minder snelheid en raar nieuw aanbod

• 18 oktober 2012
  • 23 reacties
  • 5029 keer bekeken

Badge
Ik heb al jaren internet tot 20 mbps en vast bellen. De laatste maanden is de werkelijke snelheid steeds verder teruggelopen en schommelt nu tussen 5 á 6 mbps. Dus: een ontevreden klant. Hoe kan het dat ik maar zo'n 25% van de beloofde snelheid krijg? En wordt de rekening nu ook teruggeschroefd naar 25%?

Op de site van Telfort staat dat internet 30Mbps + vast bellen nu € 22,50 per maand kost. Zou een verbetering kunnen zijn, mits ik dan niet ook slechts 25% van de beloofde snelheid krijg....  Het gekke is: als ik inlog op "mijn Telfort" dan krijg ik daar "als trouwe klant een supervoordelig persoonlijk aanbod" voor internet (tot 27 mbps) en bellen voor € 25,08 per maand. Daar snap ik niets van. Het "supervoordelige" persoonlijke aanbod voor vaste klanten is dur duurder dan voor nieuwe klanten (die betalen € 22,50)? Wie legt mij de logica hiervan uit?

En als ik op het nieuwe aanbod inga, moet ik kennelijk ook nog voor nummerbehoud betalen, terwijl ik al jaren Telfort klant ben. Waarom gebeurt dat niet gewoon gratis als service voor vaste klanten? Zoveel werk zit er toch niet aan nummerbehoud als je bij dezelfde provider blijft?

Ik hoop hierover duidelijkheid te krijgen, want het begint langzamerhand te kriebelen om maar eens van provider te veranderen (zeker nu er sinds de komst van glasvezel heel wat scherpe aanbiedingen over elkaar heen buitelen).

23 reacties

Badge +2
Zowel jouw oude als nieuwe pakket bieden een snelheid tot een bepaald mb (oud 20, nieuwe 30). Per postcode is het afhankelijk wat je precies kan halen, Telfort heeft daar verder geen invloed op. Blijkt jouw postcode echter 27 MB aan te geven, dan zou je die echter moeten kunnen halen; zo niet, dan kan je hier naar laten kijken.

Mbt de aanbieding; het betreft een ander vast bellen product. Jouw vast bellen is een variant van €5 (en een btje, vanwege de btw verhoging). Deze variant wordt niet meer verkocht maar oude klanten kunnen deze behouden. Bij jouw variant bel je onbeperkt naar vast a €0,05 per gesprek (0,17P/min naar mobiel). De nieuwe variant vast bellen kost €2,50 p/Mnd, maar met €0,09 p/gesprek, €0,09 P/min. Mocht je deze variant willen dan kan je na de verlenging alsnog naar deze variant worden overgestapt, maar als je dat doet kan je daarna niet meer terug naar jouw vast bellen.

Geeft dit meer duidelijkheid?
Ik heb het zelfde probleem. Jarenlang probleemloos 20 mbps bij Telfort en sinds kort niet meer dan 3 mbps. Al enkele dagen geleden een mail gestuurd met het verzoek dit probleem op te lossen. Geen enkele reactie, zelfs geen ontvangstbevestiging. Wat een slechte service! Ik ga morgen wel weer bellen (€ 0,10 per minuut). Ga vooral zo door Telfort. Al bijna weer een klant minder.
Badge +2
Ik heb het zelfde probleem. Jarenlang probleemloos 20 mbps bij Telfort en sinds kort niet meer dan 3 mbps. Al enkele dagen geleden een mail gestuurd met het verzoek dit probleem op te lossen. Geen enkele reactie, zelfs geen ontvangstbevestiging. Wat een slechte service! Ik ga morgen wel weer bellen (€ 0,10 per minuut). Ga vooral zo door Telfort. Al bijna weer een klant minder.

