beantwoord

Is IPv6 al beschikbaar voor Telfort klanten?

• 8 januari 2017
  • 11 reacties
  • 680 keer bekeken

Ik heb een Telfort glasvezelaansluiting en een Netgear R7000 WIFI router en die kan IPv6. Ik krijg echter geen IPv6 nummer / range toegewezen als ik deze optie activeer. Op de website van Telfort staat dat IPv6 zou moeten werken:

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/ipv6-bij-telfort.htm

, bij mij werkt het echter IPv6 nog niet. Zijn er gegevens te vinden of IPv6 in Nijmegen actief zou moeten zijn?
icon

Beste antwoord door Enterprise 8 januari 2017, 19:21

Op de website staat dat het Telfort-netwerk geschikt is voor IPv6 maar Telfort geeft zelf nog geen IPv6-adressen uit.
Als je IPv6 wil gaan gebruiken zal je zelf de nodige actie moeten ondernemen d.m.v. IPv6 tunneling.
Hieronder een linkje naar Google met diverse zoekresultaten.

IPv6 tunneling
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Op de website staat dat het Telfort-netwerk geschikt is voor IPv6 maar Telfort geeft zelf nog geen IPv6-adressen uit.
Als je IPv6 wil gaan gebruiken zal je zelf de nodige actie moeten ondernemen d.m.v. IPv6 tunneling.
Hieronder een linkje naar Google met diverse zoekresultaten.

IPv6 tunneling
Bedankt voor je antwoord, Ik had gehoopt dat Telfort al native-IPv6 had. Een IPv6 tunnel opzetten was mijn 2e optie.
Reputatie 8
Badge +19
Bedankt voor je antwoord, Ik had gehoopt dat Telfort al native-IPv6 had. Een IPv6 tunnel opzetten was mijn 2e optie.
Graag gedaan... ;)
Een goeie bekende tunnelbroker is Hurricane Electric.

N.B. we hebben hier op het forum samen met Telfort een paar jaar geleden een IPv6 RD (Rapid Deployment) pilot gedaan en dat was interessant maar helaas is dat topic gesneuveld door forumvernieuwingen de laatste jaren.
Update:

Ik heb sinds gisteren een IPv6 nummer. Eerst nog mijn Netgear R7000 van DD-WRT overgezet op de Asuswrt-Merlin firmware build van Xwer-Vortex. Daarna via 6RD IPv6 aan de praat gekregen, blijkbaar werkt IPv6 RD nog steeds, of weer, via het Telfort netwerk. ipv6-test.com geeft 17 uit 20 punten en de download snelheid ipv4 ten opzichte ipv6 is praktisch gelijk.Had al een tunnel aangemaakt bij HE, maar was blijkbaar niet nodig. 🙂
Reputatie 8
Badge +19
Da's mooi... :D
Ik moet bekennen dat ik me al een tijd niet meer in IPv6 heb verdiept dus ik ben de ontwikkelingen een beetje uit het oog verloren, mede omdat ik hierover in de media en op internet niet veel meer tegenkom.
Het lijkt een beetje stil te liggen allemaal...

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de puntenlijst van de IPv6 test, kan je daar eens een screenshot van plaatsen..?
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de puntenlijst van de IPv6 test, kan je daar eens een screenshot van plaatsen..?[/quote]

Screenshot, waarom het maar 17 punten zijn, en maar 2 advies punten om te verbeteren is mij niet duidelijk. Hostname doet blijkbaar Telfort niet voor 6RD en ICMPv6 filteren ze ook (zelf heb ik IPv6 firewall als test uitgezet). Onduidelijk is waarom ICMPv6 zo belangrijk is.
Reputatie 8
Badge +19
[...]
Hostname doet blijkbaar Telfort niet voor 6RD

Ik neem aan dat Telfort dan zelf native moet zijn, met eigen servers die IPv6 draaien.
Ze hebben toendertijd voor de pilot hiervoor tijdelijk een serverparkje neergezet en toen was Telfort wel de host.

[...]
en ICMPv6 filteren ze ook (zelf heb ik IPv6 firewall als test uitgezet). Onduidelijk is waarom ICMPv6 zo belangrijk is.

ICMP is voor v6 even belangeijk als voor v4 lijkt me, maar ook dit moet door een host volledig ondersteund worden door het protocol en dat is blijkbaar nog niet het geval.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Internet_Control_Message_Protocol_version_6
Ik neem aan dat Telfort (KPN) met de komst van the internet of things nu onderhand toch wel een IPv6 backbone heeft. Waarom zou je anders starten met de uitrol van een LoRaWAN netwerk? Wanneer dit niet het geval is gaan ze in de komende jaren toch echt serieus problemen krijgen met het ondersteunen van al die sensoren en domotica apparatuur. Een simpele optie als Enterprise NAT of NAT-PT is daar ook niet echt geschikt voor.

Graag zou ik dan ook wat meer duidelijkheid willen hebben over de deadline van het IPv6 project en wanneer we dat mogen gaan verwachten? Laat staan dat we onderhand ook wel eens mogen beginnen met het standaard uitrollen van 5 GHz Wi-Fi support op de meegeleverde Modems. (2.4 GHz is zowat onbruikbaar geworden door het verkeerde gebruik van de kanalen (al is dat te wijten aan de onwetendheid van het grote deel van de gebruikers))
Reputatie 8
Badge +19
Helemaal mee eens hoor..!
Maar LoRaWAN is een Non-IP protocol dus de noodzaak om juist hiervoor versneld IPv6 uit te rollen lijkt me vanuit KPN standpunt niet aanwezig.
Of begrijp ik je verkeerd en weet ik te weinig van het LoRA protocol..?
Dat zou namelijk zo maar kunnen.
Goh hey je hebt helemaal gelijk. IP connectiviteit zit hem vooral in de Gateways van LoRaWAN 🙂. Anyways.. het doelt in iedergeval op het plethora van protocols en endpoints dat connectiviteit nodig gaat hebben!
Reputatie 8
Badge +19
Goh hey je hebt helemaal gelijk. IP connectiviteit zit hem vooral in de Gateways van LoRaWAN 🙂. Anyways.. het doelt in iedergeval op het plethora van protocols en endpoints dat connectiviteit nodig gaat hebben!
Duidelijk..!
En nieuwe gateways hebben ook een IP-adres nodig... ;)
En nogmaals, ik ben het volledig met je eens dat de uitrol van IPv6 wel een schop mag krijgen bij de providers in Nederland.

Reageer