beantwoord

Mindere beeldkwaliteit NPO 1/2/3 SD op DVB-C; bitrate verlaagd van 8 Mbit/s naar 6 Mbit/s

• 6 januari 2015
  • 20 reacties
  • 1600 keer bekeken

In de IP-feed van NPO 1/2/3 SD die gebruikt wordt als aanvoersignaal bij DVB-C zijn een aantal wijzingen doorgevoerd.

Oude feed:

http://i.imgur.com/LKxbUOy.jpg

Nieuwe feed:

http://i.imgur.com/ZGwQ4CY.jpg

Beelddiepte/detaillering is merkbaar minder geworden.

Zou graag zien dat de oude situatie weer teruggezet werd:
8.2 Mbit/s voor de MPEG2 Video stream
icon

Beste antwoord door Michael 20 januari 2015, 11:41

@allen,

Ik heb inmiddels een reactie gekregen.

Het klopt inderdaad dat de bitrate is veranderd bij de overgang naar een andere leverancier.
Wij hebben momenteel in onderzoek of dit kan worden aangepast naar de eerdere situatie. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte hiervan.

Helaas kan ik hier dus nu niets aan veranderen, waarvoor mijn oprechte excuses.

Michael
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 8
Badge +2
@bitperfect,

Er is bij mij niets bekend over het aanvoersignaal wat veranderd zou zijn. De plaatjes die je meestuurt geven dit echter wel keurig weer, waarvoor dank.
Ik ga graag achter deze kwestie aan. Indien je in een privébericht jouw NAW-gegevens mededeelt, zet ik het voor jou in gang.

Michael
Reputatie 3
Badge +1
Ik sluit me bij @bitperfect aan. Het signaal is duidelijk minder als voorheen.
De plaatjes laten dit goed zien en de vlc-player op mijn PC laat de
gereduceerde bitrate (8.2 MBit/s naar ca. 6.5 MBit/s) ook zien.

Wat zijn de redenen voor de wijziging? -
(Invoering simulcast flag i.v..m. met de HD zenders NPO 1, 2 en 3?)
Ik had er gisteren al over gebeld. Er is melding van gemaakt bij de netwerkbeheerder.

@morenoralfo

Zou jij dit ook willen doen? Hoe meer klachten, hoe sneller er iets mee gedaan wordt.
Reputatie 3
Badge +1
@bitperfect, @Michael - Telfort

Als ik de medewerker van KPN ITNS maandag j.l. goed heb begrepen wordt er regelmatig
op het forum gekeken en zeker als "Michael - Telfort" deze storing, net zoals Stephen, doorspeelt.

Ik ga via het helpdesknummer voor de zekerheid ook nog klagen.
Wat mij betreft kunnen de SD zenders NPO 1, 2, 3 sowieso geschrapt worden.
HD rules, ook op DVB-C.
Reputatie 8
Badge +2
@bitperfect, @morenoralfo,

Zojuist heb ik hier een mail over gestuurd binnen onze organisatie. Ik verwacht hier snel duidelijkheid over te krijgen.
Indien ik iets kan terugkoppelen zal ik jullie hiervan op de hoogte stellen.

Mijn excuus voor het reeds ervaren ongemak.

Michael
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb de "storing" via email bij "Telfort Algemeen" ingelegd. En natuurlijk weer het gebruikelijke antwoord
met de standaard vragen ontvangen.
Ik zal hier niet verder op ingaan. Antwoord heb ik via email gegeven.

Sluit de TV direct op het modem aan. Werkt dit?: Nee
Werkt het wel als de klant opnieuw naar zenders heeft gezocht?: Nee
Andere coax kabel testen met goed afgeschermde connectoren. Werkt dat?: Nee

Verwerk deze gegevens:

Wat ziet de klant / Wat is het probleem?
(omschrijving/analyse)
Geen CATV?
Slechte kwaliteit?
Ontbrekende zenders?
Reputatie 3
Badge +1
Net nog een telefoontje van een helpdeskmedewerker gehad.
"Analoge TV" omvat volgens de Telfort helpdesk analoge TV én DVB-C (en vermoedelijk FM radio)
Het is dus eigenlijk synoniem met alles wat via de coaxkabel gedistribueerd wordt.
Dit kan tot verwarring leiden.

Vraag helpdeskmedewerker: U hebt een storing met de analoge TV? -
Mijn antwoord in eerste instantie: Nee.

Wilt U naar de glasvezelmodem lopen en kijken of het lampje CATV brand?
(Bij mij brand alleen een led "RTV")
Zonder RTV signaal zou ik niet kunnen klagen over mindere beeldkwaliteit, lijkt mij.
Reputatie 3
Badge +1
Je gelooft het echt niet - n.a.v. de gemelde storing i.v.m. de mindere beeldkwaliteit van npo 1,2 en 3 heeft de servicedesk het gepresteerd om de firma GUIDION aan te sturen om het glasvezelmodem te komen vervangen.
Hoe kan een logisch denkend mens erbij komen dat bij de storing van exact 3 DVB-C zenders het modem
moet worden vervangen?

