vraag

Ip adres verandert elke keer ?

• 17 oktober 2012
  • 13 reacties
  • 4495 keer bekeken

Badge
Hallo ik heb een vraag,
Wij hebben sinds kort een nieuwe modem gekregen van telfort de : p-2812HNU-F1
Sinds we deze hebben verandert elke keer onze ip adres.
Dit is niet echt fijn omdat ik bepaalde dingen host op mijn computer waarvoor ik graag gewoon een vast ip adres heb.
Weet iemand of ik hier iets kan doen ? Is niet echt fijn als elke keer mijn ip adres verandert hierdoor.

13 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Volgens mij verandert het ip-adres niet elke keer. De DHCP-server van Telfort koppelt dit aan het modem. Dus bij een modemwissel krijg je wèl een nieuw ip-adres maar dit hou je vervolgens zolang je het modem niet opnieuw omwisselt.

Overigens heb je *officieel*  geen vast ip-adres. Het kan gebeuren dat Telfort na onderhoud of een grote storing een nieuw ip-adres uitdeelt aan je modem.
Advies is daarom om iets slims te doen, bijvoorbeeld via DynDNS. Het 2812 modem ondersteunt dit gewoon.
Badge
Hallo,
Heb nu al 3x een andere ip adres gekregen, dus weet niet waar het precies aan kan liggen.
Geloof niet dat telfort binnen 3 dagen 3x een onderhoud/grote storing hebben uitgevoerd.
Ik zal even kijken naar die dyndns.
Reputatie 8
Badge +16
Je hebt het toch over je Telffort ip-adres dat wordt toegewezen aan het modem?
Dat zou stabiel moeten blijven... je modem vraagt gewoon elke keer een verlenging van de bestaande lease aan.
Badge
Ja dat aan de modem wordt toegewezen., ik had eerst een nieuwe ip adres gekregen toen we de modem kregen (daar wist ik al vanaf)
Toen een dag later kregen we weer een nieuwe ip adres.
En dan nog iets later kregen we weer een nieuwe ip adres
Reputatie 8
Badge +16
Kun je in het logbestand van het modem zien wat er met de lease van het ip-adres gebeurt?
Misschien moet je wel ergens een vinkje zetten om dat expliciet te loggen.

Overigens... je hebt het modem toch niet in bridge-mode staan?
Badge
Hallo,
Over de bridge mode:
Wan 1 information: (ADSL)
- Mode: EoA

Wan 2 information (iptv_adsl) (we hebben geen eens iptv)
- mode bridge

Kan niets vinden over de lease van het ip adres in de log. En ook nergens een vinkje om het aan te zetten om te loggen.
Wat ik wel zie is dit 3x in de log:
Dsl up down log: Wan physical link up upstream 968 kbps Downstream 18028 kbps, DSL type is ADSL_2plus
Dsl up down log: Wan physical link up upstream 1024 kbps Downstream 15004 kbps, DSL type is ADSL_2plus
Dsl up down log: Wan physical link up upstream 1016 kbps Downstream 17024 kbps. DSL type is ADSL_2plus
Reputatie 8
Badge +16
Gewoon naar de Log Setting gaan en dan een vinkje zetten bij WAN-DHCP.

Dan zie je iets meer in de logbestanden.
Badge
Gedaan maar dan zie ik helemaal geen logs.
Reputatie 8
Badge +16
Klopt... vanaf dit moment gaat hij de DHCP-acties loggen.

Dus zodra het ip-adres weer wijzigt, kun je misschien in de logs achterhalen wat er misgaat.
Badge
Ok dan wacht ik het even af.
Heb het nu tijdelijk opgelost met no-ip website.
Dat werkt gelukkig op het moment + hun hebben een speciale tool ontwikkeld die dan automatisch de "host" upgrade naar de ip adres die je mode heeft.

Reputatie 8
Badge +16
No-ip kun je volgens mij in het modem instellen... dan hoef je geen los tooltje te draaien.

Met DynDNS heb ik dit naar tevredenheid draaien... of dit goed werkt met no-ip durf ik niet te zeggen.
Badge
Nu je het zegt zie ik dat dat ook kan ja.
Ik ga het even in de gaten houden of hij het zo blijft doen als hij weer een nieuwe ip adres geeft (Mocht het weer gebeuren)
Bedankt voor je reactie nogmaals / tips ! 
Dus stel dat ik een nieuwe router aanschaf en hiermee mijn telfort router vervang. Moet ik rekening houden met een nieuw IP adres?

Reageer