Via email is een probleem zoals je nu noemt praktisch onmogelijk op te lossen; er kunnen 1001 redenen aan ten grondslag liggen. Is je modem verouderd, dan zou bij een verlenging je waarschijnlijk ook een nieuw modem toegestuurd krijgen, en is het goed mogelijk dat het euvel direct opgelost is. Zo niet, dan kan je via de klantenservice sowieso laten achterhalen waar het probleem in zit/dit laten verhelpen.
Ik heb een splinternieuwe modem (Zykel) en heb alles geprobeerd (nieuwe kabels,  LAN verbinding geprobeerd, aan/uit zetten) en niets helpt. Het is toch echt een storing op jullie netwerk in Delfgauw (2645ME) of iets anders in de schakelkast. Tot voor kort geen enkel probleem en heb niets veranderd.
Badge +2
Ik heb geen idee, ik zou je er graag bij helpen, maar kan niks inzien, probeer enkel aan te geven dat het in zijn algemeenheid lastig is via email dat soort problemen op te lossen. Ben benieuwd wat ze via de klantenservice voor je kunnen vinden. Ben ook benieuwd of ik de hoofdmoot van vragen van ezink zo opgehelderd heb.
Reputatie 8
Badge +16
Het is toch echt een storing op jullie netwerk...
Ik weet niet precies wat je bedoelt... maar Matthijs1986 post hier niet namens Telfort. Al schrijft hij wel zinnige dingen.

Als je antwoord van een Telfort-official wilt, kun je toch het beste de helpdesk bellen... of afwachten of Telfort Webcare je verder kan helpen via dit forum.
Badge +2
Ik weet niet precies wat je bedoelt... maar Matthijs1986 post hier niet namens Telfort. Al schrijft hij wel zinnige dingen.

Als je antwoord van een Telfort-official wilt, kun je toch het beste de helpdesk bellen... of afwachten of Telfort Webcare je verder kan helpen via dit forum.

Dank u, helemaal correct 🙂
Badge
Hm, dit is al de zoveelste post die overeenkomt met mijn probleem. Ik heb inmiddels opgezegd omdat Telfort weigert mee te werken aan het hertellen van de oude snelheid. Ik ging van 10/11 Mbps naar 6,5 Mbps.
Slechte service.
Badge
Zowel jouw oude als nieuwe pakket bieden een snelheid tot een bepaald mb (oud 20, nieuwe 30). Per postcode is het afhankelijk wat je precies kan halen, Telfort heeft daar verder geen invloed op. Blijkt jouw postcode echter 27 MB aan te geven, dan zou je die echter moeten kunnen halen; zo niet, dan kan je hier naar laten kijken.

Mbt de aanbieding; het betreft een ander vast bellen product. Jouw vast bellen is een variant van €5 (en een btje, vanwege de btw verhoging). Deze variant wordt niet meer verkocht maar oude klanten kunnen deze behouden. Bij jouw variant bel je onbeperkt naar vast a €0,05 per gesprek (0,17P/min naar mobiel). De nieuwe variant vast bellen kost €2,50 p/Mnd, maar met €0,09 p/gesprek, €0,09 P/min. Mocht je deze variant willen dan kan je na de verlenging alsnog naar deze variant worden overgestapt, maar als je dat doet kan je daarna niet meer terug naar jouw vast bellen.

Geeft dit meer duidelijkheid?

Dank je! Dit verduidelijkt inderdaad het verschil in de beide aanbiedingen. Jammer dat Telfort die nuance er niet bij vermeldt al ze zo'n aanbieding doen.
Badge
Hm, dit is al de zoveelste post die overeenkomt met mijn probleem. Ik heb inmiddels opgezegd omdat Telfort weigert mee te werken aan het hertellen van de oude snelheid. Ik ging van 10/11 Mbps naar 6,5 Mbps.
Slechte service.