@Michael - Telfort, ik heb de GUIDION service eerstmaal gestopt. Ik weet niet waar in jullie helpdeskprocedure iets fout is gelopen, maar de oorzaak ligt toch echt bij de gereduceerde bitrate van de genoemde zenders.
Trouwens zelf de buitenlandse zenders hebben nu een hogere bitrate en ook betere beeldkwaliteit dan de SD zenders npo 1, 2 en 3.
Reputatie 3
Badge +1
En vandaag ging de karavaan verder de mist in - vanmiddag belde een medewerkster van KPN ITNS om een afspraak te maken om alles door te meten vanaf de "wijkkast" (PoP?) tot en met de modem. "U zou last van gruis op de analoge zenders npo 1, 2 en 3 hebben." - Nadat ik de (@bitperfect)storingsmelding mondeling aan haar heb toegelicht werd duidelijk dat de oorzaak hoogstwaarschijnlijk niet in mijn glasvezelaansluiting te zoeken is.

@Michael - Telfort,
Ik snap het echt niet meer - zoveel miscommunicatie bij Telfort i.v.m. één storingsmelding, alle relevante informatie met name bij meerdere gerelateerde storingen, is op ook op dit forum aanwezig. Wat doen jullie hier eigenlijk mee?
Reputatie 1
Oorzaak misverstand is dat volgens mij veel Helpdesk medewerkers niet eens snappen dat DVB-C een Digitaal signaal is en dus niets met Analoog te maken heeft. Coax is niets meer dan een transportmiddel en dat staat los van het betreffende signaal.
Op de headend in Oost-Nederland (7461) zijn de NPO 1/2/3 SD zenders ook 2 Mbit lager dan de RTL/SBS zenders
Reputatie 8
Badge +2
@morenoralfo,

Heel bijzonder inderdaad. Guidion gaat niets kunnen toevoegen aan deze situatie, daar ben ik het helemaal mee eens.

Van de mail die ik gestuurd heb, heb ik nog geen concrete terugkoppeling gekregen. Ik zal een reminder sturen en nogmaals om opheldering vragen.
Het is wel duidelijk dat dergelijke problemen niet in eerste instantie in het netwerk worden gezocht maar eerder bij de klant in kwestie - wat ik me best kan voorstellen. Maar dit dient écht onderwater nagekeken te worden aangezien meerdere klanten kampen met exact dezelfde symptomen.

Ik kom hier z.s.m. op terug.

Michael
Reputatie 1
Heb ook eens gekeken knook hier (Almere) is het zo'n 2 Mb lager.
Reputatie 3
Badge +1
@Michael - Telfort,
Het is inderdaad mooi dat Telfort initieel binnen drie dagen reageert, maar als daarna geen goede follow-up komt heb je als klant er ook niet zoveel aan.

Wat mij steeds meer opvalt is de communicatiekloof tussen Telfort en de "leveranciers" KPN ITNS, Reggefiber, GUIDION etc.. Het lijkt bijna zo als of jullie verschillende talen spreken. Ik als klant wordt er echt moe van, in eerste instantie dacht ik dat de eerste lijns als een soort filter werkt, maar als ik na de afhandeling van deze storing kijk . . .
Reputatie 8
Badge +2
@allen,

Het klopt inderdaad dat de bitrate is veranderd bij de overgang naar een andere leverancier.
Wij hebben momenteel in onderzoek of dit kan worden aangepast naar de eerdere situatie. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte hiervan.

Michael
Reputatie 3
Badge +1
Vanmiddag om 14:17 een telefoontje van de Telfort helpdesk betreffende deze storing
- en alweer jawel:
Meneer, er was een storing met analoge TV bij u - of ik een ander coax kabel wilde
testen. Er zou een losse connector de oorzaak van de storing op de lage
frequenties kunnen zijn.

@ Michael - Telfort - NO COMMENT!!
Ik heb er nadrukkelijk op gewezen het forum en deze draad te raadplegen.
Reputatie 8
Badge +2
@ Michael - Telfort - NO COMMENT!!
Ik heb er nadrukkelijk op gewezen het forum en deze draad te raadplegen.

Heel bijzonder. Kennelijk wist de medewerker niet van de wijziging van leverancier en dat is betreurenswaardig.
Ik zal een mail naar de klantenservice sturen om hen hiervan op de hoogte te stellen.

Ik wil je adviseren verdere communicatie via het forum te laten verlopen. Dit incident op meerdere plekken in de organisatie laten nakijken draagt niet bij aan een snellere/betere afhandeling hiervan.

Michael
Reputatie 3
Badge +1
@Michael - Telfort,
Voor de duidelijkheid - jouw advies is eerder aan de helpdesk te richten dan aan mij.
Ik heb de klacht alleen in het helpdesksysteem laten zetten, hoe de interne communicatie
bij Telfort hiermee omgaat is in principe niet mijn zaak - tot het fout gaat zoals hier.
En mijn verdere communicatie liep trouwens al uitsluitend via het forum.
O.k. de telefoontjes heb ik natuurlijk beantwoord.
@allen,

Michael

@Michael - Telfort
Heb je inmiddels al wat meer duidelijkheid gekregen of / wanneer de MPEG2 Video stream weer naar 8.2 Mbit/s gaat?
Reputatie 8
Badge +2
Heb je inmiddels al wat meer duidelijkheid gekregen of / wanneer de MPEG2 Video stream weer naar 8.2 Mbit/s gaat?
Neen. Hier is men nog over in conclaaf. Ik zal nog eens een balletje opwerpen. Indien er meer bekend, laat ik het direct weten.

Michael