beantwoord

Is mijn snelheid goed en zijn mijn modemwaarden goed?

• 23 februari 2019
  • 189 reacties
  • 3083 keer bekeken

Toon het eerste bericht

189 reacties

Reputatie 8
Badge +7

De wandcontactdoos in de huiskamer is ook het ISRA-punt van de woning..?
Of is deze ook doorgelust vanuit de meterkast..?
Hallo @Enterprise ,
de 2e afbeelding zit in de meterkast en de 1e afbeelding zit in de huiskamer, heb ik nooit iets aan veranderd:
Aha... dat zijn weer de nodige extra meters aan interne bekabeling die de stabiliteit en de snelheid kunnen verstoren.
Deze wijze van aansluiten was voorheen in het analoge telefonietijdperk prima geschikt voor spraak, maar is tegenwoordig helaas niet meer geschikt voor het hoogfrequente VDSL signaal.
De monteur zal dan ook adviseren om de modem in de meterkast te plaatsen, kort achter de grijze lasdop.

Ook een 2,5 meter denk, kabel loopt dan door de kruipruimte naar de aansluiting in de huiskamer.
Reputatie 8
Inderdaad de nodige meters extra bekabeling intern.
(Dus bij elkaar veel meer dan 2,5 meter lengte die eerdere werd opgegeven).
De hoofdaansluiting (ISRA-punt) van KPN, dateert ook al van minimaal 29 jaar terug.
(Later heeft men andere aansluitingen gemaakt).

Grote kans dat de aansluiten daarin te sterk zijn gecorrodeerd, en geen 100% goed contact geeft. Dat komt bij dat soort oude "lasdop" aansluitingen zo vaak voor. Een KPN-monteur (door Telfort aan te sturen), kan zo'n oude lasdop beter vervangen voor een nieuw type ISRA-aansluiting.
Reputatie 8
Badge +7
Inderdaad de nodige meters extra bekabeling intern.
(Dus bij elkaar veel meer dan 2,5 meter lengte die eerdere werd opgegeven).
De hoofdaansluiting (ISRA-punt) van KPN, dateert ook al van minimaal 29 jaar terug.
(Later heeft men andere aansluitingen gemaakt).

Grote kans dat de aansluiten daarin te sterk zijn gecorrodeerd, en geen 100% goed contact geeft. Dat komt bij dat soort oude "lasdop" aansluitingen zo vak voor. Een KPN-monteur (door Telfort aan te sturen), kan zo'n oude lasdop beter vervangen voor een nieuw type ISRA-aansluiting.

Hallo @Babylonia ,
het huis is van 1968 en ik woon er sinds 1978.
Ik kan me alleen nog herinneren dat toentertijd de telefoonkabel een huizenrij binnenging door de kruipruimtes heen en per huis een aftakking werd gemaakt naar de meterkast.
PTT heeft dat eind jaren 70 aangepast door vanuit de straat rechtstreeks een kabel te leggen naar ieder huis, dat in de meterkast aangesloten op een snuitje en via de kruipruimte weer doorgesluisd naar de aansluiting in de kamer, dus in de praktijk zal alles ongeveer 40 jaar oud zijn.
Reputatie 8
Badge +11
Je geeft nu aan het modem in de woonkamer te hebben geplaatst? Is dat het hoofdaansluitpunt? Of is dat de aansluiting in de meterkast? Ik zou graag willen namelijk dat je aansluit op de hoofdaansluiting? Blijft de verbinding dan slecht, dan vraag ik een monteur voor je aan. Deze is dan gratis.
Reputatie 8
Badge +7
Je geeft nu aan het modem in de woonkamer te hebben geplaatst? Is dat het hoofdaansluitpunt? Of is dat de aansluiting in de meterkast? Ik zou graag willen namelijk dat je aansluit op de hoofdaansluiting? Blijft de verbinding dan slecht, dan vraag ik een monteur voor je aan. Deze is dan gratis.
Hallo @Bart - Telfort , in de meterkast zit alleen een 'snuitje', daar kan ik niets op aansluiten, in de woonkamer zit een aansluiting, wat voor mij de hoofdaansluiting is, huis is van 1968.
Toen jij de meting vandaag uitvoerde had ik de modem al in de huiskamer geplaatst.
Reputatie 8
Badge +19
In de meterkast zit de hoofdaansluiting, de lasdop, zoals je zelf al aangaf in een eerdere reactie... 😉
De wandcontactdoos in de woonkamer is geen hoofdaansluiting (ISRA-punt).

