beantwoord

Internetverbinding valt regelmatig weg op Experia Box V10a

• 15 april 2020
  • 12 reacties
  • 243 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds de vervanging van ons Zyxel modem door de Experia Box V10a hebben we dagelijks te maken met korte uitval van de internetverbinding. Een reboot van de Experia Box helpt meestal wel. Kan Telfort op afstand meekijken wat de problemen bij ons zijn?

Gegevens over onze setup:

1. VDSL2 verbinding over koper
  2. Van de Experia Box worden alleen de bedrade poorten gebruikt, niet de wifi
  3. Bij een internetstoring blijft het lampje op de Experia Box groen, en lijkt de DSL status normaal
  4. Soms is internet alleen maar erg traag (ping tijden naar nu.nl 2000ms)
  5. Soms gaat de storing spontaan over, andere keren doe ik een reboot van de Experia Box
  6. Kabeltje naar het ISRA punt ziet er goed uit
  7. Verder weinig bijzonderheden, DHCP op de Experia Box, range is niet vol, 2 wifi access points bedraad aangesloten

Terwijl ik dit tik is de verbinding supertraag. Zie de screenshot, ping naar nu.nl meer dan een seconde…

icon

Beste antwoord door jimny 15 april 2020, 13:13

Het kabeltje kan nog zo goed lijken, maar schijn bedriegt soms daarom het advies om het aansluitkabel max 150cm toch te vernieuwen en indien mogelijk even het binnenwerk van het ISRA punt controleren op corrosie kan ook geen kwaad

Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 8
Badge +18

Het kabeltje kan nog zo goed lijken, maar schijn bedriegt soms daarom het advies om het aansluitkabel max 150cm toch te vernieuwen en indien mogelijk even het binnenwerk van het ISRA punt controleren op corrosie kan ook geen kwaad

Reputatie 1

Dank voor de tip, het kabeltje is vervangen, maar ik vraag me af of het daar aan ligt.

Als we internetproblemen hebben is de DSL status in de Experia Box altijd normaal en het lampje groen. Het is net of het LAN gedeelte van de Experia Box vastloopt…

Reputatie 8
Badge +18

Log eens in op je modem en welke snelheid komt binnen op het modem om in te loggen zie onderstaande link

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerknaam-en-wachtwoord-experia-box-v10a-instellen.htm

Reputatie 1

Data rate is 24021 / 4003 kbps
Max rate is 24820 / 4203 kbps

Dit lijkt normaal voor hier, en is vrijwel gelijk aan de Zyxel data snelheid. Die was iets boven de 25000...

Reputatie 8
Badge +18

Data rate is 24021 / 4003 kbps
Max rate is 24820 / 4203 kbps

Dit lijkt normaal voor hier, en is vrijwel gelijk aan de Zyxel data snelheid. Die was iets boven de 25000...

Dat is dus nier verkeerd, ik ga er gemakshalve vanuit dat het vervangen van het aansluitkabeltje de uitval wegblijft tenzij het de WiFi is die wegvalt als dat het geval is zou je voor een ander WiFi kanaal moeten kiezen

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @Jeroen61, heb je sinds het vervangen van de kabel nog weer problemen ervaren? Ik zie tot de 15e namelijk geen verbrekingen meer. Anders een opties om het modem een reset te geven? Ik zie dat dat nog niet is gedaan. 

Reputatie 1

Hoi Bart, inderdaad al 2 dagen geen problemen gehad, maar we hebben ook weinig gebruik gemaakt van internet. Ik hou het in de gaten en kom er volgende week op terug!

Reputatie 8
Badge +12

Lijkt mij helemaal goed. Hopelijk ervaar je niets meer en blijft de verbinding goed. Zo niet, hoor ik uiteraard weer van je en gaan we verder zoeken. 

Reputatie 1

Ik kom nog even terug met nieuwe resultaten. Helaas is het probleem niet verholpen, en bleef de internetverbinding regelmatig vastlopen. Het lijkt net of er op de Experia Box v10a iets van een buffer volloopt, of de DNS vastloopt… Hoe meer mensen er in huis zijn, des te vaker het optreedt… De verbinding met het ISRA punt is meermaals gecontroleerd en echt goed.

Uiteindelijk heb ik via Marktplaats voor €15 een gebruikte Zyxel gekocht, en sinds die is aangesloten zijn alle problemen voorbij. Mijn VDSL snelheid is - waarschijnlijk door alle reboots van de Experia Box - lager dan vroeger (22305/2371), maar hopelijk trekt dat later weer bij.

Reputatie 8
Badge +12

Het modem zorgde dus voor de problemen. Had je de V10a nog wel een reset gegeven? Want die zie ik niet terug. De Zyxel wel inclusief reset. Deze zal overigens over niet al te lange tijd niet meer ondersteund worden. Let daar wel op. Ik wil uiteraard nog graag met je verder op onderzoek, maar dan moet wel de V10a even weer aangesloten worden. Ik hoor dan graag van je. 

Reputatie 1

Weer een update: Ik heb n.a.v. Bart's vorige bericht de Zyxel weer vervangen door de Experia Box V10a, en een reset uitgevoerd. We gebruiken nu ook de Wifi van de Experia i.p.v. het Linksys wifi access point in de huiskamer.

We zijn er nu achter wat de internet verstoringen geeft: De iPhone X van mijn vrouw. Als zij niet op de wifi zit, werkt alles perfect, maar zodra haar telefoon op de wifi zit beginnen de problemen: ping-tijden van 2000ms, vastlopend internet. Het is me een raadsel waarom? Zij heeft geen bijzondere software… en de iPhone XR van mijn zoon geeft geen problemen.

Wie weet meer? Is het iets met IP6, DHCP, steeds opnieuw verbinding maken??? Mijn vrouw gaat nu steeds door haar 4G databundel heen, dus ze wil graag weer op de thuis wifi.

Reputatie 8
Badge +12

Dat is wel bijzonder. Ik kan mij dan ook wel voorstellen dat ze graag op de WiFi wil. Ze heeft ook het netwerk al eens vergeten en opnieuw ingesteld? Geeft haar telefoon ook problemen op een ander WiFi netwerk? Bijvoorbeeld bij vrienden of de buren? 

Reageer