beantwoord

Max.snelheid glasvezel in dezelfde wijk verschilt

• 14 januari 2018
  • 38 reacties
  • 1845 keer bekeken

Toon het eerste bericht

38 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Hoi Dennis, in dit geval is er gekozen om een losse wijkcentrale op te bouwen met GoF verbindingen. Daarbij is toentertijd gekozen om de andere wijkcentrales niet om te bouwen. Voornamelijk omdat er nog voldoende capaciteit daarop was om klanten te leveren. Wanneer er een tekort aan poorten ontstaat in deze wijkkasten dan zal er wel een uitbreiding naar GoF komen. Op het moment is er nog geen planning bekend voor bij jou in de regio.

Hi Wieger,

Thanks voor de terugkoppeling!

Dus nu moet ik maar hopen dat er ooit een keer een tekort aan EoF poorten gaat ontstaan?

https://tweakers.net/nieuws/134685/kpn-gaat-400mbit-s-dsl-vanaf-tweede-kwartaal-breed-beschikbaar-maken.html
Dat is gewoon 4x sneller dan ik via glasvezel kan krijgen en dan maar zeggen dat glasvezel "supersnel internet" levert ;)

Jij kan hier natuurlijk niets aan doen, maar ik vind dit anno 2018 niet echt acceptabel.
Providers die via glas leveren zouden dit ook niet zomaar van KPN moeten accepteren, jullie kunnen klanten immers niet bieden wat ze zouden willen omdat KPN ligt te slapen.
Reputatie 8
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom ACM ooit heeft toegestaan dat KPN 100% eigenaar van Reggefiber zou kunnen worden?
Dat is een zodanige belangenverstrengeling van netwerkbeheer en provider functie, dat daarmee alle andere providers maar moeten dansen naar de pijpen wat KPN in petto heeft.
Reputatie 3
Badge +1
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom ACM ooit heeft toegestaan dat KPN 100% eigenaar van Reggefiber zou kunnen worden?
Dat is een zodanige belangenverstrengeling van netwerkbeheer en provider functie, dat daarmee alle andere providers maar moeten dansen naar de pijpen wat KPN in petto heeft.

Precies dat.
Als provider bied je een snelheid aan, die je niet kan aanbieden aan bepaalde klanten want KPN..

Overigens een leuk detail
Als ik bij KPN had kunnen kiezen uit VDSL, bonded vectoring, dan had ik bijna 200 mbit kunnen halen (downstream)
Maar ja, dat kan ik niet kiezen want "supersnel internet" glasvezel 🆒

technologyavailability:
technology-type: BVVDSL2_POTS
bandwidth-up: 49500
bandwidth-down: 196000
reliability: 90
carrier-vendor-id: SDF

Maar is maar gewoon een klein detail 😛
Babylonia legt het goed uit echter 1 aanvulling als je voor eind 2015 zoals in ons geval glasvezel hebt besteld bij Telfort zelf kan je ook nog net op het oude systeem met DvB-c zitten. Ik ga er bijna vanuit dat daar toch nog standaard 2 vezels zijn afgemonteerd maar wie ooit naar de nieuwe propositie is overgestapt zal geen catv converter meer hebben. Maar zou dan wel tot 200Mb moeten kunnen afnemen.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Galdor, als dat het geval was geweest, dan zou ik het niet verder gaan uitzoeken. Dennis zit namelijk op het nieuwe aanbod, maar ik kan geen 200Mbit leveren door deze technische beperking. Om daar het fijne van te weten, ga ik op onderzoek uit. 🙂
Hoi Galdor, als dat het geval was geweest, dan zou ik het niet verder gaan uitzoeken. Dennis zit namelijk op het nieuwe aanbod, maar ik kan geen 200Mbit leveren door deze technische beperking. Om daar het fijne van te weten, ga ik op onderzoek uit. :) Dat verbaasde me inderdaad vandaar mijn vraag over het DvB-C die zou ik bij een glasnetwerk uit die periode wel verwachten. Dus ik ben uit belangstelling best benieuwd wat je ontdekt.
Reputatie 8
Ik vermoed dat hij in de wijkcentrale nog op een oude 100 Mbit switch is gepatched.
Ik vermoed dat hij in de wijkcentrale nog op een oude 100 Mbit switch is gepatched.
Dat had TS ook al ontdekt de vraag is dus waarom die niet opgewaardeerd zijn, dat is naar ik begrijp wat Wieger gaat uitzoeken.

Ik ging ervanuit dat het wel of niet gebruiken maken van de nieuwe propositie samen zou hangen met onder ander dus het type switch. Zeker op basis van de info via die link. Dit blijkt dus niet zo te zijn.
Reputatie 8
Bij overgangen van oude naar nieuwe propositie en het feit dat er gebruikers bijzijn die nog op de oude propositie blijven zitten. Zal er beslist wel ergens een overlap zijn in het gebruik van oude 100 Mbps en nieuwe 1 Gbps switches. (Waarschijnlijk eerder een tekort aan 1 Gbps switches).

Zolang een gebruiker met een nieuwe propositie het standaard abonnement gebruikt van 50 Mbps, hoeft dat ook geen probleem te zijn om op een 100 Mbps switch te zitten.

Op zichzelf een switch bepaalt niet welk systeem je hebt, maar hetgeen naar de switch zelf wordt aangestuurd, en van daaruit verder wordt doorgeleid. Verder wordt bij een nieuwe proposities slechts één glasvezel ader gepatched van de twee aanwezige glasvezel aders van een aansluiting. Die waarbij DVB-c wordt uitgestuurd, wordt dan niet meer gebruikt.
Ik snap je uitleg en van het meeste ben ik al op de hoogte behalve dus dat switch deel, in feite zou TS gewoon 200Mb moeten kunnen bestellen zoals gevraagd in de startpost en zou er dan alleen een switch vervangen te hoeven worden na aanvraag. Dat zou dus weinig onderzoek nodig hebben meer neerkomen op aansturing van monteurs.
Bij mijn postcode staat ook gewoon 524Mbit (uitrol 2015) echter aangezien wij nog van de oude propositie gebruik maken geld 100Mb als de max bij Telfort zou ik van 200Mb gebruik willen maken moet ik over naar de nieuwe propositie. Als in jullie woonplaats het glasvezelnet al langer geleden is aangelegd voor 2011 kan het zeker aan de apparatuur liggen. Zover ik dit kon terugvinden.
Reputatie 8
Badge +17
Fourstack geeft hier ook 524 Mbit aan en ik kan met nwe glas tot 200/200 Mb,s
https://thd-fpi-info.fourstack.nl
Intressant bovenstaande link geeft voor genoemde adressen dezelfde waarden. Ook opvallend zijn op die adressen de verschillen met de dsl snelheden.

Reageer