beantwoord

Klacht aansluiting

• 3 januari 2019
  • 31 reacties
  • 657 keer bekeken

Toon het eerste bericht

31 reacties

Reputatie 8
@Bart - TelfortDan tot slot toch nog een gewone vraag. Telfort (en alle ander glasaanbieders) stellen dat het niet is toegestaan om zelf een aansluiting bij/in de FTU te maken, en wel omdat de glasdraadjes 'heel erg breekbaar zijn'. Dit kan ik totaal niet volgen, en wel om 2 redenen:
• Je komt zelf helemaal niet aan de glasvezels. Die zitten namelijk vast gemonteerd op/in de FTU. Het enige wat je zelf aanraakt is de afdekplaat en/of de mediaconverter.

Er zijn slechts enkele modellen routers die je zou kunnen inzetten om via een glasvezel patch kabeltje te verbinden. (Waarbij je de patchkabel --zoals indertijd bij Vodafone-- in de afschermdeksel van de FTU klikt). De meeste routers hebben echter nog steeds een ethernetaansluiting. Daarvoor heb je dat NT-kastje (media-convertor) nodig.

Voordeel van een NT-kastje en ethernet is, dat je veel makkelijker de router op een andere plek in huis kunt opstellen. Bij een glasfiber patchkabel op lengte die je zou willen doortrekken, heb je problemen, dat de aangesealde eindplugjes niet door leidingen passen. Bij ethernet kun je kabel zonder pluggen door leidingen heentrekken en met een krimptang RJ45 stekkertjes monteren.

Bij een powerflip verliest het modem al zijn instellingen? Dat is wel heel gek, dit zou niet mogen gebeuren. Dit mag alleen na een reset gebeuren. Heb je het modem inmiddels alweer op nieuw ingesteld? Zo niet, dan wil ik je aanraden om dit alsnog eens te doen. Gebeurt het dan nog na een powerflip dan gaat er iets niet goed en zal ik een nieuw modem voor je aanvragen.
Met de info van @doeffgek heb ik de indruk dat hij dat reeds heeft herhaald. Vandaar dat hij juist heeft gemerkt dat de router zijn instellingen verliest. Opnieuw proberen lijkt me weinig zinvol.

Alle instellingen verliezen bij een stroomonderbreking komt bij een V10 kennelijk meer voor.
Zie < HIER > en vervolgreacties. En < DIT onderwerp > (en vervolgreacties).
Ook bij KPN is er met de laatste generatie ftu's gebruik gemaakt van een Patch kabel bij gebrek aan de daarop op passende NT dit puur ter info.

Ik vraag me af of de insteek van de vraag is om op deze manier de boel aan te sluiten.
Maar meer om eventueel een router met een SFP aansluiting te gebruiken dit scheelt toch weer een extra stroomverbruiker en wandcontactdoos in de meterkast. Of puur informatief bedoeld.

De vezel an sich is uiteraard kwetsbaar maar als deze op de ftu is gepatched en je bent niet heel lomp kan je de NT er ook zelf op schuiven, dat was ook de insteek van de nieuwste Ftu en NT

Niks tegen de v10 die ik nu heb maar de FB 5490 zou ik niet erg vinden.
Echt geweldig om te zien hoe iedereen over elkaar heen valt om te reageren op een vraag, en vervolgens met een antwoord te komen wat helemaal niks met de vraag te maken heeft. Ik heb de vraag gesteld waarom er per sé een monteur van Guideon of eender wie moet komen om de MC op de FTU te klikken. De enige antwoorden die daarop komen zijn dat er bijna geen routers zijn met een fiber aansluiting of fiber converter. Dat is mij bekend, en de voordelen die erbij komen kijken namelijk dat je de router vrij kunt plaatsen binnen je woning hoef je mij ook niet uit te leggen. Persoonlijk vind ik dat trouwens geen specifiek voordeel. De beste plek om je netwerk vanuit te distribueren is en blijft de meterkast.

De vraag die ik gesteld heb is de heel eenvoudige vraag waarom je dat onder geen voorwaarde zelf zou mogen doen, gezien de lompheid waarmee de monteurs dat doen en het feit dat je de feitelijke glasvezel niet aanraakt.

Dan terug on-topic...

@Bart - Telfort,
Uiteraard heb ik al meerdere keren geprobeerd te router te herstarten, en elke keer deed dit euvel zich voor. Met dank aan @Babylonia is al direcht duidelijk geworden dat dit een veel voorkomend probleem is met de V10 routers. Je kunt nu dus officieel een ticket aanmaken voor het vervangen van het modem omdat dit niet naar behoren functioneert.

Ik deel de mening van @Galdor68 dat hij graag een AVM FB7590 zou hebben in plaats van de V10. Helaas acht ik de kans dat dit ooit gaat gebeuren nihil, zeker nu bekend is geworden dat XS4ALL, de KPN dochter waar die routers wel geleverd worden, uitgefaseerd gaat worden en opgeslokt binnen KPN. Net als Telfort trouwens. We zullen er mee moeten leven, of zelf zo'n router aanschaffen. De configuratie instellingen zijn wel te achterhalen.
@doeffgek los van de voorwaarden en de kwetsbaarheid.

De FTu = ISRA = beheer en eigendom van de netwerk beheerder KPN tak Reggefiber.

De MC = Modem = eigendom bruikleen provider Telfort in dit geval(of ook KPN/Reggefiber?)

In hun wijsheid heeft KPN de Modem en Router samen gevoegd in 1 apparaat deel begrijpelijk hoe minder verschillende soorten en uitvoeringen van apparaten hoe makkelijker het is om hulp te verlenen.
Nadeel Wifi deel kapot hele apparaat vervangen etc...

De manier van aansluiten en installeren is net iets anders dan een modem op de isra aansluiten daar kan minder mee fout gaan.

De vraag is dus wil je dat wel zelf??
Als je de connector van de FTu beschadigd al is dit per ongeluk zijn de kosten voor jou!!
Als de MC beschadigd zijn de kosten voor jou!!

Nu kunnen we zeggen hoor eens Telfort die lompe monteur heeft de boel vernielt zorg maar dat het weer werkt.
Reputatie 8
De vraag die ik gesteld heb is de heel eenvoudige vraag waarom je dat onder geen voorwaarde zelf zou mogen doen, gezien de lompheid waarmee de monteurs dat doen en het feit dat je de feitelijke glasvezel niet aanraakt.
Lomp of niet wat betreft monteurs. Zij tekenen de order af voor een correct aangesloten aansluiting.
Wil je "garantie" op het geleverde, en verzekerd zijn van support, is dat hetgeen telt.
Niet wat je zelf hebt gedaan.
Reputatie 8
Badge +11
@doeffgek Ik heb het nieuwe modem voor je aangevraagd hoor. Deze komt zo snel mogelijk jouw kant op. Hopelijk doet deze zijn werk beter. Ik hoor het graag.

Daarnaast zie ik dat het inmiddels gelukt is met CombiVoordeel. Deze is nu een aantal dagen actief.

Reageer