Lease time kort

• 2 november 2016
  • 8 reacties
  • 490 keer bekeken

Reputatie 1
Elf dagen geleden had mijn modem nog wel verbinding, maar ik had geen internet en tv meer. Na opnieuw opstarten van het modem was dat probleem verholpen, maar ik zag in de webinterface dat ik een ander IP-adres had gekregen en de lease time slechts 600 sec. was. Vroeger was dat 7200 sec.

Hebben anderen ook zo'n korte lease time? Komt dit doordat Telfort met het netwerk bezig is of is er een andere reden hiervoor?

8 reacties

Reputatie 1
In topic https://forum.telfort.nl/internet-267/zeer-korte-dchp-lease-op-glasvezel-60213?postid=516759 wordt hetzelfde probleem gemeld. Dat speelt echter bij glasvezel, terwijl ik VDSL heb. Mijn lease is bovendien iets minder kort. Sinds wanner het speelt weet ik niet. Ik heb het pas gezien nadat ik 11 dagen geleden mijn modem opnieuw heb opgestart.
Reputatie 1
Ik merk nu ook dat ik af en toe de lease kwijtraak. Met een leasetijd van slechts 10 minuten, heeft het modem telkens maar 5 minuten om de lease te verlengen en dat lukt niet altijd. Als dat gebeurt, branden nog wel alle lampjes op het modem, maar heb ik geen geeen internetverbinding meer. Ik kan dan nog wel TV kijken.
Reputatie 1
Beste Stephen,

In een ander topic (https://forum.telfort.nl/tv-338/problemen-motorola-tv-ontvanger-61434), waar je mij hebt geholpen, heb je 2 weken geleden toegezegd mij ook in dit topic te helpen.
Tot nu toe heb ik echter nog geen reactie van je gezien,
Reputatie 8
Een bepaalde "leverstraat" waar Telfort gebruik van maakt is de lease inderdaad slechts 10 minuten.
Als tussendoor de lease wegvalt, komt dat denk ik niet door de korte leasetijd, maar dat de internetconnectie kennelijk niet stabiel genoeg is, om de lease na herstel van de connectie vast te houden. Dan ben je erna voor 5-10 minuten de intternetverbinding kwijt.

Kun je op een of andere manier niet de kwaliteit van de verbinding verbeteren tussen ISRA-punt en modem/router?
- Door een ander DSL kabeltje te gebruiken (maximaal 50 cm)

Van welk type is je ISRA-punt en kun je eens een foto plaatsen van het ISRA-punt?
http://cs.telfort.nl/wp-content/uploads/ISRA_v12.pdf
Reputatie 1
Ik heb, toen een keer de internetverbinding wegviel, in het log van de modem gezien dat het niet gelukt was binnen 5 minuten een nieuwe lease te krijgen.
Andere keren, als de verbinding wegvalt, kan ik niet meer inloggen op het modem. Dat ligt niet aan kabel tussen ISRA-punt en modem.
Reputatie 8
Als de verbinding uitvalt is een nieuwe lease feitelijk pas (maximaal) in 10 minuten hersteld.
Ik heb hier als test wel eens andere routers aan de internet-verbinding gehangen (met de SNI-F leverstraat die bij mij sinds kort actief is). Als ik verder geen reset uitvoer e.d., krijg ik bij 10 minuten een nieuwe lease en worden VOIP-gegevens opnieuw ingeladen.

Inloggen in de modem/router kan ik altijd.
Is er nog geen lease van een nieuw WAN IP-adres, geeft de status pagina dat ook aan. Als je niet kunt inloggen in de modem/router zou je de interne bekabeling kunnen testen. Dus je zou zowel de kabel tussen ISRA-punt en modem/router kunnen uitwisselen alsook de netwerkkabel tussen modem/router en PC.
Reputatie 1
Toen de internetverbinding tien minuten na de lease wegviel, kon ik nog wel in het modem inloggen. Daarin was te zien dat na de halve leasetijd (dus na 5 minuten) geprobeerd werd een nieuwe lease te krijgen. Dit lukte niet binnen de vijf minuten die hiervoor beschikbaar zijn, maar 2 à 3 minuten later wel. Dit is een heel andere situatie dan wanneer je de router verwisselt.
Als ik via de netwerkkabel en wifi geen verbinding met het modem kan maken en tegelijkertijd ook de tv-ontvanger aangeeft dat er geen zender beschikbaar is, ligt dat waarschijnlijk niet aan een slechte kabelverbinding tussen modem en PC.
Reputatie 8
Dat wil ik best geloven dat mijn situatie niet te vergelijken is met jouw situatie.
Ik kan geen half/half slechte verbindingen simuleren, omdat ik hier in mijn netwerk geen problemen heb.

Maar een storing kan wel degelijk zijn oorzaak hebben aan slechte bekabeling.
Je denkt misschien in je beredenering uit te gaan van slechte of "geen verbinding".
Maar bekabeling kan ook een "half-half" sluiting maken. Sluiting is onberekenbaar met wat het doet.
Het kan een uitwerking hebben op het totale netwerk. Zou zomaar ook op de WiFi van invloed kunnen zijn?

Vandaar kabels uitwisselen met andere exemplaren !!
Niet moeilijk erover gaan denken, dat het daar niet aan zou kunnen liggen, gewoon simpel uittesten !!
Het andere alternatief is kabels testen met een kabeltester. Die test methode geeft meer zekerheid.
(Maar de meeste gebruikers hebben geen kabeltester in huis).

Reageer