beantwoord

Mijn snelheid is weer lager geworden

• 5 december 2017
  • 7 reacties
  • 212 keer bekeken

Reputatie 1
Beste Telfort,
Ik zit met het volgende probleem:
Zowel mijn download als upload snelheid zijn te laag namelijk: 16.05 Mbps en 1.88 Mbps, bij een oude 40/4 abo (ja ik weet dat ik niet mijn volle snelheid kan halen ivm afstand van mijn huis en centrale).
Volgens fourstack zou ik rond 25Mbps moeten halen down wat jaren ook het geval was (of hoger).
In de modem (P2812HNU-F1) zie ik de volgende staan:
17023 kbps up / 2046 kbps down terwijl dit altijd hoger was (+/-27000 up en 3200 down laatste tijd)
Wat ik zelf heel vreemd vind is dat als ik de modem reset/herstart of de vdsl lijn reset ALTIJD zelfde getallen weer komen te staan (17023 down en 2046 up). Dit kan op zich al niet met een goed werkend verbinding want het schommelt altijd wel een aantal paar honderd kbps na een herstart/reset. Schommeling in snelheid zou ook aanwezig zijn als de lage snelheid door slechte bekabeling binnen mijn huis de oorzaak zou zijn.
Volgens de modem zelf zou de snelheid ook hoger moeten zijn want als je kijkt bij Diagnostic==> DSL Line==> DSL Line Status zie je:
current rate downstream: 17023 kbps
attainable rate downstream: 30775 kbps
current rate upstream: 2046 kbps
attainable rate upstream: 3781 kbps
Zover ik weet is attainable rate is de haalbare snelheid van de lijn zelf en dat zou de modem ook moeten kunnen leveren.

Alle eerste hulp dingen al geprobeerd:
-reset/herstart modem
-modem aangesloten met originele korte kabel op isra punt
-andere kabel geprobeerd
-laptop aangesloten in plaats van pc
Een aantal (+/- 5) maanden terug zelfde probleem gehad. Toen heeft Guidion medewerker alle kabels in mijn huis en modem nagekeken en bleek de fout in het centrale te zitten (er is toen een aansluitkabel vernieuwd naar mijn weten). Snelheid was daarna goed, alles werkte naar behoren.
Nu is mijn vraag: zou Telfort een Guidion monteur gelijk naar de centrale kunnen sturen, aangezien de kans 99% is dat de fout weer daar zit? Als dat niet kan dan wil ik Telfort graag vragen om een monteur te sturen en checken we weer alles puntje voor puntje…
Hoor het graag hoe en wat verder.
Gr,
icon

Beste antwoord door Wieger DB 17 januari 2018, 16:42

Hoi Mike, welkom op het forum. Mijn complimenten voor je grondige manier van uitsluiten. Als ik ga kijken naar je verbinding dan zie ik dat ons lijnmanagementsysteem is gezakt naar 17mbit, terwijl er meer uit je verbinding te halen is. Mijn collega's vermoeden dat dit komt doordat je Zyxel modem zijn beste tijd heeft gehad. Er is daarom een vervangend modem voor je besteld. Als je deze hebt aangesloten zal een een periode van 1 tot 2 weken de snelheid hoger worden.

Hey Mike, na het vervangen van je modem zie ik dat de lijn een prima snelheid meet en je modem weer goed werkt. Lijkt me vrij veilig om aan te nemen dat alles weer goed werkt, nietwaar? 😉
Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Kun je in de log van het modem zien of het modem af en toe uitvalt, het kan ook zomaar zijn dat je modem levensmoe is.
Reputatie 1
Goedemorgen Jimny,
Het systeem log geeft niet aan dat de modem uit valt, dus ik denk dit kunnen we ook wegstrepen.
Zoals ik boven ook schreef dan zou de snelheid niet EXACT op zelfde getallen weer terugkomen denk ik.
Nog mogelijke oplossingen?
Reputatie 1
Overigens modem geeft wel aan dat de vdsl verbinding wel regelmatig wegvalt. Zou een nieuwe modem dit oplossen denk je?
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Mike, welkom op het forum. Mijn complimenten voor je grondige manier van uitsluiten. Als ik ga kijken naar je verbinding dan zie ik dat ons lijnmanagementsysteem is gezakt naar 17mbit, terwijl er meer uit je verbinding te halen is. Mijn collega's vermoeden dat dit komt doordat je Zyxel modem zijn beste tijd heeft gehad. Er is daarom een vervangend modem voor je besteld. Als je deze hebt aangesloten zal een een periode van 1 tot 2 weken de snelheid hoger worden.
Reputatie 1
Dank je wel Wieger.
Ik probeer zo goed mogelijk mee te werken, want dan is de storing ook eerder op te lossen 🙂. Ik heb de modem gisteren al ontvangen, waarvoor mijn complimenten want het was een super snelle levering.
Na het aansluiten was de snelheid exact hetzelfde, hoop dat zoals je zegt binnen 1-2 weken de snelheid omhoog zal gaan.
Na wat rondsnuffelen op de forum is mij wat opgevallen waar jullie misschien ook iets aan hebben: er zijn 4 topics waar de download 17023 en upload 2046 voorkomt:

https://forum.telfort.nl/internet-267/snelheid-halvering-telfort-30-megabit-internetverbinding-51994

https://forum.telfort.nl/internet-267/mijn-internet-verbinding-is-langzamer-dan-normaal-72886

https://forum.telfort.nl/internet-267/snelheid-gewijzigd-nieuwe-lijn-67809

https://forum.telfort.nl/internet-267/internetsnelheid-in-totaal-up-en-down-met-intervallen-naar-constant-lagere-snelheid-67337

Wellicht help dit om het probleem beter te begrijpen. Alvast fijne weekend voor jullie.
Reputatie 7
Badge +7

Hey Mike, na het vervangen van je modem zie ik dat de lijn een prima snelheid meet en je modem weer goed werkt. Lijkt me vrij veilig om aan te nemen dat alles weer goed werkt, nietwaar? 😉
Reputatie 1
Hoi Wieger,
Ja mijn probleem is wel opgelost, maar er heeft wel een monteur van Guidion langs moeten komen. Alleen met nieuwe modem was mijn probleem zelfde gebleven.
Nu ben ik wel tevreden met mijn snelheid, dank jullie wel voor jullie bijdrage.
Gr,
M

Reageer