beantwoord

Lagere internet snelheid dan mijn abonnement aangeeft

• 26 februari 2016
  • 33 reacties
  • 1058 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Hallo,

Ik heb sinds hedenochtend interactieve tv en alles aangesloten en het werkt, daar is niets mis mee, maar voordat ik alles ging aansluiten en benieuwd was of de internet verhoging was doorgevoerd zoals afgesproken heb ik een speedtest uitgevoerd en kwam toen op 90 Mb download en gek genoeg 30 Mb upload.

Maar nu nadat ik alles heb aangesloten en toch weer eens opnieuw deze test uitvoerde kwam ik op een stuk langere snelheid uit, met opnieuw die vreemde uitslag upload en vrijwel gelijk aan download snelheid.

De eerste test kan ik het resultaat niet van laten zien, omdat ik er van uitging dat dit hetzelfde zou blijven, maar deze laatste heb ik wel de uitslag van

http://www.speedtest.net/my-result/5118923882

Kan even niet zien hoe ik die link hier moet neerzetten.

Ik internet wel via WiFi en weet dat dit wat uit kan maken, maar toch niet zoveel.

Weet iemand waar dit mee te maken kan hebben?
icon

Beste antwoord door intrepid2007 26 februari 2016, 14:30

Zoals al eerder is aangegeven lijkt het aan het WIFI signaal te liggen.

Je WIFI verbinding schommelt nogal! Als de 'linksnelheid' rond de 72 MBit/sec ligt, zal je met speedtest grofweg de helft halen. Misschien is het WIFI signaal te zwak of het wordt verstoord door andere WIFI/stoor signalen bij jou in de buurt.

Als je pc is aangesloten dan heb je uiteraard deze problemen niet.

Het aan hebben staan van interactieve tv kost wel _iets_ van de je bandbreedte, hooguit 3 MBit schat ik zo (HD)
Maar het al dan niet aan staan van je tv staat volledig los van je WIFI issues.

Overigens als ik naar de status kijk van mijn wifi verbinding zie ik deze steeds veranderen, van 117 MB naar meestal 72 Mb, maximaal lijkt deze 130 Mb aan te kunnen, nooit voor de rest opgelet.

Ik heb nu wel de tv tegelijk aan staan, of maakt dit niets uit?
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Als je een wat oudere laptop of PC hebt met het wifiprotocol IEEE 802.11b of g, dan kan dat kloppen.
802.11g heeft een maximum snelheid van 54 (gedeeld door 2 i.v.m. niet tegelijk kunnen zenden en ontvangen) en hou je maximaal 27 Mbps over met wifi...

https://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
Reputatie 1
Badge +1
Als je een wat oudere laptop of PC hebt met het wifiprotocol 802.11b of g, dan kan dat kloppen.
802.11g heeft eem maximum snelheid van 54 (gedeeld door 2 i.v.m. niet tegelijk kunnen zenden en ontvangen) hou je maximaal 27 Mbps over met wifi...

https://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Hoe controleer ik of dit voor mijn WiFi opgaat?

Oke, dus bedraad zou ik dat snelheid verlies niet hebben begrijp ik?

De netwerkkabel die erbij geleverd is is wel erg lang, iets van 10 meter denk ik,maakt dit iets uit?
Reputatie 1
Badge +1
Overigens als ik naar de status kijk van mijn wifi verbinding zie ik deze steeds veranderen, van 117 MB naar meestal 72 Mb, maximaal lijkt deze 130 Mb aan te kunnen, nooit voor de rest opgelet.

Reputatie 1
Badge
Zoals al eerder is aangegeven lijkt het aan het WIFI signaal te liggen.

Je WIFI verbinding schommelt nogal! Als de 'linksnelheid' rond de 72 MBit/sec ligt, zal je met speedtest grofweg de helft halen. Misschien is het WIFI signaal te zwak of het wordt verstoord door andere WIFI/stoor signalen bij jou in de buurt.

Als je pc is aangesloten dan heb je uiteraard deze problemen niet.

Het aan hebben staan van interactieve tv kost wel _iets_ van de je bandbreedte, hooguit 3 MBit schat ik zo (HD)
Maar het al dan niet aan staan van je tv staat volledig los van je WIFI issues.

