Mijn verbinding valt weg, lampjes vallen uit op modem

• 18 mei 2017
  • 13 reacties
  • 3354 keer bekeken

• Starter
  • 41 reacties
Sinds enkele maanden geven mijn apparaten regelmatig aan dat er geen verbinding mogelijk is met het internet. Dit gebeurt opeens en na het opnieuw selecteren van modem is er weer verbinding. Mn de iPad heeft hier last van maar die wordt ook het meeste gebruikt.
Het geluid van tv en beeld komen veel later door dan bij vrienden. En de internetverbinding is allover, ook bekabeld, gewoon traag te noemen en het lijkt erop dat deze steeds trager wordt. pagina's willen niet of traag laden, streamen is vaak een ramp. En muziekvideo's kunnen vaak niet eens afgespeeld worden.
Nu blijkt dat ook mijn buurman hiervan last had en deze begreep van Telfort dat het signaal al erg zwak binnenkwam. Dit heb ik nog nooit meegemaakt! Heb diverse stalornplannen doorlopen, de kabels nagelopen extra aangedrukt, het modem diverse keren opgestart, van poort gewisseld maar het probleem blijft bestaan. hoe gaan we dit oplossen?

13 reacties

Reputatie 8
Badge +2
Hoi CvR, welkom terug! Als ik het goed begrijp werken alle afgenomen dienst niet naar behoren. Ik kan me voorstellen dat je hier een beetje gek van wordt. Kun je aangeven hoe lang de kabel is van het modem naar het aansluitpunt? Ook ben ik benieuwd of deze al eens vervangen is in het verleden. Het kan best zijn dat als de verbinding van de buurman ook niet lekker werkt, dat er elders in het netwerk iets niet helemaal lekker werkt. In dat geval moeten we acties gaan uitzetten. Tot die tijd wil ik graag eerst dat de 'thuislocatie' wordt uitgesloten. Ik zie je reactie met belangstelling tegemoet.
Reputatie 8
Tips om je netwerk na te lopen waar mogelijk problemen kunnen zijn.
Bij tegenwoordige (V)VDSL internet-technieken worden (veel) hogere eisen gesteld aan bekabeling.
Standaard "telefoon-draad" voldoet al gauw niet meer als de lengte meer wordt dan 50-80 cm.

ALGEMEEN (klik ook door naar achterliggende informatie).
Een goede storingsvrije connectie lijkt al gauw te zitten in:

- Bij ADSL / VDSL de juist gespecificeerde bekabeling gebruiken. (Nooit "platte" telefoondraad).
. Indien langer dan 50 cm = kabel met voldoende getwiste koperen aderparen, met afscherming,
. (minimaal AWG 24) en als het kan aarding van de afscherming.
(Bijv. deze kabel --> helaas URL niet meer geldig. Zoek nog naar een vervanging).

- Als alternatief voor "telefoonkabel",
. kan ook een enkel aderpaar gebruikt worden van een (dubbel) afgeschermde ethernetkabel.

- Goed schone en "corrosievrije" contacten van een hoofd KPN aansluitpunt / ISRA-aansluiting.
. (Evt. draad opnieuw strippen en vervuilde contacten bewerken met contactspray).
. Geen vertakkingen en/of splitters in bekabeling tussen ISRA en modem/router.
(Oude "lasdoppen" als ISRA-punt = een loden of kunststof koker met twee kabels die vanaf 1990 al niet meer worden aangelegd, daarvan willen de verbindgen ook nog wel eens zijn gecorrodeerd).

Praktijkvoorbeeld hoe een en ander te doorlopen < HIER >

- Modem/router vrij van obstakels (20-30 cm) van andere apparaten en kabels er omheen.
. (Storing door elektromagnetisch interferentie. Zie eerdere info + uitgebreid in deze PDF ).
- Gebruik goede kwaliteit koper-kern ethernet kabels (géén aluminium kern met dun laagje koper).
. (CAT6 S/FTP dubbel afgeschermde types die door mezelf worden toegepast).

- Goede kwaliteit en juiste type connectors gebruiken.
. (= Juiste type connectors bij zelf samen te stellen bekabeling ----> solid versus stranded).
- Controle van het een en ander met een kabeltester -----> uitgebreid netwerk hobby-setje.

(Alleen de WiFi van een Experia Box V8 is erg matig van kwaliteit, en kun je beter aanvullen met een dual band AccessPoint, of 2e router met dergelijke specificaties).
Hoi Michael, dankjewel! Bij mij is Telfort nog niet zo lang terug gemonteerd, de draden zijn nog in behoorlijke niewstaat en destijds aangelegd cq geleverd door Telfort. Ik ga er dus vanuit dat het de juiste draden zijn. De lengte van modem naar KPN- aansluitpunt is 15 -20 cm, de kabel vh modem naar de tv 8 meter ongeveer en loopt deels door de kruipruimte vanuit de meterkast. Met koppelingsstukje. Is het zo dat deze twee zaken van invloed kunnen zijn op de verlate ontvangst van beeld en geluid op de tv?
Dan inzake WiFi, ik heb boven een router ertussen gezet nu, want inderdaad naar boven haalt de WiFi het niet! deze router zit verbonden aan een andere lan poort via een kabel van 7-8 meter, maar lijkt geen problemen te geven. Ping snelheid minimaal maar binnen de aangegeven upload en DL snelheden van Telfort. Resteert het probleem WiFi en apparaten die ineens disconnected zijn en dan weer niet, hier heb ik echt geen clue.
Reputatie 8
De lengte van een kabel vanaf ISRA-punt naar modem toe (over 2 draadjes) is een andere techniek dan vanaf modem naar TV-kastje (ethernet over 8 draadjes).

De lengte van een ethernet kabel zal niet zo snel een probleem zijn. Dat kan tot 100 meter.
Dat koppelstuk, wat bedoel je ermee?
Een blokje om twee kabels aan elkaar door te verbinden, of een switch?

Zo'n koppelstuk blokje.
Er zijn ook veel van die verbindingsblokjes in de handel bedoeld voor "ISDN" telefoonkabel.
Daarbij worden slechts 4 aders doorverbonden inplaats van 8. En die lijken dus spreken op elkaar.
Het verschil kun je zien als je in het "gat" kijkt.
Bij een ISDN-blokje gerelateerd zijn dat 4 van die verende metaal lipjes. Bij ethernet 8

https://www.allekabels.nl/isdn-kabel/6250/1294134/isdn-koppelstuk.html
versus
https://www.allekabels.nl/stekker-doos-en-krimptang/188/968/netwerk-koppelstuk-cat5-utp-rj45.html

Verder zijn er ook kant en klaar kabels bedoeld voor ISDN, wat om dezelfde reden niet goed functioneert voor ethernet.
Het is niet zo dat het dan helemaal niet hoeft te functioneren. Kabels zouden nog steeds data kunnen laten doorlaten, alleen in een beperkte snelheid, en wellicht niet alle functies "compleet".
Daar kom je pas achter als je kabels controleert met een kabeltester.
https://www.allekabels.nl/kabel-tester/4589/2231/netwerkkabel-tester.html

Toevallig een dezer dagen zelf zo'n kabeltje tussen mijn voorraad tegen gekomen, welke niet voldeed.
Meteen de connectors er maar afgeknipt zodat ik daar geen vergissing in kan maken. Naar de draad zelf gekeken, en die bevatte ook slecht 4 draadjes. Heb ik het spul maar direct weggegooid.

Dus daar zou je nog op kunnen controleren.
Hoi Babylonia, dankjewel voor je uitgebreide uitleg. Ik word er heel wat wijzer van dus super! Ik heb het blokje gecontroleerd en dit betreft een ethernet koppelblokje, dus daar ligt het niet aan! De kabel betreft ook een ethernet kabel en is destijds op mijn oude adres zo'n twee jaar terug aangelegd door een monteur van Telfort, althans ingehuurd door Telfort! het probleem lijkt echt te liggen aan een zwak signaal want ik kan geen andere opties vinden. Een kabeltester heb ik niet maar ik zou hem wellicht aan kunnen schaffen om daarmee de kabel te testen of hoeft dat niet omdat ik een goed ethernetkabel heb? im probeer echt alle opties na te lopen..
Reputatie 8
Met de tegenwoordige "afhankelijkheid" van internet, en steeds meer gebruik van allerlei apparaten in huis die ook binnen je thuis (LAN) netwerk met elkaar samenwerken, zoals printers, mediaspelers, "netwerk" audio versterkers, "Sonos" draadloze luidspreker systemen e.d. vind ik het persoonlijk net zo'n normale zaak om een "kabeltester", enkele reserve netwerkkabels, e.d. in huis te hebben, als zekeringen, kaarsjes (voor als de stroom uitvalt), een zaklantaarn en bijv. een EHBO verbanddoos.

