Internetverbinding onstabiel

  • 24 december 2018
  • 25 reacties
  • 614 keer bekeken

We zijn overgestapt naar telfort glasvezel omdat analoge tv binnenkort komt te vervallen. Echter de verbinding is niet stabiel. Als het werkt is het wel ok. Maar we hebben nog nooit een film af kunnen kijken vaak stotteren of valt helemaal weg. Vandaag werkt het ook niet, modem al vaak opnieuw opgestart etc. Nieuwe tv ontvanger gekregen op aanraden van installateur. Maar ik denk niet dat die de oorzaak van een onstabiele verbinding wegneemt. Op onze postcode geen storing.
Analoge tv werkt nog wel. TV ontvanger bekabeld. Als het niet beter wordt moeten we een andere aanbieder gaan proberen denk ik als analoge tv stopt. Geen idee wat ik er verder nog aan kan doen. 4g bereik is hier in huis niet zo goed.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +8
Hi Stefan, welkom op het forum! Niet fijn dat de verbinding niet stabiel is, sinds je overgestapt bent op de nieuwe verbinding. Ik begrijp dat het beeld veel wegvalt en hapert, en dat de monteur een nieuwe tv-ontvanger aanraadde. Ik kijk graag met je mee hoe we dit kunnen oplossen!

Merk je dit haperen alleen op de televisie, of ook bij gebruik van internet? Welke foutmelding krijg je te zien op de tv, als de verbinding wegvalt? Heb je deze nieuwe tv-ontvanger wel gekregen en zo ja, ook getest? En het resetten van het modem dat je noemt, hoe doe je dat precies?
Hallo Alexandra, dank je wel voor je reactie.

Haperen, doet soms alleen tv soms ook internet.
Foutmelding: zender niet beschikbaar of gewoon haperen.
Nieuwe tv-ontvanger stond er in ongeveer een week, ik heb een aantal kabels getest om te kijken of dat het probleem zou zijn, dit lijkt niet het geval te zijn. Deze zit met kabel aan de router.
Als tv hapert dan check ik met ookla of de verbinding slecht is zo niet reset ik de tv ontvanger door uit te zetten en spanning eraf te halen.
De verbinding wordt keurig afgeregeld op 45-50 Mbps (glasvezel).
Als zender "niet beschikbaar" verschijnt dan geeft de ookla speedtest vaak ook een error en is er geen internet verbinding. Dan haal ik de spanning van de glasvezel modem voor 10 seconden. Soms werkt het even soms niet, dan ook nog router resetten volgens onderstaande.
(maar dan ben je even bezig voor alles weer opgestart is).
Als het niet werkt probeer ik het nog een keer volgens:
https://www.telfort.nl/vrs025
https://www.telfort.nl/vrs016
Het lijkt meestal tijdens piekuren (maar dat kan komen omdat dan de tv aanstaat).
Echter meestal schakelen we gewoon over naar analoog, maar bij uitzending gemist of opname gaat dat natuurlijk niet.
Volgens mij zou dit niet dagelijks nodig moeten zijn.
Eigenlijk zou de tv ontvanger terug moeten kunnen melden aan telfort of het signaal ok is, dan is de vraag ook geen verassing meer zeg maar.

Groeten,

Stefan
Reputatie 3
Badge +1
@stefandebakker
Ben je overgestapt van een oud glasvezelabonnement naar een nieuwe abonnement, of bedoel je met "omdat analoge tv binnenkort komt te vervallen" dat Ziggo dit aan het afbouwen is?
Want ik begrijp de zin "Analoge tv werkt nog wel" niet helemaal.
Het nieuwe glasvezelabonnement van Telfort heeft geen analoge TV, dat zou beteken dat je analoge TV via, waarschijnlijk, Ziggo kijkt en dan kan dat volledig buiten beschouwing worden gelaten 🙂

Bij haperende TV én internet, zou ik eerder aan de Experiabox of aan de NT (glasvezelkastje) denken.
Maar wat ook nog zou kunnen is dat er bijvoorbeeld een klein vuiltje op de glasvezelaansluiting zit, of dat de poort in de POP niet helemaal lekker is.

Heb je trouwens in je forumprofiel je klantnummer ingevuld?
Het is inderdaad onduidelijk of er van de kabel(ziggo) gebruik wordt gemaakt dan is dit een vreemde overstap want DVB blijft bij Ziggo gewoon behouden alleen echt analoog gaat uit binnenkort eerder dan verwacht ook de kabel fm radio.

Of wordt er nog gebruik gemaakt van de oude propositie. En dan met name het DVB-c /Analoge deel en dat er nu van de Amino gebruik wordt gemaakt vanwege het afbouwen hiervan beide signalen komen echter via glasvezel binnen dus ook dan is de zin overgestapt naar glasvezel vreemd.

Ik ben nu dus heel benieuwd welke tv ontvanger er wordt gebruikt met een witte of een zwarte afstands bediening. En heb je enkel een router(sitecom) of inderdaad een Experiabox.
Wij kijken inderdaad nog steeds analoog via Ziggo (via de coax). Buiten beschouwing laten kunnen we dit nog niet. Ziggo geeft inderdaad aan dat af te bouwen. Wij hadden nog een oude buis-tv en hebben een lcd gekocht om digitaal te kunnen kijken, er zit gelukkig wel nog een analoge tuner in.
De kastjes die we hier hebben staan zijn:
-Arris VIP2952 V2
-ZTE Experia Box v10
-NT modem
-Oranje Eindelijk glasvezel aansluit doosje

Vanavond haperend tv signaal terwijl internet ok lijkt.
Ik heb de kabel tussen Arris en ZTE een keer uitgewisseld en in een andere poort gestopt.
Omdat we nu voornamelijk analoog kijken weet ik eerlijk gezegd niet hoe vaak het niet werkt.
Het werkt soms ook gewoon wel dus.
Ondertussen is de internet verbinding weggevallen, eens kijken of het vanzelf terugkomt. Ja, dit berichtje met mn mobiel.

Nog een fijne avond!
Dit verhelderd wel één en ander.
Van Ziggo heb je alleen televisie als ik het goed begrijp geen 3 in 1?
Zelfs de meest moderne uhd/4k televisie heeft nog een analoge tuner dit terzijde.

Wat je beschrijft is kort gezegd niet goed al het resetten of herinstalleren hoewel soms noodzakelijk horen uiterste redmiddelen te zijn.

Er komen momenteel vooral over het tv beeld veel soortgelijke vragen langs opvallend vaak juist bij glasvezel verbindingen.

Ik vraag me nu 1 ding af die LCD TV is vrij recent en is dit wel of geen FullHD of HDready model. