beantwoord

Internetverbinding Toon thermostaat valt vaak weg

• 14 februari 2019
  • 9 reacties
  • 4103 keer bekeken

Reputatie 1
Goedemiddag, heb alles in een glasvezel.
Heb een ''Toon'' thermostaat en de vergelijking net anderen komtgeregeld niet door.

Volgens Eneco zou dat aan de internetverbinding liggen.

Zou u hier eens na willen kijken.

Zie onderstaande reactie van Eneco

Folkert
@Sniekmaas

Je Toon is de verbinding met het servicecenter tientallen keren kwijtgeraakt, in de betreffende nacht. Dit is telkens kortstondig geweest en het kan heel goed dat je dit niet opmerkt, wanneer je met andere devices gebruik maakt van het internet. Je zou eens kunnen informeren of je provider de logs van je router kan bekijken, misschien dat zij je hierover meer duidelijkheid kunnen geven.

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Dduck 14 februari 2019, 11:47

Hallo sniekma,

De Toon is heel gevoelig voor kleine onderbrekingen. In de tips van Toon (zie hier onder) staan al een paar oorzaken. wat ik nog mis bij wifi-kanaal is het instellen van een vast wifi-kanaal. Als deze namelijk op automatisch staat en die van de buren ook, kan het zijn dat deze steeds verspringt met als gevolg een kleine onderbreking. Een onderbreking in het signaal van Telfort naar de modem komt haast niet voor, maar een medewerker van telfort kan dit wel voor je nagaan.

su6

Welke internetinstellingen zijn belangrijk om er voor te zorgen dat Toon een optimale verbinding heeft?

Er zijn een aantal instellingen van jouw router of modem belangrijk zijn voor een goede verbinding met Toon. Toon meldt storingscode D01 of D02 wanneer er problemen zijn met de verbinding. Een aantal tips:

Stel de frequentie van jouw router/modem in op 2,4 Ghz

Draadloze wifi-netwerken kunnen gebruik maken van twee frequenties om het wifi-signaal door te geven: 2,4 GHz en 5,0 GHz. Toon kan alleen verbinding maken met het netwerk als de frequentie van het netwerk staat ingesteld op 2,4 Ghz. De frequentie kun je terugvinden op jouw router/modem of raadpleeg eventueel jouw internetprovider.

Geef Toon een vast IP-adres

Het kan gebeuren dat jouw router/modem de bestaande internetverbindingen met jouw draadloze apparaten eens in de zoveel tijd vernieuwd. Iedere internetverbinding met een draadloos apparaat krijgt een IP-adres. Na het vernieuwen van de verbindingen kan het voorkomen dat Toon blijft zoeken naar het oude IP-adres terwijl de router/modem Toon alweer een nieuw IP-adres heeft gegeven. Hierdoor kan Toon geen verbinding maken met het netwerk. Door Toon een statisch IP-adres toe te kennen via de router/modem, zorg je ervoor dat Toon altijd het zelfde IP-adres behoudt. Zo heeft Toon een vaste verbinding met jouw router/modem en met het internet. Het instellen van een statisch IP-adres doe je via jouw router/modem of via je internetprovider.

Wissel het wifi-kanaal

Het 2.4 ghz wif-signaal is verdeeld over 11 kanalen. De totale breedte is 100 mhz. En elk kanaal is 20 mhz breed. Dit betekent dat elk kanaal overlap heeft met aangrenzende kanalen. Hoe drukker het is op een kanaal, hoe meer verstoring er is op de aangrenzende kanalen. Idealiter worden alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruikt omdat deze geen overlap hebben met elkaar en elkaar dus minder/niet storen. Door het wifi-kanaal van jouw router/modem te wijzigen, is de kans groot dat er minder verstoring is en Toon een stabiele internet verbinding heeft.

bron: https://www.toon.nl/service/faq/problemen-oplossen/welke-internetinstellingen-zijn-belangrijk-om-er-voor-te-zorgen-dat-toon-een-optimale-verbinding-heeft/
Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 3
Hallo sniekma,

De Toon is heel gevoelig voor kleine onderbrekingen. In de tips van Toon (zie hier onder) staan al een paar oorzaken. wat ik nog mis bij wifi-kanaal is het instellen van een vast wifi-kanaal. Als deze namelijk op automatisch staat en die van de buren ook, kan het zijn dat deze steeds verspringt met als gevolg een kleine onderbreking. Een onderbreking in het signaal van Telfort naar de modem komt haast niet voor, maar een medewerker van telfort kan dit wel voor je nagaan.

su6

Welke internetinstellingen zijn belangrijk om er voor te zorgen dat Toon een optimale verbinding heeft?

