beantwoord

Lockout nieuw netwerk

• 16 mei 2016
  • 39 reacties
  • 2453 keer bekeken

Toon het eerste bericht

39 reacties

Badge +1
Hoi Umbie, ik zie dat je een aantal keer contact hebt gehad met mijn collega van de klantenservice. Hij heeft jou niet direct kunnen helpen, maar ik lees wel dat je iets kon met de feedback vanuit netwerkbeheer. Ben je inmiddels verder gekomen?
Klopt, uiteindelijk heb ik het eigenlijk opgegeven, medewerking van Telfort was top! Jullie hebben echt ontzettend jullie best gedaan, alleen was de reactie van KPN erg kort en star.
Alleen bij de laatste reactie kwam ik toch nog op een nieuw spoor, wat mogelijk de "grote" verandering zou kunnen zijn, dat ga ik van het weekend even proberen, mocht dat positief zijn dan zal ik de uitkomst en misschien een kleine howto posten.
Badge +1
Hallo Umbie, ik zie dat je verschillende keren contact hebt gehad met een collega van de klantenservice en dat je met de feedback die je kreeg vanuit netwerkbeheer wel verder kon. Hierna heb ik geen reactie meer mogen ontvangen. Kun je aangeven of het probleem zich nog steeds voordoet?

Bedankt!
Nee probleem is nog niet verholpen, ik wou er eigenlijk niet meer mee verder gaan, maar toch maar weer een pasr uur ingestoken. Heb er een sniffer tussen gezet om te kijken wat er allemaal gaande is. Heb in mijn server het DHCP request helemaal nagebootst alle opties hetzelfde, maar nog niet met resultaat. Ik moet even op mijn gemak de capture files vergelijken. Ik moet zeggen dat ik niet heel erg blij ben met het SNI netwerk. Zonder al te veel af te geven heeft KPN erg veel moeite in het buiten houden van vreemde hardware gestoken, maar de beveiliging is wat beperkt (alle modem instelling worden zonder ssl verstuurd bijvoorbeeld)
Nou het lek is boven, eindelijk.
Het is eigenlijk iets heel simpels.
Wat mijn router doet als je deze aanzet, of de kabel er in steekt, dan vraagt hij een lease aan, zowel op vlan 34 als op vlan 4, daar kan de DHCP server bij KPN niet mee overweg (SNI is toch een nieuw netwerk, jammer dat de DHCP server van een ouder type is :P)
De leases zullen dus na elkaar aangevraagd dienen te worden
Hier zullen dus veel eigen routers ook tegen aan lopen.

Ik ga even een script schrijven die dat voor mij gaat doen, nu is dat allemaal wat lastiger als je hier tegen aan loopt met een standaard gekochte router.
Een tip zou zijn, zet op VLAN 4 dhcp eerst uit, zorg dat je een ip krijgt op VLAN 34 en zet dan (zonder de router los te koppelen) dhcp weer aan op VLAN 4, dit zul je iedere keer moeten doen als de router los gekoppeld is geweest.

Succes...
Reputatie 8
Het is maar de vraag of gebruikers met aansluiting van een eigen router dezelfde problemen ondervinden in de toewijzing van een IP, als jij ondervindt. Met wat je omschrijft lijkt dat router afhankelijk te zijn.

Met wat ik elders lees op het forum bij gebruikers en ikzelf ervaar met de aansluiting van een eigen router als vervanging van de Experia Box hebben die geen problemen met het verkrijgen van een IP-adres.

Frappant is daarbij wel, dat als de Experia Box achter de "eigen router" wordt gehangen ten behoeve van VOIP, op een "tagged" VLAN 34 ID LAN-poort van de eerste router, de Experia Box zijn eigen "externe" WAN-IP adres heeft (dus niet een LAN-adres van de 1e router), wat verschillend is van het WAN-IP adres van de 1e router.
Alsof de 1e router slechts een "tunnel" is om de VOIP daarin verder te sturen met de eigen specifieke gegevens die daarbij horen naar de erachter hangende Experia Box. Er worden in dat geval dus feitelijk 2 WAN-IP adressen gebruikt.

Zie < DEZE reactie ten aanzien van die dubbele WAN IP-adressen >
En mijn eigen ervaring daarin < HIER >
Ik gebruik geen VOIP en ik betwijfel of dit gaat werken op het nieuwe SNI netwerk aangezien ze hier optie 82 gebruiken voor DHCP, m.a.w. het ip is gekoppeld aan de poort van de switch in de wijkcentrale.