Reputatie 3
Sluit die 10 meter kabel gewoon even aan, die lengte is geen probleem!
Reputatie 1
Badge +1
Zoiets had ik ook al in gedachte, alleen heb ik nog een losse kabel die korter is dan die 10 meter en omdat ik met een laptop werk kan ik die makkelijk even meer in de buurt van het modem zetten.

Overigens werkt alles prima, daar gaat het niet om, ook internet is goed mee te werken, maar het gaat mij meer om de verschillen in cijfers die mij opvielen.
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb ook als optie een devolo systeem die ik van iemand heb gekregen om niet een lange kabel door mijn huis te hebben lopen.

Is dat eventueel ook een oplossing, of maakt dit niets uit.

Ik heb een dLan 200 AVplus van devolo.

Is daar wat over bekend bij iemand?
Reputatie 3
Die Devolo set is prima voor internet, maar voor TV zal een 200 Mb/s set toch problemen geven. Overigens is de bandbreedte voor TV HD hoger dan 3 Mb/s, minstens het dubbele moet je aan denken. Het probleem met TV kijken met die powerline plugs is dat het signaal voor TV veel storingsgevoeliger is dan voor internet. Het is gewoon een kwestie van uitproberen, voor internet zal je Devolo set zeker goede resultaten geven. Meet de snelheden zou ik zeggen.
Reputatie 1
Badge +1
Die Devolo set is prima voor internet, maar voor TV zal een 200 Mb/s set toch problemen geven. Overigens is de bandbreedte voor TV HD hoger dan 3 Mb/s, minstens het dubbele moet je aan denken. Het probleem met TV kijken met die powerline plugs is dat het signaal voor TV veel storingsgevoeliger is dan voor internet. Het is gewoon een kwestie van uitproberen, voor internet zal je Devolo set zeker goede resultaten geven. Meet de snelheden zou ik zeggen.

Dank voor je reactie.

Deze is dan ook alleen bedoeld voor internet als vervanging van WiFi.

Ik ga het morgen toch eens uitproberen.
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb inmiddels vandaag van alles uitgeprobeerd.

Eerst een speedtest gedaan met Wifi, die was weer minder dan andere dagen, en later mijn netwerkkabel uit de tv ontvanger gehaald en die verbonden met mijn laptop en wederom een speedtest gedaan en die gaf een aanzienlijke hogere waarde aan.

Gek genoeg merk ik niet eens zoveel snelheidsverschil tussen de een en de ander als ik zo afwissel, bedraad is wel sneller maar niet zoals ik had verwacht.

Heeft waarschijnlijk ook te maken met mijn laptop, firewall virusscanner en meer heb al eens gelezen.

Deze was bedraad
http://www.speedtest.net/my-result/5124415168

En deze met Wifi

http://www.speedtest.net/my-result/5124401760

En deze op een andere dag ook met Wifi

http://www.speedtest.net/my-result/5121938758

Zitten dus wel wezenlijke verschillen in.

Heb het ook nog geprobeerd met een devolo dlan 200 avplus set, maar die kreeg ik niet eens aan de gang, daar ontbrak de installatie cd van begreep ik en kon wel iets van firmware update vinden maar heb ik helemaal geen kaas van gegeten en laat ik liever voor wat het is, en is nog maar de vraag of het daadwerkelijk iets oplost.

Tot op heden is het met Wifi goed te doen, een beetje wat ik al gewend was maar wel weer zonde van al die extra snelheid waar ik nu niets mee kan.
Reputatie 3
Badge
Hou er wel rekening mee dat als je meterkast is afgezekerd met 3 fasen b.v. 3x25 of 3x35 het niet gaat werken met powerplugs!!
Deze werken alleen met met een 1 fase afgezekerde meterkast en dan maakt het niet uit 1x25 of 1x35.

Succes!
Reputatie 1
Badge +1
Ja, wat die powerplugs betreft heb ik daar ook mijn bedenkingen over en heb ik al helemaal geen verstand van.

