beantwoord

Internetverbinding valt steeds weg

• 14 november 2014
  • 79 reacties
  • 3907 keer bekeken

Sinds gistermiddag valt mijn interverbinding steeds weg op mijn Fritzbox 7390. Na contact met de helpdesk moest ik het originele modem aansluiten, deze synchroniseerde op een veel te lage snelheid (firmware-issue?) . Ik heb een andere Fritzbox aangesloten, waarvan ik zeker weet dat deze goed werkt, echter het probleem blijft. Mdet mijn oude Fritzbox is het nu weer iets beter. Waar voorheen "Internet Connection cleared" om de 2 a 3 minuten optrad is het nu om de 15 a 25 minuten. Lijkt me toch echt een probleem in de wijkcentrale?
icon

Beste antwoord door Haenzel 16 november 2014, 01:01

Na contact met de 2e lijn helpdesk een beetje wijzer geworden. Er blijkt sinds een paar dagen een probleem met een DHCP server te zijn. Ben hierop gaan focussen en 9 van de 10 keer krijgt de Fritzbox idd geen Ip-adres toegewezen.

Log Fritzbox: Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)

Log Experiabox: DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information (dit soms tot 8 x na elkaar; pas na half uur release van IP-adres)

De opgegeven lease time wordt ook niet altijd aangehouden. Soms een uur te vroeg, soms 20 minuten te laat. Volgens de helpdesk is het op het randje wat betreft de performance van de DHCP server maar ze zijn er druk mee bzig om het weer 100% te krijgen. Klaarblijkelijk is de Fritzbox iets kritischer dan andere routers zoals Zyxel en Experiabox mbt DHCP?

We wachten af of de nabije toekomst verbeteringen brengt. Voorlopig maar terugvallen op de Experia als het echt niet meer te doen is....
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

79 reacties

Dit keer "pas" na anderhalf uur weer een re-connectie. Telfort, kom in actie!!!!!
Reputatie 8
Badge +16
Na contact met de helpdesk moest ik het originele modem aansluiten, deze synchroniseerde op een veel te lage snelheid (firmware-issue?)

Grote kans op een firmware issue... bijvoorbeeld doordat de firmware geen VVDSL ondersteunt.

Welk type modem heb je en welke firmware staat erop? Advies is om het een nachtje aangesloten te laten zodat je de nieuwste firmware krijgt. Daarna kun je pas conclusies trekken over de snelheid.
Na contact met de helpdesk moest ik het originele modem aansluiten, deze synchroniseerde op een veel te lage snelheid (firmware-issue?)

Grote kans op een firmware issue... bijvoorbeeld doordat de firmware geen VVDSL ondersteunt.

Welk type modem heb je en welke firmware staat erop? Advies is om het een nachtje aangesloten te laten zodat je de nieuwste firmware krijgt. Daarna kun je pas conclusies trekken over de snelheid.

Ik wil helemaal geen gebruik maken van de Zyxel.:8 Fritzbox heeft meer opties, zeker mbt VPN verbindingen....
Wil alleen duidelijk maken dat het niet ad Fritzboxen ligt maar ad wijkcentrale....Het eerste dat je hoort van de helpdesk, hoe goed bedoeld ook, probeer een andere router....:(
Reputatie 8
Badge +16
Nogmaals, kijk eerst wat de zyxel doet met de nieuwe firmware. .. dan weet je zeker of het in de verbinding zit.

Hebben je fritzboxen trouwens vectoring capable firmware?
Reputatie 8
Badge +16
Haal hier: http://en.avm.de/service/downloads/ even de laatste firmware versie voor je Fritz!box op, werkt het dan nog niet dan is het zaak om de ZyXEL voor minimaal 1 nacht aangesloten te laten zodat de laatste firmware (eindigend op .b6) op het modem wordt geladen. De helpdesk vraagt terecht om deze actie aangezien zij anders geen support kunnen bieden. Door de ZyXEL aan te sluiten en te kijken of het probleem dan is opgelost kan de helpdesk uitsluiten dat het probleem niet bij jou thuis zit. Het zou mogelijk ook een kapotte Fritz!box kunnen zijn.
Nogmaals, kijk eerst wat de zyxel doet met de nieuwe firmware. .. dan weet je zeker of het in de verbinding zit.

Hebben je fritzboxen trouwens vectoring capable firmware?

VDSL2-Vectoring (ITU G.993.5 / G.Vector) wordt ondersteund..Het gaat al sinds de invoering van VDSL goed. Dat is nu 2,5 jaar?

Snelheid is inmiddels gehalveerd met 0 errors aan de Fritzbox zijde en 5 errors aan de Exchange zijde....
Reputatie 8
Badge +16
Nogmaals. .. eerst de Zyxel aansluiten. .. dan hebben we een referentie.
Nogmaals. .. eerst de Zyxel aansluiten. .. dan hebben we een referentie.

