beantwoord

KPN abonnement Budget Bellen (vaste lijn) opzeggen zonder dat Telfort internet wordt beëindigd

• 21 november 2019
  • 19 reacties
  • 305 keer bekeken

Reputatie 1

ik heb sinds 2002 een internet abonnement bij Telfort (toen nog Worldline), het betreft nu een 40/4Mbit/s abonnement. In 2002 was het nog noodzakelijk om een abonnement voor vast bellen bij KPN te hebben om te kunnen internetten. Hoewel ik niet meer vast bel heb ik dat abonnement (Budget Bellen) nog steeds. Onlangs werd mij verteld dat het abonnement voor vast bellen niet meer nodig zou zijn om te kunnen internetten (bij Telfort). KPN gaf echter bij navraag aan dat het risico bestaat dat mijn Telfort internet en email niet meer werken als ik het KPN Budget Bellen abonnement opzeg. Bestaat dit risico werkelijk of blijft mijn Telfort abonnement (internet/email) gewoon werken als ik het KPN Budget Bellen abonnement opzeg?

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.

icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 22 november 2019, 12:45

Dag @Spacerace. Van harte welkom hier. Wauw, sinds 2002. Dat is al een flinke tijd! :slight_smile:  Ik zie dat je op dit moment een Internet Standaard abonnement hebt. Het KPN abonnement staat daar nu verder los van. Je kunt dus gerust telefonie uitzetten bij KPN. Dat heeft geen invloed op je internetverbinding bij ons.

Admin: ‘VoIP’ gewijzigd naar ‘telefonie'. 

Bekijk reactie

19 reacties

Lastige vraag je zou eerst je telefoon kunnen porteren naar Telfort daarna kan je dit opzeggen.

Dit was wel de gebruikelijke constructie je moest een KPN telefoonlijn hebben om bij de provider van je keuze internet af te nemen, tegenwoordig neem je internet af en is een telefoon nummer een optie.

Ik zie hier wel een potentieel risico.

Reputatie 6
Badge +7

Ik ook, ik zou in ieder geval even wachten op iemand van Telfort die kan je dan verder helpen welke stappen je het beste kan ondernemen.

Reputatie 3
Badge

Ik zie het risico (uitvallen van internet of email) niet. Porteren van het telefoonnummer naar Telfort is niet nodig omdat Vast Bellen toch niet meer wordt gebruikt.

Ik zou dus Vast Bellen opzeggen en de splitter verwijderen. Het lijkt me dat dan internet juist stabieler wordt en het scheelt behoorlijk in de maandelijkse kosten!

Reputatie 8
Badge +9

Dag @Spacerace. Van harte welkom hier. Wauw, sinds 2002. Dat is al een flinke tijd! :slight_smile:  Ik zie dat je op dit moment een Internet Standaard abonnement hebt. Het KPN abonnement staat daar nu verder los van. Je kunt dus gerust telefonie uitzetten bij KPN. Dat heeft geen invloed op je internetverbinding bij ons.

Admin: ‘VoIP’ gewijzigd naar ‘telefonie'. 

Reputatie 3
Badge

@Natasja - Telfort : Het betreft hier geen VoIP telefonie maar een telefoonverbinding over koperdraad, dat is toch wel iets anders!

Precies dit is ern pots of e pots verbinding, of te wel een gewone standaard telefoon lijn.

Reputatie 8
Badge +8

Precies dit is ern pots of e pots verbinding, of te wel een gewone standaard telefoon lijn.

Hallo @Natasja - Telfort  daarom heb je bij zo'n analoge 'ouderwetse' telefoonaansluiting nog een splitter nodig om het telefoonsignaal te scheiden van het internet signaal.

Reputatie 8
Badge +16

Zou Telfort je vaste lijn nummer laten porteren naar hun, hierdoor wordt het automatisch een VOIP nummer. Na migratie kan je altijd je nummer stoppen.

Reputatie 8

@Natasja - Telfort: Het betreft hier geen VoIP telefonie maar een telefoonverbinding over koperdraad, dat is toch wel iets anders!

Dat vraag ik me af ?
Analoge telefoonlijnen zijn namelijk volledig uitgefaseerd.
(Sinds 1 september 2019 is er geen analoge telefonie meer).

