beantwoord

Is mijn snelheid goed en zijn mijn modemwaarden goed?

• 23 februari 2019
  • 189 reacties
  • 3081 keer bekeken

Toon het eerste bericht

189 reacties

Ik ga er heel eerlijk gezegd vanuit dat voor de huis tuin en keuken gebruiker ipv4 of ipv6 weinig verschil zal maken.

Het grootste probleem als consument in Nederland heb je bij een device die geen ipv4 ondersteund.

Ik zie heel even niet in waarom de Gebruikers Interface zoveel anders moet zijn?
Veel gebruiks devices behalve routers van providers zijn er al een paar jaar klaar voor, IPV6 is eind jaren 90 al geintroduceerd. Zelfs mijn router van Sitecom de wlr 9500 is al instelbaar. De Experia's zijn wat ik er van begrijp wel voorbereid op ipv6 maar hebben niet allemaal de juiste firmware.

Wat ik er zo nu en dan over lees ligt het nu toch echt bij de providers.
Reputatie 8
Ik zie heel even niet in waarom de Gebruikers Interface zoveel anders moet zijn?
Ik heb het specifiek over netwerk apparatuur (routers / switches e.d), en het beheer van apparaten binnen een thuisnetwerk of beter nog "bedrijfsnetwerk".

Bijvoorbeeld "port forwarding" is op zichzelf niet nodig bij IPv6.
(Je kunt apparaten rechtstreeks over internet met elkaar laten communiceren).
"NAT" functionaliteiten en routing is op een heel ander niveau.
Dat zie je nog niet echt terug in die apparaten. Het is vooral allemaal nog op IPv4 gebaseerd.

Men zal een andere interface nodig hebben om toch het beheer ervan in goede banen te kunnen leiden. Bedrijven zullen het beheer namelijk gewoon centraal willen regelen en er overzicht op willen houden, en niet als "onafhankelijke" verbindingen plaats willen laten vinden waar geen inzicht meer over is. In dat geval is naar ik denk de veiligheid ook in het geding.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo allen,
maar weer terug naar Ziggo dan? Daar krijg ik standaard netto 50Mbps download en IPv6🤔

Die opmerking was gekscherend bedoeld en niet serieus.
In de praktijk merkte ik er bij Ziggo ook niets van dat ik IPv6 had, maar ik vind bij-de-tijdse techniek interessant om te gebruiken, zoals ik ook 802,11 AC gebruik en niet meer het B/G-protocol.
Ik had trouwens IPv6 DS Lite en (nog) geen native IPv6
Zoek hier s.v.p. niets achter, ik vind het gewoon leuk om moderne techniek bij te houden en te gebruiken.
Ik ben echter niet het type dat altijd het nieuwste van het nieuwste MOET hebben. Pas als een apparaat defect is en niet meer te repareren, dan koop ik op dat moment wel een vervangend iets met de meest bij-de-tijdse techniek.
Goed weekend verder.
Meest bij de tijds is voor WiFi 802.11 ax wat in de v10a en de nieuwe wifi toestellen mist.

Babylonia dank voor die opheldering. Nat is wat ik ervan begrijp niet eens nodig op consumenten nivo elk device kan zijn eigen unieke publieke ip krijgen. Niet de beperking van ipv4 waar 1 ip gedeeld moet worden.
Het zal ongetwijfeld gecompliceerder liggen op basis van de beschikbare bronnen is dit hoe ik het begrijp. Netwerk technisch op beveilingsnivo kan ik me voorstellen dat IPV6 eerder alles gecompliceerder maakt.

Terzijde zo gaat een uitspraak een eigen leven leiden. Op basis van vooronderzoek zou een DSL verbinding niet eens logisch zijn. En het gebrek aan ipv6 zou als dit een harde eis is de keus om niet naar dsl via Telfort te gaan alleen versterken.
Reputatie 8
Badge +17
Op basis van vooronderzoek zou een DSL verbinding niet eens logisch zijn. En het gebrek aan ipv6 zou als dit een harde eis is de keus om niet naar dsl via Telfort te gaan alleen versterken.

Wat zeg je hier nou eigenlijk? Bedoel je de overstap van JanD van Ziggo naar Telfort?

Terzijde zo gaat een uitspraak een eigen leven leiden.

