beantwoord

MB verschil van straat tot straat

• 29 december 2017
  • 12 reacties
  • 98 keer bekeken

Goedendag,

Bij het installeren van Telfort bij mij werd door een monteur verteld dat het bereik, aantal MB's lager was als bij zijn ouders een straat verderop. Ik heb met wat geluk een bereik van 15 MB terwijl zijn ouders 40Mb halen.
Toen ik van de week bij mijn ouders was op een vakantiepark zag ik dat zij een bereik hebben van 50Mb !!!
Ik woon in een doorsnee buurt en vraag mij nu af waarom het bereik bij ons amper 15 Mb is... Ik zou graag een tweede tv aansluiten, maar heb dit niet gedaan omdat ik hiervoor te weinig Mb's ontvang.

Is hier iets aan te doen??

Alvast bedankt voor een reactie.
icon

Beste antwoord door Wieger DB 29 december 2017, 17:54

Hoi Veenhuijsen, welkom op het forum. Ik leg je graag verder uit waar het verschil vandaan komt. De kans is erg groot dat dit te maken heeft met de afstand tot de verdeelkast of hoofdverdeler. Hoe dichterbij je zit hoe hoger de snelheid is die je kan halen. Op dit moment biedt Telfort een maximumsnelheid van 100Mbit aan. Het is namelijk zo dat wanneer je een verbinding hebt via de telefoonlijn het laatste stuk via koper in de grond gaat. Over deze koperdraad wordt een signaal verstuurd. Het is bij koper zo dat hoe langer de draad is hoe groter de weerstand is. Wat tot gevolg heeft dat het verstuurde signaal zwakker wordt. Als vergelijking geef ik je het volgende mee: stel je staat dichtbij iemand, als die schreeuwt hoor je hem/haar erg duidelijk. Hoe verder je weg loopt, hoe zachter je diegene hoort. Hetzelfde geldt voor het signaal vanuit de hoofdverdeler of verdeelkast naar je woning.

Nu terug naar je vraag. Als de ouders van de monteur minder koperdraad tussen de verdeler en hun modem hebben, krijgen zij een sterker signaal door. Omdat jij een straat verderop woont en er meer koperdraad(meer afstand) tussen je modem en de verdeelkast zit, krijg jij een minder sterk signaal binnen. De regel hierbij is; hoe sterker het signaal, hoe hoger de snelheid. Op deze site kan je terug zien welke snelheid er te halen is. Kijken we naar de situatie van je ouders, dan zitten zij waarschijnlijk zeer dicht bij de verdeelkast en krijgen zij dan 50Mbit door.

Als laatste heb je nog een speciale techniek, deze heet pairbonding. Die zorgt ervoor dat je het signaal over twee draden binnen krijgt, in plaats van over één. Telfort biedt dit nog niet aan. Wanneer je het signaal over twee draden binnen krijgt, dan verdubbelt het signaal. Als vergelijking kan je hierbij nemen een eenbaansweg en een tweebaansweg. Over een tweebaansweg kunnen twee keer zoveel auto's. Mogelijk maken de ouders van de monteur hier gebruik van en halen ze daardoor meer snelheid dan jij. KPN is op dit moment de enige provider die deze techniek aanbiedt.

Als je op je thuisverbinding niet voldoende snelheid haalt, dan kan je inderdaad zoals Galdor aangeeft nog kijken naar een Digitenne ontvanger voor je tweede TV.

Dit is in een notendop wat je merkt bij een xDSL(koper) verbinding. Hopelijk weet je hiermee voldoende. Als je nog meer wilt weten, stel dan gerust je vraag! 🙂
Bekijk reactie

12 reacties

Hebben je ouders al is het een vakantie park daar een glasvezel aansluiting? Via het koper netwerk is de maximaal leverbare en haalbare snelheid verbonden aan de afstand tot de verdeelkast. Er worden her en der verbeteringen uit gevoerd mede vanwege het hd vanaf 1 aanbieden.
Reputatie 8
Badge +9
De huizen een straat verderop kunnen zijn aangesloten op een andere verdeelkast/straatkast dan jouw huis waardoor de afstand groter kan zijn.
Of hier iets aan te doen is kan je hieronder achterhalen.

https://netco-fpi-info.fourstack.nl
Bedankt voor de snelle reacties.
Bij mijn ouders ligt (nog) geen glasvezel, maar nog de oude bekende koperbedrading.
De link van Enterprise op verschillende postcodes ingevuld en kom niet hoger dan 14 Mb.
Hoe komt het dan dat een monteur wel 40 Mb meet?
Omdat dat op een ander adres gemeten word en die kunnen dus zoals enterprise al uitlegd het signaal uit een andere kast krijgen. En wellicht gebruik gemaakt van pairbonding.

Heb je de postcode van de straat van die ouders gebruikt?
Reputatie 8
Badge +9
Heeft de monteur op jouw adres dan 40 Mbps gemeten..?
Ja, ik heb postcode van zijn ouders gebruikt. Ik zie daar max. 14 Mb.
Gaat dit richting een broodje Aap?

Ik zou het namelijk zo fijn vinden als ik boven op een tweede televisie ook kon kijken. Maar ik heb begrepen dat ik hier een hogere Mb voor moet hebben...
Je zou voor boven digitenne kunnen overwegen
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/voordelen-van-digitenne.htm
Reputatie 8
Badge +9
Ja, ik heb postcode van zijn ouders gebruikt. Ik zie daar max. 14 Mb.
Gaat dit richting een broodje Aap?

Wat heeft dat voor zin, het gaat toch om jouw adres..?
En niks broodje aap, die check op de gegeven link geeft de werkelijke situatie weer...
Beste Enterprise: de monteur die Telfort bij mij installeerde gaf aan dat hij zich verbaasde over het feit dat ik maar 15 Mb ontvangst had. Dit terwijl zijn ouders, een straat verderop een bereik hebben van 40Mb.
Ik ben maar een leek en vertrouw op zijn deskundigheid. Ik heb het dus niet zelf kunnen checken...

Natuurlijk gaat hem om mijn adres, waarbij mijn vraag en wens is of er een mogelijkheid zou zijn om het beriek van mijn Mb's te verhogen zodat ik ook onder andere een tweede televisie kastje kan nemen.
Met twee jonge kinderen die ook de nodige Mb's voor hun rekening nemen, lijkt mij dit wel handig.
De door die monteur genoemde 40Mb op het adres van zijn ouders klinkt op basis van die postcode check als broodje aap. Tenzij die ouders klant zijn bij KPN en van pairbonding gebruik maken of klant zijn bij Ziggo of een andere kabel leverancier.

Behalve eventuele verbeteringen aan de kast waar je op aangesloten bent en via de eerder gegeven link ook worden gemeld is er vermoedelijk weinig mogelijk.
Reputatie 8
Badge +9
Beste Enterprise: de monteur die Telfort bij mij installeerde gaf aan dat hij zich verbaasde over het feit dat ik maar 15 Mb ontvangst had. Dit terwijl zijn ouders, een straat verderop een bereik hebben van 40Mb.
Ik ben maar een leek en vertrouw op zijn deskundigheid. Ik heb het dus niet zelf kunnen checken...

Je kan zoals gezegd de maximaal haalbare snelheid op jouw adres zelf inzien op de gegeven link.
Wat daar staat is definitief en een hogere snelheid is door Telfort ook niet te geven als KPN die snelheid opgeeft.
De centrale of straatkast is gewoonweg nog niet geschikt gemaakt voor hogere snelheden...
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Veenhuijsen, welkom op het forum. Ik leg je graag verder uit waar het verschil vandaan komt. De kans is erg groot dat dit te maken heeft met de afstand tot de verdeelkast of hoofdverdeler. Hoe dichterbij je zit hoe hoger de snelheid is die je kan halen. Op dit moment biedt Telfort een maximumsnelheid van 100Mbit aan. Het is namelijk zo dat wanneer je een verbinding hebt via de telefoonlijn het laatste stuk via koper in de grond gaat. Over deze koperdraad wordt een signaal verstuurd. Het is bij koper zo dat hoe langer de draad is hoe groter de weerstand is. Wat tot gevolg heeft dat het verstuurde signaal zwakker wordt. Als vergelijking geef ik je het volgende mee: stel je staat dichtbij iemand, als die schreeuwt hoor je hem/haar erg duidelijk. Hoe verder je weg loopt, hoe zachter je diegene hoort. Hetzelfde geldt voor het signaal vanuit de hoofdverdeler of verdeelkast naar je woning.

Nu terug naar je vraag. Als de ouders van de monteur minder koperdraad tussen de verdeler en hun modem hebben, krijgen zij een sterker signaal door. Omdat jij een straat verderop woont en er meer koperdraad(meer afstand) tussen je modem en de verdeelkast zit, krijg jij een minder sterk signaal binnen. De regel hierbij is; hoe sterker het signaal, hoe hoger de snelheid. Op deze site kan je terug zien welke snelheid er te halen is. Kijken we naar de situatie van je ouders, dan zitten zij waarschijnlijk zeer dicht bij de verdeelkast en krijgen zij dan 50Mbit door.

Als laatste heb je nog een speciale techniek, deze heet pairbonding. Die zorgt ervoor dat je het signaal over twee draden binnen krijgt, in plaats van over één. Telfort biedt dit nog niet aan. Wanneer je het signaal over twee draden binnen krijgt, dan verdubbelt het signaal. Als vergelijking kan je hierbij nemen een eenbaansweg en een tweebaansweg. Over een tweebaansweg kunnen twee keer zoveel auto's. Mogelijk maken de ouders van de monteur hier gebruik van en halen ze daardoor meer snelheid dan jij. KPN is op dit moment de enige provider die deze techniek aanbiedt.

Als je op je thuisverbinding niet voldoende snelheid haalt, dan kan je inderdaad zoals Galdor aangeeft nog kijken naar een Digitenne ontvanger voor je tweede TV.

Dit is in een notendop wat je merkt bij een xDSL(koper) verbinding. Hopelijk weet je hiermee voldoende. Als je nog meer wilt weten, stel dan gerust je vraag! 🙂

Reageer