Ik krijg sterk de indruk dat Telfort van de oude abonnementen af wil door de snelheid van die oudere abonnementen (fors) af te knijpen. Schijnen ze eerder bij andere KPN-dochters ook te hebben gedaan. Ondanks de lagere snelheid laten ze je wel het volle pond betalen! Weinig sjiek allemaal!
Bij een eerder telefonisch contact met Telfort heb ik geen duidelijkheid gekregen; ze probeerden me meteen het nieuwe 3 in 1 pakket aan te smeren, maar zonder duidelijkheid of ik dan ook echt veel meer snelheid krijg begin ik daar uiteraard niet aan. Op mijn voorstel dat eerst maar eens 1 of 2 maanden op proef te proberen gingen ze niet in; je zit er dan meteen wel een jaar aan vast! Ik wil echte zekerheid over de werkelijke snelheid voordat ik aan iets anders begin.
Laat Telfort eerst maar eens orde op zaken stellen en duidelijkheid verschaffen over de echte snelheid; daarna valt er over een ander abonnement te praten. Maar dan moeten ze wel snel zijn, want ik voel steeds meer voor een overstap naar glasvezel (bij een andere provider).
Badge +1
@ezink,

Vervelend dat u een vermindering van uw snelheid ervaart. Ik heb uw verbinding doorgemeten en u traint nu in op 16Mb. U kunt via de Telfort FTP Site een groot bestand downloaden zonder dat er andere downloads aan staan op uw computer. Graag hoor ik dan wat de download snelheid is.

De aanbieding die u heeft gekregen bevat inderdaad de oude abonnementsvorm van Vast Bellen. Deze abonnementen worden niet meer geleverd, bestaande klanten kunnen hier echter wel gebruik van blijven maken. Hierin ligt dus ook het verschil qua prijs.

@Rinze,

Welkom op het forum! Uw modem traint in op 32Mb, de volgende snelheid van uw abonnement. U kunt via de Telfort FTP Site een groot bestand downloaden zonder dat er andere downloads aan staan op uw computer. Graag hoor ik dan wat de download snelheid is.

@vernes,

Uw modem traint in op 7,3Mb, u kunt inderdaad een hogere snelheid halen op uw adres. U zit nu op het BabyXl netwerk, ik ga een migratie aanvragen naar het WBA-E netwerk. Zodra deze migratie is voltooid traint u in op ongeveer 10Mb en is DLM actief op uw verbinding. Bij een stabiele verbinding zal de snelheid naar ongeveer 12Mb worden bijgeschakeld. Deze migratie is kosteloos en uw huidige modem is geoptimaliseerd voor dit netwerk.

Jeroen
Badge
Jeroen,

dank je wel. Jammer dat de helpdesk dit niet voor mij kon uitzoeken en oplossen.
Ik overweeg nu serieus weer een alles in een basispakket op mijn nieuwe adres.
Vanaf wanneer mag ik verwachten dat de migratie afgerond is?

Vernes

@ezink,

Vervelend dat u een vermindering van uw snelheid ervaart. Ik heb uw verbinding doorgemeten en u traint nu in op 16Mb. U kunt via de Telfort FTP Site een groot bestand downloaden zonder dat er andere downloads aan staan op uw computer. Graag hoor ik dan wat de download snelheid is.

De aanbieding die u heeft gekregen bevat inderdaad de oude abonnementsvorm van Vast Bellen. Deze abonnementen worden niet meer geleverd, bestaande klanten kunnen hier echter wel gebruik van blijven maken. Hierin ligt dus ook het verschil qua prijs.

@Rinze,

Welkom op het forum! Uw modem traint in op 32Mb, de volgende snelheid van uw abonnement. U kunt via de Telfort FTP Site een groot bestand downloaden zonder dat er andere downloads aan staan op uw computer. Graag hoor ik dan wat de download snelheid is.