Zou ik wel willen maar dan heb ik geen telefoon en VPN meer. Kan helaas niet zonder...(Dect telefoon zonder basisstation)
Misschien dat ik vanavond de router omwissel tot morgenmiddag of zo....
Haal hier: http://en.avm.de/service/downloads/ even de laatste firmware versie voor je Fritz!box op, werkt het dan nog niet dan is het zaak om de ZyXEL voor minimaal 1 nacht aangesloten te laten zodat de laatste firmware (eindigend op .b6) op het modem wordt geladen. De helpdesk vraagt terecht om deze actie aangezien zij anders geen support kunnen bieden. Door de ZyXEL aan te sluiten en te kijken of het probleem dan is opgelost kan de helpdesk uitsluiten dat het probleem niet bij jou thuis zit. Het zou mogelijk ook een kapotte Fritz!box kunnen zijn.

Laatste firmware heb ik al een aantal weken. De Fritzbox is niet kapot, heb een andere aangesloten met exact dezelfde disconnecties...

Inmiddels "al weer" 3 uur up, op halve snelheid, aantal fouten in de wijk centrale niet hoger geworden.....Misschien is het inmiddels opgelost. Duurt dan nog even voordat de max snelheid weer mogelijk is....

Zal morgen terugkoppeling geven

Edit: verderop in de wijk dezelfde problemen...
Badge
Het kan inderdaad niet aan de Fritzbox liggen (tenzij die zelf defect is).
Ik heb zelf ook een Fritzbox (7340), met de laatste firmware, en die werkt (ook) prima met VVDSL.

Verder kan het helaas toch niet anders dan dat je het Zyxel modem aansluit, eventueel kort voordat je telefonisch contact opneemt met Telfort (ja, dat zal dan mobiel moeten).

Ik heb ook ooit een akkefietje gehad (bleek later een storing in de wijkcentrale te zijn) maar de Helpdesk van Telfort moet het protocol voor storingen gebruiken en dan ook kunnen uitsluiten dat het aan het (Zyxel-modem ligt. :(

Als de storing verholpen is, sluit je natuurlijk (net als ik) de Fritzbox weer aan. 😃
Het kan inderdaad niet aan de Fritzbox liggen (tenzij die zelf defect is).
Ik heb zelf ook een Fritzbox (7340), met de laatste firmware, en die werkt (ook) prima met VVDSL.

Verder kan het helaas toch niet anders dan dat je het Zyxel modem aansluit, eventueel kort voordat je telefonisch contact opneemt met Telfort (ja, dat zal dan mobiel moeten).

Ik heb ook ooit een akkefietje gehad (bleek later een storing in de wijkcentrale te zijn) maar de Helpdesk van Telfort moet het protocol voor storingen gebruiken en dan ook kunnen uitsluiten dat het aan het (Zyxel-modem ligt. :(

Als de storing verholpen is, sluit je natuurlijk (net als ik) de Fritzbox weer aan. :D

Juist daar verdwijnt de logica...

Ik ben klant, ik betaal... Telfort is DIENSTverlener en ontvangt. Waarom moet ik als klant eerst bewijzen dat het probleem niet bij mij ligt?
De lijn zou aktief gemonitored moeten worden...
Reputatie 8
Badge +16

Ik ben klant, ik betaal... Telfort is DIENSTverlener en ontvangt. Waarom moet ik als klant eerst bewijzen dat het probleem niet bij mij ligt?

Ja klopt jij betaald....maar niet de hoofdprijs en daar zit het probleem ook meteen. Als je support wil hebben op jouw verbindeng en de apparatuur die door jouw is aangeschaft moet je een andere provider nemen. Dit kost je dan wel een vermogen per maand maar dan kan alles. Nu heb je de keuze gemaakt door voor Telfort te kiezen, waar je gelukkig wel je eigen modem mag en kan gebruiken (er zijn providers waar dat niet mogelijk is!) nadeel hiervan is dat Telfort als budget provider maar 1 type modem ondersteund namelijk hun eigen modem. Het is dan ook niet meer als redelijk dat ze het verzoek doen om hun modem aan de lijn te hangen.

Ja klopt jij betaald....maar niet de hoofdprijs en daar zit het probleem ook meteen. Als je support wil hebben op jouw verbindeng en de apparatuur die door jouw is aangeschaft moet je een andere provider nemen. Dit kost je dan wel een vermogen per maand maar dan kan alles. Nu heb je de keuze gemaakt door voor Telfort te kiezen, waar je gelukkig wel je eigen modem mag en kan gebruiken (er zijn providers waar dat niet mogelijk is!) nadeel hiervan is dat Telfort als budget provider maar 1 type modem ondersteund namelijk hun eigen modem. Het is dan ook niet meer als redelijk dat ze het verzoek doen om hun modem aan de lijn te hangen.

