beantwoord

Lan gedeelte Modem kapot?

• 7 juli 2014
  • 7 reacties
  • 473 keer bekeken

Badge
Sinds een maand of drie geeft mijn modem (P-2601HN-F1) relatief veel storingen aan de LAN zijde. Voor wat betreft de WAN zijde is er nu niets mis, als je kijkt naar het plaatje

. De snelheid is hoger als aangegeven wordt op de website van Telfort. Wat ik wel storend vindt is de continue maximale belasting van de processor. Welke instelling ik ook wijzig dit blijft het zelfde. Wanneer je aan de buitenzijde van het modem voelt is hij ook erg warm, om niet te zeggen heet... Ongeveer een maand geleden is de voeding door de Telfort helpdesk vervangen. Dit heeft het regelmatig resetten van het modem wel verholpen.

Wat veel storender is is het regelmatig in de fout gaan van de lanpoorten, zoals je kan zien in dit plaatje

. Op poort 1 zit een eminent gigabit switch welke drie pc's en een NAS voorziet van netwerk toegang. Op poort twee zit een Linksys WRT54GL welke de draadloze verbinding van de benedenverdieping levert en netwerk toegang voor de PS3, Mediaspeler en TV. Op poort 3 zit een Mediaspeler en op poort 4 een accespoint voor de zolder.

Een van de pc's aangesloten via de gigabit switch(aangesloten op poort 1) geeft regelmatig een melding "plaats een netwerkkabel" oid. Dit is een windows 7 machine (jaar of drie oud, wekelijks geupdated) Een andere pc (laptop met Linux) geeft deze melding niet. Nu heb ik de netwerkdrivers van de windows machine geupdate om te kijken of dit het probleem oploste maar helaas. Tevens de Mediaspeler van de eerste verdieping (MaxDigitaal XP1000 aan gesloten op poort 3) kan regelmatig geen netwerk vinden (dit merk je door het freezen/vastlopen van de film die via de NAS gespeelt wordt) en een harde reset van de mediaspeler is de enige remedie. Deze mediaspeler is nu retour winkel en daar kunnen zij het probleem niet reproduceren en vemoeden een netwerkprobleem aan mijner zijde... Nu heb ik de XP1000 tijdelijk vervangen voor een RaspberryPi en ook deze geeft storingen op het netwerk.

Vandaag gebeld met de helpdesk die inderdaad kon zien dat ik al een tijdje aan t rommelen ben met het modem en een niet echt bemoedigend antwoord gekregen. Volgens de alleraardigste mevrouw moest ik maar windows installeren op de laptop om dan te kijken of ik het probleem kon reproduceren. Op het aangeven van mij dat ook de andere mediaspelers niet echt lekker werken en dit ook computers zijn werd niet echt gereageerd en ik moest maar windows op mijn laptop instaleren en dan kijken of ik het probleem nog steeds had. Ik heb haar verteld dat dit geen oplossing is en dat ik een andere netwerkkaart in de windows7 pc zou instaleren om te kijken of dat een oplossing zou zijn.

Eigenlijk ben ik er wel een beetje klaar mee, wie heeft raad?
icon

Beste antwoord door Franzki 7 juli 2014, 23:40

Mooie infrastructuur plaat!

Zelf zou ik de NAS verplaatsen naar Gigabit1 zodat hij centraal in je netwerk staat. Als je fysiek Gigabit2 nodig hebt, kun je die gewoon gebruiken. Maar nog mooier zou het zijn als je voldoende poorten op Gigabit1 hebt zodat dat je centrale switch wordt.

Hoewel... als je de twee switches verbindt met Gigabit dan maakt het niet zoveel uit omdat je dan gewoon voldoende capaciteit hebt.

Als de DHCP van je modem verder goed werkt, kun je die gewoon aanhouden.
Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Je netwerk is relatief complex vergeleken bij het gemiddelde thuisnetwerk en is vermoedelijk niet optimaal ingericht.

Ik zit me af te vragen of er met deze setup niet relatief veel dataverkeer loopt tussen poort 1, 2 en 3 van het modem. Misschien zit daar een bottleneck want de LAN-poorten van het modem zijn maar 100Mbit. En het modem wordt onnodig belast met lokaal dataverkeer.

Advies is om een goede Gigabit switch te kopen met voldoende poorten en dan nog maar één poort van het modem te gebruiken. De rest van de apparatuur hang je dan aan de Gigabit switch.
Reputatie 8
Badge +16
Hoe vervelend het ook kan zijn voor je lokale netwerk settings maar doe een complete reset van je modem. Dit doe je door een paperclip op de achterzijde van het modem in het gaatje te steken en vast te houden tot het modem reboot.

Heb je zelf specifieke instellingen gemaakt in je modem?
Badge
@Franzki en Tuut-Tuut; hier zat ik zelf ook aan te denken. Ondanks de complexiteit van het netwerk zou het mijns inziens wel moeten werken: de linksys en accesspoint hebben een vast ipadres buiten de range van het modem linksys 192.168.1.3, accespoint 192.168.1.2 en modem 192.168.1.254 de ipadressen range loopt van 192.168.1.33 tot 192.168.1.53. De DHCP van het modem verdeelt de ipadressen en DHCP server van linksys en accespoint staan uit. Alle bedraade gebruikers hebben een vast ipadres gereserveerd in het modem en de gebruikers krijgen elke keer het gereserveerde ipadres toebedeeld.
Het heeft voor ongeveer een jaar prima gewerkt zonder enige hick-up, tot nu dan...
Zal morgen eens naar de winkel gaan en een gigbit switchje halen.
Jullie horen het wel!
Reputatie 8
Badge +16
Ik denk dat de inrichting van je subnet in principe goed is. Al weet je nooit zeker wat de router van het modem doet als je netwerk serieuze groottes aanneemt. Het blijft een modem voor thuisgebruik.

Maar je krijgt vermoedelijk een hoop collisions en errors doordat je van Gigabit naar 100Mbit gaat en dan weer terug naar Gigabit. Het modem kan hierdoor ook overbelast raken.

Het kan helpen als je eens een plaatje tekent van je netwerk en kijkt waar de meeste data door je netwerk gaat.

Naar alle verwachting gaat de nieuwe switch in elk geval helpen om het modem te ontlasten. Want dan hoeft het modem alleen nog 14Mbps te leveren voor internet.
Badge

Zoiets dus... Welke DHCP server zou ik dan het beste kunnen gebruiken? Die van Modem of van linksys?
Het meeste data wordt gegenereerd door de mediaspelers vanaf de NAS. De computers worden hoofdzakelijk gebruikt voor Internet en af en toe wat games.
100Mbit is snel genoeg voor de mediaplayers.
Reputatie 8
Badge +16
Mooie infrastructuur plaat!

Zelf zou ik de NAS verplaatsen naar Gigabit1 zodat hij centraal in je netwerk staat. Als je fysiek Gigabit2 nodig hebt, kun je die gewoon gebruiken. Maar nog mooier zou het zijn als je voldoende poorten op Gigabit1 hebt zodat dat je centrale switch wordt.

Hoewel... als je de twee switches verbindt met Gigabit dan maakt het niet zoveel uit omdat je dan gewoon voldoende capaciteit hebt.

Als de DHCP van je modem verder goed werkt, kun je die gewoon aanhouden.
Reputatie 8
Badge +16
Wel blijft het zinvol om je modem te rebooten, hiermee breng je het CPU gebruik weer terug naar normale proporties.

Reageer