beantwoord

Is mijn snelheid goed en zijn mijn modemwaarden goed?

  • 23 februari 2019
  • 189 reacties
  • 3081 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +7
  • Forumheld
  • 1708 reacties
Beste moderatoren,
zouden jullie eens willen kijken of onderstaande modemwaarden/instellingen goed zijn voor mijn abonnement:
Mijn hoofdaansluiting zit in de woonkamer met een aansluiting naar de 1e verdieping, waar ook mijn modem staat.
Voor de duidelijkheid: of mijn modem nu boven of beneden staat, de waarden veranderen hier niet noemenswaardig door, daarom heb ik de modem boven staan en omwille van de vrede met de vrouw niet in de huiskamer, staat als 'een vlag op een modderschuit' in de huiskamer.☺
P.S. in de tijd dat ik nog bij Zonnet/Versatel/Tele2 zat ruim 10 jaar geleden haalde ik dezelfde waarden, netto ongeveer 12Mbps.




icon

Beste antwoord door JanD 28 februari 2019, 22:31

Beste mensen,
vandaag is de monteur geweest en heeft zowel het IS/RA-punt als de huiskameraansluiting voorzien van de nieuwste aansluitpunten en de modem in de meterkast geplaatst.
De snelheid is nu conform wat ik volgens KPN zou moeten hebben.
We zijn hier zeer blij mee.
@Bart - Telfort , bedankt.☺
Bekijk reactie

189 reacties

Reputatie 8
Badge +7
Beste mensen,
vandaag is de monteur geweest en heeft zowel het IS/RA-punt als de huiskameraansluiting voorzien van de nieuwste aansluitpunten en de modem in de meterkast geplaatst.
De snelheid is nu conform wat ik volgens KPN zou moeten hebben.
We zijn hier zeer blij mee.
@Bart - Telfort , bedankt.☺
Reputatie 8
Kijk, zo zie je maar weer waar het upgraden van aansluitingen en bekabeling toe kan leiden. 😉
Reputatie 8
Voor een zuivere connectie, zou je wel de eventuele doorkoppeling die er in de aansluiting zit vanuit de woonkamer naar de 1e verdieping moeten loskoppelen, zodat er geen splitsingen in de aansluitingen zitten.

Controleer dan gelijk of de aansluitingen niet zijn vervuild. Schroef contacten even los. Mocht je contactspray hebben. Spuit dat even op een kwastje, en dep met het natte kwastje even op de contacten, en draadeinden.

Plaats anders wat fotootjes hoe het aansluitpunt er fysiek uitziet?

Hoeveel intraintijd dat nodig heeft, is afwachten. Kan enkele dagen tot een week duren??
(Kijk of een paar keer reset achter elkaar, of er dan een andere profiel wordt geforceerd).
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Bart - Telfort en andere belangstellenden, beloofd verslag:
Een èchte KPN-monteur is geweest, was er om klokslag 15u00, man van de klok!
Heeft eerst IS/RA-punt gecontroleerd en de verbinding met de centrale/wijkkast.
Heeft van huis uit de DSLAM compleet gereset, dat hield o.a. in dat alle klanten die op de betreffende DSLAM zitten even zonder internet zaten.
Is naar de straatkast gegaan, een paar kleine aanpassingen in de bedrading gedaan.
Is naar de centrale gegaan, heeft mijn individuele poort binnen de DSLAM gereset.
Beoogde snelheid is weer terug.
Mocht er t.z.t. weer een terugval in snelheid gebeuren dan moet mijn aansluiting op een andere poort gezet worden, maar is nu nog niet aan de orde en mocht ook (nog) niet van KPN.
Onderstaand een paar screendumps van vóór het herstel en van na het herstel:

En nu de waarden nà het herstel:

Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Bart - Telfort ,
uiteraard houd ik jullie op de hoogte inzake de afloop.
Wordt vervolgd.☺
Reputatie 8
Badge +7
Ik denk dat de monteur a.s. donderdag mijn modem verouderd zal vinden, zie onderstaande afbeeldingen:


Reputatie 8
Badge +19

Wie zal het weten, misschien de monteur a.s. donderdag😆

Ja, die zal wel op zijn neus kijken... 😉

NB. je bent linkshandig zie ik...
Reputatie 8
Badge +7

Wie zal het weten, misschien de monteur a.s. donderdag😆Ja, die zal wel op zijn neus kijken... 😉


NB. je bent linkshandig zie ik...

