beantwoord

komt telfort nog met 50/50 optie via glasvezel?

• 24 juli 2017
  • 9 reacties
  • 892 keer bekeken

Hallo. Op dit moment heb ik 100/100 mbit via glasvezel maar 50/50 zou ik ook meer dan genoeg hebben. Overgens hebben mijn buren wel 50/5 glasvezel verbinding terwijl ze 50/50 halen op speedtest. Dat is toch vreemde gang van zaken? Zo krijgen de buren veel meer snelheid voor veel minder dan wat ik nu betaal. Ooit heeft telfort optie gehad 50/50 maar dat is al lange tijd niet meer. Voor veel mensen is 100/100 mbit onnodig snel en waarom wel 50/5? Door die lage upload hoopt telfort dat meer mensen die duurdere 100/100 gaan afnemen terwijl mensen die toch 50/5 afnemen toch 50 mbit upload hebben? Ik overweeg mijn glasvezel na einde contract op te zeggen als er geen 50/50 optie komt.
icon

Beste antwoord door Michael 27 juli 2017, 15:24

Hoi bt14 en Babylonia, navraag heeft me meer helderheid gegeven over de snelheden op onze internetabonnementen.

Wij kiezen er bewust voor om geen echt onderscheid te maken tussen xDSL (koper) en Glasvezel. Op deze manier krijg je van ons altijd het meest geschikte internetabonnement. Als je glasvezel leverbaar is, wordt er glasvezel geleverd. Als er alleen xDSL (koper) leverbaar is, wordt dit geleverd. Het is dus inderdaad niet mogelijk om een 'symmetrische' snelheid lager dan 100/100 te krijgen.

Wat betreft de vraag over de snelheid van de buren: inderdaad, het komt voor dat je in werkelijkheid een snellere uploadsnelheid hebt dan je in theorie hebt aangevraagd. Deze 'marge' wordt geregeld in de centrale. Hier kunnen alleen geen rechten aan worden ontleend.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Mochten er alsnog vragen zijn, dan beantwoord ik ze graag.
Bekijk reactie

9 reacties

Telfort (KPN) doet dit 50/5 heel begrijpelijk in hun eigen voordeel. Zo zullen toch een aantal klanten voor een hogere upload dan naar 100/100 gaan. Ze verzinnen van alles om steeds meer winst te maken. Zo bv. ook opnemen in de CLOUD. Vroeger kon je dat met een ingebouwde HDD in je media box
(Amino M540). En ook 2e en 3e TV ontvanger kost nu extra geld. Vroeger kon je dat met via je glasvezel modem en DVB-C. Het is helaas zo dat we voor al deze zaken steeds meer moeten betalen.
Reputatie 2
Kennissen van mij hebben ook 50/5 via een glasvezelaansluiting, laatst nog een keer getest met de iPhone met als app speedtest.net, een aantal maal voor de zekerheid, download gemiddeld 48mb de upload komt er zelfs boven gemiddeld zelfs 55/60mb?
Wat Michael een jaar geleden al schreef:

Wat betreft de vraag over de snelheid van de buren: inderdaad, het komt voor dat je in werkelijkheid een snellere uploadsnelheid hebt dan je in theorie hebt aangevraagd. Deze 'marge' wordt geregeld in de centrale. Hier kunnen alleen geen rechten aan worden ontleend.
Reputatie 8
Badge +2
Hi bt14, welkom terug op het forum van Telfort! Inmiddels maken wij niet echt onderscheid in het type verbinding (koper of glas). Je krijgt, als dit gewenst is, de meest snelle verbinding die leverbaar is. Er is mij niets bekend over 'asynchrone' snelheden op glas. Het klopt dat dat raar is, aangezien deze 'beperking' eigenlijk alleen op gaat voor ADSL. Ik ga deze vraag uitzetten bij een collega die hier meer van weet. Zodra ik meer weet, laat ik het jou ook weten.

Wat je vraag over de gewenste snelheid betreft: je kunt niet tijdens het contract de snelheid naar beneden schroeven. Althans, niet lager dan de 'startsnelheid'. En dat is in dit geval 100/100. 50/50 is wel beschikbaar hoor. Als het jaarcontract afloopt, kun je een 'downgrade' aanvragen via Mijn Telfort.

Weet je zo voldoende? Hoor het anders graag.
Reputatie 8
Er is mij niets bekend over 'asynchrone' snelheden op glass.
--- knip---
En dat is in dit geval 100/100. 50/50 is wel beschikbaar hoor. Als het jaarcontract afloopt, kun je een 'downgrade' aanvragen via Mijn Telfort.

Als Telfort medewerker zou je toch goed op de hoogte moeten zijn van de mutaties die Telfort doorvoert in haar abonnementen.

Het is toch echt dat Telfort nu "voor "glas" een 'asynchrone' snelheid aanbiedt van 50/5 Mbps
Eerder was dat 50/50 en kon je dat maandelijks aanpassen naar 100/100 (of terug naar 50/50).

Maar dat is dus niet meer zo met een nieuw of "vernieuwd" verlengd abonnement!!
Vanuit die nieuwe positie kun je "officieel" ook helemaal niet meer terug naar 50/50.
Dat wordt dan "officieel" 50/5.

Dat buren "niet officieel" nu toch 50/50 halen is misschien omdat Telfort de "cap" technisch gezien heeft vergeten terug te zetten naar 50/5 tegenover het beleid / oude abonnementen van vorig jaar??
Leuk voor die buren, de topic starter wil echter gewoon "zekerheid" met wat hij kan verwachten op geldende abonnementen die *NU* afgesloten kunnen worden.
Reputatie 6
Badge +7
Dat is een keuze die jezelf moet maken daar kan niemand mee helpen misschien dat Telfort meer weet dan wij gewone gebruikers.
Ja snap ik ook he. Waarom denk je dat ik deze vraag stel op telfort forum?
Reputatie 8
Badge +2
Als Telfort medewerker zou je toch goed op de hoogte moeten zijn van de mutaties die Telfort doorvoert in haar abonnemente
Dat ben ik ook wel, hoor. ;)

Er is mij niets bekend over 'asynchrone' snelheden op glas
Ik doelde meer op het feit dat ik niet precies weet waarom deze 'asymmetrische' snelheid wordt toegepast. Hier heb ik inmiddels een vraag voor uitstaan. Bedankt voor je aanvulling. 🙂
Reputatie 8
Badge +2
Hoi bt14 en Babylonia, navraag heeft me meer helderheid gegeven over de snelheden op onze internetabonnementen.

Wij kiezen er bewust voor om geen echt onderscheid te maken tussen xDSL (koper) en Glasvezel. Op deze manier krijg je van ons altijd het meest geschikte internetabonnement. Als je glasvezel leverbaar is, wordt er glasvezel geleverd. Als er alleen xDSL (koper) leverbaar is, wordt dit geleverd. Het is dus inderdaad niet mogelijk om een 'symmetrische' snelheid lager dan 100/100 te krijgen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Mochten er alsnog vragen zijn, dan beantwoord ik ze graag.

Reageer