beantwoord

KPN grondkabel te kort, hoe verlengen

• 25 november 2012
  • 15 reacties
  • 19115 keer bekeken

Badge
Beste,

Ik ga over een week of 3 samenwonen en heb Telfort Internet aangevraagd. Vanuit het nieuwe huis kan ik uit het raam de KPN straatkast zien staan dus met die 50Mbit komt het wel goed, althans dat dacht ik.

Het huurhuis waar we gaan wonen heeft drie jaar leeggestaan en alle telefoonstopcontacten waren niet meer aangesloten. Een zoekrondje in de kruipruimte leverde mij de KPN grondkabel op (en nog wat bierblikjes, een autoband+velg en andere rotzooi, maar dat terzijde). Die is alleen 7 meter te kort om in de meterkast te komen. Het alternatief is om deze in de woonkamer binnen te brengen, maar mijn complete infrastructuur (CAI, glasvezel en NAS) zit in de meterkast, alsmede de CAT5E kabels naar de verschillende kamers. Daarnaast heb ik simpelweg geen plaats in de woonkamer om daar de telefoon neer te zetten.

Mijn vraag is dus, kan ik de KPN grondkabel gewoon verlengen met een stuk CAT5 FTP/SFTP kabel, of gaat dit teveel verlies geven op de VDSL lijn? Alle topics hierover zijn nog uit het ADSL tijdperk dus ik heb geen idee hoe dit met VDSL zit.

KPN gebeld en die zeggen we komen langs om hem te verlengen, maar dat gaat je 300 euro kosten. De vorige bewoner had internet via de kabel en dit probleem dus niet. Ik heb dus ook helemaal geen IS/RA punt zoals de traditionele lasdop...

Hoe los ik dit het beste op? 🙂
icon

Beste antwoord door stuurenhout 13 december 2012, 23:00

Hoi Jelmer,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels zit ik netjes op de maximumsnelheid. Had een attainable van 68000 via profiel 8b, vrij hoog lijkt me, en ben vannacht omgezet naar profiel 17a met een snelheid van 52000/5224 en een attainable van 119000/32000. Loop length is 70 meter dus mijn eigen verlengactie met NORM92 kabel (dank u wel meneer de vriendelijke aannemer) en laskokers is volgens mij prima gegaan!

Wat ik me nu alleen afvraag, als ik zo vrij mag zijn:

Een vriend van mij, robbertdeboer hier op het forum, heeft een verbinding die in het begin maximaal uitkwam op 46000kbit down. Toen zijn onderbuurman weg ging werd dit tijdelijk zelfs even 49000 op profiel 17a. Toen klapte DLM in elkaar en bleef hij steken op 31000. DLM is gereset vanwege het testmodem en nu haalt hij zo'n 36000kbit, maar vreemd genoeg weigert DLM hem te schakelen naar het goede profiel, hij blijft steken op 8b ipv 17a... Iemand een verklaring voor hoe dit kan? Hij is 2 maanden stabiel geweest op 46000 maar daar komt hij nu niet meer naar terug... Raar of niet?
Bekijk reactie

15 reacties

Reputatie 8
Badge +17
wachten tot webcare dit topic oppakt. Zij kunnen KPN ook aansturen en die kan dan de grondkabel netjes afmonteren. NIET zélf gaan lopen knutselen, want als het dan alsnog foutgaat, kan je KPN zelf laten komen met de bijhorende kosten ;)

Of de klantenservice bellen met je verhaal dat je géén ISRA-punt kan vinden.
Badge
Als ik aan NORM92 kabel, laskokers en isolatiemateriaal (plus een echt IS/RA) kon komen had ik het zo zelf kunnen doen, maar ja ;)

Ik wacht Webcare wel even af dan, als Hugo een goede oplossing weet vind ik dat ook prima. Alleen 300 euro betalen voor iets wat een ander gesloopt heeft gaat mij wat ver 😉
Reputatie 8
Badge +16
KPN gebeld en die zeggen we komen langs om hem te verlengen, maar dat gaat je 300 euro kosten. De vorige bewoner had internet via de kabel en dit probleem dus niet. Ik heb dus ook helemaal geen IS/RA punt zoals de traditionele lasdop...

Als ik je verhaal lees, komt er gewoon een grondkabel binnen die niet is afgemonteerd. Formeel moet dan KPN komen om een isra-punt te plaatsen en het af te monteren. En daar zitten inderdaad kosten aan verbonden. Het kan zijn dat ze nog extra kosten rekenen als je meteen het isra-punt 7 meter wilt verplaatsen.

De goedkoopste manier is om zelf een lasdoosje te plaatsen op de KPN-kabel en vandaaruit verder te gaan met een goede kabel, bijvoorbeeld goede kwaliteit UTP. Zo is het hier ook gedaan (door een KPN-monteur).
Badge
Die grondkabel is ooit wel afgewerkt geweest, hetzij amateuristisch, want het eerste aderpaar steekt uit de kabelbundel. Oranje/wit is afgeknipt. De ellende is dus dat het 3 jaar leeggestaan heeft, maar er is iemand flink aan het klooien geweest. De groene coax-kabel was over een lengte van 30CM helemaal kapot, er liggen loze CAT5E kabels, er liggen loze coaxkabels, er ligt een loze composietkabel van een beveiligingscamera en nog meer zooi. Dus het originele IS/RA, voor zover die er ooit geweest is, bestaat niet meer. En het is er toch lichtvochtig dus ik leg liever geen P2812HNU-F1 (of nog liever het Arcaydan modem 😉 ) onder de grond...

