Maandelijkse vastlopers Experiabox V8 (VGV7519)

• 1 januari 2016
  • 14 reacties
  • 495 keer bekeken

Had het al eerder gemeld in dit topic;
https://forum.telfort.nl/modem-firmware-280/arcadyan-firmware-update-0200135w4-51671

Het probleem is dat ik mijn router nu maandelijks moet herstarten en heb dit nu sinds een paar maand. Daarvoor eigenlijk nooit problemen gehad met de Experiabox.

Ik had het vermoeden dat dit met de nieuwe firmware te maken had maar blijkbaar is dat niet zo. Ik heb de router al een reset gegeven zonder een backup terug te zetten maar de problemen blijven. Na ongeveer 30 dagen uptime heb ik ineens geen internet via wifi of helemaal geen internet.

Ik kan dan vaak nog wel inloggen via de webinterface, vandaar dat ik zo exact de uptime weet.

Stroom eraf en opnieuw aanzetten en de problemen zijn opgelost.

Zijn er meer mensen met dit soort problemen?

14 reacties

Reputatie 8
Nee, hier (nog) niet.
Maar misschien nooit eerder opgemerkt omdat ik geregeld "testen" doe tussendoor met andere set-ups en de Experiabox sneller wordt herstart dan die 30 dagen uptime. Bovendien gebruik ik de WiFi van de Experiabox niet (uitgeschakeld).

Dus eigenlijk heb je niet veel aan mijn informatie. 😉
Reputatie 8
Badge +2
Hé Jeroen. Vreemde zaak inderdaad. Dit precieze probleem klinkt mij onbekend in de oren. Ik zie dat je inderdaad relatief vaak het modem een herstart geeft. Echter kan ik geen harde resets vinden in de logs. Zou je dit eens willen proberen alsjeblieft? Dergelijke problemen kunnen hiermee opgelost worden. Mocht dit geen soelaas bieden, dan zal ik vanzelfsprekend overgaan op een alternatief. Kijk uit naar je reactie.

@Babylonia,

Bedankt voor deze nuttige informatie, wordt gewaardeerd! 🆒
Reputatie 8
Badge +16
Hier niet in elk geval...

Hé Jeroen. Vreemde zaak inderdaad. Dit precieze probleem klinkt mij onbekend in de oren. Ik zie dat je inderdaad relatief vaak het modem een herstart geeft. Echter kan ik geen harde resets vinden in de logs. Zou je dit eens willen proberen alsjeblieft? Dergelijke problemen kunnen hiermee opgelost worden. Mocht dit geen soelaas bieden, dan zal ik vanzelfsprekend overgaan op een alternatief. Kijk uit naar je reactie.

@Babylonia,

Bedankt voor deze nuttige informatie, wordt gewaardeerd! 🆒

Dank voor de reacties. Toch vreemd, ik dacht toch echt dat ik hem al een harde gereset had gegeven voor 2 maand terug.
Dat is toch de reset knop ingedrukt houden totdat hij opnieuw gaat starten?

Ik ga nu een nieuwe poging wagen, meld even of je deze kunt zien in de logs dan weet ik dat hij goed is gereset.
Reputatie 8
Badge +2
Hi Jeroen, ik zie de reset nu inderdaad. Wat is het resultaat aan jouw kant? 🙂
Voorlopig weer goed, heb alle instellingen met de hand teruggezet ipv de backup terug te zetten.
We gaan het meemaken over een maand 🙂
Reputatie 8
Badge +2
Bedankt voor je reactie, Jeroen. Ben benieuwd of het opgelost blijft, da's namelijk veel belangrijker! 🙂
Ik heb hier ook last van. Iedere week geen internet/telefoon en ik moet de router resetten.

Na een gesprek met de klantenservice een nieuwe ontvangen, weer een experiabox v8

Deze heeft het een aantal weken goed gedaan, maar vanmiddag viel het internet weer weg.

Ik denk dat ik na mijn contracttermijn maar naar een andere provider ga, ik heb een hekel aan dit soort problemen.
Reputatie 8
Problemen, zouden best aan iets anders kunnen liggen hoor.
Juist omdat je met een nieuwe modem/router hetzelfde probleem opnieuw weer tegenkomt vermoed ik juist eerder dat je het ergens anders in moet zoeken. Slechte bekabeling, geen goede aansluiting ISRA-punt?
Andere provider helpt daar niets aan, als je de werkelijke oorzaak van het probleem niet weghaalt.
Ik heb deze problemen sinds we over zijn op het 'nieuwe' glasvezel netwerk van telfort. Op het oude (concepts) netwerk met mijn eigen router had ik dit probleem nooit.

Het probleem doet zich ook voor met de interne ping tool van de v8, dus moet het in de V8 zitten, de glasvezelkabel/modem of het netwerk van kpn/telfort. Verder heb ik de meegeleverde bekabeling etc. in gebruik. Gezien het hiervoor wel werkte en ik er pas last van heb sinds een ISP switch, hoop ik dat het is opgelost met weer een ISP switch. In ieder geval heb ik dat dan uitgesloten.
En daar is hij weer :)

Dit keer heeft hij het langer volgehouden, namelijk 47 dagen na de hard reset.
Gisteren liep de ITV al te hikken, vandaag helemaal rampzalig. Volgende ftp test gedaan met ftp.telfort.nl, bedraad en ITV uit;

ftp> get 100megabyte.bin
200 PORT command successful
150 Opening ASCII mode data connection for 100megabyte.bin (104857600 bytes)
226 Transfer complete
ftp: 105266201 bytes received in 164.83Seconds 638.65Kbytes/sec.

Daarna modem uit en opnieuw aangezet

ftp> get 100megabyte.bin
200 PORT command successful
150 Opening ASCII mode data connection for 100megabyte.bin (104857600 bytes)
226 Transfer complete
ftp: 105266201 bytes received in 34.74Seconds 3029.94Kbytes/sec.

Kortom, het is weer goed voor iets meer dan een maand. Is dit een defect aan mijn modem of aan de software?
Bij mij doet hij het de laatste weken qua internet stabiel, maar laatst lag mijn telefoon er een paar dagen uit. Probleem bleek simpel te verhelpen door het modem een soft reset te geven...

Ik zit al aan mijn 2e modem dus heeft voor mijn gevoel niet veel zin opnieuw om te ruilen anders dan door een compleet nieuw modem, maar dan moet ik naar een andere provider.
Heb het modem weer moeten herstarten. Na een paar dagen alweer.

Telfort graag een oplossing.
Reputatie 1
Ik ben hierbij erg nieuwsgierig wat voor een type verbinding dit is. adsl, vdsl of vvdsl.

Is het vdsl of vvdsl?

Graag controleren of modem dichtbij het hoofaansluitingspunt zit (isra). Corrosie op het isra?
Is de dsl kabel al vervangen? Het liefst door een ronde kabel. Flatkabel gaat veel problemen geven.

Als dit allemaal gecontroleerd is ben ik nieuwsgierig naar het feit of FEC/CRC errors in het modem oplopen.
Het kan zijn dat er een opeenhoping van fouten op de lijn in het modem binnenkomt en dat het modem hierdoor uitvalt.

Als dit het geval is, zal een monteur de buitenbekabeling kunnen onderzoeken.

Reageer