beantwoord

Is mijn snelheid goed en zijn mijn modemwaarden goed?

• 23 februari 2019
  • 189 reacties
  • 3083 keer bekeken

Toon het eerste bericht

189 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Netjes hoor, en is je snelheid nu wel 20 Mbps..? 😆
Of maakt die lijnsplitter ertussen het nog slechter..?
Reputatie 8
Badge +7
Netjes hoor, en is je snelheid nu wel 20 Mbps..? 😆

Of maakt die lijnsplitter ertussen het nog slechter..?

Wie zal het weten, misschien de monteur a.s. donderdag😆
Reputatie 8
Badge +19

Wie zal het weten, misschien de monteur a.s. donderdag😆

Ja, die zal wel op zijn neus kijken... 😉

NB. je bent linkshandig zie ik...
Reputatie 8
Badge +7

Wie zal het weten, misschien de monteur a.s. donderdag😆Ja, die zal wel op zijn neus kijken... 😉

NB. je bent linkshandig zie ik...

Goed opgemerkt, 1 like verdiend.☺
Reputatie 8
Badge +11
Dat is een mooi stukje geschiedenis. Ik ben benieuwd of de monteur het modem wel herkend morgen. 😉
Reputatie 8
Badge +7
Beste mensen,
vandaag is de monteur geweest en heeft zowel het IS/RA-punt als de huiskameraansluiting voorzien van de nieuwste aansluitpunten en de modem in de meterkast geplaatst.
De snelheid is nu conform wat ik volgens KPN zou moeten hebben.
We zijn hier zeer blij mee.
@Bart - Telfort , bedankt.☺
Reputatie 8
Kijk, zo zie je maar weer waar het upgraden van aansluitingen en bekabeling toe kan leiden. 😉
Reputatie 8
Badge +19
Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel... 😙
Waarvan akte.

Fijn dat je nu de volle waarde haalt uit de dienst waarvoor je betaalt.
Reputatie 8
Badge +11
Ik ben heel blij dit te lezen JanD. Helemaal super, geniet ervan.
Reputatie 8
Badge +7
Beste mensen, even een meer gedetailleerde uitleg wat de monteur gedaan heeft:
In de meterkast heeft hij de lasdop vervangen door een IS/RA-punt met een grijze en blauwe aansluiting.
In de huiskamer heeft hij de huisaansluiting ook vervangen door een nieuw punt met een blauwe en grijze aansluiting.
In de meterkast heeft hij de modem geplaatst.
In de meterkast heeft hij een contactdoosje geplaatst.
Nu loopt er van het IS/RA-punt een DSL-kabel naar de DSL-aansluiting van het modem.
Nu loopt er van de TEL-aansluiting van het modem een kabel naar het contactdoosje en van het contactdoosje loopt er een kabel naar de huiskameraansluiting waar in de grijze aansluiting de DECT-telefoon is aangesloten.
Door dat contactdoosje hoef ik geen los DECT-basisstation in de meterkast te plaatsen, scheelt weer €40,00, KPN-prijs.
Schematische voorstelling:
CENTRALEIS/RA (grijs)DSL modem
TEL modem contactdooshuiskameraansluiting (grijs)DECT-telefoon.
Gevraagd wat er moet gebeuren bij pairbonding als we naar KPN gaan.
Dan moet er volgens de monteur een Y-kabel in de centrale geplaatst worden en een Y-kabel op het IS/RA-punt, waarvan het 2-delige deel op het grijze en blauwe aansluitpunt van het IS/RA-punt aangesloten wordt en het enkele deel van de kabel op het DSL-punt van het modem.
Reputatie 8
Badge +19

Gevraagd wat er moet gebeuren bij pairbonding als we naar KPN gaan.
Dan moet er volgens de monteur een Y-kabel in de centrale geplaatst worden en een Y-kabel op het IS/RA-punt, waarvan het 2-delige deel op het grijze en blauwe aansluitpunt van het IS/RA-punt aangesloten wordt en het enkele deel van de kabel op het DSL-punt van het modem.