Nogmaals, als ik de laskokers + tang, een stuk NORM92 en een nieuw isra had, kon ik hem zo zonder problemen verlengen. Daarom zei ik ook al S-FTP kabel i.p.v. UTP i.v.m. de afscherming 😉 Liever de KPN oplossing maar ik betaal liever geen 300 euro als ik zelf niets aan het feit kan doen dat het KPN israpunt weg is...
Reputatie 8
Badge +16
In elk geval maakt het uit of je het isra-punt op een andere locatie wilt.
Als het alleen een kwestie is van het herstellen van het isra-punt (op de huidige locatie) dan heb je kans dat Telfort dit voor je wil regelen.
Vanuit het isra-punt kun je dan zelf een kabel van 7 meter naar het modem leggen.
Badge
Gewoon verlengen met een 4aderige ronde kabel met een harde kern, dus alle 4 de kleuren, kroonsteentje ertussen en even secuur te werk gaan, helemaal inwikkelen met een goede brede tape tegen het vocht, leg er desnoods een paar stenen onder zodat de las niet op de grond ligt maar in de lucht hangt en dan zo naar je meterkast en dan de blauwe en rode naar je modem, de andere 2 gewoon laten zitten want die kan je in de toekomst ook nog wel eens nodig hebben voor extra snelheid, succes.
Badge
nog even ter aanvulling, je mag geen vertakking maken dus voor het modem want dan krijg je problemen.
Badge +1
Gewoon verlengen met een 4aderige ronde kabel met een harde kern, dus alle 4 de kleuren, kroonsteentje ertussen en even secuur te werk gaan, helemaal inwikkelen met een goede brede tape tegen het vocht, leg er desnoods een paar stenen onder zodat de las niet op de grond ligt maar in de lucht hangt en dan zo naar je meterkast en dan de blauwe en rode naar je modem, de andere 2 gewoon laten zitten want die kan je in de toekomst ook nog wel eens nodig hebben voor extra snelheid, succes.

Je mag dit niet met kroonsteentjes doen, er bestaan speciale connect busjes, die je met een AMP tang moet klemmen.
Zou er dan wel ook nog royaal in de goede diam +- 8 mm, krinpkous overschuiven en dan goed krimpen.
 De gelaste stukken samen vouwen en erdan nogmaals een krimpkous overheen die
ook weerde goede diam heeft.
kpn heeft of had er een soort kokertjes voor.grijs van kleur.
Badge
Ja, je mag wel meer niet in het leven niet waar terwijl het zo simpel te regelen is.
Wat niet weet, wat niet deerdt, maar zo als ik het uitleg werkt het gewoon goed, als er maar niet afgetakt wordt.
Badge
@stuurenhout

Welkom op het forum! Om te bepalen wat er precies moet gebeuren om het ISRA-punt te herstellen wil ik graag kosteloos een Kpn monteur langs sturen. Wellicht kan hij het probleem direct verhelpen. Graag ontvang ik je postcode, huisnummer en mobiele nummer in een privébericht zodat ik een storingsmelding kan aanmaken.

Jelmer
Badge +1
Ja, je mag wel meer niet in het leven niet waar terwijl het zo simpel te regelen is.
Wat niet weet, wat niet deerdt, maar zo als ik het uitleg werkt het gewoon goed, als er maar niet afgetakt wordt.

Beetje duffe opmerking, het gaat om meer dan wel niet aftakken, met name het storingen opwekken is een ding, vandaar mijn methode c.q. oplossing, het gaat tenslotte om betrouwbaarheid van de verbinding, vooral internet is gevoelig vanwege de hoge(re) frequenties.

Maar goed, jij doet zoals jij het wil.
 Denk dat tentijde dat het nog PTT was alles wel wat robuuster en betrouwbaarder was dan dat het nu is.

Badge
Bedankt Jelmer, ik heb een privébericht gestuurd!!

Het hele punt van dit topic was juist hoe ik de kabel zonder storingen kon verlengen 😉 Maar als KPN dit op kan lossen zou dit ook perfect zijn 🙂
Badge
@stuurenhout

Ik beantwoord graag de vragen die je stelde in een privébericht over de snelheid van de verbinding. De snelheid is momenteel 42 Mb down en ruim 4Mb up. De maximaal haalbare snelheid van de verbinding is 50 Mb down en 5 Mb up. Waarschijnlijk zal de snelheid van de verbinding dus nog verder stijgen.

Jelmer
Badge
Hoi Jelmer,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels zit ik netjes op de maximumsnelheid. Had een attainable van 68000 via profiel 8b, vrij hoog lijkt me, en ben vannacht omgezet naar profiel 17a met een snelheid van 52000/5224 en een attainable van 119000/32000. Loop length is 70 meter dus mijn eigen verlengactie met NORM92 kabel (dank u wel meneer de vriendelijke aannemer) en laskokers is volgens mij prima gegaan!

Wat ik me nu alleen afvraag, als ik zo vrij mag zijn:

Een vriend van mij, robbertdeboer hier op het forum, heeft een verbinding die in het begin maximaal uitkwam op 46000kbit down. Toen zijn onderbuurman weg ging werd dit tijdelijk zelfs even 49000 op profiel 17a. Toen klapte DLM in elkaar en bleef hij steken op 31000. DLM is gereset vanwege het testmodem en nu haalt hij zo'n 36000kbit, maar vreemd genoeg weigert DLM hem te schakelen naar het goede profiel, hij blijft steken op 8b ipv 17a... Iemand een verklaring voor hoe dit kan? Hij is 2 maanden stabiel geweest op 46000 maar daar komt hij nu niet meer naar terug... Raar of niet?
Badge
Dat ben ik dus, daarbij is mijn aanvullende vraag dat m'n upload op 4100 staat terwijl de attainable 8500 is volgens het modem. Kan deze niet naar de 5000 vanwege het profiel waar stuurenhout het over heeft? 🙂

Reageer