Ook als je de hoofdprijs betaalt speelt dit, sterker nog dan moet de provider in de buidel tasten als het fout gaat (SLA) waardoor ze nog minder geneigd zijn fouten aan hun zijde toe te geven... (Zakelijk Fibre van KPN)

Begrijp me niet verkeerd, ben niet ontevreden over Telfort, ik baal echter van de macht die zij hebben (en andere providers) en die ze ook gebruiken middels hun "protocollen"...

Inmiddels ruim 6 uur zonder disconnectie en zonder enige wijziging aan mijn kant... Is volkomen duidelijk aan wiens kant de fout ligt...
Ha, wraak van Telfort, hij klappert weer..

Word er zout van!!!
Reputatie 8
Badge +16
Telfort ondersteunt alleen de door Telfort geleverde modems met de door Telfort geleverde firmware. Het gebruik van een eigen modem wordt toegestaan, maar als er storingen ontstaan zul je even mee moeten werken en (tijdelijk) het Telfort modem moeten gebruiken zodat Telfort support kan verlenen. Als je het voor het slapen aansluit en reset, dan heb je morgen de nieuwe firmware en kun je ze opnieuw bellen.

Daarnaast is het handig om bij het omwisselen van het modem meteen het kabeltje tussen modem en ISRA-punt te controleren en/of te vervangen... dat gaan ze namelijk ook vragen. In de ideale situatie is deze kabel maximaal 50 cm lang.

Oww dat willen ze best voor je doen als jij de kosten betaalt. Maar die rekening zal niet mals zijn.

Dat de netwerkinfrastuctuur gemonitord moet worden ben ik met je eens... maar alle individuele lijnen actief monitoren op snelheid, instabiliteit is ondoenlijk.

Het is voldoende om een lijn in monitoring te zetten zodra een klant een issue meldt en het nodig is om een onderzoek te starten.
Telfort ondersteunt alleen de door Telfort geleverde modems met de door Telfort geleverde firmware. Het gebruik van een eigen modem wordt toegestaan, maar als er storingen ontstaan zul je even mee moeten werken en (tijdelijk) het Telfort modem moeten gebruiken zodat Telfort support kan verlenen. Als je het voor het slapen aansluit en reset, dan heb je morgen de nieuwe firmware en kun je ze opnieuw bellen.

Daarnaast is het handig om bij het omwisselen van het modem meteen het kabeltje tussen modem en ISRA-punt te controleren en/of te vervangen... dat gaan ze namelijk ook vragen. In de ideale situatie is deze kabel maximaal 50 cm lang.

Oww dat willen ze best voor je doen als jij de kosten betaalt. Maar die rekening zal niet mals zijn.

Dat de netwerkinfrastuctuur gemonitord moet worden ben ik met je eens... maar alle individuele lijnen actief monitoren op snelheid, instabiliteit is ondoenlijk.

Het is voldoende om een lijn in monitoring te zetten zodra een klant een issue meldt en het nodig is om een onderzoek te starten.

Aktief monitoren van een dslam zou al afdoende moeten zijn...
Hoi Haenzel,

Ik heb exact hetzelfde probleem ook sinds deze week, continu valt de verbinding weg.
Heel toevallig heb ik ook een FB7390 met laatste firmware en heb ik ook getest met Zyxel en dat is geen haar beter zelfs slechter en traint ook veel slechter in, Telfort had vanavond geen tijd om te troubleshooten dus maar weer de FB aangesloten en nu al weer 1,5 uur verbinding, even afkloppen....

Vandaag overdag drama, dit moet gewoon bij Telfort leggen er is daar iets gewijzigd...welke regio zit jij?
Reputatie 8
Badge +16
@Haenzel:

Jouw probleem zit niet persé in de DSLAM maar vermoedelijk ergens tussen de DSLAM en jouw modem. En dan moeten er als je wilt monitoren dus continu lijnstatussen gecheckt worden om te zien of één van de individuele lijnen op de DSLAM resynct... lijkt mij ondoenlijk. Zeker omdat je het dan hebt over individuele lijnen... en dat is iets anders dan complete DSLAM's of lijnkasten die plat gaan. Want dat is makkelijker te monitoren.

Los daarvan blijft het advies om straks het Telfort modem aan te sluiten, een reset te geven en morgen met de nieuwe firmware te kijken hoe het loopt.

