beantwoord

Intrain snelheid sinds kort lager

• 27 augustus 2014
  • 24 reacties
  • 874 keer bekeken

Badge +1
Beste Telfort medewerkers,
Sinds kort is de snelheid die vermeld staat in het modem VDSL WAN 22400/2152kbps (2812).
Ik ben gewend het 30/3 profiel te krijgen.

Na een reset van het modem krijg ik dezelfde lagere waarden.
Uiteraard merk ik het ook bij het downloaden, (voorheen 3,4MB en nu 1,8MB).
Het modem zit aangesloten op 0,5 meter kabeltje welke ik (voor de zekerheid) heb nagekeken.

Kunnen jullie eens kijken wat er aan de hand is?

(Waarde is lager sinds dat er een KPN monteur in de wijkkast bezig was.
Viel me toevallig op).

B.v.d.
icon

Beste antwoord door Michael 22 oktober 2014, 15:03

@dorus,

Er komt snel een update aan voor de ZyXEL. Een concrete datum is er niet. Het is vervelend dat we nu niet een volledig goedwerkende dienst kunnen leveren.

Voor de tussentijd kan ik jou eventueel een Arcadyan (Experia Box v8) toesturen. Het ZyXEL modem mag je houden, totdat het probleem opgelost is. Indien het probleem opgelost is middels een nieuwe firmware-release, mag je één van de twee apparaten terugsturen, welke je wenst.

Ik lees je reactie graag.
Bekijk reactie

24 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Heb je onlangs het iTV abonnement erbij genomen..?
In dat geval wordt de verbinding na activering hiervan eerst teruggezet naar het startprofiel van 22/2.
Reputatie 8
Badge +16
Waarde is lager sinds dat er een KPN monteur in de wijkkast bezig was.

Je kunt ook overgezet zijn naar VVDSL... sommige modems en firmwares geven dan verkeerde waardes aan.

Maar dan zou de Speedtest wel gewoon in de buurt van 30/3 moeten komen.
Badge +1
Ik heb geen iTV erbij.

Speedtest heb ik niet gebruikt omdat het eerste wat Telfort medewerkers dan roepen is "ja maar .........".
Om de snelheid te testen heb ik een download bestand van de Telfort server afgeplukt en de gemeten snelheid was 1,8MB.
Reputatie 8
Badge +16
Advies is om toch even een paar testjes te doen op Speedtest.net... dan weten we of je rond de 20Mbps blijft hangen of dat het hoger is.
Badge +1
Bij deze:
http://www.speedtest.net/my-result/3717809690
Reputatie 8
Badge +16
Je haalt op speedtest.net circa 29/2

Die 29 Mbps download klopt redelijk met je 30/3 abonnement maar wordt niet goed aangegeven in het modem. Blijkbaar heb je nu VVDSL en daarbij is dit een bekende bug in combinatie met de Zyxel 2812... die geeft exact 70% aan.

Die 2Mbps upload is niet goed... maar dat is ook een bekende bug in de Zyxel firmware in combinatie met VVDSL. Dit is bij de firmware-ontwikkelaars bekend en daar wordt aan gewerkt.
Badge +1
Oke bedankt voor de info.
Eigenlijk maakt het me niet uit hoe het modem de snelheid aangeeft als de werkelijkheid maar klopt met wat het vroeger (vorige week) was.
Maar dat is het dus niet.
Kunnen ze de oude software niet terugzetten en dan gaan uitzoeken waar het probleem zit?
Dat doen ze maar in hun eigen tijd :)

Waarom is het het VVDSL geworden trouwens?
Ik kan overigens geen "DSL line status" meer uitlezen, heeft er dat ook mee te maken?
Reputatie 8
Badge +2
@dorus,

Vervelend dat de snelheid nu lager is dan voorheen. Dit is de huidige status van je verbinding:

Je ziet dat je 30 Mbit/s zou moeten kunnen halen. Onlangs is er een nieuwe firmware-versie uitgekomen, die er mede voor zorgt dat de ZyXEL modems overweg kunnen met VVDSL (Vectoring VDSL, een technologie die ervoor zorgt dat er hogere snelheden haalbaar worden).
Helaas is het door een foutje in de nieuwe firmware in sommige gevallen niet mogelijk de 'DSL line status' uit te lezen. Dit wordt in een volgende release van de firmware opgelost.

Michael
Badge +1
Dank voor de reactie!
De aangegeven "Mogelijk haalbare DSL-snelheid" is erg hoopvol.
Ik meen me te herinneren dat die voor mij voorheen (VDSL) toch ook al 70Mb / 12Mb was (ook fors).

Een logisch gevolg van de nieuwe techniek kan zijn dat er naast 30/3 en 50/5 nog snellere abonnementen worden aangeboden.
Mijn vraag: Is dat zou en wanneer kunnen we dat verwachten?

Ik stel deze vraag omdat ik al aan het overwegen was om 50/5 af te nemen.
Als er voor een geringe meerprijs een nog snellere abonnement vorm wordt aangeboden is dat interessant.
Reputatie 8
Badge +2
@dorus,

Mijn excuus voor deze wat late reactie.

