beantwoord

Lockout nieuw netwerk

Ik heb hier al eerder een post gemaakt over 4 dagen drama, dat drama is er nog steeds, maar ik heb de oorzaak gevonden.
Ik gebruik al vanaf het begin mijn eigen router, ivm vpn en veel betere performance (veel sneller zappen etc op tv)
Nu is KPN over gegaan op het nieuwe netwerk.
Dit nieuwe netwerk heeft een lockout van 24 uur als er iets niet volgens KPN in orde is.
Bijvoorbeeld als je geen mac spoof toepast en je switch van moden -> 2 macs gedetecteerd = 24 uur lockout
Dit is inmiddels opgelost, maar er is nog een andere setting (misschien MTU) maar dat kan ik morgen pas weer proberen, want ik heb de 24 uur lockout weer gekregen.
Even voor de duidelijkheid, mijn experiabox werkt nu ook de komende 24 uur niet

Nu mijn mening hier over:
Waardeloos!!! hier gaat KPN weer de nodige problemen mee krijgen en klanten verliezen.
@Telfort er is dus wel wat veranderd in het netwerk (elke helpdesk medewerker verteld mij steeds dat dat niet zo is)
@KPN en @Telfort, in Duitsland is er al een wet over modemvrijheid, met deze acties heb je zo'n wet ook erg snel in Nederland, bedenk even wat voor extra werk dit oplevert.
Kortom er zijn mensen die graag hun eigen apparatuur gebruiken, er is altijd verteld dat dat geen probleem is, maar dat er geen support geleverd kan worden, daar kan ik mee leven.
24 uur lockout, als er gedetecteerd word dat er geen Experiabox aangesloten is, geen optie!!
icon

Beste antwoord door Umbie 5 juni 2016, 08:32

Nou het lek is boven, eindelijk.
Het is eigenlijk iets heel simpels.
Wat mijn router doet als je deze aanzet, of de kabel er in steekt, dan vraagt hij een lease aan, zowel op vlan 34 als op vlan 4, daar kan de DHCP server bij KPN niet mee overweg (SNI is toch een nieuw netwerk, jammer dat de DHCP server van een ouder type is :P)
De leases zullen dus na elkaar aangevraagd dienen te worden
Hier zullen dus veel eigen routers ook tegen aan lopen.

Ik ga even een script schrijven die dat voor mij gaat doen, nu is dat allemaal wat lastiger als je hier tegen aan loopt met een standaard gekochte router.
Een tip zou zijn, zet op VLAN 4 dhcp eerst uit, zorg dat je een ip krijgt op VLAN 34 en zet dan (zonder de router los te koppelen) dhcp weer aan op VLAN 4, dit zul je iedere keer moeten doen als de router los gekoppeld is geweest.

Succes...

Bekijk reactie

39 reacties

Reputatie 8
Umbie schreef:

24 uur lockout, als er gedetecteerd word dat er geen Experiabox aangesloten is, geen optie!!

Dat is absoluut niet aan de hand, want er zijn hier genoeg mensen die continue een ander modem/router gebruiken.
Bijv. een Fritz!box is een veel gebruikte vervanger van de Experia Box. Bij glasvezel zelfs diverse andere merken en types meer, omdat je geen (V)DSL modem-deel nodig hebt. Zelf heb ik ook ervaring met gebruik van een eigen router als vervanging van de Experia Box, maar wordt zeer beslist niet buitengesloten.

24 uur buitensluiten zal mogelijk wel gebeuren als je verkeerde instellingen gebruikt of oneigenlijk gebruik van instellingen, die mogelijk storend of schadelijk zijn voor overig internetverkeer of het interne systeem waaraan je account is gekoppeld.

MAC spoofing wat je zegt te gebruiken, is typisch een oneigenlijk gebruik van je eigen apparatuur aan het MAC-adres wat is gekoppeld aan door Telfort (KPN) geleverde apparatuur. Dus heel begrijpelijk dat je er dan tussenuit wordt gegooid, want je eigen modem/router past niet als "Experia Box" hardware aan het interne systeem van Telfort wat bij het MAC-adres hoort.

Eigen schuld dus. Het is ook helemaal niet nodig om MAC spoofing te gebruiken, om je eigen apparatuur in te zetten.
Juist absoluut gewoon het eigen MAC-adres blijven gebruiken, zodat je het interne Telfort systeem NIET in de war brengt.
Het interne systeem van Telfort moet juist weten dat er andere apparatuur aanhangt, om jou de internetdiensten correct te kunnen blijven leveren. Als je dat in acht neemt, staat niets je in de weg om een eigen router in te zetten.

Overigens als zelfs de wetgeving hier in Nederland wordt aangepast om je eigen apparatuur in te zetten zoals in Duitsland, is een provider altijd nog wel gemachtigd internetdiensten (tijdelijk) stop te zetten als een gebruiker oneigenlijk gebruik maakt van instellingen, die mogelijk storend of schadelijk zijn voor overig internetverkeer of het interne systeem waaraan een account is gekoppeld.
Joh je weet niet waar je het over hebt. Ik heb altijd mijn oude mac gebruikt, de eerste opmerking was "ik zie 2 mac adressen... " ticket gesloten. Oneigenlijk gebruik, nee hoor deze instellingen gebruik al heel lang en misbruik niets.
Voordat je een heel verhaal ophangt over oneigenlijk gebruik zul je iets meer info moeten hebben lijkt me zo.
Je kent mijn opstellling niet en je kent de situatie niet. Misschien loop je wel tegen hetzelfde als je ook overgezet word.
Nogmaals een 24 uur lockout vind ik geen optie!
Reputatie 8
Umbie schreef:

Bijvoorbeeld als je geen mac spoof toepast en je switch van moden -> 2 macs gedetecteerd = 24 uur lockout
Dit is inmiddels opgelost.....

Sorry, verkeerd gelezen. Je schrijft "geen mac spoof", waar ik las "een mac spoof".
Verwarrend is het wel, want waarom zou je de term überhaupt aanhalen als er geen sprake is van een mac spoof?

In ieder geval is er geen beletsel om eigen apparatuur in te zetten voor het gebruik met glasvezel. Ik wissel geregeld tussen 3 routers, waarbij iedere router zijn eigen IP-adres toegewezen heeft gekregen op basis van het MAC-adres.
Als ik na 2 maanden de aangesloten router wissel met een van de andere twee routers, krijg ik weer precies hetzelfde WAN IP-adres, als waarbij de eerste keer dat die betreffende router werd gedetecteerd toegewezen had gekregen.
ALLES werkt erna met die betreffende router aangesloten, zonder uitsluitingen.

De rest van mijn opmerkingen van buitensluiten bij verkeerde instellingen en/of verkeerd gebruik, en ten aanzien van het volgen in Nederland van de wetgeving in Duitsland ten aanzien vrije routerkeuze is daarmee geenszins in tegenspraak en blijven onverminderd gestand. Dus als jij een vreemde instelling maakt waarbij het interne systeem bij Telfort in de war kan raken of anderszins hinder/storing oplevert, is dat juist een geldige reden van een provider om je er (tijdelijk) uit te gooien. Een verkeerde instelling / vergissing met je instellingen is zo gemaakt bij aansluiten andere apparatuur.

Ik ken je opstelling inderdaad niet, maar veel keus heb je niet aan instellingen. De basis m.b.t. te gebruiken VLAN ID settings 34 voor internet en een "tagged" setting voor VOIP en VLAN ID 4 "untagged" voor IP-TV is er namelijk niet.
Die instellingen gelden voor alle vervangende "niet door Telfort" geleverde routers die je inzet.