Er zijn een aantal instellingen van jouw router of modem belangrijk zijn voor een goede verbinding met Toon. Toon meldt storingscode D01 of D02 wanneer er problemen zijn met de verbinding. Een aantal tips:
Stel de frequentie van jouw router/modem in op 2,4 Ghz
Draadloze wifi-netwerken kunnen gebruik maken van twee frequenties om het wifi-signaal door te geven: 2,4 GHz en 5,0 GHz. Toon kan alleen verbinding maken met het netwerk als de frequentie van het netwerk staat ingesteld op 2,4 Ghz. De frequentie kun je terugvinden op jouw router/modem of raadpleeg eventueel jouw internetprovider.
Geef Toon een vast IP-adres
Het kan gebeuren dat jouw router/modem de bestaande internetverbindingen met jouw draadloze apparaten eens in de zoveel tijd vernieuwd. Iedere internetverbinding met een draadloos apparaat krijgt een IP-adres. Na het vernieuwen van de verbindingen kan het voorkomen dat Toon blijft zoeken naar het oude IP-adres terwijl de router/modem Toon alweer een nieuw IP-adres heeft gegeven. Hierdoor kan Toon geen verbinding maken met het netwerk. Door Toon een statisch IP-adres toe te kennen via de router/modem, zorg je ervoor dat Toon altijd het zelfde IP-adres behoudt. Zo heeft Toon een vaste verbinding met jouw router/modem en met het internet. Het instellen van een statisch IP-adres doe je via jouw router/modem of via je internetprovider.
Wissel het wifi-kanaal
Het 2.4 ghz wif-signaal is verdeeld over 11 kanalen. De totale breedte is 100 mhz. En elk kanaal is 20 mhz breed. Dit betekent dat elk kanaal overlap heeft met aangrenzende kanalen. Hoe drukker het is op een kanaal, hoe meer verstoring er is op de aangrenzende kanalen. Idealiter worden alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruikt omdat deze geen overlap hebben met elkaar en elkaar dus minder/niet storen. Door het wifi-kanaal van jouw router/modem te wijzigen, is de kans groot dat er minder verstoring is en Toon een stabiele internet verbinding heeft.

bron: https://www.toon.nl/service/faq/problemen-oplossen/welke-internetinstellingen-zijn-belangrijk-om-er-voor-te-zorgen-dat-toon-een-optimale-verbinding-heeft/
Reputatie 8
Badge +10
Hallo @sniekma. Van harte welkom hier op het Forum. Leuk dat jij je vraag hier stelt. Ik begrijp dat Eneco heeft aangegeven dat je 'Toon' thermostaat de verbinding regelmatig kwijtraakt. Merk je op andere apparaten ook dat je verbinding wegvalt? Ik raad je in ieder geval aan om naar de tips die @Dduck geeft te kijken. 🙂 Verder wil ik je vragen om je profiel aan te vullen met je postcode/huisnummer, klantnummer en de naam van de contracthouder. Dan kan ik de logs aan onze kant ook even bekijken.
Reputatie 1
Goedeavond,

Mijn klantnummer heb ik toegevoegd in mijn profiel.

Mijn internet radio valt ook soms kort weg.
Een vast ip adres instellen, heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen.
Reputatie 8
Badge +10
Bedankt voor je reactie, @sniekma. Ik heb je verbinding doorgemeten en bij het uitlezen van de resultaten zie ik geen bijzonderheden. Je verbinding is over de afgelopen periode stabiel. Als je op meerdere apparaten merkt dat het draadloze signaal wegvalt, wil ik je aanraden de stappen in onze probleemoplosser te doorlopen om je WiFi te verbeteren.

Een apparaat een vast IP-adres geven doe je middels DHCP binding in de Experia Box. Je logt in via http://192.168.2.254. Bij de eerste keer inloggen heb je geen wachtwoord nodig en hoef je bij gebruikersnaam alleen 'Admin' in te vullen. Bij de V10 vind je de optie onder Instellingen > DHCP.

Je dient vervolgens het MAC-adres van Toon op te geven in de router in combinatie met het IP-adres dat je wilt toewijzen. Kies daarbij voor een IP-adres binnen de reeks van 192.168.2.x. Als het niet lukt, wil je dan printscreens delen van waar je vastloopt?
Reputatie 8
Badge +10
Dag @sniekma. Ik heb geen reactie meer van je gekregen. Is het inmiddels gelukt om je 'Toon' een statisch IP-adres te geven en de probleemoplosser te doorlopen? Ik ben benieuwd of je verbetering merkt. ☺️
Reputatie 1
Goedemiddag Natasja,

Ik durf niet goed in de instellingen iets te veranderen, wil dat liever zo laten.
Jullie hebben geen storing geconstateerd en dan is het goed, en laat ik het zo.

Heb wel nog een vraagje toen ik inlogde in mijn V10 werd nijn wachtwoord niet herkend.
Dus ik heb het modem terug na de fabrieksinstelling gezet.
Met als gevolg ik had geen internet meer en kom dus niet inloggen.

Heb met de klantenservice gebeld en deze meneer heeft het voor me in orde gemaakt, en alles werkt goed.

Nu heb ik een wachtwoord gekregen om in de V10 in te loggen.

Hoe kan ik dit nu veranderen? Of is dit niet noodzakelijk?
Reputatie 8
Badge +10
Dag @sniekma. Dat is natuurlijk helemaal goed. Lastig dat je niet meer kon inloggen en daardoor geen internet had. Ik begrijp dat je hier telefonisch contact over hebt gehad en mijn collega dit samen met jou heeft opgelost. Het is niet noodzakelijk om je wachtwoord aan te passen. Maar voor het geval dat: op deze pagina lees je hoe je de netwerknaam en het wachtwoord voor de Experia Box V10 (opnieuw) instelt. Om je wachtwoord voor het inloggen in je modem te wijzigen log je met de gebruikersnaam 'Admin' in via http://192.168.2.254. ☺️
Reputatie 1
Hartelijk dank Natasja.
Reputatie 8
Badge +10
Geen enkel probleem, @sniekma. Laat het gerust weten als ik nog iets voor je kan doen.

Reageer