beantwoord

Lagere snelheid na upgrade abonnement

• 1 december 2013
  • 16 reacties
  • 2439 keer bekeken

Beste allen,

Ik ben afgelopen week overgestapt van de combinatie Telfort Internet Instap + KPN Digitenne naar Telfort Internet Standaard en Telfort Interactieve TV.

In de oude situatie had ik de dsl kabel van de modem gewoon aangesloten op een telefoonstekker aansluiting in de huiskamer. In de nieuwe situatie ging dat niet meer. De servicedesk had me keurig uitgelegd dat er nu ook een tv signaal over die dsl lijn komt en hierdoor was het signaal in de woonkamer te zwak. In principe begrijpelijk maar ik was er niet blij mee. Ik was in mijn oude situatie juist zo blij dat ik geen kabels hoefde te door te trekken.

Dus dit weekend aan de slag gegaan om de modem dichterbij het IS/RA punt in de meterkast te krijgen. Kabels doorgetrokken en de hele handel. Dat is inmiddels gedaan & ik heb weer een DSL signaal en internet.

Er is alleen wat aan de hand met de snelheid.

Volgens internetsnelheid-testen.nl kom ik niet boven de 3.4 Mbps.

Ik heb nog een oude screenshot van juni '12: toen had ik nog een download speed van 6.8 Mbps (ook bij internetsnelheid-testen.nl).

Dit vind ik vrij apart: Mn theoretische snelheid is meer dan verdrievoudigd (van 8mb naar 30mb) terwijl mn daadwerkelijke snelheid dus bijna is gehalveerd!

Hier klopt dus echt iets niet. Wie kan me hierbij helpen?

Alvast bedankt, groet, Bart

ps: m'n hemelbrede afstand tot 'het kastje' is 1377m
icon

Beste antwoord door Henk - Telfort 10 december 2013, 10:33

@Bodenheim,

Mijn excuus voor deze late reactie.

Ik zie dat de storingsmelding inmiddels is afgemeld en dat er een werkende verbinding is, kun je mij dit bevestigen?

Is er verder nog gesproken over eventuele compensatie voor de tijd dat je geen gebruik hebt kunnen maken van de verbinding?

Henk
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Wat geeft de postcodecheck voor snelheid aan op jouw adres?

zie mijn onderschrift voor de postcodecheck...
Hoi Kees-Jan,

De snelheid op mijn adres bij Internet Standaard ligt volgens de link op 30 Mb/s. 

Gr, Bart
Heb je op je isra nu alleen je modem, of heb je de draden naar de wandcontactdoos er ook nog aan?
Alleen de modem zit op de isra.

De bedrading naar de wandcontactdozen heb ik in een klosje gedraaid en in de hoek van de meterkast gehangen, in het geval dat ik er ooit later nog wat mee wil doen.

ps: ik heb in de tussentijd ook even de firmware van mn modem (P-2812HNU-F1) gecontroleerd: deze is de meest recent v3.11.
Reputatie 8
Badge +16
Welke down- en uploadsnelheid geeft het modem aan op de statuspagina?

Wat voor type isra-punt heb je precies?

Als je alle bedrading inkort en de snelheid halveert vervolgens, dan is mijn eerste indruk dat er ergens een draadje geen goed contact maakt tussen modem en isra-punt.
Hoi Henk,

Even een update. Gister kwam ik thuis en constateerde dat ik helemaal geen DSL signaal meer had, Ik heb hierop nog contact opgenomen met de Servicedesk. Hier werd ik weer uitstekend te woord gestaan. Een collega van jou heeft een aantal stappen doorlopen met mij en een check uitgevoerd. Alles wat is besproken heeft hij bijgewerkt in een telefoonititie bij jullie in het systeem.

Wat je collega mij als laaste gisteravond nog vroeg was om de modem zo kort mogelijk aan het isra punt aan te sluiten. Bij voorkeur met een meegeleverde telfort DLS kabel. Dit heb ik gisteravond precies zo gedaan. Het is een kabel van een circa een meter, rechtstreeks op het isra (waar verder niets anders op staat aangesloten, zoals ik ook al eerder in de topic had vermeld). Helaas nog steeds geen resultaat -> geheel geen DSL verbinding. Niet eens een knippering van het lampje. Ook getest met de oude modem.

Ik ben erg benieuwd of je wat kan vinden.

Groet, Bart
Hoi Franzki,

Ik snap niet helemaal goed wat je bedoelt met de 'statuspagina'. Zou je dat kunnen verduidelijken? 