Fijn om te lezen dat alles nu netjes is afgewerkt en goed werkt.
Wat pairbonding betreft nog de volgende kanttekening...
Als dat inderdaad mogelijk wordt dan zal je een 'nieuw' abonnement moeten afsluiten onder de KPN vlag.
Zolang je je huidige Telfort abonnement ongewijzigd voortzet zal Telfort geen pairbonding kunnen leveren, ondanks dat ze dan onder diezelfde KPN vlag varen.
Tevens zal je dan een KPN Experiabox met de voor pairbonding geschikte KPN firmware moeten ontvangen want de firmware van de Telfort Experiabox-versie is hiervoor (nog) niet geschikt.
Wellicht kan tegen die tijd de Telfort firmware geupdate worden naar pairbonding maar dat is nu natuurlijk nog niet te voorspellen.
Kortom, we gaan nog zien wat er straks allemaal mogelijk wordt, maar pairbonding op je huidige verbinding realiseren gaat niet zonder slag of stoot...
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Enterprise ,
bedankt voor je reactie, daar ben ik me van bewust.
Ik vind het technisch wel interessant hoe een en ander werkt c.q. behoort te werken,
mijn thuis-installatie is nu op de toekomst voorbereid en daar ben ik blij mee.
Bi het overstappen van de kabelboer naar Telfort of KPN heb ik toen getwijfeld.
Bij Telfort kon ik 17Mbps krijgen en bij KPN 34Mbps.
Voor de prijs ben ik naar Telfort gegaan.
Alles terugziende had ik beter meteen naar KPN kunnen gaan.
Als Telfort straks opgaat in KPN zullen er ongetwijfeld opties komen voor Telfort-klanten en alsnog voor een sneller abo kiezen.
De toekomst zal het leren.☺
Mooi dat alles naar behoren werkt.

Persoonlijke gedachte gang.
Gezien de hogere snelheid en ontwikkelingen op dat gebied en ruimer tv aanbod had ik persoonlijk bij de kabel gebleven. Dat je gezien de prijs voor Telfort koos begrijp ik daarom heb ik ook Telfort glasvezel en niet KPN mede omdat bij de uitrol bij ons nog net de oude propositie beschikbaar was. Anders was ik nooit bij de kabelaar weggegaan.
Reputatie 8
Badge +7
Mooi dat alles naar behoren werkt.

Persoonlijke gedachte gang.
Gezien de hogere snelheid en ontwikkelingen op dat gebied en ruimer tv aanbod had ik persoonlijk bij de kabel gebleven. Dat je gezien de prijs voor Telfort koos begrijp ik daarom heb ik ook Telfort glasvezel en niet KPN mede omdat bij de uitrol bij ons nog net de oude propositie beschikbaar was. Anders was ik nooit bij de kabelaar weggegaan.

Hallo @Galdor68 ,
bedankt voor je reactie.
Ik heb nog geen spijt van de overgang van de kabelboer naar Telfort.
Misschien dat ik spijt begin te krijgen als ik meer kennis heb op het gebied van tv-kwaliteit.
Een 2e tv op mijn werkkamer is nog aangesloten op de kabel, die toevallig nog actief is en vooral bij de HD-zenders valt het mij op dat deze beter van kwaliteit zijn dan de vergelijkbare zenders via Telfort, ondanks dat de tv (HD) 5 jaar ouder is (2013) dan de tv (UHD) in de huiskamer (2018).
Nu lees ik her en der binnen het Telfort- en KPN-forum dat IPTV met een lagere bitrate wordt uitgezonden dan kabel-tv, als dat waar is, is de kwaliteit wel te verklaren, maar heb daar nog geen inzicht in. Jij misschien wel.
Hetzelfde geldt voor de internetsnelheid, bij de kabelboer had ik constant 40/4 Mbps en bij Telfort tot 50/5 eerst 12 Mbps en na renovatie IS/RA 17 Mbps.
Als Telfort straks KPN wordt en ik mijn abo aan kan passen naar 34 Mbps is dat alvast weer een verbetering.
Reputatie 8
Badge +19
Lees dit topic van eergisteren even...