Overigens heb je wel geprobeerd om "sneller" een "unlock" te forceren door gewoon de Experia Box aangesloten eventueel een paar maal herhaald te resetten? (Echt met een omgevouwen paperclip in het reset-gaatje).
Met een hardware reset wordt de Telfort systeem-software getriggerd om opnieuw alles door te sturen. Bij een "verward" intern systeem door eerder een andere router, wordt dat met een paar maal resetten alsnog gecorrigeerd. Houd er tevens rekening mee dat er nu eventueel een upgrade van de Experia Box firmware wordt doorgevoerd naar de laatste versie 02.00.136W4 als dat nog niet eerder was uitgevoerd. Houd het blauwe upgrade lampje in de gaten, en laat de bewerking eerst volledig afmaken.
Het heeft allemaal prima gedraaid, problemen begonnen nadat ik op het nieuwe netwerk aangesloten ben, reset helpt niet, wachten wel, na 24 uur komt de experiabox weer online.
Ik vind het raar dat je gewoon 24 uur gebanned word als je voor de rest niets vreemds doet.
Morgen maar eens kijken of een lagere mtu de oplossing bied.
Maar nog steeds vind ik het een belachelijke aktie.
Ik denk dat ik gewoon weer terug naar de kabel ga, ook niet heilog maar word je niet zonder pardon 24 uur van het netwerk gemikt.
Mtu is het ook niet.
Even een algemene vraag, wie gebruikt hier een eigen router op het nieuwe netwerk. IP begint met 145 dus 145.x.x.x?
@telfort volgens KPN kunnen jullie de experiabox support aan en uit zetten per klant, als dat zo is, graag uitzetten.
Desgewenst kan ik mijn NAW gegevens doorsturen per PM
Reputatie 5
Badge +1
Hi Umbie! Wat bedoel je precies met de "Experia support aan en uit zetten"? Bedoel je misschien de remote management? Zou je mij kunnen vertellen wat je precies van plan bent?

Ik zie je reactie graag tegemoet.
Reputatie 8
Badge +16
Ik ken het verhaal van lockout niet... het enige dat ik weet is dat je maar één ipv4 adres bij je internet-abonnement hebt. Een modemwissel is wel gewoon mogelijk. Maar als je in te korte tijd teveel verschillende apparaten aanmeldt bij de Telfort dhcp-server dan krijg je uiteindelijk geen ip-adres meer.

Vermoedelijk zit er gewoon een fout in je setup waardoor er teveel ip-adressen in gebruik zijn genomen.
Reputatie 8
Dat vermoeden had ik ook, omdat de TS eerder wel vermeldt dat hij "geen" IP spoofing zou gebruiken, maar het begrip IP spoofing wel aanhaalt. (Waarom zou je het aanhalen als het niet van toepassing is?) Waarbij ik juist dacht dat hij het wel gebruikte. Het is dan typisch die methode die voor een "uitsluiting" zorgt omdat er inderdaad te veel vrije IP-adressen opgevraagd moeten worden, bij een toch al chronisch tekort aan IPv4 adressen. Dus krijg je op een gegeven moment "geen" IP-adres meer toegewezen.
Nee, gewoon op vlan 34 simple dhcp request niet meer niet minder.
Dus worden geen extra IPs aangevraagd, sterker nog, in de nieuwe situatie is DHCP lease niet aan mac gekoppeld maar aan aansluiting.
@Babylonia, IP Spoof? Ik heb een MAC spoof geprobeerd zodat hetzelfde MAC adres zichtbaar is, sommige providers filteren op MAC adres, maar dat helpt niet, dus die heb ik er weer uitgehaald.
Het is een techniek die vaker toegepast word en verder geen gevaar of gevolgen heeft voor een netwerk.
Misschien bedoel je een IP conflict? Dat zou kunnen als ik een fixed ip in zou vullen, dat kan wel nadelig gevolg hebben voor het netwerk, en dat heb ik dan ook niet gedaan.