Reputatie 8
Badge +11
Het lijkt mij toch goed om de monteur op locatie eens te laten kijken. Ik heb deze dan ook voor je aangevraagd. Je hebt een mailtje gekregen met daarin een link om een afspraak te maken. Ik ben heel benieuwd wat de monteur op locatie allemaal kan vinden en of hij gemakkelijk de lijn kan verbeteren.
Reputatie 8
Badge +7
Het lijkt mij toch goed om de monteur op locatie eens te laten kijken. Ik heb deze dan ook voor je aangevraagd. Je hebt een mailtje gekregen met daarin een link om een afspraak te maken. Ik ben heel benieuwd wat de monteur op locatie allemaal kan vinden en of hij gemakkelijk de lijn kan verbeteren.
Hallo @Bart - Telfort ,
bedankt voor je reactie, a.s. donderdag heb ik de monteur ingepland tussen 16-20 uur.
Wordt vervolgd.
Bedoel je met de term snuitje de lasdop zoals op de afbeeldingen? Ik ken deze term wel in combinatie met de 4 punts contacten.
Reputatie 8
Badge +7
Bedoel je met de term snuitje de lasdop zoals op de afbeeldingen? Ik ken deze term wel in combinatie met de 4 punts contacten.
Volgens mij wordt het ook wel varkenssnuitje genoemd, het is inderdaad net een hele grote lasdop, grijs.
Er zit een grote dikke bekende blauwachtige ptt kabel in en er komen 2 grijze kabels uit, 1 naar de extra bel, die ik afgekoppeld heb en een grijze kabel naar de huiskameraansluiting.
Reputatie 8
Badge +19
Dit is een varkenssnuitje...

Reputatie 8
Badge +7
Dit is een varkenssnuitje...

Inderdaad, daar heb ik me mee vergist, in de meterkast zit dus die grote lasdop en in de huiskamer het varkenssnuitje, in mijn geval de rechtse op de foto. Ik ben ook geen technicus, maar een gepensioneerd financieel administrateur met interesse in techniek.
Reputatie 8
Badge +19
Geen probleem toch..? 😉
A.s. donderdag komt een monteur de boel fixen. 👍
Het scheelt wel verwarring het gebruiken van de goede termen. Ik wou in eerste instantie schrijven met de goede stekker kan je vanaf de snuit gewoon aansluiten. Dat gaat niet op omdat je de lasdop bedoelde. Bij de overstap had een monteur meteen daar de aansluiting kunnen maken of zelf de connector zit als het goed is in de doos die je hebt gekregen. Dat kan dan nu als nog gebeuren en dan met goede utp kabels daarvandaan verder.
Reputatie 8
Badge +7
Het scheelt wel verwarring het gebruiken van de goede termen. Ik wou in eerste instantie schrijven met de goede stekker kan je vanaf de snuit gewoon aansluiten. Dat gaat niet op omdat je de lasdop bedoelde. Bij de overstap had een monteur meteen daar de aansluiting kunnen maken of zelf de connector zit als het goed is in de doos die je hebt gekregen. Dat kan dan nu als nog gebeuren en dan met goede utp kabels daarvandaan verder.
Achteraf gezien had ik bij decoverstap beter de monteur kunnen nemen, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald☺
Reputatie 8
Badge +19

Achteraf gezien had ik bij decoverstap beter de monteur kunnen nemen, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald☺

Ach, je kan straks wellicht die tweede TV-ontvanger weer aanvragen en dan wél in HD kijken...😆
Reputatie 8
Badge +7

Achteraf gezien had ik bij decoverstap beter de monteur kunnen nemen, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald☺Ach, je kan straks wellicht die tweede TV-ontvanger weer aanvragen en dan wél in HD kijken...😆

Hallo @Enterprise
'Ieder nadeel heeft zijn voordeel' zou Johan Cruijff gezegd hebben☺
Op mijn 2e tv kan ik nog (legaal) via de kabelboer kijken zon der abo, ze hebben me in de straatkast nog niet losgekoppeld😎
Reputatie 8
Badge +11
Ik ben heel benieuwd wat de monteur allemaal gaat doen, maar dat hoor ik nog wel na donderdag. 🙂
Reputatie 8
Badge +19

Op mijn 2e tv kan ik nog (legaal) via de kabelboer kijken zon der abo, ze hebben me in de straatkast nog niet losgekoppeld😎

Dat kan, dat heeft hier ook ruim een jaar geduurd... 😉
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Bart - Telfort ,
uiteraard houd ik jullie op de hoogte inzake de afloop.
Wordt vervolgd.☺
Reputatie 8
Badge +7
Ik denk dat de monteur a.s. donderdag mijn modem verouderd zal vinden, zie onderstaande afbeeldingen:

Reputatie 8
Badge +19
Is het alweer 1 april..? 😆
Reputatie 8
Badge +7
Is het alweer 1 april..? 😆
Hallo @Enterprise ,
zojuist gratis bij de outlet mee kunnen nemen, type DM312 van de firma DataD
Die telefoon had ik al, vond ik een leuke combi op mijn computerbureau.☺
Reputatie 8
Badge +19
Leuk..! 👍
Reputatie 8
Badge +7
Leuk..! 👍
Hallo @Enterprise ,
dit is de definitieve opstelling, de andere DM312 houd ik als
"back-up-device redundant aangesloten."😎
De telefoon is een T65 van juni 1978 en
de bureaulamp is een echte Escolux uit de jaren '50 van de vorige eeuw.

Reageer