Wanneer hogere snelheden voor DSL beschikbaar worden is nog niet bekend. Indien daar meer over bekend wordt, zullen we dat openlijk mededelen verwacht ik.
Je zou nu al kunnen overwegen een 50/5 abonnement te nemen natuurlijk. ;)

Michael
Badge +1
Dank je voor je reactie!
Wat voor consequenties heeft dat voor mijn huidige abonnement (internet en bellen)?
Ik heb vlgs. mij nog de "oude" internet en bellen voorwaarden.
Geldt er dan ook een nieuwe contract periode (1 jaar / 2 jaar??) ?
Kan ik dan nog een hoger dan 50/5 abonnement nemen (indien beschikbaar) als het contract al loopt?
Ik hoor het graag.
Reputatie 8
Badge +2
@dorus,

De snelheid wordt uitsluitend hoger en je gaat een nieuw jaarcontract aan, er veranderd verder niets.
Wij vinden het fijn als je een nog hogere snelheid afneemt, je kunt daarom altijd upgraden. :)

Michael
Badge +1
Inmiddels zijn we weer een maand verder maar de upload is nog steeds 2Mbps.
Ik heb best interesse in een hogere abonnement snelheid dan 30/3 maar als de upload snelheid niet verandert dan heeft het voor mij geen zin.
Wanneer wordt dit probleem opgelost?
Reputatie 8
Badge +16
Met het Zyxel modem is de uploadsnelheid bij VVDSL ongeveer 1/3 te laag... Bij een 50/5 abonnement komt je upload dus wel hoger uit, namelijk op circa 3,4 Mbps. Ik heb dat toevallig kort geleden nog getest.

Mogelijke oplossing op de korte termijn is een modemruil naar de Arcadyan. Daar is de upload "maar" 10% te laag als je VVDSL hebt.
Badge +1
Bedankt Franzki voor je reactie!

Om een upload te krijgen die ik had met 30/3 moet ik nu dus een 50/5 abonnement afsluiten (in combinatie met een Zyxel 2812).
Weliswaar tijdelijk maar ik blijf het vreemd vinden dat de software aanpassing zolang op zich laat wachten.
Op zich ben ik verder best tevreden over de Zyxel 2812 dus switchen naar een Arcadyan modem is niet mijn eerste voorkeur.

Hopelijk kan een Telfort medewerker ons informeren over een datum waarop de de volgende software release staat gepland.
Nu is het wachten op "ooit".
Reputatie 8
Badge +2
@dorus,

Er komt snel een update aan voor de ZyXEL. Een concrete datum is er niet. Het is vervelend dat we nu niet een volledig goedwerkende dienst kunnen leveren.

Voor de tussentijd kan ik jou eventueel een Arcadyan (Experia Box v8) toesturen. Het ZyXEL modem mag je houden, totdat het probleem opgelost is. Indien het probleem opgelost is middels een nieuwe firmware-release, mag je één van de twee apparaten terugsturen, welke je wenst.

Ik lees je reactie graag.
Badge +1
Dat is een aardig voorstel Michael daar ga ik op in.
Moet ik je via pm mijn gegevens sturen of weet je voldoende?
B.v.d.
Badge +1
Dat is een aardig voorstel Michael daar ga ik op in.
Moet ik je via pm mijn gegevens sturen of weet je voldoende?
B.v.d.

Upje!
Waarschijnlijk aan de aandacht ontsnapt.
Badge +1
UP!
Wat spijtig dat er zo slecht gereageerd wordt op dit forum.
Reputatie 8
Badge +2
@dorus,

Wauw, mijn excuus voor deze belachelijk late reactie.

Ik heb je zojuist een Experia Box toegestuurd. Deze heb je doorgaans binnen 2-3 werkdagen in huis.

Michael
Badge +1
@Michael

Ik heb zojuist het modem ontvangen, waarvoor dank!

In het begeleidende schrijven staat dat ik het "oude" modem binnen 14 dagen moet terugsturen op straffe van 49 Euro.
Dit is niet de afspraak.
Ik ontvang graag nog een reactie hierop.
Reputatie 8
Badge +16
Bij het modem zit een standaard brief... die krijg je dus altijd meegestuurd...

In jouw geval kun je gewoon uitgaan van de afspraak die je met Michael hebt, dus dat je voorlopig op je gemak kunt testen met beide modems.
Reputatie 8
Badge +2
@Michael

Ik heb zojuist het modem ontvangen, waarvoor dank!

In het begeleidende schrijven staat dat ik het "oude" modem binnen 14 dagen moet terugsturen op straffe van 49 Euro.
Dit is niet de afspraak.
Ik ontvang graag nog een reactie hierop.

Franzki slaat weer eens de spijker op zijn kanis. :8

De brief mag je negeren. Indien je overtuigd bent van de werking van één van de twee apparaten, mag je er één terugsturen. En wel naar het onderstaande adres:

BNS Data Logistics
O.v.v. retournummer [klantnummer]
Antwoordnummer 42
4100 VP Vianen

Michael
Badge +1

Franzki slaat weer eens de spijker op zijn kanis.

De brief mag je negeren.

Duidelijk!
Dank aan beiden voor de reactie.

Reageer