Het geeft je in ieder geval meer zekerheid waar fouten zouden kunnen zitten, maar juist ook pertinent NIET.

Voor test doeleinden steek ik nog wel eens wat kabeltjes over en weer, en terug.
Toch komt het voor, dat van de ene op de andere dag een kabel ineens niet meer voldoet.
Kennelijk dan toch een slecht contact, in waarschijnlijk de connector, die door het diverse keren wisselen het ineens niet meer doet. Contacten zijn gewoon erg kwetsbaar.

Dus of kabeltjes twee jaar terug zijn aangelegd zegt mij helemaal niets.

Contacten kunnen corroderen, bij het stofzuigen of verschuiven van kasten (poten die over kabels "heenrollen"), kunnen kabels per ongeluk beschadigd raken waardoor die erna storingen vertonen. Muizen of huisdieren die aan kabels knagen. Ooit de "verkeerde kwaliteit" kabel gekocht, die nu aan een grenswaarde komt waardoor die niet meer voldoet?

Nogal wat redenen om niet te vertrouwen op "twee jaar terug is alles opnieuw aangelegd" door een Telfort monteur.

Een gedegen check geeft uitsluitsel waar het hem wel, maar beslist NIET aan zou kunnen liggen. Is makkelijker met zekerheid aan te geven dat er achterliggend in bijv. het Telort systeem iets mis is.
Reputatie 8
Ter completering op voorgaande algemene informatie.

De volgende 8 verwijzingen geven een aardig beeld van gewoon "alledaagse praktijk" m.b.t. storingen ontstaan door slechte contacten van kabels, of "verkeerd" gekozen kabels (aluminium kern met dun laagje koper eroverheen).

Voorbeeld 1 ...en lees vervolgreactie.
Voorbeeld 2 ...Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Voorbeeld 3 ...vergelijk speedtest in 1e reactie + antwoord wat er direct bijstaat.
Voorbeeld 4
Voorbeeld 5
Voorbeeld 6
Voorbeeld 7

Voorbeeld 8...en lees vervolgreacties. (EDIT: aanvulling oktober 2018)
Voorbeeld 9... + lees voorgaande reacties haperende Smart TV (EDIT: aanvulling nov. 2018)
Babylonia, de kabels zijn correct, de juiste kabels wordn gebruikt! wat zou kunnen is dat de connector wellicht wat onstabiel is maar de vraag is of dit mijn probleem wel kan veroorzaken, mn omdat de WiFi van tijd tot tijd wegvalt en we gene verbinding is met de apparaten en de volgende minuut weer wel! Het geluid van de tv komt vertraagd binnen, goed dit kan aan de connector liggen, maar ik kan de kabels uitsluiten! al met al blijft hier bekend dat het signaal zwak binnen komt! Voor je laatste bericht, dit wordt mij te technisch, ik heb noch de apparatuur noch de kennis noch kennissen die dit voor me op kunnen lossen dus kan ik toch echt hulp van en professional gebruiken Michael??!
Reputatie 8
Ik dacht dat het onderwerp voor jezelf al was afgesloten omdat het draadje al een maand oud is.
Had mijn vorige reactie er nog bij aangevuld, omdat ik geregeld naar de algemene informatie verwijs die ik in dit draadje heb beschreven. Is die algemene informatie wat meer compleet.

