beantwoord

Lage internetsnelheid admin paneel Experiabox v8

• 1 oktober 2020
  • 22 reacties
  • 241 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag, 

Zojuist merkte in op na een lange tijd niet op mijn Google WiFi app gekeken te hebben dat ik de laatste maand een internetsnelheid tussen de 24 en 30mbps heb waar ik maximaal 50mbps zou moeten halen. 

Toen we Telfort aan hebben gesloten 2 jaar geleden hadden we dit probleem ook en de desbetreffende monteur had toen iets op de wijkcentrale gereset waardoor de snelheid weer op liep en liet me ook zien dat ik beter in het Admin paneel kon kijken wat er binnen komt.

Op dit moment geeft het modem het volgende week:

INTERNET
VDSL:  CONNECTED
Mode:  PROFILE_17A
Download:  32766 Kbps.
Upload:  10111 Kbps.

Waar voorheen het rond de 48000 kps heeft gezeten. Zojuist mijn modem gereset om te kijken of dit verandering bracht maar het lijkt erop dat op dit moment niet meer binnen komt bij de modem. Heeft iemand tips/adviezen om te kijken of dit op te lossen is? zit nu ongeveer op 3/5 van de snelheid die ik binnen zou moeten krijgen en met het thuiswerken begin ik dit wel te merken. 

Aangezien de chat-functie niet meer aanwezig is bij Telfort en de wachttijd op de telefoon vaak langer duurt, wil ik het eerst via deze weg proberen. 

icon

Beste antwoord door Pk-87 19 oktober 2020, 10:39

Bedankt @Niek - Telfort, sinds deze morgen geeft het modem veel betere waarden aan (nu heb ik hem van het weekend ook opnieuw opgestart omdat mijn Interactieve TV dat zei). Weet niet of de “overstap” naar KPN iets gedaan heeft maar heb nu 51 mbps weer op mijn Google WiFi. 

Link Status Up 
Showtime 45 h 17 min 5 s
Modulation Type VDSL
Actual Rate(Up/Down) 10111/55577 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 18039/58528 kbps

Bedankt allemaal voor de tips/hulp het lijkt nu weer in orde wonderbaarlijk. 

Bekijk reactie

22 reacties

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Pk-87 , heb je die snelheid bekabeld gemeten met 1 computer en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

Telfort is ook bereikbaar via Facebook, Twitter en de terugbelfunctie

Reputatie 1

Hoi @JanD , naar mijn weten zit de Google WiFi direct op de Experiabox. Als de Experiabox zelf al een snelheid van 32mbps aan geeft, lijkt het me niet dat ik bekabeld ineens 48mbps per seconde kan halen? Maar ik zal vanavond alles loskoppelen en de WiFi uitzetten op de Experiabox en dan de snelheid eens meten, maar verwacht niet echt een hoger resultaat als er al geen hogere snelheid binnen komt. 

Reputatie 1

Zojuist enkel een laptop bekabeld aangesloten op de Experiabox en alle andere apparaten losgekoppeld en haalde een snelheid van 29mbps. Zie resultaten hier: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/7dd279c0-0407-11eb-83d5-1faa51bd97f4

Is er iets wat ik hier zelf nog aan kan doen of moet hier een monteur van KPN/Telfort voor langs komen?

Reputatie 8
Badge +18

Als je modem een snelheid  van 32766  Kbps aangeeft heeft speedtesten geen zin omdat dit is wat er binnenkomt.

Hoelang is het aansluitkabeltje vanaf het aansluitpunt naar het modem en vervang het kabeltje liefst rond eens max 150 cm 

Reputatie 1

@jimny bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden. Momenteel zit er een origineel kabeltje tussen welke nog geen meter lang is. 

Het enigste wat ik nog kan bedenken als mogelijke verklaring is dat er meer mensen gebruik maken van internet en daarom de internet snelheid om laag is gegaan. 

Echter lijkt het probleem op wat we 2 jaar geleden ook hadden en toen na het vervangen van het ISRA punt was er een soort lijn reset gedaan waarna de snelheid rond de 48mbps lag.

Iemand anders nog ideeën of wordt het toch een monteur die langs moet komen?

Reputatie 8
Badge +18

Wat levert fourstack op 

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl

Reputatie 1

Vanaf mijn telefoon op WiFi maar denk dat dat niet uitmaakt voor deze test. 

Reputatie 1

Op een of andere manier heb ik deze vraag beantwoord gezet, maar dit is niet het geval. Ben nog aan het uitzoeken hoe ik dit terug kan zetten.

Reputatie 8
Badge +18

Dat terug zetten kan alleen een moderator doen.

De snelheid op jou adres geeft dus 41 Mbits aan dat is dus maar 9 Mbits meer dan je huidige snelheid die je modem weergaf.

Hoelang is het aansluitkabeltje 

Reputatie 1

Dat komt dus neer op ongeveer 1mb/s die ik mis van de maximale 6mb/s. In het begin was dit ongeveer 48mbps.

Enig idee of er iets gedaan kan worden om iig het maximaal haalbare eruit te halen? 

Welk aansluit kabeltje bedoel je? Die van het ISRA naar het modem is ongeveer 80cm. De kabel voor de speedtest was de standaard meegeleverde kabel, denk dat die iets van 5-7meter zijn? 

Reputatie 8
Badge +18

Vul je forum profiel aan met je postcode en huisnummer dan ziet webcare wie je bent zodra je topic aan de beurt is

Reputatie 1

Bedankt voor de tips en hulp @jimny postcode en huisnummer staan in mijn profiel. Wacht het dan nog even af! Hopelijk wordt het niet overgeslagen aangezien het nu op beantwoord staat.