@Leon: Dat was wat de KPN man me vertelde, ik ken jullie netwerk niet, als ik wel nog 1-malig een IP krijg maar dat er dan vervolgens geen data meer loopt en bij een renew (dus eerst release van het ip en daarna aan de DHCP server opnieuw het IP aanvragen) daarna geen ip adres gegeven word, en er dus ook helemaal geen data meer over VLAN34 gaat, ook niet als de Experiabox weer aangelsoten word, zou het mogelijk zijn dat het systeem aan jullie kant geen reactie ziet van een experiabox (mijn eigen router is aangesloten) dat er een lockout uitgevoerd word?

Wat ik doe is gewoon een simpel DHCP request op VLAN34, gewoon recht toe recht aan, niet meer niet minder.
Mijn plannen, gewoon weer een werkende verbinding krijgen op mijn eigen router (wat voorheen perfect werkte)
Reputatie 8
Umbie schreef:

@Babylonia, IP Spoof? Ik heb een MAC spoof geprobeerd zodat hetzelfde MAC adres zichtbaar is, sommige providers filteren op MAC adres, maar dat helpt niet, dus die heb ik er weer uitgehaald.

Ik bedoelde inderdaad MAC spoofing geen IP spoofing.
Maar nu vertel je in ieder geval wel dat je MAC spoofing geprobeerd hebt, wat je eerder ontkende.
Juist datgene wat het Teldort systeem in de war zou kunnen brengen.
- Als je het MAC adres van de Experia Box gebruikt voor een andere router, wordt dat niet meer gezien als behorende bij de Experia Box. Dus zou je de Experia Box er alsnog weer aanhangen, kan ik me voor stellen dat ook die geen WAN IP-adres meer krijgt omdat het MAC-adres is "ontkoppeld" door het gebruik met een andere niet Telfort router.
- Als je "fake" MAC-adressen gebruikt om andere vrije WAN IP-adressen op te roepen, zit er een stop op de uitgifte van IP-adressen i.v.m. het chronisch tekort aan IPv4 adressen.

Besef dat er achterliggend beslist beveiligingen in het systeem zijn ingebouwd om "verkeerd gebruik" van MAC-adressen en aansluitingen te voorkomen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je verkeerde bedoelingen zou hebben, maar evengoed zijn er hackers die via MAC spoofing wel verkeerde bedoelingen hebben en aansluitingen "kapen".
Dat het achterliggende systeem daar in voorziet om dat te voorkomen kun je Telfort (of KPN) niet kwalijk nemen.
Het lijkt me dat je onbedoeld in diezelfde molen bent terechtgekomen. Hoe dat te resetten, zal misschien bij KPN zijn beslag moeten krijgen? Maar daar heb ik verder geen info over.
@Babylonia lees eerst eens goed naar mijn posts voordat je reageerd want je beweerd vanalles wat niet klopt.
Ik denk dat je niet helemaal weet wat een macspoof inhoud en wat voor impact dat heeft. Verder is de lease aan de aansluiting gekoppeld en niet aan het mac adres, dat heb ik ook al eerder gepost. Ik gebruik nu geen mac spoof omdat het resultaat hetzelfde is, ook gepost. Mac spoofing is geen oneigenlijk gebruik als je maar zeker weet dat het mac adres niet nogmaals voorkomt in het netwerk. Het is fijn dat je posts maakt en mensen helpt, maar maak alleen stellingen als je weet waar je over praat.
Reputatie 8
Een MAC spoof is een ander MAC adres fingeren aan apparatuur, dan wat de hardware zelf heeft.
Voor een achterliggend systeem je feitelijk voordoen alsof je met een ander apparaat connectie hebt, dan het apparaat wat je daadwerkelijk hebt gekoppeld en je dat gefingeerde MAC-adres hebt gegeven.

Er zijn verder verschillende scenario's mogelijk hoe apparatuur in het achterliggende systeem is beveiligd om gefingeerde connecties te voorkomen. Verder zal het ook per wijk of regio verschillend zijn hoe een internet account is gekoppeld aan een vast IP-adres / aansluiting, of MAC-adres van een router.

