu trouwens ingesteld op de ingestelde acces-point functie.
Zodra ik eenmaal de router in deze functie zet of handmatig als acces-point instel kan ik overigens ook niet meer op de router inloggen zonder deze te hoeven resetten.
Ik heb net de router gereset en hem vanaf het begin ingesteld als acces-point i.p.v achteraf en nu kan ik wel blijvend inloggen in de router. Misschien dat het nu beter zou werken?

Tenzij de acces-point mode niet voldoende is.

Ik heb overigens ook de kabel die eerder direct naar de tv ging, nu via het acces-point, kan dat voor problemen zorgen?
Reputatie 8
Badge +12
Op die manier. Je geeft aan dat je het vanaf het begin hebt ingesteld in plaats van achteraf. Ik ben nu heel benieuwd of dat beter gaat werken. Zou je dat willen testen. De kabel zou geen probleem mogen geven. Ik ben in ieder geval benieuwd. Mocht en de problemen zich weer voordoen, dan hoor ik dat en gaan we verder op onderzoek.
@Bart - Telfort

Oke het probleem is al weer ongeveer 10 keer voorgekomen in de laatste 2 weken.

Wat opvallend is, is dat het alleen gebeurd wanneer de televisie met telfort kastje beneden aanstaat. Zodra deze niet aanstaat is het modem nog 0 keer uitgevallen. Het kastje van telfort is ook erg traag en loopt heel vaak vast. Een aantal keer per week moet het kastje uit het stroom getrokken worden en weer verbonden worden want anders wil die niet meer aan de gang.

Zou het telfort televisie kastje voor een storing kunnen zorgen binnen ons netwerk?
Toch even onderscheid maken het gaat hier puur om routerfuncties binnen de experia. Het Modulator Demodulator deel staat daar los van.

Zou het telfort televisie kastje voor een storing kunnen zorgen binnen ons netwerk?
Ja of beter gezegd als je Netgear geen igmp ondersteund kan dit problemen geven. In je startpost gaf je dit cruciale stukje info niet.
Zie dit topic waar hierdoor ook problemen ontstonden.
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/wifi-werkt-niet-wanneer-de-tv-aan-gaat-76502/index1.html#post630454

Bij een router ingesteld als acces point heb je bij mijn weten die instellingen die Bart noemt niet nodig DHCP uit op de Netgear is goed op deze manier fungeert de router als switch.
@Galdor68

Ah bedankt voor deze reactie.
Ook al is de situatie hier een stuk minder erg, het kan inderdaad IGMP snooping zijn.

Ik ga het onderzoeken.
Voor wat meer info hoe belangrijk dit is en wat voor invloed.
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301
@Galdor68

Ik kan niet vinden of de router igmp snooping ondersteund (wndr3700v4).

Ik denk dus dat die hier niet over beschikt.

De netgear router zend nog wel een wi-fi signaal uit dus het is niet echt een switch.
Het wi-fi signaal valt trouwens ook niet uit zodra de tv aangaat zoals bij de genoemde topics, het internet valt soms willekeurig (een aantal keer per week) uit. Soms kan het ook gewoon een week goed gaan.

Zodra ik er op gok dat het igmp snooping is, moet ik wel zo ongeveer 90 euro uitgeven voor een igmp router.
Reputatie 8
Ee kabel doortrekken vanuit de Experia Box is dan goedkoper.
Je zou achter de "ene kabel" waaraan je die router hebt gekoppeld die nu in Access Point mode staat ook een managed switch kunnen koppelen met de genoemde functies.

Maar eerlijk gezegd zou ik eens goed in de specificaties en instellingen kijken. Tegenwoordig een router zonder IGMP functies lijkt me moeilijk denkbaar. Een en ander zou wel afhankelijk kunnen zijn in de gebruiksmode waarin je de router laat werken.
Dit dus
Een kabel doortrekken vanuit de Experia Box is dan goedkoper,
En daar de wifi versterker van Telfort aan hangen daar kan je de tv ontvanger weer op aansluiten
Kosten paar meter cat 6 kabel en eventueel €50 voor die versterker.

Ps @Babylonia die in een ander topic genoemde sitecom heeft dit ook niet aan boord, in ieder geval niet zichtbaar in het menu structuur en die is vrij recent op de markt.
@Babylonia

Ik zie hier : https://www.snbforums.com/threads/enable-igmp-snooping-while-on-ap-mode.43022/
mensen zeggen dat je maar 1 igmp snooping device nodig hebt? " you only need a single IGMP snooper - it'll take the multicast traffic and change it into unicast - and it should be on the primary router...

Since it is a routing function - routing is disabled with an Asus Router/AP in AP mode..."

Of klopt dit niet?

