beantwoord

Kan ik mijn Experiabox vervangen voor een eigen router?

• 26 november 2017
  • 13 reacties
  • 5000 keer bekeken

Hallo
Ik wil nieuwe router in Media markt kopen.
Kan ik een router die niet van Telfort gebruiken?

Admin: Titel aangepast om beter vindbaar te maken
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 2 juli 2018, 14:27

Hallo arkadius, zoals hierboven aangegeven is het apparaat wat je op het oog hebt een router en heeft deze geen modem functie. De Experia Box V8 is een modem/router, waardoor die een hele andere werking heeft. Je kunt het apparaat op de V8 aansluiten zodat je het netwerk in huis daarmee verbindt, maar de Experia Box blijft dan wel noodzakelijk. Is het met bovenstaande tips gelukt om het apparaat aan te sluiten op de V8?
Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Een router of een modem..?
Welke wil je kopen..?
Een router of een modem..?
Welke wil je kopen..?

Ik heb Experia box v8
Ik wil Sitecom ac 2600 in media markt kopen
Reputatie 8
Badge +10

Ik heb Experia box v8

Wil je de Experiabox vervangen door de Sitecom router..?
Het is je bekend dat de Sitecom alleen een router is en en geen modem, en deze dus niet zelfstandig een internetverbinding kan opzetten..?
Of wil je de Sitecom achter de Experiabox aansluiten als losse wifirouter..?

Ik heb Experia box v8

Wil je de Experiabox vervangen door de Sitecom router..?
Het is je bekend dat de Sitecom alleen een router is en en geen modem, en deze dus niet zelfstandig een internetverbinding kan opzetten..?
Of wil je de Sitecom achter de Experiabox aansluiten als losse wifirouter..?

Ik wil de Experiabox door de Sitecom vervangen.
Dit is mogelijk?
Eerst maar eens inlezen:
https://www.internetvergelijk.nl/blog/verschil-modem-en-router/

V8 = modem/router
Sitecom = router
Reputatie 8
Badge +10

Dit is mogelijk?

Als je een (oude) glasvezelverbinding hebt met een glasvezelmodem dan kan daar een router achter.
Heb je echter een nieuwe glasvezelverbinding met alleen een NT/FTU kastje dan moet daar een modem achter.
Bij een ADSL-verbinding is het sowieso niet mogelijk, dat werkt alleen met een modem...

Dit is mogelijk?

Als je een (oude) glasvezelverbinding hebt met een glasvezelmodem dan kan daar een router achter.
Heb je echter een nieuwe glasvezelverbinding ket alleen een NT/FTU kastje dan moet daar een modem achter.
Bij een ADSL-verbinding is het sowieso niet mogelijk...

Ik heb probleem met signal wifi
EXperiabox is op eerste verdieping,op de begane grond en tweede verdieping heb ik twee versterkers.
Signal is slecht,ik mute elke dag reset die Experiabox
Reputatie 8
Heb je echter een nieuwe glasvezelverbinding met alleen een NT/FTU kastje dan moet daar een modem achter.
Dat wil ik toch nog wel wat nuanceren.

Bij glasvezel gaat de verbinding naar het ethernet WAN-poortje van een "router".
Afhankelijk van de mogelijkheden van een "router" om VLAN instellingen te kunnen maken, kun je daarmee een internetverbinding opzetten. Maar dergelijke routers met die mogelijkheden hoeven op zichzelf geen "modem" functionaliteit te hebben. Het is maar net wat je nastreeft.

Een uiteenzetting m.b.t. Telfort van de verschillende apparaten met wat je wel als services kunt inzetten, en misschien ook niet, afhankelijk van meer of minder opties:
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/werkend-glasvezelinternet-en-iptv-op-ubiquiti-unifi-usg-router-zonder-experiabox-72204#post592590

Ten aanzien van de Sitecom AC2600
Heb even < de gebruiksaanwijzing > gedownload.
De zoektermen VLAN, tagged, untagged komen in het geheel niet voor.

Daarmee is het puur een router met "eenvoudige instellingen".
Niet geschikt als vervanger van de Experia Box bij glasvezel, en al helemaal niet bij VDSL.

Alleen in te zetten ACHTER de Experia Box modem/router.
Volgens mij kan het wel alleen de vraag is of je het wil.
Je moet ook weer niet hebben dat je traag internet krijgt ofzo.

Je kan er hier iets meer lezen over hoe alles werkt:

https://zakelijkinternet.info/zakelijk-internet-nieuws/help-mijn-wifi-is-traag/
Reputatie 8
Wat je daar aanhaalt heeft totaal niets te maken met de problematiek van de topic starter en het onderwerp waar dit draadje over gaat.."Kan ik mijn Experiabox vervangen voor een eigen router"
Indien je alleen internet afneemt dan zou het mischien met uitroeptekens kunnen maar als daar ook het vlan verhaal (WAN1 1p/VLAN ID: 1/34) van belang is dan niet.
Neem je Telefonie en TV af dan moet je echt verder shoppen.

Ik heb die genoemde ac2600(WLR 9500) op de oude propositie en deze werkt hier prima, echter zou ik hem niet aanraden mits je niet veel extra functies nodig hebt. Wat de Wifi(5GHZ) betreft zou ik hem als vervanger voor de sitecoms die Telfort op de oude propositie leverde wel kunnen aanbevelen.
@Enterprise ter verdere aanvulling van Babylonia, ook op de oude propositie heb je een FTU en NT echter deze NT's zijn uitgebreider hierin wordt itv, internet en telefonie uitgesplitst waardoor een 'eenvoudige' router voldoet. Bij maar 1 pc heb je zelfs geen router nodig.

Mijn voorkeur zou naar de Fritz 5490 of vergelijkbaar uitgaan met de goede patch kabel is de NT dan overbodig.(scheelt 1 stekker)

Ik heb probleem met signal wifi
EXperiabox is op eerste verdieping,op de begane grond en tweede verdieping heb ik twee versterkers.
Signal is slecht,ik mute elke dag reset die Experiabox

Zijn die twee versterkers bekabeld aangesloten?
Zoniet doe dat eerst want welke andere modem/router je ook zou kiezen als die versterkers niet zijn bekabeld helpt niks.
Wel goede kwaliteit cat 6 kabels kiezen.

Ps zojuist even in de instellingen gedoken maar zowel voor DSL als glasvezel niet doen dit model, tenzij je hem als (te) dure switch/accespoint wil inzetten. En bij het gebrek aan IGMP ondersteuning zover ik weet niet bruikbaar als switch als je er ook tv ontvangers op wil/moet aansluiten.
Reputatie 8
Badge +11
Hallo arkadius, zoals hierboven aangegeven is het apparaat wat je op het oog hebt een router en heeft deze geen modem functie. De Experia Box V8 is een modem/router, waardoor die een hele andere werking heeft. Je kunt het apparaat op de V8 aansluiten zodat je het netwerk in huis daarmee verbindt, maar de Experia Box blijft dan wel noodzakelijk. Is het met bovenstaande tips gelukt om het apparaat aan te sluiten op de V8?
Aanvulling over deze router(WLR9500) met dhcp uit en geplaatst tussen de Arris en de Experia v10 krijg ik gewoon signaal ook van Meertv zonder haperingen.
Een volgende stap is direct aansluiten zonder de Experia dus wordt vervolgd.

Naast elkaar geplaatst geeft de WLR9500 een hoger wifi signaal dan de Experia v10.

Reageer