beantwoord

Issue met Zyxel 2812 modem (steeds langzamere verbinding)

• 3 mei 2016
  • 25 reacties
  • 882 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Beste webcare,

Sinds enige tijd moet ik mijn Zyxel P-2812HNU-F1 modem regelmatig starten.

De reden hiervoor is dat de internet snelheid afneemt en de verbinding 'stroperig' wordt.
Ook merk ik wanneer ik bijvoorbeeld van tv kanaal verander (interactieve tv), dit behoorlijk traag begint te worden.
Totdat ik het modem spanningsloos maak.. Daarna werkt alles weer een paar dagen en begint het probleem opnieuw...
Een factory reset op het modem heeft helaas ook niet geholpen, dat heb ik pas geleden nog geprobeerd.

Vriendelijk verzoek ik dat hiervoor een oplossing wordt gevonden want het is een vervelend probleem.
Wellicht zal een ander modem helpen (?)

met vriendelijke groeten,
Alex
icon

Beste antwoord door intrepid2007 26 juni 2016, 21:20

Daar ben ik weer! De nieuwe decoder (interactieve tv) heb ik nu een tijdje in gebruik en het werkt tot op heden fantastisch! Een wereld van verschil met de oude decoder! De oude decoder is inmiddels samen met de Zyxel modem terug gestuurd!

Ik ben heel tevreden met het resultaat, hartstikke bedankt!

Hi Michael! :-)

Dat klinkt alsof sinterklaas weer in het land is 🙂
Is goed, we wachten het pakket af en zullen de oude decoder retour sturen.

Zodra ik iets te melden hebt, laat ik je het meteen weten!

Alvast bedankt!

Hoi Alex!

In orde! Een postbode van PostNL is inmiddels klaar om bepakt en bezakt naar jou af te reizen om een nieuwe ontvanger af te leveren. De huidige mag je retour sturen middels de gegevens die bij het nieuwe pakket zijn bijgevoegd. Laat je me weten wat je ervan vindt? :)

Mijn dank is van aanzienlijke grootte.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 8
Badge +2
Hi Alex,

Het heeft helaas even geduurd, maar heel goed dat het nu goed werkt. Laten we dit vooral zo houden; nergens meer aanzitten! 😛 De 'oude' apparatuur zien we tegemoet. Mocht er alsnog iets dat ik voor je kan betekenen, laat je het dan weten in een nieuw topic? Uiteraard help ik je dan met plezier verder!

Op dit topic gaat een slot.
Reputatie 1
Badge
Daar ben ik weer! De nieuwe decoder (interactieve tv) heb ik nu een tijdje in gebruik en het werkt tot op heden fantastisch! Een wereld van verschil met de oude decoder! De oude decoder is inmiddels samen met de Zyxel modem terug gestuurd!

Ik ben heel tevreden met het resultaat, hartstikke bedankt!

Alvast bedankt!

Hoi Alex!

In orde! Een postbode van PostNL is inmiddels klaar om bepakt en bezakt naar jou af te reizen om een nieuwe ontvanger af te leveren. De huidige mag je retour sturen middels de gegevens die bij het nieuwe pakket zijn bijgevoegd. Laat je me weten wat je ervan vindt? :)

Reputatie 1
Badge

Alvast bedankt!

Hoi Alex!

Reputatie 8
Badge +2
Hoi Alex!

Reputatie 1
Badge
Hoi Michael,

Jouw voorstel om de ontvanger/decoder om te ruilen lijkt me een goed idee, dus wat mij betreft akkoord!

groeten,
Alex

Hoi Alex,

Goed om te vernemen dat de snelheid en stabiliteit nu naar wens is! Echter is het inderdaad jammer dat het zappen alsnog traag verloopt. Ik wil voorstellen om de ontvanger wat dat betreft te vervangen voor een nieuwe. Kun je aangeven hoe je daar tegenover staat?

Benieuwd naar je reactie.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Alex,

Goed om te vernemen dat de snelheid en stabiliteit nu naar wens is! Echter is het inderdaad jammer dat het zappen alsnog traag verloopt. Ik wil voorstellen om de ontvanger wat dat betreft te vervangen voor een nieuwe. Kun je aangeven hoe je daar tegenover staat?

Benieuwd naar je reactie.
Reputatie 1
Badge
Hoi Michael,

Inmiddels draait het modem 2 weken achtereen en de snelheid blijft stabiel :-)

Ik begin zo langzamerhand wel vertrouwen te krijgen dat dit ook zo blijft!
Snelheid ligt rond de 94/29 MBit, prima waarden wat mij betreft :-)
Het Zyxel modem zal ik retour sturen.