Goed opgemerkt, 1 like verdiend.☺
Reputatie 8
Badge +19
Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel... 😙
Waarvan akte.

Fijn dat je nu de volle waarde haalt uit de dienst waarvoor je betaalt.
Reputatie 8
Badge +11
Ik ben heel blij dit te lezen JanD. Helemaal super, geniet ervan.
Reputatie 8
Badge +19
De kast op de foto is een SDF.

MDF staat voor Main Distribution Frame en dat is over het algemeen de wijkcentrale.
Vanaf deze wijkcentrale liggen glasvezelkabels naar de SDF.
Een SDF is een actieve (FttC) straatkast.
SDF staat voor Subloop Distribution Frame.
De subloop is de loop achter de straatkast en gebruikt de bestaande koperverbindingen naar de woningen).

De wissende snelheden die je ervaart zullen vrijwel zeker het gevolg zijn van de actuele werkzaamheden.
Dat is een mooie maat kast voor een beetje graffiti of een plakposter.😜
Reputatie 8
Badge +11
Dus nog even een maand op 2 a 3 wachten en dan is de omzetting van centrale gereed. Ik ben benieuwd.

In ieder geval heel fijn om te lezen dat het de snelheid door de monteur weer op niveau is gebracht. 🙂
Reputatie 8
Badge +19
@JanD

Bedankt voor de tip, ik heb me ook aangemeld voor die nieuwsbrief. 👍
Reputatie 8
Badge +7
Het is ook puur practisch bedoeld uit de ervaring.
In de tijd van de CAI, ben ik het met je eens, dat toen de internetsnelheid achteruit holde als de buren die op dezelfde straatkast zaten ook ineens flink gingen internetten, maar die tijd is (gelukkig?) voorbij.
Toen had je ook nog een modem zo groot als een printer, die meteen bijverwarming was.😆
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @JanD, ik zie inderdaad dat voor augustus een upgrade in de planning staat. Als die is afgerond kom je op de planning voor omzetting naar VVDSL. Je krijgt dan ook de mogleijhieid om jouw abonnement up te graden met Extra Snelheid 100/10 Mbits. Dit komt dan wel in Mijn Telfort te staan. Dit zou dan ook de omzetting naar VVDSL verspoedigen.
Reputatie 8
Badge +17
Ik zie met belangstelling een reactie van Telfort tegemoet.
Jan, wij zijn allemaal een beetje Telfort. 😉
Reputatie 8
Ik zie heel even niet in waarom de Gebruikers Interface zoveel anders moet zijn?
Ik heb het specifiek over netwerk apparatuur (routers / switches e.d), en het beheer van apparaten binnen een thuisnetwerk of beter nog "bedrijfsnetwerk".

Bijvoorbeeld "port forwarding" is op zichzelf niet nodig bij IPv6.
(Je kunt apparaten rechtstreeks over internet met elkaar laten communiceren).
"NAT" functionaliteiten en routing is op een heel ander niveau.
Dat zie je nog niet echt terug in die apparaten. Het is vooral allemaal nog op IPv4 gebaseerd.