Ten aanzien van problemen die jezelf kennelijk dus nog steeds ervaart. Zou je alleen problemen hebben met WiFi, maar niet met bekabelde verbindingen, kun je baat hebben met. bijv. het kiezen van een ander WiFi kanaal.
Verder uitgebreide info m.b.t. WiFi zie < HIER > en op de servicepagina < HIER >

Ten aanzien van problemen met TV-ontvanger en geluid, reset in ieder geval van de TV-ontvanger:

Simpel uitgelegd: om als eerste te proberen:
- Reset modem: deze aanwijzingen elders op de website
- TV-ontvanger: deze aanwijzingen elders op de website

Alternatieve methode uitgebreid uitgelegd en waar rekening mee te houden:
- Onderdelen A-B-C zie deze aanwijzingen elders op de website
. (Uitgebreid beschreven gedeelte onder de streep ----- )
Reputatie 8
Aanvulling: op eerdere tips waar op te letten bij problemen:

Een nieuwe tip die een kloeke gebruiker heeft ontdekt, in het geva datl je modem/router in de meterkast zit, vlak in de buurt van een "slimme energiemeter", waarbij op bepaalde tijden de TV uitviel.
Zie de volgende opmerkelijke oplossing < HIER > waarbij de slimme meter wordt ingepakt in aluminiumfolie. (Kooi van Faraday ---> afscherming m.b.t. elektromagnetische interferentie).
Maandenlang bezig geweest met bovenstaand geleuter en het afwachten van een reactie van een Telfort medewerker OP DIT FORUM, blijkt opnieuw dat het euvel zit in het kabeltje/ israpunt/ KPN kastje/ koperen leidingen door oxidatie! Bedankt Michael dat je even op je scherm hebt willen kijken naar mijn signaalsterkte en bedankt Babylonia voor al je tips en tricks zonder dat je inkijk had! Zei ik immers al niet in een van mijn eerste berichten dat het probleem van zwakke binnenkomende signalen al eerder geconstateerd was!
Mensen een gouden tip! Vergeet het forum als het gaat over je verbinding en bel gewoon meteen met de klantenservice. Scheelt een hele hoop tijd en ergernis.
Aanvulling: op eerdere tips waar op te letten bij problemen:

Een nieuwe tip die een kloeke gebruiker heeft ontdekt, in het geva datl je modem/router in de meterkast zit, vlak in de buurt van een "slimme energiemeter", waarbij op bepaalde tijden de TV uitviel.
Zie de volgende opmerkelijke oplossing < HIER > waarbij de slimme meter wordt ingepakt in aluminiumfolie. (Kooi van Faraday ---> afscherming m.b.t. elektromagnetische interferentie).

Heeft bij mij geen enkel verschil gemaakt alsmede geen verbetering opgeleverd. Dank voor het meedenken maär probeer mensen niet van het kastje naar de muur te sturen.
Reputatie 8
Dank voor het meedenken maär probeer mensen niet van het kastje naar de muur te sturen.
Dat is makkelijk praten "achteraf" als je met eerder aangereikte tips, nu blijkt dat je die toen helemaal niet ter harte hebt genomen en eerst op allerlei andere manieren verder blijft aanklooien, om uiteindelijk toch bij de oplossing van het probleem te komen wat al direct meteen in het begin is beschreven.
(Bovendien betrof het een "algemene tip" als aanvulling in het rijtje aan tips wat de revue passeert).

In je reactie net voor de laatste geeft je zelf aan:
...blijkt opnieuw dat het euvel zit in het kabeltje/ israpunt/ KPN kastje/ koperen leidingen door oxidatie!

Dat heb ik in mijn eerste reactie in dit draadje 6 maanden geleden al aangegeven dat daar een oorzaak van het probleem in kon zitten. Als je dat toen meteen ter harte had genomen, had je het probleem dus 6 maanden eerder al kunnen (laten) oplossen.

Daar schreef ik:
- Goed schone en "corrosievrije" contacten van een hoofd KPN aansluitpunt / ISRA-aansluiting. . (Evt. draad opnieuw strippen en vervuilde contacten bewerken met contactspray). . Geen vertakkingen en/of splitters in bekabeling tussen ISRA en modem/router.

Idem voor controle van de bekabeling. Nota bene met verwijzing naar voorbeelden erbij.
Daarmee kunnen we jou eigen oplossing/ervaring nu dus als voorbeeld 7 erbij zetten ;)
Wel jammer dat je er zo lang over hebt gedaan om dat nu pas te hebben ontdekt.

Netwerk en aansluitingen moeten tip-top in orde zijn om een goede internetverbinding te garanderen. Als men dat in acht neemt zijn de meeste problemen die op een forum beschreven worden opgelost.

Reageer