beantwoord

Is mijn snelheid goed en zijn mijn modemwaarden goed?

• 23 februari 2019
  • 229 reacties
  • 3786 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +7
  • Forumheld
  • 1907 reacties
Beste moderatoren,
zouden jullie eens willen kijken of onderstaande modemwaarden/instellingen goed zijn voor mijn abonnement:
Mijn hoofdaansluiting zit in de woonkamer met een aansluiting naar de 1e verdieping, waar ook mijn modem staat.
Voor de duidelijkheid: of mijn modem nu boven of beneden staat, de waarden veranderen hier niet noemenswaardig door, daarom heb ik de modem boven staan en omwille van de vrede met de vrouw niet in de huiskamer, staat als 'een vlag op een modderschuit' in de huiskamer.☺
P.S. in de tijd dat ik nog bij Zonnet/Versatel/Tele2 zat ruim 10 jaar geleden haalde ik dezelfde waarden, netto ongeveer 12Mbps.

icon

Beste antwoord door JanD 28 februari 2019, 22:31

Beste mensen,
vandaag is de monteur geweest en heeft zowel het IS/RA-punt als de huiskameraansluiting voorzien van de nieuwste aansluitpunten en de modem in de meterkast geplaatst.
De snelheid is nu conform wat ik volgens KPN zou moeten hebben.
We zijn hier zeer blij mee.
@Bart - Telfort , bedankt.☺
Bekijk reactie

229 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Verwijderd, even herzien...
Reputatie 8
Met de verschillen tussen actual en attainable rate (en een 8b profiel), en je wilt toch de modem / router op de plek houden waar die staat, neem deze info eens door en vervolgreacties.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia , ik heb dus geen verbindingsproblemen maar wil alleen weten of de specs kloppen bij mijn abo.
Bonded koper kan ik alleen bij KPN/Xs4All krijgen, niet bij Telfort, maar dat was toen een bewuste keus.
Bedankt voor het meedenken.☺
Reputatie 8
Badge +16
Als ik kijk naar attainable snelheid en noise margin, dan lijkt het alsof er gewoon keihard een 12Mbps-profiel op je lijn staat. Dat kan zijn om je lijn stabiel te houden... of door DLM die de snelheid terug regelt (weet niet of dat nog gebruikt wordt).

Ik zou in elk geval denken dat je sneller dan de 12 Mbps moet kunnen komen.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Franzki ,
Bedankt voor je reactie, al die technische termen zeggen me weinig, maar ben wel venieuwd wat Telfort er van zegt.
Reputatie 8
Badge +7
Aanvulling op mijn topic:
Bij het afsluiten van mijn abo kon ik volgens de winkel maximaal 2 tv-aansluitingen hebben, dit dus ook gedaan, maar in de praktijk kon ik slechts 1 tv in HD kijken en 1 tv in SD en had ik nog een heel klein beetje internetsnelheid over, daarom eerder dit jaar van 1 tv het abo opgezegd.
Reputatie 8
Juist omdat je in de praktijk die snelheid niet haalt die er eigenlijk voor staat, met de lange binnenbekabeling die je ervoor inzet, alle reden om in iedere geval de omstandigheden van die binnenkabel te optimaliseren.
(Zijnde een goede kwaliteit kabel, met koperen kerndraad, voldoende twisting per draadpaar, en afscherming, waarvan die afscherming als het kan ook nog eens wordt geaard).

Hoeveel meter is het, vanaf je ISRA-punt tot aan je modem/router?
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia ,
zoals ik al in mijn starttopic schreef, maak de opstelling modem boven of beneden geen snelheidsverschil.
De kabellengte naar de 1e verdieping is ongeveer 2,5 meter en is de originele ronde PTT-kabel met 4 aders, blauw, rood, wit, oranje en een aardedraad, echt ouderwets nog dus.
Reputatie 8
2,5 meter is ook nog niet echt veel. Dacht dat het veel langer zou zijn.
(Heb zelf bijv. afstanden tot pakweg 15 meter overbrugd).

Maar op een ouderwetse "ronde PTT-kabel" zou ik me niet te hard focussen.
Die stammen nog vanuit het "telefoon" tijdperk. (Daar is die kabel voor bedoeld).
Dat is per definitie een slechte kabel voor gebruik bij huidige internet eisen.
= Niet voldoende twisting van de draadparen, en niet afgeschermd.
.. (Dat koperdraadje is geen afscherming).