De uitleg die je me gestuurd hebt gaat prima op voor het WBA netwerk (daar had ik ook geen problemen, maar zoiezo is de uiteg niet aan de orde) het nieuwe SNI netwerk zit anders in elkaar.
Ik ben nog geen gebruiker tegen gekomen die zijn eigen router op het SNI netwerk gebruikt (het kan werken, zolang er maar geen 2 DHCP requests gelijktijdig lopen (ongeacht het VLAN)
Reputatie 1
Gebruik dit topic maar even. Ik ben sinds vandaag ook op het nieuwe netwerk beland. Mijn ip begint ook met 145.
Ook ik heb een eigen router in gebruik wat altijd prima heeft gewerkt. Na een halve dag plat gelegen te hebben heb ik nu wel weer internet en tv via mijn eigen router/switch. Maar het voip gedeelte wil niet meer werken. De experia box hing met de wan poort aan mijn switch en vlan 34 werd tagged doorgelaten. tot gisteren werkte dit goed maar met het nieuwe netwerk niet meer. Dus iets is er veranderd maar wat. Bij telfort weten ze van niets.
Badge
Gebruik dit topic maar even. Ik ben sinds vandaag ook op het nieuwe netwerk beland. Mijn ip begint ook met 145.
Ook ik heb een eigen router in gebruik wat altijd prima heeft gewerkt. Na een halve dag plat gelegen te hebben heb ik nu wel weer internet en tv via mijn eigen router/switch. Maar het voip gedeelte wil niet meer werken. De experia box hing met de wan poort aan mijn switch en vlan 34 werd tagged doorgelaten. tot gisteren werkte dit goed maar met het nieuwe netwerk niet meer. Dus iets is er veranderd maar wat. Bij telfort weten ze van niets.
Ik zit sinds een week of twee ook op het nieuwe netwerk en krijg het niet voor elkaar om te internetten zonder de Xperiabox. Nu gebruik ik VoIP en IPTV niet, dus dat is niet van belang.
Wat heb je gedaan om toch internet voor elkaar te krijgen? Ik kom niet verder dan een IP met 'beperkte verbinding' na drie keer herstarten van mijn router (Synology RT1900ac)
Reputatie 1
Ik had rechtstreeks een switch aangesloten op het modem. De switch was een tp link tl-sg3210. dit is een managed switch die vlans ondersteund.
op de ingaande poort had ik tagged vlan 4 voor tv en vlan 34 voor internet. aan deze switch had ik een netgear R7000 hangen.
Dit werkte tot op gisteren als een zonnetje.
Reputatie 8
Maar sinds vandaag dan niet meer?
Reputatie 1
Jawel internet en iptv werkt prima alleen ik had geen telefonie meer. De experiabox hing met de wan poort aan mijn switch die vlan 34 doorliet.
Dit werkte totdat ik omgezet ben al een jaar zo.
Heb nu alles maar omgebouwd en mijn eigen router achter de experia box gehangen nu kan ik tenminste ook weer bellen.
Ik vond mijn oude configuratie alleen beter omdat ik dan niet afhankelijk ben van een experiabox.
Reputatie 8
Hoewel ik in een andere netwerk-indeling zit (met verschillende WAN IP-adressen voor elke router die ik aan het netwerk hang), kan ik met de mogelijkheden van een Synology router met in te stellen VLAN ID's wel een werkende VOIP krijgen als ik de Experia Box achter die van de Synology router hang, als één poort waar de Experia Box aangesloten is, op een "tagged" VLAN ID 34 staat ingesteld.

Ik lees die tagged instelling niet terug in jou instellingen met die managed switch ten aanzien van VOIP.
Wel dat je dat gebruikt voor het VLAN ID 4 voor TV, terwijl ik daar juist een "untagged" instelling voor gebruik.

Misschien kun je daar nog eens in wisselen met je instellingen om het werkend te krijgen?
Reputatie 1
Mijn experia box hing tagged aan vlan 34. Heb daarna ook untagged gebruikt maar dit maakte niks uit. Zoals ik al aangaf werkte ook alles perfect. Mijn internet tv en telefoon zonder probleem. Totdat op die bewuste ochtend ik naar een ander ip address gezet was. Mijn TV hing daar inderdaad ook untagged via vlan4 aan.Alleen nu wil die experiabox geen ip address meer krijgen op zijn wan poort zodra deze aan mijn switch gekoppeld is. Maar goed het werkt nu zoals het nu aangesloten is en kijk wel weer eens of ik het op die andere manier weer werkende krijg.

Reageer