Als je zo de reacties bekijkt van mijn genoemde powerplug set, wel al van 2013, lijken ze formidabel te moeten werken.

Maar zoals ik al eerder vermelde is het best goed te doen met mijn Wifi, alleen meet ik met bedraad ( ethernet ) duidelijk veel verschil en komt zeker overeen met mijn abonnement van 80 Mb, is zelfs iets meer.

Nu zojuist weer een test gedaan met Wifi en zelfs het modem tussendoor verplaatst met nagenoeg het zelfde resultaat

http://www.speedtest.net/my-result/5124714935

Heeft waarschijnlijk met het Wifi protocol te maken die ik heb radiotype 802.11.n zoals @ Enterprise beschreef en moet ik dan maar mee doen.
Reputatie 1
Badge +1
Hou er wel rekening mee dat als je meterkast is afgezekerd met 3 fasen b.v. 3x25 of 3x35 het niet gaat werken met powerplugs!!
Deze werken alleen met met een 1 fase afgezekerde meterkast en dan maakt het niet uit 1x25 of 1x35.

Succes!

Bedoel je deze situatie?
Reputatie 8
Badge +19

Heeft waarschijnlijk met het Wifi protocol te maken die ik heb radiotype 802.11.n zoals @ Enterprise beschreef en moet ik dan maar mee doen.

802.11n heeft een theoretisch maximum van 300 Mbps, dus daar zal het niet aan liggen... 😉
Reputatie 1
Badge +1

802.11n heeft een theoretisch maximum van 300 Mbps, dus daar zal het niet aan liggen... ;)

Maar hoe kan het dan dat ik bedraad iets van 89 Mb haal en met Wifi dus om en nabij de 30 Mb?

Ik heb het modem ook al ergens anders gezet maar maakt niets uit.

Ik had ook al gelezen dat Telfort Wifi versterkers verkoopt, is dit soms iets?
Reputatie 8
Badge +19
In de praktijk is de doorvoersnelheid van 802.11n ook 'maar' ca. 65 Mbps op 2,4 Ghz.
Als je vlakbij je modem ook maar 30 Mbps haalt dan hebben extra wifi-versterkers geen zin, want die pikken het signaal van de modem dan ook op met maar 30 Mbps.
Het heeft vermoedelijk toch te maken met drukte op de beschikbare kanalen en storingsbronnen in de nabijheid van de modem.
Reputatie 1
Badge +1
Ik zit niet vlakbij het modem, ik zit er ongeveer 8 tot 9 meter vandaan.

Ik heb juist het modem moeten verhuizen naar het dichtstbijzijnde punt waar het aansluitpunt zit waas dsl binnenkomt en met een ethernetkabel de tv ontvanger heb aangesloten.

Even zo tussendoor, ik ben erg tevreden met de tv ontvanger en ook de aansluiting op mijn versterker voor de radio werkt perfect.

Internet zelf is ook niet echt slecht maar zou beter kunnen, vandaar al die vragen.

De enige oplossing is desnoods weer een lange ethernet kabel langs mijn plinten trekken, daar had ( heb ) ik nog steeds de telefoondraad lopen, omdat ik altijd liever via ethernet wilde internetten.
Reputatie 3

Succes!

Dit is pertinent onjuist, de powerplug (althans een goede) communiceert perfect via de "nul" dus heeft geen enkel probleem met een andere fase in een driefasen-systeem. De zekeringwaarde heeft niets te maken met de werking van een powerplug.🆒 Trouwens jouw afbeelding, Popey, is gewoon eenfase.

Probeer het gewoon, ga niet klooien met kabels. Verder kun je altijd een draadloze router, geschakeld als accesspoint aansluiten op je modem, waarmee je vaak een veel hogere wifi-snelheid kunt behalen, deze routers kosten nog geen 2 tientjes!
Reputatie 3
Badge

Succes!

Bedoel je deze situatie?

Dit is een 1 fase groepenkast en dus kan het gaan werken, het beste resultaat is op dezelfde groep, dat zal voor de bovenverdieping niet het geval zijn, dus zal de snelheid verre zijn van wat belooft is in de handleiding,.
Reputatie 1
Badge +1

Succes!