(dit is overigens de router https://www.netgear.com/support/product/WNDR3700v4.aspx)
@Galdor68

De setup is nu, modem > Stopcontact > stopcontact > router > TV

Dus mijn enige optie is Modem > stopcontact > stopcontact > Switch > Router > TV of moet het Modem > stopcontact > stopcontact > router > switch > TV zijn?

(kabel gaat via het elektriciteitsnet)
Die router moet er dan juist tussen uit. Daarom adviseerde ik die versterker van Telfort voor het wifi deel.

Nu vertel je weer iets nieuws want die verbinding sets kunnen ook voor een boel ellende zorgen. Als ze werken doen ze het goed werkt het niet leg ze dan maar in de kast. Als je niet het juiste type hebt zijn ze niet eens geschikt voor internet en tv.
Ze hebben altijd al gewerkt zonder de router er tussen, maar we hadden totaal geen wi-fi signaal waar de televisie stond, vandaar dat we er een router tussen gedaan hebben zodat we ook op de wi-fi kunnen.

Die router moet in ieder geval wel aanwezig blijven, dus moet ik dan de kabel eerst naar de switch en dan een kabel naar de tv en de router?
Ik heb zo net de acces-point mode uitgezet om verder te kijken, en ik zie bij Wan-settings staan dat het vinkje bij Disable IGMP Proxying aan gekruist staat.

Misschien dat ik deze even moet wegvinken.
Je kan ook overwegen deze verbinding set te vervangen voor een model met wifi en een lan aansluiting.
Of inderdaad die tweede optie voor €25,00 levert Telfort een geschikt model.
https://m.webshop.telfort.nl/nl/227269/switch-netgear-gs105e/

Dat vinkje kan wel eens het hele euvel zijn.
Ik heb voor nu de AP mode uitgezet. Want hierin kon ik de WAN-settings niet beheren.

Heb nu de DHCP servers handmatig uitgezet en de DNS haalt die automatisch van de ISP.
Disable IGMP Proxying heb ik weggevinkt.

(volgens mij is de router nu goed ingesteld als AP, snelheden zijn overigens nog hetzelfde)

Ik ga het nu even uittesten en als het weer mis gaat dan post ik meteen weer. (als het lang goed gaat dan zal ik ook even een update geven).
Reputatie 8
Er zijn inmiddels al wat reacties geplaatst die je op weg helpen.

Ik zie hier : https://www.snbforums.com/threads/enable-igmp-snooping-while-on-ap-mode.43022/
mensen zeggen dat je maar 1 igmp snooping device nodig hebt? "

Alles is zo sterk als de zwakste schakel. Lees eens het volgende stukje:
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301
Reputatie 8
M.b.t. IGMP Snooping:

Ps @Babylonia die in een ander topic genoemde sitecom heeft dit ook niet aan boord, in ieder geval niet zichtbaar in het menu structuur en die is vrij recent op de markt.
Dat neemt niet weg dat tegenwoordig het gebruik van allerlei multicast streams zoals bij Apple Airplay, Chromecast, en op DLNA gebaseerde systemen zoals bij mediaspelers en draadloze Audio geluidsboxen, en sound bars in combinatie met smartphones en tablets, die functie van IGMP niet meer weg te denken is.
Reputatie 8
Badge +12
Hoi Tompjuuh, ik zie dat je veel hulp hebt gekregen. Dat is fijn. Nu begrijp ik dat je de AP mode hebt uitgezet. Hopelijk is dat de oplossing. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Vandaag weer voor het eerst uitgevallen...

Misschien toch een switch met igmp snooping kopen, al vraag ik me af of dat de oplossing is. Want voor zover ik heb begrepen is igmp proxy een soort van igmp snooping. Dus dan zou dat het probleem misschien wel niet zijn.

Zou het niet iets kunnen zijn als teveel verbindingen met de router of iets dergelijks?
Reputatie 8
Ik weet niet wat je snelheid is van je internetverbinding, maar als alle gezinsleden YouTube filmpjes streamen e.d. kan dat een behoorlijke belasting vormen op de totale bandbreedte.

Overigens merk ik de laatste tijd toenemende vertraging van YouTube filmpjes in zijn algemeenheid als ik kijk hoe traag een buffer wordt opgebouwd. Zou hem ook kunnen zitten in de steeds grotere belasting van een groeiend aantal gebruikers die vele YouTube streams afnemen (in HD formaat).

En mijn internetverbinding is op zichzelf snel genoeg (glasvezel 100/100).
Wij hebben een 50mbit verbinding.

Er zijn 2 computers , 3 televisies, 2 Telfort tv kastjes en 1 laptop via de kabel verbonden met de router.
Daarnaast worden er nog 2 tablets, een chromecast en 5-6 telefoons gebruikt op de wifi. (en 2 laptops maar die staan meestal uit dus zijn ook niet verbonden)

De bekabelde apparaten staan zelden tegelijk aan. De wi-fi verbonden apparaten zijn wel verbonden maar worden niet allemaal actief gebruikt.

Reageer