beantwoord

Is mijn snelheid goed en zijn mijn modemwaarden goed?

• 23 februari 2019
  • 189 reacties
  • 3081 keer bekeken

Toon het eerste bericht

189 reacties

Helemaal met Enterprise eens HDR of oled panelen dat soort zaken zijn van groter belang voor de beleving dan of je scherm UHD of HD is.

Wat 4k/uhd betreft wat puur een verkoop term is voor schermen met de eerder genoemde 3.840 bij 2.160 pixels zolang het bron materiaal niet 100% in die standaard is gefilmd zal de processor dit moeten upscalen. Momenteel bied alleen Netflix en Youtube deze content.
Reputatie 8
Wat 4k/uhd betreft wat puur een verkoop term is voor schermen met de eerder genoemde 3.840 bij 2.160 pixels zolang het bron materiaal niet 100% in die standaard is gefilmd zal de processor dit moeten upscalen. Momenteel bied alleen Netflix en Youtube deze content.
Je beschrijf daarmee juist exact waarom je eerst met elkaar een aantal maatstaven en "afspraken" zou moeten vastleggen om tot een juiste beoordeling en vergelijking van beeld te kunnen komen. Anders blijft het appels met peren vergelijken.
Die maatstaven en afspraken zijn er voor de profesionele testers.
Reputatie 8
Badge +19
Nahh.. als er geen afspraken, protocollen en maatstaven zouden zijn dan zou internet niet eens (kunnen) bestaan...
Elke provider zijn eigen IP-protocol zal ook niet werken, daarom zijn er wereldwijde afspraken en protocollen vastgelegd waarlangs iedereen op dezelfde manier en met (min of meer) dezelfde hardware van de hedendaagse techniek kan genieten...
Reputatie 8
Ook als niet "professionele tester" zul je een aantal simpele basis afspraken in acht moeten nemen, om een vergelijking mogelijk te kunnen maken. Anders heeft discussie erover geen enkel nut.

Bovendien spreek je jezelf tegen, want uitgerekend jijzelf komt telkens met achterliggende technsiche beschrijvingen en theorieën waarom je juist een bepaald beeldaspect wel of niet goed zou vinden.

Die maatstaven en afspraken zijn er voor de profesionele testers.Nahh.. als er geen afspraken, protocollen en maatstaven zouden zijn dan zou internet niet eens (kunnen) bestaan...
Elke provider zijn eigen IP-protocol zal ook niet werken, daarom zijn er wereldwijde afspraken en protocollen vastgelegd waarlangs iedereen op dezelfde manier en met (min of meer) dezelfde hardware van de hedendaagse techniek kan genieten...

Ik zie het verband hiervan met kijk beleving niet echt daar is sowieso geen maatstaf voor dat is onmogelijk.

Die maatstaven en afspraken zijn er voor de profesionele testers.Ook als niet "professionele tester" zul je een aantal simpele basis afspraken in acht moeten nemen, om een vergelijking mogelijk te kunnen maken. Anders heeft discussie erover geen enkel nut.

Bovendien spreek je jezelf tegen, want uitgerekend jijzelf komt telkens met achterliggende technsiche beschrijvingen en theorieën waarom je juist een bepaald beeldaspect wel of niet goed zou vinden.

Je mag dit als mezelf tegenspreken zien, daar gaat het juist om dat achterliggende technische beschrijvingen of theorieën vaak haaks staan op eigen beleving daar gaat het mij ook juist om.
Reputatie 8
Afgezien van hallucinerende middelen die iemand zich toeneemt, ziektes of gebreken aan het zicht (kleuren blindheid of andere tekortkomingen waardoor iemand een bril draagt om die beperkingen te corrigeren), is het menselijk zicht voor een grote mate bepaalt binnen natuurkundige en biologische wetmatigheden voor wat betreft kleur, resolutie, kleurdiepte, contrast, lichtgevoeligheid, nachtzicht.

Het is buiten die uitzonderingen zoals eerder benoemd niet zo dat de ene mens een "adelaars" visie heeft, en een ander een visie van een "mol".