Maar zelfs bij netwerk aanleg (wel op langere lengtes) en een laatste stuk van pakweg 2 meter kabel nog met "gewone" kabel, heb ikzelf bijv. al wel eens ooit eerder een behoorlijke verbetering opgemerkt, door dat laatste stuk ook uit te wisselen met afgeschermde kabel.
Was dat wel een uitzonderlijke situatie, een aangepaste woning voor een gehandicapt persoon, met nogal wat storingsbronnen door elektromagnetische interferentie, met het gebruik van een apart communicatie systeem + gebruik van elektrische deuren e.d.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia ,
bedankt voor je reactie,
die kabel naar de 1e verdieping maakt volgens mij niet uit,
zoals ik al eerder schreef, of ik het modem nu boven of beneden plaats, de snelheid verandert er niet wezenlijk door.
Reputatie 8
Aanvulling m.b.t. tot die snelheid:

zoals ik al in mijn starttopic schreef, maak de opstelling modem boven of beneden geen snelheidsverschil.
Dat zegt IMO nog niet zoveel. Er is mogelijk geen verschil, omdat je dat waarschijnlijk maar "eventjes" hebt uitgetest, en je de modem/router geen gelegenheid hebt gegeven zich verder in te trainen naar een sneller verbindingsprofiel (17a in de plaats van de nu gebruikte 8b) ??
(Of mogelijk met een paar resets misschien sneller zou kunnen afdwingen ??).

Het vreemde van je vraagstellingen die je hier in dit onderwerp naar voren brengt, is dat jezelf een meer trage snelheid ervaart dan je op grond van de gegevens van "fourstack" zou moeten krijgen. Praktisch gezien ook aansluiten met de gegevens die je in de modem/router zelf terugvindt, als zijnde een lagere actual rate tegenover attainable rate.

Als er dan beslist plausibele verklaringen worden gegeven waar het verschil in zou "kunnen" zitten, zoek je telkens naar "uitvluchten" om eigenlijk die oude snelheid gestand te willen doen.

Waarom ben je dan überhaupt dit onderwerp begonnen?
Als je tevreden bent met die pakweg 12 Mbps tegenover 17 Mbps die je zou "kunnen" krijgen, laat het dan zo? Wil je wel verbetering, zul je elk klein detail in de keten waar nog verbetering is aan te brengen zo goed mogelijk moeten optimaliseren.

En dan nog? Mocht het na optimalisatie nog steeds niet het gewenste resultaat opleveren, kun je voor wat betreft je eigen netwerk daar in ieder geval niet de schuld aan geven en heb je reden de bal bij Telfort terug te spelen. Bij halve oplossingen blijft er altijd marge voor "gissen" waarom je niet tot betere resultaten komt en zul je daarin nooit verder komen.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia , ik heb inderdaad een keer 17a i.p.v. 8b gehad.
Het enigste dat ik wil weten of mijn actuele snelheid (12Mbps) overeenkomt met de 17Mbps die ik volgens mijn abo (50/5) zou moeten krijgen, daarbij aangevende dat ik die 12Mbps ruim 10 jaar terug bij Zonnet ook al had.
Als Telfort zegt dat die snelheid goed is i.c.m. met mijn afstand tot de centrale vind ik dat goed anders graag een oplossing om het te verbeteren.
Hoeveel 'trainingstijd' heeft een modem nodig? Ik zou de modem dan wat langer beneden kunnen plaatsen?
Ik ben me niet bewust naar het zoeken van 'uitvluchten'.
Ik wil graag een prettige discussie en al of geen oplossing.
Reputatie 8
Badge +19
Hallo @Babylonia , ik heb inderdaad een keer 17a i.p.v. 8b gehad.
Het 17a profiel geeft aan dat een hogere snelheid haalbaar is.
Doordat de tekortschietende aansluiting zich nu op een 'kantelpunt' bevindt schakelt deze het profiel en de bijbehorende snelheid steeds terug naar een te lage waarde.

Het enigste dat ik wil weten of mijn actuele snelheid (12Mbps) overeenkomt met de 17Mbps die ik volgens mijn abo (50/5) zou moeten krijgen,

Je kan volgens de modem zelfs 20 Mbps halen (zie 'Attainable rate').

daarbij aangevende dat ik die 12Mbps ruim 10 jaar terug bij Zonnet ook al had.

Dat zegt niks, de wijkcentrale of verdeelkast kan in die tijd al aangepast zijn.
Die is sowiewo al eens geupgrade van ADSL naar VDSL blijkbaar anders had je dat 17a profiel nooit eens gezien in de modem.
17a is een VDSL profiel.
Reputatie 8
Het enigste dat ik wil weten of mijn actuele snelheid (12Mbps) overeenkomt met de 17Mbps die ik volgens mijn abo (50/5) zou moeten krijgen,
Die vraag zal altijd onbeantwoord blijven, als je niet bereid bent halve oplossingen te verbeteren.
Reputatie 8
Badge +19
Mijn reactie hierboven aangevuld met info.
Reputatie 8
Badge +19
Hallo @Babylonia

Kortom, nee dus.
Het enigste dat ik wil weten of mijn actuele snelheid (12Mbps) overeenkomt met de 17Mbps die ik volgens mijn abo (50/5) zou moeten krijgen.