Ja, ik dacht dat ik IPv6-technisch iets gemist had en van JanD een paar mooie IPv6 toepassingen zou horen...
Kees-Jan

Ja dat bedoel ik van stabiel 50Mb naar net 20Mb hoe is dat een logische keus mede als IPV6 wel van belang was. De enige logische verklaring is financieel of andere oorzaken.
Doornekamp is naar Tmobile gegaan vanwege het mogelijk verdwijnen van 4 tv kanalen. Ik denk er steeds serieuzer over na om bij Telfort weg te gaan met mobiel omdat ik overal voordeliger uit ben dan bij Telfort met Thuis internet omdat ik problemen heb met de gang van zaken hoe de NV KPN handelt op diverse fronten dus puur persoonlijke redenen.
Reputatie 8
Badge +17
Kees-Jan

Ja dat bedoel ik van stabiel 50Mb naar net 20Mb hoe is dat een logische keus mede als IPV6 wel van belang was. De enige logische verklaring is financieel of andere oorzaken.
Doornekamp is naar Tmobile gegaan vanwege het mogelijk verdwijnen van 4 tv kanalen. Ik denk er steeds serieuzer over na om bij Telfort weg te gaan met mobiel omdat ik overal voordeliger uit ben dan bij Telfort met Thuis internet omdat ik problemen heb met de gang van zaken hoe de NV KPN handelt op diverse fronten dus puur persoonlijke redenen.

Tja, ik heb nog nooit op 1 paard gewed:

Internet & bellen: Telfort (kosten zijn bekend)
Mobiel: 4 abonnementen voor het gezin bij HollandsNieuwe (4x €9 voor ieder 3GB)
TV: Ziggo; met 4 SmartTV's is een iTV abonnement bij Telfort of KPN véél te duur tov Ziggo (€18,70/m)
Het valt gelukkig mee maar 3in1 internet tv en bellen is inderdaad eerder een ramp dan gemak bij problemen.

De specificatie van de 4 TV's doet het hem, daar lopen de oud glasvezel klanten tegen aan.
Met 1 ontvanger is deze oplossing duurder het gaat om het geheel dan is deze oplossing slim.
Reputatie 8
Badge +7
Beste moderatoren,
ik heb vandaag contact gehad met KPNNetwerkNL over een ander issue en aansluitend een vraag gesteld over de terugval in mijn internetsnelheid weer sinds een paar weken.
Ik vroeg of dit kwam door de ombouw van de straatkast. Heeft daar niet mee ter maken volgens de betreffende medewerker, daar de ombouw gepland staat voor op of rond 4-10-2019 a.s. en adviseerde mij Telfort een lijnmeting te laten doen naar de kwaliteit van het internetsignaal.
Volgens bijgaande screendump 20Mbps haalbaar, ontvang echter netto 11Mbps.
Reeds 2x eerder een monteur geweest, in februari IS/RA-punt vervangen. Begin juni signaal op ander aderpaar gezet, bij beide herstellingen ging het een poosje goed en daarna weer terugval.
Gaarne een reactie van Telfort:

Update:
vanochtend heb ik nog even een kabel gewisseld tussen IS/RA-punt en modem, maakt geen verschil.
Onderstaand speedtest bekabeld op 1 PC:

Het is precies 75% van het maximaal haalbare volgens fourstack op mijn adres: 16Mbps
Reputatie 8
Badge +11
Ik zie de terugval inderdaad weer. Dat is wel balen. Omdat er al twee maal een monteur is geweest, stuur ik niet meteen nog een. Ik heb nu melding gemaakt bij de Technische Dienst. Zij gaan het nu verder onderzoeken en zullen contact met je opnemen. Wil je delen wat er uit het onderzoek komt?
Reputatie 8
Badge +7
Ik zie de terugval inderdaad weer. Dat is wel balen. Omdat er al twee maal een monteur is geweest, stuur ik niet meteen nog een. Ik heb nu melding gemaakt bij de Technische Dienst. Zij gaan het nu verder onderzoeken en zullen contact met je opnemen. Wil je delen wat er uit het onderzoek komt?
Hallo @Bart - Telfort ,
bedankt voor je reactie,
alles wat ik te weten kom inzake deze kwestie deel ik op dit forum binnen dit topic.
Reputatie 8
Badge +11
Heel graag. Ik ben benieuwd hoe het deze keer afloopt.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Bart - Telfort of een andere moderator.
Is het mogelijk om, totdat mijn snelheidsprobleem is opgelost, een zogenaamd 4G-modem te krijgen, volgens protocol 'sneller buitengebied 4G'?
Nu haal ik bekabeld netto 11Mbps, als we tv kijken gaat daar 8 Mbps af en als we dan met zijn tweeën internetten hebben we dus 11 - 8 = 3 gedeeld door 2 is 1,5Mbps per persoon over voor internet?
Als 4G-buitenggebied niet kan is het misschien een idee om tijdelijk extra data te geven op mijn mobiel, zodat ik van Tethering gebruik kan maken voor sneller internet.
Reputatie 8
Badge +17
@webcare: is het handig om een DLM reset aan te vragen voor de lijn van JanD?
Reputatie 8
Badge +7
@webcare: is het handig om een DLM reset aan te vragen voor de lijn van JanD?
Hallo @Kees-Jan , bedankt voor het meedenken, wat is een DLM-reset?
Is dat een dslam-reset in de centrale? Zie foto.
Zoals je kunt lezen in een eerdere reactie van @Bart - Telfort heeft hij de technische dienst gevraagd om een onderzoek.