Heb reacties gezien dat mensen bij uitwisseling van routers hun WAN IP-adres blijven behouden, in andere gevallen is een WAN-IP adres absoluut gekoppeld met het MAC-adres van een router zoals hier o.a. het geval is. Terwijl mijn glasvezel netwerk "nieuw" is, in de zin dat het pakweg 10 maanden terug voor duizenden aansluitingen is opgeleverd, en niet een "update" betreft vanuit een ouder systeem.

In ALLE gevallen is er uitwisseling met account-gegevens en achterliggend systeem met beveiligingen en "dubbelchecks" (Telfort apparatuur of andere apparatuur) om verkeerd gebruik af te stoppen. Dat je niet "ongestraft" een MAC spoof kunt uitvoeren moet onderhand toch duidelijk zijn gezien de problemen die je ondervindt, en anderen niet ondervinden.

Maar ik zou zeggen, zoek het verder zelf uit. Succes ermee.
Reputatie 8
Badge +16
Umbie schreef:

Mac spoofing is geen oneigenlijk gebruik als je maar zeker weet dat het mac adres niet nogmaals voorkomt in het netwerk.

Het feit dat je het over mac-spoofing hebt, wekt bij mij de indruk dat je iets vreemds aan het doen bent...

Belangrijkste uitgangspunt is dat je bij Telfort helemaal geen mac spoofing nodig hebt. Elk modem dat je aansluit op je DSL-lijn krijgt gewoon netjes een IP-adres. Hou daarbij wel in de gaten dat je beperkt bent in het aantal gelijktijdige IP-adressen. Een modemwissel kan gewoon maar drie of meer apparaten in een korte tijd is een ander verhaal.
@babylonia ik heb je al een keer eerder verteld dat je niet zomaar iets moet roepen als je de situatie niet kent, je maakt er continu je eigen verhaal van terwijl je niet behoorlijk leest wat er gepost word, daar heeft niemand iets aan.

@Frankzi mac spoofing klinkt misschien alsof je iets vreemds doet maar mits goed uitgevoerd is het prima.

Maar we wijken eenorm af want ik heb nu al in 3 posts aangegeven dat ik geen mac spoof toepas op het moment.
Er is helaas een heel ander verhaal van gemaakt gebasseerd op aannames die niet kloppen..
Reputatie 8
Badge +16
Alleen blijft lezen blijkbaar moeilijk, Frankzi geeft duidelijk aan op welke wijze Telfort werkt:

Belangrijkste uitgangspunt is dat je bij Telfort helemaal geen mac spoofing nodig hebt. Elk modem dat je aansluit op je DSL-lijn krijgt gewoon netjes een IP-adres. Hou daarbij wel in de gaten dat je beperkt bent in het aantal gelijktijdige IP-adressen. Een modemwissel kan gewoon maar drie of meer apparaten in een korte tijd is een ander verhaal.

Tuut-Tuut ik refereerde aan het eerste stuk, dat je er niet bij zet

Franzki schreef:

Het feit dat je het over mac-spoofing hebt, wekt bij mij de indruk dat je iets vreemds aan het doen bent...

Maar ik ga hier mee stoppen, het draagt niets bij er word van alles geroepen waar men niet van weet wat het inhoud en het is niet eens gerelateerd aan het probleem dat er speelt.
Ik heb nu een goed contact met de 2e lijn van Telfort, ik verwacht dat we daar wat constructiever naar een oplossing werken.
Wat mij betreft mag er een slotje op.
Ik ben het topic begonnen omdat ik in eerste instantie andere informatie kreeg dan dat er werkelijk gaande was, er is een netwerk verandering uitgevoerd en daar is bij mij waarschijnlijk wat fout gegaan, aangezien het om een nieuw netwerk wat een gedeeld beheer heeft is naar mijn mening het voor Telfort lastiger om dit soort problemen snel op te lossen. Helaas is de informatie niet altijd eenduidig geweest.
Reputatie 8
Badge +16
Dat mag, echter ben ik wel benieuwd naar de uitkomst, hou je ons wel op de hoogte
Als dat gewenst is, zeker, het topic is eigenlijk bedoeld om wat meer inzicht te geven in het achterliggend netwerk voor de mensen die een eigen router gebruiken, meer om troubeshooting te kunnen doen, want Telfort kan geen support leveren op apparatuur dat niet door Telfort geleverd is, wat begrijpelijk is.
Dus ik hou jullie op de hoogte.
Op het moment zit ik weer zonder internet, gisteren had de Experiabox weer een ip (sneller dan gebruikelijk) maar waren de DNS servers niet bereikbaar.
Log Experiabox:

....
05/19/2016 13:43:05 [VoIP] SIP account 1 register fail(0)
05/19/2016 13:42:45 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
05/19/2016 13:42:44 TR069:Sending 4 VALUE CHANGE inform.
05/19/2016 13:42:31 [VoIP] SIP account 1 register fail(0)
05/19/2016 13:42:05 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
05/19/2016 13:42:04 TR069:Sending 4 VALUE CHANGE inform.
05/19/2016 13:41:57 [VoIP] SIP account 1 register fail(0)
05/19/2016 13:41:53 DHCP Client: [ths]Receive Ack from 145.132.x.1,Lease time=600
05/19/2016 13:41:53 DHCP Client: [ths]Send Request, Request IP=145.132.x.x
05/19/2016 13:41:53 DHCP Client: [ths]Receive Offer from 145.132.x.1
05/19/2016 13:41:53 DHCP Client: [ths]Send Discover
05/19/2016 13:41:52 DHCP Client: [ths]Could not find DHCP daemon to get information
05/19/2016 13:41:49 DHCP Client: [ths]Send Discover
05/19/2016 13:41:46 DHCP Client: [ths]Send Discover
05/19/2016 13:41:43 DHCP Client: [ths]Send Discover
05/19/2016 13:41:40 DHCP Client: [ths]Send Discover
05/19/2016 13:41:39 DHCP Client: [ths]Could not find DHCP daemon to get information
05/19/2016 13:41:36 DHCP Client: [ths]Send Discover
......

Vanmorgen weer even met mijn eigen router geprobeerd, geen resultaat, Experiabox weer terug, maar sinds 7 uur nog geen IP gekregen.
Ik heb even wat verder gekeken, wat een verschil is tussen de Experiabox en mijn eigen router is de ondersteuning van het TR-096 protocol.
Dit protocol word gebruikt om gegevens uit te wisselen over de router en het netwerk daarachter.
Mijn internet verbinding is weer online gekomen met de experiabox na 24 uur zonder te zitten.
Wanneer de Experiabox aangezet word, meld deze zich bij de ACS server middels het TR-069 protocol en vraagt settings en stuurt informatie.
Wanneer er een reset van de modem gedaan word (met het knopje achterop), meld de modem dat naar de ACS server, en deze zal alle instellingen naar het modem sturen ook middels het TR-069 protocol.
Verder word dit protocol gebruikt voor diagnostiek (wanneer je met een probleem naar de helpdesk belt, word op die manier alle informatie uitgewisseld van het modem, instellingen en het netwerk daar achter)
Wat mijn vraag is, wie heeft hier een eigen router in gebruik?
Zo ja, begint je ip met 145 ? en ondersteund jouw router TR-069?
Wat voor router is het (fabrikant, nummer) , als je dat prijs wilt geven uiteraard.

Ik wil even wat meer inzicht hebben of de afwezigheid van TR-069 protocol in mijn eigen router invloed kan hebben, op de problemen die ik nu heb.
Reputatie 8
TR-069 is feitelijk de communicatie tussen de provider en hun eigen geleverde apparatuur.
Eigen aangeschafte routers, als TR-069 al geïmplementeerd zou zijn, wordt het niet uitgewisseld met die van Telfort, omdat de fimware van eigen routers natuurlijk absoluut niet aansluit bij die van Telfort, en het me ook onwenselijk lijkt dat Telfort in mijn eigen router gaat kijken en een "configuratie" gaat uploaden. Vandaar dat je bij gebruik van een eigen router de benodigde gegevens dat zelf allemaal moet instellen.