Men zal een andere interface nodig hebben om toch het beheer ervan in goede banen te kunnen leiden. Bedrijven zullen het beheer namelijk gewoon centraal willen regelen en er overzicht op willen houden, en niet als "onafhankelijke" verbindingen plaats willen laten vinden waar geen inzicht meer over is. In dat geval is naar ik denk de veiligheid ook in het geding.
Reputatie 8
Badge +11
Wat leuk dat je deze constatering deelt. En wat balen dat de snelheid weer gedaald is. Inderdaad de noodloop. Hopelijk loopt deze nog weer op. En wordt het na oplevering van de kast alleen nog maar beter. 🙂
Reputatie 8
Badge +17
Kees-Jan

Ja dat bedoel ik van stabiel 50Mb naar net 20Mb hoe is dat een logische keus mede als IPV6 wel van belang was. De enige logische verklaring is financieel of andere oorzaken.
Doornekamp is naar Tmobile gegaan vanwege het mogelijk verdwijnen van 4 tv kanalen. Ik denk er steeds serieuzer over na om bij Telfort weg te gaan met mobiel omdat ik overal voordeliger uit ben dan bij Telfort met Thuis internet omdat ik problemen heb met de gang van zaken hoe de NV KPN handelt op diverse fronten dus puur persoonlijke redenen.

Tja, ik heb nog nooit op 1 paard gewed:

Internet & bellen: Telfort (kosten zijn bekend)
Mobiel: 4 abonnementen voor het gezin bij HollandsNieuwe (4x €9 voor ieder 3GB)
TV: Ziggo; met 4 SmartTV's is een iTV abonnement bij Telfort of KPN véél te duur tov Ziggo (€18,70/m)
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia , ik heb inderdaad een keer 17a i.p.v. 8b gehad.
Het enigste dat ik wil weten of mijn actuele snelheid (12Mbps) overeenkomt met de 17Mbps die ik volgens mijn abo (50/5) zou moeten krijgen, daarbij aangevende dat ik die 12Mbps ruim 10 jaar terug bij Zonnet ook al had.
Als Telfort zegt dat die snelheid goed is i.c.m. met mijn afstand tot de centrale vind ik dat goed anders graag een oplossing om het te verbeteren.
Hoeveel 'trainingstijd' heeft een modem nodig? Ik zou de modem dan wat langer beneden kunnen plaatsen?
Ik ben me niet bewust naar het zoeken van 'uitvluchten'.
Ik wil graag een prettige discussie en al of geen oplossing.
Reputatie 8
Badge +19
Hallo @Babylonia , ik heb inderdaad een keer 17a i.p.v. 8b gehad.
Het 17a profiel geeft aan dat een hogere snelheid haalbaar is.
Doordat de tekortschietende aansluiting zich nu op een 'kantelpunt' bevindt schakelt deze het profiel en de bijbehorende snelheid steeds terug naar een te lage waarde.

Het enigste dat ik wil weten of mijn actuele snelheid (12Mbps) overeenkomt met de 17Mbps die ik volgens mijn abo (50/5) zou moeten krijgen,

Je kan volgens de modem zelfs 20 Mbps halen (zie 'Attainable rate').

daarbij aangevende dat ik die 12Mbps ruim 10 jaar terug bij Zonnet ook al had.

Dat zegt niks, de wijkcentrale of verdeelkast kan in die tijd al aangepast zijn.
Die is sowiewo al eens geupgrade van ADSL naar VDSL blijkbaar anders had je dat 17a profiel nooit eens gezien in de modem.
17a is een VDSL profiel.
Reputatie 8
Het enigste dat ik wil weten of mijn actuele snelheid (12Mbps) overeenkomt met de 17Mbps die ik volgens mijn abo (50/5) zou moeten krijgen,
Die vraag zal altijd onbeantwoord blijven, als je niet bereid bent halve oplossingen te verbeteren.
Reputatie 8
Badge +19
Mijn reactie hierboven aangevuld met info.
Reputatie 8
Badge +19
Hallo @Babylonia
Het enigste dat ik wil weten of mijn actuele snelheid (12Mbps) overeenkomt met de 17Mbps die ik volgens mijn abo (50/5) zou moeten krijgen,

Kortom, nee dus.

Reageer