Juist door die grote mate van natuurkundige en biologische wetmatigheden kan vrij sterk worden bepaald wat het beste beeld oplevert binnen de mogelijkheden van techniek. En zal de beleving hoe men beeld ervaart dan ook sterk met elkaar in overeenstemming zijn.

Vandaar dat men heel gestandaardiseerd beeldschermen kan produceren die voor voor ieder voldoen. Het zit hem slechts in relatief kleine nuances in de beperkingen van de techniek "onderling" (maar grotere beperkingen in mogelijkheden van techniek in zijn algemeenheid), waardoor het ene merk daar andere oplossingen voor bedenkt, tegenover andere om dat "binnen die beperkingen" zo goed mogelijk tot stand te brengen. Voor elke daadwerkelijke sprong in verbetering hangt een prijskaartje.

Zouden die natuurkundige en biologische wetmatigheden NIET aanwezig zijn, en de onderlinge beeldbeleving zo ontzettend uiteenlopen, was het überhaupt niet mogelijk geweest beeldschermen en alles wat met beeld te maken heeft "en masse" te produceren.

Alleen is het zo dat je beeld inderdaad anders ervaart als je met je neus op een 80 inch beelscherm zit, en een ander, die 3 meter naar een 40 inch scherm zit te kijken. Of de een zit in een half verduisterde kamer met een warm-kleurig schemerlampje, de ander overdag met ver opengeschoven gordijnen. En zo zijn er nog tal van variabelen te bedenken, die voor het gemak "zonder afspraken" allemaal niet meegenomen worden in een vergelijking, maar daardoor wel die verschillen veroorzaken in beeldbeleving. Zoals eerder aangehaald, dat is appels met peren vergelijken. Het heeft absoluut geen enkel nut om zonder die zaken in ogenschouw te nemen, dan over "beeldbeleving" te discussiëren en onderlinge vergelijkingen te maken.

Juist als je daarover wel afspraken maakt hoe je beeld gaat bekijken, zijn die verschillen onderling helemaal niet zo groot als wat jij doet vermoeden. Omdat je dan simpel uitkomt aan al die natuurkundige en biologische wetmatigheden, die voor eenieder gelden.
Reputatie 8
Badge +7
Update:
na de renovatie van mijn thuisaansluiting is mijn internetverbinding er goed op vooruit gegaan, zie onderstaande schermafbeelding:

Eerst haalde ik maar 12Mbps, zie begin topic, na de renovatie op 28 februari haalde ik 17Mbps, al een hele vooruitgang, nu haal ik wat ook beschikbaar is: 20Mbps.☺
Reputatie 8
Badge +19
@JanD
Mooi zo, dan haal je nu het maximale uit je verbinding... 👍
Reputatie 8
Badge +7
@JanD

Hallo @Enterprise ,
De profile status van mijn v10 modem is vannacht veranderd van 8b naar 17a.
Is dat een verbetering?
Reputatie 8
Badge +19

@JanD

Hallo @Enterprise ,
De profile status van mijn v10 modem is vannacht veranderd van 8b naar 17a.
Is dat een verbetering?

Lees mijn eerdere reactie in dit topic hierover even terug.

https://forum.telfort.nl/internet-267/is-mijn-snelheid-goed-en-zijn-mijn-modemwaarden-goed-80956#post672814

Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Enterprise , gevonden, bedankt voor je reactie maar weer.☺
Reputatie 8
Badge +11
@JanD 🙂 Helemaal top.
Reputatie 8
Badge +7
Beste mensen, weer even een 'profile'-vraag.
Mijn modem, V10, staat in de ECO-stand waarin ik o.a. ingesteld heb wifi uit van 00.00 uur tot 06.00 uur.
Ik stond vanochtend om 6u45 op startte mijn tablet op en kreeg geen verbinding, ik bij het modem kijken, wifi uit?????
Nà 7u00 uur (6u00 op het modem) had ik wel weer verbinding, ik ingelogd in de modem en zag dat vannacht de modem herstart was, de tijd (nog) niet goed stond, een uur te vroeg, dit handmatig hersteld en zocht een reden voor het opstarten.
Bleek dat profile 17A gewijzigd was naar 8b, wat het eerst ook was.
Wie of wat bepaalt deze wijziging? Is dit een automatisme van een of ander DSLAM-apparaat of anderszins?
Persoonlijk ben ik blijer met 8b dan met 17A, want met 8b heb ik een hogere download.
Nu met 8b heb ik ruim 20000 kbps en met 17A had ik ruim 18000 kbps.
Reputatie 8
Badge +19
De DSLAM bepaalt inderdaad wat het beste profiel is voor je verbinding.
Je hebt blijkbaar wel een VDSL-verbinding maar gezien de snelheid zit je op een behoorlijke afstand van de wijkcentrale of straatkast.
Hierdoor zit je net op het kantelpunt tussen wat het beste (meest stabiele) profiel is voor je verbinding en bij welke snelheid dit nog stabiel blijft.
Ik heb hier overigens hetzelfde met een 26 tot 30 Mbps verbinding, dat wisselt nogal eens.

