Korte leasetijd WAN IP-adres na overgang naar SNI-F leverstraat + lagere glasvezel snelheid.

• 17 november 2016
  • 6 reacties
  • 800 keer bekeken

Reputatie 8
Enkele dagen terug kreeg ik een nieuw WAN IP-adres in de 77.xx.xx.xx reeks toegewezen.
Een en ander nadat kort geleden ook mijn VOIP is overgegaan naar een nieuw achterliggend telefoniesysteem (ims.imscore.net).

Waar eerder mijn aansluiting viel onder een zogenaamde WB-A leverstraat, is dat nu kennelijk overgegaan naar SNI-F ?
Het verschil is dat bij WB-A het WAN IP-adres is gekoppeld aan het MAC-adres van een modem/router.
Bij 4 verschillende routers die ik tussendoor geregeld aansluit en test, hoorden daar ook 4 verschillende "vaste" WAN IP-adressen bij. (Uitvoerig beschreven < HIER >).

Nu na de verandering naar SNI-F (ik vermoed tenminste dat ik daar nu onder val), is het WAN IP-adres gekoppeld aan mijn internet-aansluiting. Bij dezelfde 4 routers krijg ik nu telkens hetzelfde (vaste) WAN IP-adres toegewezen 77.xx.xx.xx.

Afgezien van deze WAN IP-adres verschillen zijn er nog een aantal opmerkelijke verschillen.

De leasetijd van het WAN IP-adres wat vroeger 7200 seconden (2 uur), is nu slechts 600 seconden (10 minuten).
Bij de helft van de tijd (dus elke 5 minuten) wordt een controle uitgevoerd en de lease vernieuwd.
Die korte lease tijden lijken me voor een vaste internetverbinding rijkelijk kort.
Kan Telfort daar een verklaring voor geven?

De Leasetijd voor het VLAN met naar ik vermoed bestemd voor TV met 78404 sec. (circa 21 uur 47 minuten ----> is wel een erg vreemde tijd om in een systeem vast te leggen), is wel ongeveer gelijk met vroeger exact 86400 sec = 24 uur

Het tweede opmerkelijke verschil is de glasvezel internetsnelheid.
Daar is ineens 10% aan downloadsnelheid van afgeknabbeld.
Was vroeger de snelheid met een 100/100 glasvezel account, de download snelheid gemiddeld circa 107 Mbps,
is dat nu circa 95,5 Mbps. Uitgeprobeerd met 4 verschillende routers. Geven allemaal hetzelfde resultaat.

Nu zal Telfort waarschijnlijk wel aangeven dat men die snelheid nooit zo exact kan garanderen.
Voor (V)DSL koper-leiding is die snelheid inderdaad van zoveel factoren afhankelijk, dat het in dat geval inderdaad behoorlijk kan variëren, en men in de praktijk technisch ook nooit aan een strakkere afgepaste norm kan voldoen.
Het is meestal ook het maximum wat er überhaupt mogelijk is.

Bij glasvezel is dat echter niet het geval.
De technische snelheid ligt aanzienlijk hoger dan waar men een abonnement voor afneemt.
De snelheid wordt in het systeem kunstmatig afgeknepen. Met de zeer strakke rechte curve van een snelheidsmeting, weet men exact waar men een systeem op heeft afgeregeld. (Tussen de 4 routers zitten er slechts marginale verschillen in snelheid van tienden van Mbps).

Ook al hebben we geen gebrek aan snelheid.
Het komt toch vergelijkbaar over als dat men betaalt voor een liter benzine, maar men krijgt slechts 955 cc
Een liter goede malt whisky, maar men krijgt per fles een glas minder uitgeleverd.

Heb ik vroeger wel "geluk" gehad, dat ik "in de marge" doorgaans wat meer kreeg. Toch is in het normale algemeen economisch maatschappelijke verkeer gebruikelijk dat afgepaste hoeveelheden eigenlijk nooit onder de norm mogen liggen (ik denk zelfs een verplichting), hooguit er net boven.

Enerzijds verwachten klanten in een restaurant altijd minimaal datgene wat men bestelt, krijgen kelners klachten als het glas "onder de norm" te weinig wordt ingeschonken. Ruim bemeten maakt niemand bezwaar. Anderzijds werkt het ook andersom. Als de rekening wordt betaald verwacht het restaurant minimaal het bedrag wat er voor staat en accepteert men zeer beslist geen betalingen die minder zijn dan de opgetelde nota aangeeft. Men zal echter extra bedragen bovenop de nota gewoon wel als fooi accepteren.

Het zou mooi zijn als KPN / Telfort zich ook aan het normale algemeen economisch maatschappelijke verkeer wat gebruikelijk is, zou aanpassen in haar te leveren diensten. Gewoon de snelheid leveren die er voor staat.

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 8
Aanvulling:
Nu overdag een aantal uren verder is de internet snelheid verder gezakt naar 85-86 Mbps (verschillende testen).
Niet blij met die overschakeling.
(Overigens volgens de geo locatie zou mijn aansluiting nu in Utrecht zitten, maar ik woon toch echt in het Zuiden).
Reputatie 8
Het wordt er allemaal niet beter op. Inmiddels is de snelheid verder gezakt.
(Experia Box diverse keren gereset naar fabrieksinstellingen. Het betreft glasvezel 100/100).
TV heeft tevens kleine korte haperingen. Op de storingspagina wordt niets vermeld.

Reputatie 8
Aanvulling:

Inmiddels snelheid weer hersteld, tot aan de circa 95,5 Mbps download waar de nieuwe SNI-F leverstraat mee begon.
Dat lijkt verder strak bij diverse testen met verschillende routers te worden aangehouden.

Wel zijn de procedures om een andere modem/router aan te sluiten voordat het allemaal werkt aanzienlijk omslachtiger geworden. Voordat er een nieuwe WAN IP lease wordt gegeven + VOIP gegevens worden doorgestuurd, moet:
- Glasvezel NT-kastje een keer van de stroom af worden gehaald en weer aangesloten.
- Reset van de modem/router.
- Mogelijk nog gevolgd door enkele reboots van de modem/router.

Misschien is dat wel de reden dat nu elke 5 minuten een check wordt gedaan op de leastijd van het WAN IP ??

Frappant is dat TV wel redelijk snel actief is, terwijl de internet officieel nog niet is aangemeld, en nog geen nieuwe lease van een WAN IP is vrij gegeven. Bij de "oude" WB-A leverstraat, --eenmaal na een eerste aanmelding van een "nieuwe router" wat ook iets langer duurde--, was het verwisselen daarna een kwestie van de ene of de andere modem/router aansluiten, en een minuut later na opstart was de verbinding een feit. VOIP mogelijk enkele minuten later.

De nieuwe SNI-F leverstraat heeft in ieder geval wel een groot nadeel.
Op persoonlijke voorkeur de Telfort modem/router uitwisselen met een eigen router is wel mogelijk, maar als men dan vervolgens alsnog een Experia Box als 2e "erachter" moet hangen om telefonie van Telfort in ieder geval nog te kunnen gebruiken (Telfort verstrekt geen SIP-gegevens), is dat NIET meer mogelijk. VOIP wordt dan niet doorgegeven.
(Met de oude WB-A leverstraat wel).

Men is verplicht de Telfort modem/router ALTIJD als 1e modem/router ervoor aan te sluiten om alle functies werkend te hebben. Ofwel de keuzevrijheid om eigen apparatuur direct in te zetten wordt verder beperkt.
Precies het tegenovergestelde met wat de Europese regelgeving voor staat. De Nederlandse wetgeving is (nog) onduidelijk daarover. De Duitse wetgeving is een jaar terug verder aangescherpt, en sinds augustus in werking.
Daar is "der Routerzwang" helemaal van de baan. https://www.routerzwang.de/
Reputatie 1
Ik heb een paar weken terug ook een 77.xx.xx.xx IP-adres gekregen en heb sindsdien dezelfde korte leasetijd van 600 sec. Ik heb overigens een VDSL-aansluiting (zie ook het topic https://forum.telfort.nl/internet-267/lease-time-kort-61777?postid=524838) . De korte leasetijd leidt bj mij af en toe wel tot problemen, omdat de lease niet op tijd verlengd wordt. Ik heb in mijn topic nog geen reactie van Telfort gehad.

Mijn snelheid is nog wel in orde. De leasetijd voor de TV-ontvangeer varieert, maar is wel (bijna) een dag. De laatste leasetijd is zelfs precies 86400.
Reputatie 8
Na de aanvankelijke terugval in het begin, ben ik verder geen problemen meer tegen gekomen. Geen haperingen of uitval.
(Ik ben nu in het weekend elders, maar kan zo bij mijn thuis draaiende bestandsservers, VPN-verbinding, e.d.).

"Hetzelfde WAN IP-adres" voor de aansluiting heeft ook een voordeel. Mijn NL-domein die ik op mijn internet-aansluiting heb vastgelegd, werkt nu voor elke router die ik aansluit. Voorheen was dat praktisch gezien eigenlijk alleen mogelijk voor één router, die je standaard in gebruik had als 1e router.
(Moest de IP-gegevens voor het NL-domein uiteraard wel opnieuw instellen na deze systeemverandering van Telfort).
Reputatie 8
Aanvulling.
Nog eens geëxperimenteerd met een paar verschillende modem/routers,.
Bewust bij het verwisselen met een ander type modem/router GEEN reset uitgevoerd, alleen opnieuw opgestart. En gewacht totdat er een internetconnectie komt. Dat is typisch na 10 minuten, waarna een nieuwe lease voor een WAN IP-adres opkomt en VOIP weer actief is.

Daarmee is nu meteen duidelijk waar die 600 seconden / 10 minuten leasetijd in zitten.

Wil men bij verwisselen van modem/router sneller een internetverbinding forceren, zal men dus het glasvezel NT-kastje een keer van de stroom af moeten halen, en weer inschakelen. De modem/router rebooten + reset naar fabrieks-instellingen.

Alleen TV is wel een stuk eerder actief (na pakweg één minuut met de Experia Box V8).