Het langzaam reageren van interactieve tv (veranderen van tv kanalen) lijkt nog steeds onveranderd , jammer :-(

groeten,
alex

Hallo Alex,

Dank voor je bericht. Ik ben benieuwd naar je bevindingen en kijk uit naar je terugkoppeling! :)
Reputatie 8
Badge +2
Hallo Alex,

Dank voor je bericht. Ik ben benieuwd naar je bevindingen en kijk uit naar je terugkoppeling! 🙂
Reputatie 1
Badge
Hoi Michael,

het modem heb ik gisteren binnen gekregen en meteen aangesloten, de installatie verliep vlotjes.
De komende dagen zullen we gaan zien hoe de verbinding zich gaat gedragen, hopelijk zal deze stabiel blijven.
Ik hou je op de hoogte!

Hi Alex! Bedankt voor je bericht. Het is voor mij niet direct te verklaren wát er aan de hand is. Feit is dat het modem hiervan inderdaad de oorzaak lijkt te zijn. Ik zal hem daarom ook voor je vervangen voor een nieuwe. Ga ervan uit dat het nieuwe exemplaar binnen 2 á 3 dagen bij je zal worden afgeleverd door PostNL. Ik zou het op prijs stellen als je het meldt wanneer hij aangesloten is en wat je mening is over de verbinding in de nieuwe situatie. Ik kijk uit naar je reactie!
Reputatie 1
Badge
Hoi Michael,

Dank je wel!

Zodra het modem binnen is, sluit ik hem meteen aan.
Het is wel zo dat ik pas na een paar weken echt kan oordelen of het probleem is opgelost.

Ik ben benieuwd, zodra ik wat te melden heb, dan hoor je het meteen!

Gr Alex

Hi Alex! Bedankt voor je bericht. Het is voor mij niet direct te verklaren wát er aan de hand is. Feit is dat het modem hiervan inderdaad de oorzaak lijkt te zijn. Ik zal hem daarom ook voor je vervangen voor een nieuwe. Ga ervan uit dat het nieuwe exemplaar binnen 2 á 3 dagen bij je zal worden afgeleverd door PostNL. Ik zou het op prijs stellen als je het meldt wanneer hij aangesloten is en wat je mening is over de verbinding in de nieuwe situatie. Ik kijk uit naar je reactie!
Reputatie 8
Badge +2
Reputatie 1
Badge
Idd, ben ook bang dat er niets anders op zit dan alweer te resetten 😞

Ik heb ook sterke vermoedens dat het het modem is..
Modem weer gereset met het gaatje neem ik aan? Zo ja lijkt het me tijd voor een nieuwe.
Reputatie 1
Badge
Het verschijnsel treedt momenteel weer op het dicht slibben. zelfs de webserver van het Zyxel modem (192.168.1.254) benaderen gaat extreem langzaam. Het maakt niet uit of ik dit doe via WiFi of bedraad, hetzelfde resultaat..
Reputatie 8
Badge +2
Hi Alex! Dank voor de terugkoppeling. Ook ik denk dat de interne bekabeling aan de hand van de foto's in orde is. Echter móet er ergens een oorzaak zijn voor dit probleem. Mijn collega's van de klantenservice ga ik zodoende verzoeken dit verder op te pakken om dit wat uitvoeriger na te kunnen kijken. Graag ontvang ik in een privébericht jouw naw-gegevens en 06-nummer. Ik zal er dan voor zorgen dat dit bij hen terechtkomt. Bedankt voor de reactie alvast.
Reputatie 1
Badge
Hoi Michael,

De modem is aangesloten vlakbij de ISRA in de meterkast.

het ISRA ziet er zo uit:

Vanaf het ISRA gaat er een kabel van ongeveer 1 meter naar deze aansluiting hieronder:

En op deze aansluiting (RJ11) staat het modem aangesloten (ook deze kabel zal ongeveer 1 meter zijn, schat ik).
Dus korte kabels (en géén splitters o.i.d. dat de verbinding kan doen verslechteren).

Mij lijkt dat de bekabeling in orde is.
Trrouwens, als er iets mis zou zijn met de bekabeling, dan zou ik verwachten dat ik constant problemen zou hebben en een reboot niet zou helpen.