Alleen in de centrale's is alles modern. Genoeg huislijnen die nog analoog zijn. Anders zou elke telefonie klant een ata moeten hebben of een experia. De vraag steller belt nog niet via de Experia' dus is dat een "gewone" tegenwoordig Epots aansluiting.

Wat vreemd is dat er feitelijk al vanaf 2002 dubbel betaald is.

https://www.bellen.com/nieuws/einde-isdn-en-pstn-aangekondigd

Reputatie 8

En vanuit die link die je aandraagt:

Vanaf 1 september 2019 zullen ISDN1/2 en PSTN niet meer beschikbaar zijn. Wat is de reden?

Wat vreemd is dat er feitelijk al vanaf 2002 dubbel betaald is.

Dat lijkt me gewoon een “verdienmodel”, en iets van “slapende honden niet wakker maken”.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Babylonia en @Galdor68 , op de KPN-site is nog gewoon vaste telefoon zonder modem te bestellen voor € 12,- per maand.

Zie ook onderstaande link met installatiehulp:

https://www.kpn.com/service/bellen/telefoon-aansluiten.htm

Hallo @Babylonia en @Galdor68 , op de KPN-site is nog gewoon vaste telefoon zonder modem te bestellen voor € 12,- per maand.

Zie ook onderstaande link met installatiehulp:

https://www.kpn.com/service/bellen/telefoon-aansluiten.htm

Dat is inderdaad wat ik duidelijk probeer te maken onder de motorkap is alles wel anders maar nog lang niet naar elke huisaansluiting. Anders had deze klant voor de telefoon aansluiting al eerder benaderd moeten zijn. Heel voorzichtig denk ik wel dat telefonie bij KPN gewoon kan worden opgezegd zoals Natasja ook aangeeft welke achterliggende techniek wordt gebruik doet eigenlijk niet terzake.

Aanvullend. KPN is met modernisering gestart om met een  alternatieve techniek (E-Pots) de analoge telefonie functionaliteit te kunnen blijven leveren. Uitgangspunt hierbij is een identieke PSTN dienstverlening, inclusief alle bestaande faciliteiten zoals doorschakelingen, wisselgesprek, gebruik van faxen, analoge modems etc.

Reputatie 1

@Natasja-Telfort: bedankt voor je reactie. Je geeft aan dat ik VoIP van KPN gerust kan uitzetten, maar ik bel niet via internet, maar via de ouderwetse telefoonlijn, al weet ik niet hoe dat technisch precies heet. Wat is in dit geval de consequentie van het opzeggen van het KPN-abonnement voor de internetverbinding bij Telfort?

Met vriendelijke groeten,

Spacerace

Reputatie 8
Badge +16

KPN gaf echter bij navraag aan dat het risico bestaat dat mijn Telfort internet en email niet meer werken als ik het KPN Budget Bellen abonnement opzeg.

Vroeger (heel lang geleden) moest je een KPN-telefoonlijn hebben om ADSL bij een andere provider te kunnen aanvragen. Maar dat is lang geleden al afgeschaft, Je betaalt nu lijnhuur voor de koperlijn via je Telfort abonnement.

Volgens mij word je door KPN voor de gek gehouden. Als je Budget Bellen niet gebruikt, moet je dit gewoon op kunnen zeggen. En KPN moet daarbij je aansluiting op het Telfort-netwerk intact houden.

Reputatie 8
Badge +9

@Natasja - Telfort: Het betreft hier geen VoIP telefonie maar een telefoonverbinding over koperdraad, dat is toch wel iets anders!

Jullie hebben allemaal helemaal gelijk. Ik denk dat ik even sliep. :wink:  Ik doelde natuurlijk niet op VoIP, maar die term zit in mijn systeem. @Spacerace, ik heb het voor de zekerheid nagevraagd binnen de organisatie. Je hebt een Internet Standaard abonnement bij ons. Je abonnement bij KPN staat daar los van en dit kun je dan ook gewoon stopzetten.

Reputatie 1

Allemaal hartelijk dank voor jullie reactie. Ik ga KPN opzeggen.

Reputatie 8
Badge +9

Graag gedaan, @Spacerace. Mocht je toch nog ergens vragen over hebben, dan weet je ons te vinden.

Reputatie 6
Badge +7

Dan hoop ik dat het goed gaat bij mij toen niet, en heeft Telfort mij aangesloten op het 2e aderpaar.

Reageer