Mijn isra-punt is de middelste (B) als je kijkt bij deze link: http://www.komp-u-ter-hulp.nl/Leo%20Zwaga/internet-adsl-etc/isra0.gif

Geen goed contact tussen isra en modem is aannemlijk en heb ik zojuist nagechecked. Volgens mij is het enige punt waar er sprake kan zijn van slecht contact waar de dsl kabel wordt bevestigd in de klemmetjes van het israpunt. Ik heb net het koper van de gestripte kabeltjes ingespoten met contactspray en extra secuur weer bevestigd. Maar het resultaat op internetsnelheid-testen.nl blijft hetzelfde: zo'n 3.5 Mbps.
Mijn isra-punt is de middelste (B) als je kijkt bij deze link: www.komp-u-ter-hulp.nl/Leo%20Zwaga/internet-adsl-etc/isra0.gif

Geen goed contact tussen isra en modem is aannemlijk en heb ik zojuist nagechecked. Volgens mij is het enige punt waar er sprake kan zijn van slecht contact waar de dsl kabel wordt bevestigd in de klemmetjes van het israpunt. Ik heb net het koper van de gestripte kabeltjes ingespoten met contactspray en extra secuur weer bevestigd. Maar het resultaat op internetsnelheid-testen.nl blijft hetzelfde: zo'n 3.5 Mbps.

Met  de down- en uploadsnelheid  op de statuspagina bedoel je VDSL WAN bij Interface status? Hier staat bij mij deze waarden: up & 3656/728 kbps
En wat staat er bij attainable up & down?
Plak anders even alle info zodat we ook noise etc weten.
Iedereen bedankt trouwens voor de reactie tot dusver. Dat waardeer ik echt.

Ik heb goed moeten zoeken in de modemsoftware en ff wat andere topics nagelezen. Volgens mij is onderstaand de informatie die je vraagt:
(onder Maintenace -> Diagnostic -> DLS line -> DLS line status)

noise margin upstream: 7 db
output power downstream: 1 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 9 db
attenuation downstream: 46 db
loop length is 4216m
SRA upstream: init
SRA downstream: init
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: 728 kbps
interleaving delay upstream: 4.25 ms
impulse noise protection upstream: 1.0 symbols
current rate downstream: 3656 kbps
interleaving delay downstream: 8.25 ms
impulse noise protection downstream: 1.0 symbols
attainable rate upstream: 832 kbps
attainable rate downstream: 3670 kbps
linetype: VDSL2
Profile: 8b
operational uptime:  3:53
CodeViolations near end: 1
FEC near end: 1028
CodeViolations far end: 404948
FEC far end: 9413603
Bandborders upstream:
nReturn=0 nDirection=0 nNumData=2
Reputatie 8
Badge +16
Het vreemde dus in jouw geval is dat je ruim 4 Km! vanaf de centrale zit.
Even wachten tot morgen zodat Henk of Sebastiaan naar je lijn kunnen kijken aangezien 4 KM eigenlijk voor een VDSL lijn niet is zoals het hoort te zijn.
Ik woon in een stad(je) dus die afstand lijkt me idd wat aan de verre kant!
Hoi Henk,

Ik dacht al: wanneer komt de reactie. Want successen moet je melden toch :)

Ik kan bevestigen dat zowel mn internet als de digitale tv volledig functioneerd naar tevredenheid. Ik haal zelfs nu een snelheid van 29 Mbps volgens internetsnelheid-testen.nl. Dat is 4x zoveel als dat ik bij mijn vorige abonnement had. Helemaal top dus!

Ik heb zelfs de modem weer op de oude plek staan, aangesloten op de wandcontactdoos in de huiskamer. Dus ik hoefte niet eens gebruik te maken van mijn doorgetrokken kabel. (Achteraf jammer van het werk maar goed: ik ben blij dat hij weer op z'n oude plekkie staat)

Eén van je collega's van de servicedesk heeft mij wel ingelicht over de mogelijkheid van eventuele compensatie maar dieper zijn we er niet op ingegaan. Kom ik hier voor in aanmerking en hoe kan ik gebruik maken van die regeling?

Groet, Bart
Reputatie 4
Badge +3
@Bodenheim,

Ik kijk graag met je mee wat de snelheid/afstand exact is. Maak in een privébericht je postcode, huisnummer en mobiele telefoonnummer kenbaar.

Na ontvangst ga ik direct voor je aan de slag.

Henk
Hoi Henk,

Heb je iets kunnen ontdekken?

Groet, Bart
Reputatie 4
Badge +3
@Bodenheim,

Mijn excuus voor deze late reactie.

Ik zie dat de storingsmelding inmiddels is afgemeld en dat er een werkende verbinding is, kun je mij dit bevestigen?

Is er verder nog gesproken over eventuele compensatie voor de tijd dat je geen gebruik hebt kunnen maken van de verbinding?

Henk

Reageer