Het omschakelen naar een andere zender van de interactieve TV gaat ook weer tergend langzaam.
Als ik bijvoorbeeld van kanaal 701 (NL 1 HDD) naar kanaal 702 (NL2 HDD) omschakel, dan kan dat soms tot 5 seconden duren. Voor de update naar het snellere abbo heb ik hier nog nooit last van gehad.

groeten,
Alex

Hoi Alex! Wat jammer dat de verbinding weer in elkaar zakt. Dat is niet best. Hoe ziet jouw netwerk eruit? Hoelang is de kabel van het modem naar het IS/RA? Wat is de staat van het IS/RA? Kun je daar eens een foto van bijvoegen? Met wat meer handvatten kan ik je vermoedelijk verder op weg helpen. Ik kijk uit naar je reactie.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Alex! Wat jammer dat de verbinding weer in elkaar zakt. Dat is niet best. Hoe ziet jouw netwerk eruit? Hoelang is de kabel van het modem naar het IS/RA? Wat is de staat van het IS/RA? Kun je daar eens een foto van bijvoegen? Met wat meer handvatten kan ik je vermoedelijk verder op weg helpen. Ik kijk uit naar je reactie.
Reputatie 1
Badge
Beste Michael, beste webcare,

het probleem begint zich weer voor te doen, de verbinding begint weer dicht te slibben::
Bron: http://www.speedtest.net/my-result/5320318573

Bijgevoegd een screenshot... Ik wacht wel met resetten van het modem, wellicht kunnen jullie nu iets zien..

gr alex
Reputatie 1
Badge
Bekijk het resultaat van mijn Ookla Speedtest. Hoe snel is uw internet? http://www.speedtest.net/my-result/a/1925958910
Reputatie 1
Badge
Hoi Michael,

Dat komt omdat ik het modem onlangs heb laten rebooten. Over een paar dagen zal de verbinding weer dicht slibben (langzaam worden) totdat ik het modem weer reboot.

Ik kan een paar dagen afwachten totdat dit weer optreedt.

Groet, Alex
Reputatie 8
Badge +2
Hi Alex, Da's vervelend! Ik kan niet goed verklaren wat je voorlegt. Lijnmetingen aan deze kant laten zien dat de snelheid nu 94 Mb/s bedraagt. Kun je eens een screenshot plaatsen van een speedtest? Ben benieuwd!
Reputatie 1
Badge
Hoi Michael,

Helaas, nu blijkt dat de factory reset van het modem van een paar dagen geleden niet heeft geholpen.

Vanavond moest ik mijn modem weer rebooten omdat de verbinding extreem langzaam was geworden (dicht geslibd).

Het verschil in snelheid vóór de reboot en na de reboot is een wereld van verschil.
Nu haal ik weer download snelheden van >= 70 MBit/sec terwijl de snelheid ervoor minder dan 3 Mbit/sec was... (speedtest.net)

Graag hoor ik van je wat we nu kunnen doen.

groeten,
Alex

Hoi Alex! Goed nieuws! Houd me op de hoogte. Ben benieuwd naar het resultaat! :)
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Alex! Goed nieuws! Houd me op de hoogte. Ben benieuwd naar het resultaat! 🙂
Reputatie 1
Badge
Hoi Michael,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb zojuist het modem een harde reset gegeven. Die reset is goed gegaan omdat ik mijn wachtwoord opnieuw moest instellen... Wat me overigens opviel is dat de _attainable_ download rate was terug gelopen van een 105 MBit naar rond de 85 MBit.

Nu na de harde reset ligt de attainable rate downstream rond de 95 MBit en is stijgende, dus die reset lijkt dus wel iets te doen.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, mocht de verbinding nou weer gaan 'dicht slibben', dan meld ik me wel weer.

Gr Alex
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Alex! Bedankt voor je bericht. Wat gek dat de verbinding 'dicht lijkt te slibben'. Dit kán inderdaad met het modem te maken hebben. Maar het is slechts een schot voor de boeg om het exemplaar op basis van deze aanname te vervangen. Kun je aangeven wanneer je precies het modem een harde reset gegeven hebt? Ik kan hier namelijk niets van terugvinden in mijn systeem. Het kan zijn dat de reset niet naar helemaal lekker is gegaan. Zou je het nog eens willen proberen door het verzonken resetknopje tien seconden ingedrukt te houden met een paperclip? Mocht dit geen soelaas bieden dan zal ik kijken naar een alternatief. Ik zie het resultaat graag tegemoet.