Helaas gaat het upgraden van de straatkasten naar Vectoring VDSL niet zo snel als gehoopt...
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Enterprise ,
bedankt voor je reactie,
ik heb inderdaad een VDSL-abo en woon voor KPN-begrippen ver van de centrale af, 1.779 meter.
Reputatie 8
Nà 7u00 uur (6u00 op het modem) had ik wel weer verbinding, ik ingelogd in de modem en zag dat vannacht de modem herstart was, de tijd (nog) niet goed stond, een uur te vroeg, dit handmatig hersteld....
Wel apart dat bij het herstarten kennelijk geen rekening gehouden wordt met zomertijd.
Reputatie 8
Badge +19

Nà 7u00 uur (6u00 op het modem) had ik wel weer verbinding, ik ingelogd in de modem en zag dat vannacht de modem herstart was, de tijd (nog) niet goed stond, een uur te vroeg, dit handmatig hersteld....Wel apart dat bij het herstarten kennelijk geen rekening gehouden wordt met zomertijd.

Dat is inderdaad weer een verhaal apart... dat gaat vermoedelijk ergens bij de synchronisatie met de SNTP-server niet goed.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Enterprise en @Babylonia ,
tijdens de wisseling naar de zomertijd is dat ook aan de orde geweest en daar werd vanuit Telfort verteld dat synchronisatie 1x per 24 uur plaatsvindt, je kunt dit forceren door bij de tijdserver op 'toepassen' te klikken, wat ik vanochtend dus ook gedaan heb en toe waren we weer 'bij de tijd'☺
Reputatie 8
Badge +19
tijdens de wisseling naar de zomertijd is dat ook aan de orde geweest en daar werd vanuit Telfort verteld dat synchronisatie 1x per 24 uur plaatsvindt, je kunt dit forceren door bij de tijdserver op 'toepassen' te klikken, wat ik vanochtend dus ook gedaan heb en toe waren we weer 'bij de tijd'☺

Ja, da's waar ook.... dat was ik alweer vergeten. 😚
Reputatie 8
Badge +7

Ja, da's waar ook.... dat was ik alweer vergeten. 😚

Dat kan gebeuren als je 60+ bent, overkomt mij dus ook wel eens, zeker als ik door mijn vrouw ergens aan herinnerd wordt.😆
Reputatie 8
Badge +19
Dat kan gebeuren als je 60+ bent, overkomt mij dus ook wel eens, zeker als ik door mijn vrouw ergens aan herinnerd wordt.😆
Zo is dat..! 😉
Reputatie 8
Badge +11

Is dat pas vanaf 60+? Want dat gebeurd bij mij nu ook al. 😉
Reputatie 8
Badge +7

Beste mensen, ik merk de laatste dagen dat mijn snelheid weer teruggevallen is naar 12Mbps, zoals voor de revisie door de monteur, zie screendump.
Ik heb de modem vóór deze screenshots eerst een fabrieksreset gegeven.
Kan Telfort mijn verbinding eens controleren s,v.p.?

Reputatie 8
Badge +7
UPDATE:
ik heb zojuist met de klantenservice van Telfort gebeld.
Telfort gaat het uitzoeken en zou binnen 5 werkdagen uitsluitsel moeten krijgen.

Reageer