https://forum.telfort.nl/tv-338/hd-stream-hogere-bitrate-alleen-voor-glasvezel-81219

De verschillen in snelheid tussen een kabelverbinding en een koper- of glasvezelverbinding lijken me duidelijk, ze hebben alle drie een totaal eigen techniek en netwerk.
Een vergelijk tussen bijv. Ziggo (Docsis oftwel 'Data Over Cable Service Interface Specification ') en DSL over koper, en een glasverbinding kan je daarom niet maken als je je abonnementen tussen deze wil vergelijken.
De 40/4 van de kabelboer (Docsis kabel) kan je derhalve niet naast de 17 Mbps van Telfort DSL (koper) leggen.
Beeld kwaliteit of beter gezegd kijk beleving is van zoveel zaken afhankelijk zoals hoe groot is je TV, hoeveel pixels ten opzichte van het beeldformaat is het plasma, lcd of oled, wat is je kijk hoek en kijk afstand daar valt bijna niks zinnigs over te schrijven elke mening aangaande kijkbeleving zal anders zijn.

Mijn ervaring is dat de hogere bitrate of de gebruikte compressie bij Ziggo inderdaad een betere kijk beleving gaf, ditzelfde gaat in mijn ervaring ook op voor de oude propositie via de Amino's was alles toch net iets beter, elk kanaal in de kwaliteit van de 661 reeks HD glas (die je denk ik niet hebt) dan is het huidige HD beeld toch net iets minder.

Ik moet er bij vermelden dat ik van een FullHD (40 inch) naar UHD met HDR(55 inch) scherm ben overgegaan de processor daar in maakt het weer net wat beter om aan te zien, maar de SD kanalen lijken juist minder om aan te zien. Mijn gedachte daarover is dat het grotere beeldformaat imperfecties juist versterkt. Want wat er niet is moet de processor erbij 'verzinnen'. Ik ben van mening dat op een kleiner scherm zeg 40 inch met uhd (3.840 bij 2.160 pixels) de kijk beleving beter zal zijn dan op een 65 inch paneel met hetzelfde aantal pixels omdat de dpi minder wordt bron
Reputatie 8
....daar valt bijna niks zinnigs over te schrijven elke mening aangaande kijkbeleving zal anders zijn.
Daar valt juist heel veel zinnigs over te schrijven.
De inleiding die je verder in je reactie geeft, is daar al een aanzet in. Maar wil je dat inderdaad diep uitgespit uit de doeken doen, zijn er vele, vele pagina's aan tekst en uitleg nodig om ook voor Jip & Janneke een beetje die zinnigheid ervan te laten doordringen en te begrijpen. ;)

Ik ben van mening dat op een kleiner scherm zeg 40 inch met uhd (3.840 bij 2.160 pixels) de kijk beleving beter zal zijn dan op een 65 inch paneel met hetzelfde aantal pixels omdat de dpi minder wordt bron
Als je de kijkafstand naar verhouding evenredig vergroot, is de kijkbeleving met elkaar vergelijkbaar.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Galdor68 en@Enterprise ,
bedankt voor jullie reacties.
Ik ben weer een stuk wijzer.
Ik blijf voorlopig gewoon gezellig bij Telfort, wordt vanzelf KPN en bij het forum.☺
Er valt theoretisch genoeg over te schrijven dat klopt en dat is volop gedaan, maar de theorie en de praktijk is toch heel persoonlijk daarom ook de term kijkbeleving.

Dat klopt over die kijk afstand echter worden er genoeg veel te grote schermen in veel te kleine ruimtes gezet waardoor de kijkbeleving eerder negatief dan positief uitvalt neem de 80 inch scherm uit de topic waar Enterprise naar linkt dat werkt alleen goed als je er ver genoeg vandaan zit.
Reputatie 8
Dat klopt over die kijk afstand echter worden er genoeg veel te grote schermen in veel te kleine ruimtes gezet waardoor de kijkbeleving eerder negatief dan positief uitvalt.
Met uiteenlopende kijkafstanden, vergelijk je appels met peren.
Als je in de bioscoop een "nekkaartje" hebt gekocht (zitplaats ergens op de eerste rij), valt de beeldkwaliteit en "kijkbeleving" ook bijzonder tegen, en ben je mogelijk helemaal niet te spreken over de kwaliteit van de film. Terwijl een andere bezoeker die dezelfde film ergens achteraan bekijkt, beslist tot een heel andere kijkbeleving komt en het mogelijk juist een geweldige kwaliteit vind.