Desalniettemin zijn er legio mensen die zonder problemen eigen routers gebruiken. Het meest de Fritz!box, maar in combinatie met glasvezel ook andere types. TR-069 ben ik in mijn eigen router niet tegen gekomen, maar ondervind geen problemen bij rechtstreekse aansluiting.

Ondanks dat officieel een Experia Box bij mijn abonnement hoort, gebruik ik ook wel eens een op Marktplaats opgekochte "Telfort - ZyXEL" router. Omdat die ZyXEL een bij Telfort geregistreerd MAC-adres bevat en Telfort firmware, werd bij aansluiting de modem/router direct "herkend", en werd mijn account gekoppeld met de ZyXEL router en tevens direct ook de telefoon SIP-gegevens ingeladen die bij mijn account horen. In de loop van de tijd zag ik ook dat de locatiegegevens, vanwaar het WAN IP-adres zich zou bevinden, ook was aangepast van een locatie elders (van wellicht de oude eigenaar) naar een centraal punt van mijn woonplaats.

Het is zelfs zo, dat de firmware van de ZyXEL onlangs is geupgrade naar de laatste Telfort firmware versie voor DAT type ZyXEL modem/router. (Dat kan alleen maar als de registratie van apparaat en MAC-adres zoals bij Telfort eerder ooit vastgelegd behorende bij dat modem correspondeert met die apparatuur en er dus een "match" is).

Heb ik mijn eigen router er rechtstreeks aanhangen (een Synology RT1900ac). Ook die is gekoppeld met mijn account, in de zin dat het WAN IP-adres (wat in mijn geval wel is gekoppeld met het MAC-adres van de apparatuur die je eraan koppelt) op dezelfde locatie wordt weergegeven dan de ZyXEL modem/router als centraal punt in de stad waar ik woon.
@babylonia begint jouw ip adres met 145?
Je zegt de SIP gegevens werden automatisch ingeladen? Dat kan alleen als je TR-096 of equvalant ondersteuning hebt.
In het protocol zijn vast gedefinieerde objecten. Als het systeem bijvoorbeeld de lijn status uitvraagt is dat voor elk apparaat ongeacht fabrikant hetzelfde
Ik had een lijst met alle objecten, kan 'm zo ff niet meer vinden.
Waarom ik naar het ip vraag is omdat ik wil nagaan of je ook al over bent naar het laatste nieuwe netwerk.
Voorheen had ik ook mijn eigen router, werkte prima en sinds dat ze me over hebben gezet naar het nieuwe netwerk werkt het niet meer.
Vergeet even de mac spoof in de vorige topics, dat is een 1 malige test geweest, gewoon om te kijken of daar een filter op staat (het probleem is na overgang, dus dat heb ik geprobeert, zonder succes)
Even wat wel, wat niet.....
Mijn internet werkt nu weer met de Experiabox.
Wat zie ik dat er gebeurd is, de experiabox krijgt een ip, daarna word er een TR-069 sessie opgezet en alles blijft werken.
Als ik nu mijn eigen router aansluit, krijg ik een ip en dan houd het op, geen verkeer niets, ip renew, werkt niet meer, het word helemaal stil aan de andere kant (Telfort kant), sluit ik de Experia box weer aan, dan blijft ook stil, de Experiabox krijgt geen IP en krijgt ook geen response van de DHCP server, lijkt dus op een lockout.
Ik vermoed omdat mijn router zich niet meld aan de ACS (TR-069 ondersteuning heeft de router niet, het is namelijk een zelfbouw)
Dit alles begon met de overgang naar een nieuw netwerk (dus ook nieuwe apparatuur met nieuwe configuraties)
Als jij (Babylonia) op het oude netwerk nog zit (de update is gefaseerd) dan werkt alles nog, maar mogelijk loop je straks tegen dezelfde problemen aan, als je al op het nieuwe netwerk zit dan is er ergens toch iets mis gegaan.
KPN (eigenlijk Regfiber) gaat maandag een network portation uitvoeren, ik word dus op een nieuwe aansluiting gezet.
Of je op het oude of nieuwe netwerk zit is te zien aan het ip, nieuw begint met 145 oude zijn een paar verschillende (als ze je verhuizen krijg je dus een nieuw ip in de 145 range)
Edit: TV staat hier los van, blijft hetzelfde 10 adres en blijft ook gewoon werken, ook als ik geen reactie op dhcp krijg, alles speelt zich af in VLAN 34)
Reputatie 8
Umbie schreef:

@babylonia begint jouw ip adres met 145?
Je zegt de SIP gegevens werden automatisch ingeladen? Dat kan alleen als je TR-096 of equvalant ondersteuning hebt.

Geen IP in de 145 reeks, anders had ik dat wel vermeld.
Ik verwacht niet dat het netwerksysteem hier binnenkort "vernieuwd" wordt. Het is pas circa 10 maanden oud.
Dat is een te korte afschrijfperiode om nu opnieuw aan te passen. Als er al aanpassingen in de (nabije) toekomst gaan plaatsvinden, vermoed ik eerder direct een migratie naar IPv6. (Mogelijk voorziet het systeem achterliggend er al in??).

Verder geeft ik specifiek het voorbeeld met een eerder ooit door Telfort uitgeleverde ZyXEL router die ik via Marktplaats heb gescoord (en de eigen Experia Box bij het account zelf), die als zodanig wordt herkend en dan uiteraard TR-096 of equivalent dat terugkoppelt met Telfort omdat het als combinatie één systeem vormt met de achterliggende hardwaredata en accountgegevens bij Telfort.

Umbie schreef:

In het protocol zijn vast gedefinieerde objecten. Als het systeem bijvoorbeeld de lijn status uitvraagt is dat voor elk apparaat ongeacht fabrikant hetzelfde

Dat er op zichzelf een terugkoppeling zal zijn, zal best, maar of dat op TR-096 niveau is, is maar de vraag?

Ik denk niet dat mijn eigen gebruikte router TR-096 ondersteunt.
In specificaties, handleidingen, gebruikersinterface etc. wordt er niets over vermeld.
Het is een typische "consumenten router" niet afgestemd om door providers als één systeem te worden ingezet.
Bovendien zijn er gebruikers die achter het NT-glasvezelkastje eerst een "managed switch" gebruiken, die handmatig wordt ingesteld, en de VLANS op dat niveau al uitsplitsen.
Ook in de specs van de daarbij gebruikte switches (o.a. < DEZE >) wordt TR-096 niet vernoemd:
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/datasheet/en/ProSAFE_Web_Managed_Switches_DS.pdf
Bij ons was het vorige netwerk ook nog niet zo oud.
Wat er (volgens mij) gebeurd is dat er overgestapt word naar het kpn netwerk de 145 ips worden ook bij KPN klanten uitgedeeld, het fijne weet ik er ook niet van.
Misschien iemand van Telfort die hier iets meer over kan vertellen?
Als het waar is dat er een ACS lockout (zo noem ik het maar even) uitgevoerd word in het nieuwe netwerk is het gebruik van eigen routers ook meteen tot het verleden.
Ik ben even benieuwd of er hier iemand in het 145 netwerk ook een eigen router heeft.
De switch doet niets met TR-096 het is puur voor een ISP om settings/software updates/remote beheer uit te voeren.
Weer een update..
Gisteren is er een port move uitgevoerd (heb mijn eigen blade in de wijkcentrale), helaas heeft dat verder niets opgeleverd, maar nu is de mogelijkheid van bekabeling of hardware in de wijkcentrale uitgesloten.

Reageer