Modem en router setup bij Telfort Glasvezel Internet

• 24 mei 2017
  • 9 reacties
  • 1181 keer bekeken

Per 19 juni 2017 ga ik over van Ziggo naar Telfort Glasvezel (100mb) all-in-1 (bellen, tv, internet).
Op dit moment heb ik een modem van Ziggo (cisco epc3212) en mijn eigen Netgear R7000 Router.

Ik begreep dat ik van Telfort een experiabox (een V8 of V10) krijg. Mijn vragen:
- Zitten er, behalve de 5Ghz wifi, nog andere verschillen tussen EB V8 en V10? Bijv. stabiliteit?
- Is het al te voorspellen of ik een V8 of V10 krijg?
- Ik wil mijn eigen router (netgear R7000) als access point instellen, en de wifi op de Experiabox uitzetten. Zitten hier nog nadelen of beperkingen aan?
- Kan ik de DHCP address range instellen op de Experiabox?
- Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden bij bovenstaande setup?

9 reacties

Reputatie 8
Badge +17
- Zitten er, behalve de 5Ghz wifi, nog andere verschillen tussen EB V8 en V10? Bijv. stabiliteit?Nee, de GUI is iets anders
- Is het al te voorspellen of ik een V8 of V10 krijg?Op dit moment wordt de V10 niet uitgeleverd ivm juridische "problemen"
- Ik wil mijn eigen router (netgear R7000) als access point instellen, en de wifi op de Experiabox uitzetten. Zitten hier nog nadelen of beperkingen aan?Nee
- Kan ik de DHCP address range instellen op de Experiabox?Ja
- Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden bij bovenstaande setup?Nee, lekker klussen!
Als ik op dit forum kijk en zoek op V8, dan krijg ik uitsluitend negatieve reacties. Ook bedraad schijnen er problemen te zijn met televisie en traag/wegvallend internet met de V8, en dat baart mij zorgen, want ik ga vrijwel zeker zo'n beruchte V8 krijgen omdat de V10 voorlopig niet meer wordt uitgeleverd.

Mijn vraag is dus eigenlijk: hebben mensen problemen met de Experiabox v8 en bedraad internet+TV?
Ook als het wel werkt, zou ik dat graag willen weten....

Aangezien ik nog in de bedenkperiode zit, zou ik het op prijs stellen als ik hier snel een antwoord op kan krijgen 🆒
Bij mij werkt de V8 prima. Internet (100/30), tv en bellen.
Reputatie 8
Badge +17
Hier ook zonder problemen werkend.
Hier problemen met de V8, stabiliteit, snelheid, TV en WIFI.
Reputatie 8
Glasvezel 100/100 Mbps

Ondanks dat ik tevens hier een Experia Box V10 heb liggen, is alles aangesloten via een Experia Box V8, met daarachter een 2e router. Niet als Access Point mode maar werkend in router mode, dus NAT achter NAT. Ondervind daar geen problemen mee.
- Experia Box V8 voor TV en telefoon.
- De rest via de 2e router
Hoi Babylonia,

Dank je voor het antwoord. Ik heb meer gelezen over NAT achter NAT, en ik begrijp dat je met de V10 geen andere optie hebt. Maar zou je in mijn geval wel voor een access point mode kiezen, zodat alleen de Experiabox als router dient? En maakt dit dan verder nog uit voor snelheid/responstijden, online gaming (upnp), etc...
Reputatie 8
Ik ken je voorkeuren niet, dus of je de Netgear R7000 Router als Access Point mode zou instellen of als router is een persoonlijke keus.

Zelf maak ik uitgebreid gebruik van de mogelijkheden van mijn 2e router, die een Experia Box niet heeft. Door de 2e router als Access Point in te stellen verlies ik mogelijkheden. Vandaar dat ik dat niet doe.
Voor snelheid/responstijden maakt dat geen verschil. Voor wat betreft gaming en UPnP weet ik niet.
Ik game niet, en om veiligheidsredenen heb ik UPnP bewust absoluut altijd uitgeschakeld.
Ik heb de experiabox V8 nu, wifi uitgezet, qos uitgezet. R7000 in accesspoint mode. TV en telefoon gaan ook via de V8. Tot nu toe geen problemen, alles doet het prima. Ook 'achter' de R7000 een ping van 4 ms en down/upload van 93/117 mbps. uPnP staat overigens aan (nodig voor online gaming van mijn kinderen).

Nogmaals: ik ervaar helemaal geen problemen met de experiabox V8 icm met een glasvezel abonnement.

Reageer