@vernes,

Uw modem traint in op 7,3Mb, u kunt inderdaad een hogere snelheid halen op uw adres. U zit nu op het BabyXl netwerk, ik ga een migratie aanvragen naar het WBA-E netwerk. Zodra deze migratie is voltooid traint u in op ongeveer 10Mb en is DLM actief op uw verbinding. Bij een stabiele verbinding zal de snelheid naar ongeveer 12Mb worden bijgeschakeld. Deze migratie is kosteloos en uw huidige modem is geoptimaliseerd voor dit netwerk.

Jeroen
Badge
@ezink,

@Rinze,

@vernes,

Jeroen

@Jeroen
dank voor de reactie en de duidelijkheid over het telefoongedeelte van de persoonlijke aanbieding. Lijkt mij dan wel wat mits Telfort mij garandeert dat de snelheid in de praktijk ook echt binnen de bandbreedte ligt die in het aanbod is vermeld.  Krijg ik trouwens bij dat abonnement ook een nieuw modem? Zo ja, dan weet ik gelijk of het probleem al dan niet aan mijn huidige modem ligt (mijn huidige modem dateert nog uit de tijd van Tiscali, dus het kan zijn dat die inmiddels aan het eind van zijn kunnen begint te raken). En als ik het persoonlijke aanbod accepteer, zitten er nog verdere overstapkosten aan vast (aansluitkosten, nummerbehoud, e.d.) of is dat een gratis service als ik bij dezelfde provider blijf?

V.w.b. de snelheid heb ik het bestand 20megabye.bin van de ftp-server gedownload. Dat duurde 30 seconden. Daarna nog een keer geprobeerd; toen duurde het 35 seconden. In beide gevallen stonden er geen andere downloads aan.
Badge +1
@Vernes,

Graag gedaan. Op termijn migreren alle klanten die nu nog op het BabyXL netwerk zijn aangesloten naar het WBA-E netwerk, nu hebben wij dit in uw geval eerder gedaan. De migratie is aangevraagd en ik heb net gezien dat deze correct in onze systemen staat. Ik verwacht dat de migratie over ongeveer 1,5 week is voltooid.

Kunt u het bestand 100megabyte.bin downloaden, graag hoor ik dan wat de overdrachtssnelheid (dus niet hoelang de download duurt) is. Ik kan dan nagaan of dit de correcte snelheid is.

Jeroen
Badge
@Jeroen
dank voor de reactie en de duidelijkheid over het telefoongedeelte van de persoonlijke aanbieding. Lijkt mij dan wel wat mits Telfort mij garandeert dat de snelheid in de praktijk ook echt binnen de bandbreedte ligt die in het aanbod is vermeld.  Krijg ik trouwens bij dat abonnement ook een nieuw modem? Zo ja, dan weet ik gelijk of het probleem al dan niet aan mijn huidige modem ligt (mijn huidige modem dateert nog uit de tijd van Tiscali, dus het kan zijn dat die inmiddels aan het eind van zijn kunnen begint te raken). En als ik het persoonlijke aanbod accepteer, zitten er nog verdere overstapkosten aan vast (aansluitkosten, nummerbehoud, e.d.) of is dat een gratis service als ik bij dezelfde provider blijf?

V.w.b. de snelheid heb ik het bestand 20megabye.bin van de ftp-server gedownload. Dat duurde 30 seconden. Daarna nog een keer geprobeerd; toen duurde het 35 seconden. In beide gevallen stonden er geen andere downloads aan.

@Jeroen
misschien een domme vraag, maar hoe meet ik de snelheid als ik niet gelijktijdig andere downloads mag hebben? Tot nu toe heb ik mijn snelheid steeds met een onlineprograma gemeten en ik weet niet hoe ik dat anders moet doen.

Kun je ook nog ingaan op mijn bovenstaande vragen over het nieuwe, persoonlijke aanbod? Alvast bedankt..
Reputatie 8
Badge +16
@Jeroen
misschien een domme vraag, maar hoe meet ik de snelheid als ik niet gelijktijdig andere downloads mag hebben?