Het abonnement tot 50Mb heeft daar niks mee van doen dat weet je zelf ook de rest is al uitgelegd.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Babylonia , @Enterprise en @Galdor68 ,
ik heb zonet mijn modem op de aansluiting in de huiskamer aangesloten.
Hoeveel 'trainingstijd' heeft een modem nodig om uptodate te zijn?
Bedankt vast voor een van jullie reacties.☺
Reputatie 8
Voor een zuivere connectie, zou je wel de eventuele doorkoppeling die er in de aansluiting zit vanuit de woonkamer naar de 1e verdieping moeten loskoppelen, zodat er geen splitsingen in de aansluitingen zitten.

Controleer dan gelijk of de aansluitingen niet zijn vervuild. Schroef contacten even los. Mocht je contactspray hebben. Spuit dat even op een kwastje, en dep met het natte kwastje even op de contacten, en draadeinden.

Plaats anders wat fotootjes hoe het aansluitpunt er fysiek uitziet?

Hoeveel intraintijd dat nodig heeft, is afwachten. Kan enkele dagen tot een week duren??
(Kijk of een paar keer reset achter elkaar, of er dan een andere profiel wordt geforceerd).
Reputatie 8
Badge +19
De wandcontactdoos in de huiskamer is ook het ISRA-punt van de woning..?
Of is deze ook doorgelust vanuit de meterkast..?
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @JanD, ik ben ook even in jouw snelheid gedoken. Ik zie dat je op dit moment 12 Mbit/s binnenhaalt, dit terwijl er 20 Mbit/s mogelijk zou moeten zijn. Daarnaast meet ik problemen in de lijn. Er is dus iets mis. Heb ik begrepen dat je het modenm nu hebt aangesloten met een kabel van maximaal 1,5 meter op het hoofdaansluitpunt? Als dat het geval is, dan zal ik een monteur voor je aanvragen om op locatie verder de lijn door te meten.
Reputatie 8
Badge +7
Hoi @JanD, ik ben ook even in jouw snelheid gedoken. Ik zie dat je op dit moment 12 Mbit/s binnenhaalt, dit terwijl er 20 Mbit/s mogelijk zou moeten zijn. Daarnaast meet ik problemen in de lijn. Er is dus iets mis. Heb ik begrepen dat je het modenm nu hebt aangesloten met een kabel van maximaal 1,5 meter op het hoofdaansluitpunt? Als dat het geval is, dan zal ik een monteur voor je aanvragen om op locatie verder de lijn door te meten.
Hallo @Bart - Telfort ,
bedankt voor je reactie.
Ik heb het modem eind van de ochtend in de woonkamer geplaatst en daar aangesloten met de origineel meegeleverde kabel en aansluitstekker.
Als de monteur voor rekening Telfort is, prima, laat maar komen, anders graag eerst even een offerte.
Reputatie 8
Badge +7

Hallo @Enterprise ,
de 2e afbeelding zit in de meterkast en de 1e afbeelding zit in de huiskamer, heb ik nooit iets aan veranderd:

Reputatie 8
Badge +7
Voor een zuivere connectie, zou je wel de eventuele doorkoppeling die er in de aansluiting zit vanuit de woonkamer naar de 1e verdieping moeten loskoppelen, zodat er geen splitsingen in de aansluitingen zitten.

Controleer dan gelijk of de aansluitingen niet zijn vervuild. Schroef contacten even los. Mocht je contactspray hebben. Spuit dat even op een kwastje, en dep met het natte kwastje even op de contacten, en draadeinden.

Plaats anders wat fotootjes hoe het aansluitpunt er fysiek uitziet?

Hoeveel intraintijd dat nodig heeft, is afwachten. Kan enkele dagen tot een week duren??
(Kijk of een paar keer reset achter elkaar, of er dan een andere profiel wordt geforceerd).

Hallo @Babylonia ,
bedankt voor je reactie, zie mijn reactie aan Enterprise.
Telfort heeft een monteur aangeboden om e.e.a. door te meten.
Ik neem je adviezen ter harte.
Contactspray had ik al gebruikt beneden en boven.
Bedrading had ik (nog) niet gecontroleerd.
Reputatie 8
Badge +19

Hallo @Enterprise ,
de 2e afbeelding zit in de meterkast en de 1e afbeelding zit in de huiskamer, heb ik nooit iets aan veranderd:

Aha... dat zijn weer de nodige extra meters aan interne bekabeling die de stabiliteit en de snelheid kunnen verstoren.
Deze wijze van aansluiten was voorheen in het analoge telefonietijdperk prima geschikt voor spraak, maar is tegenwoordig helaas niet meer geschikt voor het hoogfrequente VDSL signaal.
De monteur zal dan ook adviseren om de modem in de meterkast te plaatsen, kort achter de grijze lasdop.
Je kan dit overigens zelf ook doen.

NB. Dat je hieraan nooit iets veranderd hebt blijkt al uit het feit dat je vroeger bij je vorige provider ook al een te lage snelheid had.

Reageer