En verder is er inderdaad een standaard protocol voor klapperlijnen... eerst de thuissituatie uitsluiten voor er een monteur op pad gaat. Dat betekent dus ook dat beruchte kabeltje tussen modem en isra-punt nalopen etc.

Op zich vervelend als je zelf vermoedt dat het probleem buitenshuis ligt... maar als je die dingen morgen al zelf hebt gecheckt als je Telfort belt, dan wordt je vermoedelijk sneller doorgezet naar tweedelijns, wordt er een lijnmeting gestart en wordt er een KPN-monteur op pad gestuurd. Even door de zure appel heen bijten dus...
Reputatie 8
Badge +16
ook getest met Zyxel en dat is geen haar beter zelfs slechter en traint ook veel slechter in,

Als je op een Vectoring VDSL lijn zit, heb je de nieuwste firmware op de Zyxel nodig. Anders krijg je sowieso een veel te lage snelheid.

Verder zou VVDSL ook voor een klapperlijn kunnen zorgen terwijl het voorheen op VDSL gewoon goed ging. Bij elke snelheidsverhoging die je krijgt op je koperdraadjes, neemt bij DSL de ruismarge af en dan kan een slecht contactje of lijnreflectie op het koper ineens problemen geven die er met de lage snelheid niet waren.
Hoi Haenzel,

Ik heb exact hetzelfde probleem ook sinds deze week, continu valt de verbinding weg.
Heel toevallig heb ik ook een FB7390 met laatste firmware en heb ik ook getest met Zyxel en dat is geen haar beter zelfs slechter en traint ook veel slechter in, Telfort had vanavond geen tijd om te troubleshooten dus maar weer de FB aangesloten en nu al weer 1,5 uur verbinding, even afkloppen....

Vandaag overdag drama, dit moet gewoon bij Telfort leggen er is daar iets gewijzigd...welke regio zit jij?

Regio Flakkee.....welke snelheid geeft jouw FB? Ook de helft van normaal?
Ik zit in de hoekse waard, mijn Fb traint in op 30/3, wat ook echt mijn snelheid is, maar dus ook heel veel dsl flats vandaag overdag, is nu weer eventjes stabiel maar overdag om de 2 a 3 minuten weer een flap

Over het Zyxel gezeur: ik verwacht van Telfort dat ze als ik dat ding aan sluit de meest recente firmware even pushen en dan testen ipv hele nacht of dag dat crap modem aanzetten, ik krijg alleen al stekels in m'n nek van de interface van dat ding..
Reputatie 8
Badge +16
Over het Zyxel gezeur: ik verwacht van Telfort dat ze als ik dat ding aan sluit de meest recente firmware even pushen en dan testen ipv hele nacht of dag dat crap modem aanzetten, ik krijg alleen al stekels in m'n nek van de interface van dat ding..

Telfort pusht de firmware alleen 's-nachts... dus die verwachting zul je wat moeten bijstellen. Daarnaast is het niet onredelijk dat ze een storing alleen in behandeling willen nemen als je de door Telfort geleverde apparatuur gebruikt... gewoon om zeker te weten dat het probleem niet wordt veroorzaakt door incompatible hardware.

Verder heeft Telfort ook Arcadyan Experiabox modems en ze zijn op dit moment redelijk soepel als een klant de Zyxel hiervoor wil inruilen.

Telfort pusht de firmware alleen 's-nachts... dus die verwachting zul je wat moeten bijstellen. Daarnaast is het niet onredelijk dat ze een storing alleen in behandeling willen nemen als je de door Telfort geleverde apparatuur gebruikt... gewoon om zeker te weten dat het probleem niet wordt veroorzaakt door incompatible hardware.

Verder heeft Telfort ook Arcadyan Experiabox modems en ze zijn op dit moment redelijk soepel als een klant de Zyxel hiervoor wil inruilen.

Die Arcadyan heb ik ook geprobeerd. Op zich niet verkeerd, maar als je eenmaal een Fritzbox hebt ervaren...
Reputatie 8
Badge +16
De kans lijkt me ook klein dat het probleem in de Fritzbox zit... alleen kun je het proces wat versnellen door nu gewoon even in de meewerkstand te gaan zodat je probleem snel intern geëscaleerd kan worden.
Badge
De kans lijkt me ook klein dat het probleem in de Fritzbox zit... alleen kun je het proces wat versnellen door nu gewoon even in de meewerkstand te gaan zodat je probleem snel intern geëscaleerd kan worden.

Precies, ga gewoon in de 'meewerkstand' des te sneller is het probleem waarschijnlijk opgelost.
Ik heb het zelf ook meegemaakt, inclusief jouw overwegingen 🙂, sloot toch maar mijn Experia Box aan,
en daarna was het met twee dagen opgelost 🆒