Reputatie 3
Badge +1

Welkom op ons Forum @Pk-87. Ik zie inderdaad dat er een maximale snelheid van 41 Mbits/s mogelijk is op jouw adres. Je kunt dus niet een hogere snelheid krijgen dan dit, ook al zit gaat je 'pakket’ tot 50Mbits/s. Wanneer ik een meting doe zie ik dat er 32.7 Mbits/s binnenkomt op jouw modem. Dat is toch nog een redelijk verschil.  

Ik zie verder dat je jouw modem al een reset hebt gegeven. Dat heeft niks uitgemaakt. Weet je ook of je buren toevallig dezelfde problemen ervaren? Voor nu krijg je in ieder geval een nieuw modem van mij. Ik zie namelijk dat je nog een relatief oud model hebt. Er is een kans dat het hierdoor sneller wordt, maar ik sluit ook zeker niet uit dat ik alsnog een ticket voor je aan moet maken. Je ontvangt het modem binnen enkele dagen thuis. Het oude model mag retour naar:

Telfort Retouren

Antwoordnummer 10119

2400 VB Alphen aan den Rijn

Laat even weten wat de snelheid via de kabel is met het nieuwe modem. Dan weet ik of ik nog actie moet ondernemen straks! 

Reputatie 1

@Niek - Telfort  bedankt voor het toesturen van de nieuwe modem. 2 jaar geleden was de snelheid rond de 48mbps nadat een monteur de "lijn had gereset" zodat hij opnieuw kon stabiliseren. Omdat doen de snelheid ook rond de 30mbps lag. Wat het precies inhoud heb ik geen idee van. 

Ik weet niet wat de buren precies hebben maar zal het eens vragen. 

Zodra het nieuwe modem is geïnstalleerd zal ik een nieuwe test uitvoeren. 

Reputatie 3
Badge +1

Top! Het zou inderdaad goed kunnen dat een monteur nodig is. Wat je zegt klinkt logisch. Helpt het nieuwe modem niet, dan pakken we dit verder op en komt er waarschijnlijk alsnog een monteur aan te pas. Je hebt dan in ieder geval een beter en nieuwer modem :) 

Reputatie 1

Hoi @Niek - Telfort ,

Vandaag de nieuwe modem ontvangen en zojuist geïnstalleerd en uiteraard gelijk getest. Zie hieronder de gegevens van de modem:

Link status Up 
Showtime 0 h 15 min 37 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 10111/32766 kbps
Attainable rate (Up/Down) 17863/51077 kbps

en de link naar de speedtest: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/b7da27c0-0985-11eb-95d5-adda3e669c28

Het lijkt erop dat de haalbare snelheid goed is 50mbps maar dat de actuale nog steeds rond de 32mbps zit. 

Dit is getest met dezelfde laptop en kabels als de vorige keer (niets anders verbonden). 

Wat zijn de volgende stappen?

Groeten Paul

Reputatie 8
Badge +18

De attainable down geeft 32 Mb aan, wat betekent dat je de boel even met rust moet laten en dat je dan langzaam maar zeker deze snelheid gaat halen

Reputatie 1

@jimny ik zal het even een week aankijken, had ook een sms dat er een storing was momenteel.

Reputatie 1

We zijn nu een week verder, maar helaas niet veel verandering behalve dat de attainable rate iets gezakt is:

Link Status Up 
Showtime 183 h 31 min 5 s
Modulation Type VDSL
Actual Rate(Up/Down) 10111/32766 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 17361/48785 kbps
Noise Margin(Up/Down) 11.7/13.9 dB
Line Attenuation(Up/Down) 3.4/10.8 dB
Output Power(Up/Down) -1.2/14.5 dBm
Data Path(Up/Down) Fast/Interleaved
Interleave Depth(Up/Down) 1/4
Interleave Delay(Up/Down) 0/0 ms
INP(Up/Down) 81/78 symbols
Profile 17a
CRC Errors(Up/Down) 0/0
FEC Errors(Up/Down) 4/169

@Niek - Telfort kunnen jullie nog iets voor me betekenen? 

Reputatie 3
Badge +1

@Pk-87 Niet meer helaas. Dit weekend wordt de laatste grote groep klanten, waaronder ook jij, gemigreerd naar KPN. Ik kan daarom geen wijzigingen meer aanbrengen of andere acties uitvoeren. Zodra je volledig over bent naar KPN mag je contact zoeken met de klantenservice van KPN. Dan gaan mijn collega's je daar helpen :) 

Reputatie 1

Bedankt @Niek - Telfort, sinds deze morgen geeft het modem veel betere waarden aan (nu heb ik hem van het weekend ook opnieuw opgestart omdat mijn Interactieve TV dat zei). Weet niet of de “overstap” naar KPN iets gedaan heeft maar heb nu 51 mbps weer op mijn Google WiFi. 

Link Status Up 
Showtime 45 h 17 min 5 s
Modulation Type VDSL
Actual Rate(Up/Down) 10111/55577 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 18039/58528 kbps

Bedankt allemaal voor de tips/hulp het lijkt nu weer in orde wonderbaarlijk. 

Reputatie 3
Badge +1

Ik weet niet precies waardoor de verbinding nu weer op volle snelheid is gekomen, maar dat maakt me ook niet zoveel uit. Ik ben blij dat het weer is wat het moet zijn :) Bedankt voor de terugkoppeling!

Reageer