Een Publex reclamebord, moet je ook niet op "30 cm leesafstand" van een boek bekijken.
Het drukraster ziet er dan uit als "hagelslag".

Wil je beeldkwaliteit beoordelen, zul je eerst een aantal "spelregels" met elkaar moeten afspreken om een evenwichtige vergelijking mogelijk te kunnen maken. Daarbij zal iemand een "getraind oog" beter alle finesses en verschillen kunnen opmerken en benoemen, dan Pietje op de hoek.
Dat is dus exact wat ik bedoel met per persoon verschillende kijkbeleving.
Die afspraken volgens uitgebreide onderzoeken zijn er.

Dus beleving blijft een persoonlijk iets los van de achterliggende theorieën. Veel van die beleving zit ook tussen de 'oren' je denkt dat het slechter is doordat je weet dat bijvoorbeeld de bitrate lager is dus 'beleef' je het ook slechter. Kortom we kunnen er nog heel veel over schrijven maar het komt op de eigen beleving neer. Blijft dat de type en snelheid van de verbinding de bitrate dicteert en hoe je dit beleeft is puur persoonlijk.
Is dus zeker een beleving, ik lees overal dat het oude tv kijken via de Amino beter was dan met de nieuwe Arris, ik beleef juist dat de Arris een duidelijker en helderder beeld geeft op dezelfde TV en dezelfde kijkafstand.
Reputatie 8
Badge +19
Het is allemaal nogal relatief lijkt me, ik vind de kijkbeleving belangrijker dan cijfertjes...
Vergeet niet dat vrijwel alle 'zogenaamde' HD-uitzendingen in 720i worden uitgezonden en niet in 1080i.
Providers schermen wel met HD maar het is vrijwel altijd in 720i.
Een 4K TV gaat pas over een aantal jaren zijn voordelen laten zien, zowel de contentaanbieders als de providers zijn daar helemaal nog niet klaar voor.
Daarom heb ik ook pas een 55" LG OLED TV gekocht omdat de beeldkwaliteit van OLED in mijn ervaring meer voordelen biedt dan bijv. 4K UHD.
Denk daarbij aan het hoge kleurcontrast tussen het diepzwart (organische pixels geven geen licht als er geen spanning op staat) en de helderste kleuren.
Zwart is ook écht zwart...
Bij een LED TV is diepzwart niet meer dan donkergrijs omdat de LED backlight altijd brandt, nodig of niet nodig.
Daarnaast kent OLED een vrijwel onbeperkte kijkhoek omdat de pixels vrijwel direct op het paneel liggen en 'rondstralen' daar waar LED-pixels door diverse filters in een tunneltje naar buiten stralen en hierdoor de kijkhoek drastisch verkleinen.
Kortom, de keuze tussen UHD of OLED was snel gemaakt... 😉

Grote kijkhoek.

Dat word mijn volgende stap, een mooie oled tv, doe het nu nog met een oude philips uit de pruimentijd, maar zolang die het doet zie ik geen reden om een nieuwe te kopen.
4K zie ik de voordelen nog niet in, zeker niet nu ik geeneens meer een dvd/blue ray speler meer heb.
Reputatie 8
Dus beleving blijft een persoonlijk iets los van de achterliggende theorieën.
Dat is niet los te zien van achterliggende theorieën en "afspraken" die je met elkaar maakt om iets te gaan beoordelen. Anders blijf je zweven in de ruimte als ieder maar lukraak andere maatstaven hanteert. En heeft het discussiëren erover werkelijk geen enkel zin en/of nut.

Reageer