Reputatie 8
Badge +17
DLM staat voor "Dynamic Line Management". De DLM monitort alle lijnen en stelt aan de hand van line errors vast welk profiel er op de lijn moet komen om een zo foutvrije lijn te krijgen.
Echter deze regelt eigenlijk nooit verder terug dan 10Mbps een soms komt er in de DLM periode (4 weken) geen reset zodat de DLM weer begint met meten. Het profiel van 10Mbps blijft dan op de lijn, zoals dat nu bij jouw lijn het geval lijkt te zijn.

Vandaar mijn vraag aan webcare of een DLM reset zou kunnen helpen.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Kees-Jan , bedankt voor je reactie, weer wat geleerd.
De monteur die 2x eerder is geweest vertelde ook iets dergelijks dat de verbinding in een soort nodloop of stationaire stand blijft staan om in autotermen te spreken.
Is het mogelijk om, totdat mijn snelheidsprobleem is opgelost, een zogenaamd 4G-modem te krijgen, volgens protocol 'sneller buitengebied 4G'?
Nu haal ik bekabeld netto 11Mbps, als we tv kijken gaat daar 8 Mbps af en als we dan met zijn tweeën internetten hebben we dus 11 - 8 = 3 gedeeld door 2 is 1,5Mbps per persoon over voor internet?

Dat gaat niet zomaar de mast/zender moet dit ook aan kunnen zelfs de echte buitengebied postcode's kunnen op die beperking stuk lopen.
Reputatie 8
Badge +17

Dat gaat niet zomaar de mast/zender moet dit ook aan kunnen zelfs de echte buitengebied postcode's kunnen op die beperking stuk lopen.

Zucht, lees de post ff door, galdor!
Het gaat om een vaste aansluiting, namelijk...🙄
Badge +18
"sneller buitengebied 4G" is een KPN dienst, geen Telfort.
En bij klanten met een week of langer geen diensten moet een noodpakket voor de helsdeuren weggesleept worden.
Ik geef je, eerlijk gezegd, al met al weinig kans.
Reputatie 8
Badge +7
Ik zie met belangstelling een reactie van Telfort tegemoet.
Badge +18
Die komt vast wel, neem ik aan. Ze zijn niet erg zwaar bezet op dit moment. En waarom de hoofdletters?

Is het mogelijk om, totdat mijn snelheidsprobleem is opgelost, een zogenaamd 4G-modem te krijgen, volgens protocol 'sneller buitengebied 4G'?Nu haal ik bekabeld netto 11Mbps, als we tv kijken gaat daar 8 Mbps af en als we dan met zijn tweeën internetten hebben we dus 11 - 8 = 3 gedeeld door 2 is 1,5Mbps per persoon over voor internet?
Zucht, lees de post ff door, galdor!
Het gaat om een vaste aansluiting, namelijk...🙄

Beste Kees-Jan ik reageer op de vraag om tijdelijk een extra 4g modem te krijgen dat moge toch duidelijk zijn??
Ter aanvulling.

De postcode moet in een buitengebied liggen met voldoende capaciteit op het 4G netwerk en waar we verwachten voldoende 4G binnenhuis dekking te kunnen bereiken. Dit kan verschillen per woning. Daarom kan het voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.
Bron

De voorgestelde reset zal de oplossing kunnen zijn anders is het een kwestie van de situatie accepteren zoals deze is.
Reputatie 8
Badge +17
Ik zie met belangstelling een reactie van Telfort tegemoet.
Jan, wij zijn allemaal een beetje Telfort. 😉
Reputatie 8
Badge +16
Volgens mij biedt Telfort helemaal geen 4G optie. Ik zie het alleen op de KPN-website staan, daar wordt gesproken over de nieuwste abonnementen. Ik weet niet of Jan inderdaad zo'n nieuw KPN-abonnement heeft. Anders zie ik het somber in... (of dit topic wordt trending omdat veel meer Telfort klanten dit gaan aanvragen.)

Reageer