Bedoel je deze situatie?

Dit is een 1 fase groepenkast en dus kan het gaan werken het beste resultaat is op dezelfde groep, dat zal voor de bovenverdieping niet het geval zijn dus zal de snelheid verre van wat belooft in de handleiding gaan worden,..

In mijn geval gaat het om de woonkamer, beneden dus, ik zit in dezelfde ruimte waar dit alles plaatsvindt.
Reputatie 1
Badge +1

Succes!

Dit is pertinent onjuist, de powerplug (althans een goede) communiceert perfect via de "nul" dus heeft geen enkel probleem met een andere fase in een driefasen-systeem. De zekeringwaarde heeft niets te maken met de werking van een powerplug.🆒 Trouwens jouw afbeelding, Popey, is gewoon eenfase.

Probeer het gewoon, ga niet klooien met kabels. Verder kun je altijd een draadloze router, geschakeld als accesspoint aansluiten op je modem, waarmee je vaak een veel hogere wifi-snelheid kunt behalen, deze routers kosten nog geen 2 tientjes!

Een draadloze router, die begrijp ik weer niet, dat is het modem toch eigenlijk al die ik nu gebruik?
Reputatie 3
Badge

Succes!

Gaat het niet worden 3 fasen, zeker als L2 op de bovenverdieping is aangesloten, is voor Popey ook niet van toepassing na het plaatsen van de foto,.
Maar even voor de duidelijkheid, poweradapters hebben de eigenschap dat ze het beste resultaat geven op dezelfde groep, staat overigens ook duidelijk in de handleiding;)
Een enkele fase meterkast is wel degelijk een must, het nul verhaaltje hierboven is een verzinsel, het gaat uiteraard over de fase, de nul die zorgt voor de teruggave, heeft nogmaals niks met een goede werking te maken!!:S
Lees je hier maar even in,.. http://www.allesoverdraadloosinternet.nl/homeplug/hoe-werken-powerline-adapters/
Reputatie 3
Badge

Succes!

Een draadloze router, die begrijp ik weer niet, dat is het modem toch eigenlijk al die ik nu gebruik?

Die extra router zou je dan achter het modem/router kunnen plaatsen, maar dit is geheel niet van toepassing op jouw situatie.
Een extra router is voor op een bovenverdieping waar het wifi signaal heel slecht is.
Wat je nog kan proberen is een 'zachte' reset geven m.a.w. even de stekker van het modem ervoor 30 sec. uittrekken, het kan zomaar zijn dat het modem wat is volgelopen en een reset kan de wifi dan weer een boost geven.
Mocht dit allemaal niet baten dat is een nieuw modem een goede optie, het kan natuurlijk niet zo zijn dat de wifi het al niet doet op de benedenverdieping,..

Succes!
Reputatie 1
Badge +1
De Wifi doet het wel, alleen vindt ik de verschillen met bekabeld nogal groot.

Bekabeld meet ik steeds 89 MB download en 29 Mb Upload, en met alleen Wifi dus 30 Mb down en vrijwel hetzelfde Upload.

Daar gaat het steeds om.

En de reden waarom ik liever bekabeld internet heeft meer te maken vanwege de veiligheid, is gewoon een gevoel.
Reputatie 3
Een externe draadloze router is vrijwel altijd beter dan de router in het modem en zal veel sneller werken. Een powerplug is gewoon in een driefasensysteem te gebruiken, Laat die Albert54 maar kletsen ("het gaat uiteraard over de fase"? ...echt onzin) Dat het in de handleiding staat, is alleen om optimale snelheden te halen, zelfde groep is uiteraard de kortste weg, maar een 500 Mb/s powerplug set haalt in een driefasensysteem op verschillende fasen makkelijk 100 Mb/s, mits er niet te veel storing op het net zit, door bijvoorbeeld zonnepanelen, die vaak de communicatie onmogelijk maken over het net. De huidige generatie (ook die van jou waarschijnlijk) zullen het prima doen.

Je hebt een eenfase-aansluiting dus die onzin is hier niet eens van toepassing. Probeer die set uit, voor internet werkt het inderdaad vaak perfect.:)