Geen domme vraag... maar er wordt bedoeld dat je maar één download mag hebben... en dat is die waarmee je de snelheid meet.

Als je meer gelijktijdige downloads hebt (via dezelfde of een andere computer) komt de snelheidsmeting lager uit.
Badge
@Jeroen
misschien een domme vraag, maar hoe meet ik de snelheid als ik niet gelijktijdig andere downloads mag hebben?

Geen domme vraag... maar er wordt bedoeld dat je maar één download mag hebben... en dat is die waarmee je de snelheid meet.

Als je meer gelijktijdige downloads hebt (via dezelfde of een andere computer) komt de snelheidsmeting lager uit.

@Franzki

dank je voor de uitleg!
Mijn gedachtengang was: je mag maar 1 download hebben; dat is dan het bestand dat ik van de Telfort FTP-server moet downloaden en dan zou de snelheidsmeting een 2e download zijn en dat mag dus niet.
Maar het ligt dus kennelijk anders.
Ik ga het maar eens op mijn gemak uitproberen op een moment dat er geen andere computers op mijn netwerkje draaien.
Badge
@ezink,

@Rinze,

@vernes,

Jeroen

@Jeroen

@Jeroen,
Ik heb het bestand 100megabyte.bin gedownload met verder alleen een download van speedstest aan. Ik heb dat 2x gedaan; de eerste keer was de downloadsnelheid 4,76 Mbps en de tweede keer 5,16 Mbps. Dus bij lange na geen 20 of 16 Mbps.....

NB: Graag ook nog even een reactie op mijn vragen over het persoonlijke aanbod van max 30 Mbps.
Reputatie 8
Badge +16
@Jeroen,
Ik heb het bestand 100megabyte.bin gedownload met verder alleen een download van speedstest aan. Ik heb dat 2x gedaan; de eerste keer was de downloadsnelheid 4,76 Mbps en de tweede keer 5,16 Mbps. Dus bij lange na geen 20 of 16 Mbps.....

De bedoeling is dat je niets anders doet met je internetverbinding als je een bestand downloadt om de snelheid te testen... anders krijg je een vertekend beeld.
Badge
@Jeroen,

De bedoeling is dat je niets anders doet met je internetverbinding als je een bestand downloadt om de snelheid te testen... anders krijg je een vertekend beeld.

@Franzki
dat was nou precies mijn eerdere vraag: hoe kun je de snelheid meten als je slechts 1 download (nl het testbestand van de Telfort FTP-server) mag hebben. Dat testbestand geeft de snelheid niet aan. Maar als je daarnaast niet een online speedtest mag draaien, hoe kan ik dan de snelheid goed meten?
Reputatie 8
Badge +9
Dat testbestand geeft de snelheid niet aan.

De snelheid  (alleen download) staat toch in het downloadvenstertje (van Windows of een andere downloadmanager) dat je op het moment van de download krijgt..?
Reputatie 8
Badge +16
@Franzki
dat was nou precies mijn eerdere vraag: hoe kun je de snelheid meten als je slechts 1 download (nl het testbestand van de Telfort FTP-server) mag hebben. Dat testbestand geeft de snelheid niet aan. Maar als je daarnaast niet een online speedtest mag draaien, hoe kan ik dan de snelheid goed meten?

Gewoon met een ouderwets horloge (of met de Windows klok) de tijd opnemen dat de download duurt...

Door de grootte van het bestand te delen door de tijd, krijg je de downloadsnelheid.
Badge
De snelheid  (alleen download) staat toch in het downloadvenstertje (van Windows of een andere downloadmanager) dat je op het moment van de download krijgt..?

Ik werk met Firefox en daar zie ik geen downloadventertje. Ik heb het net ook een keer met Explorer gebprobeerd en daar krijg in inderdaad een downloadbeheer-venster. De downloadsnelheid varieert tijdens het downloadproces tussen 626 en (heel even) 740 kB/sec.

Reageer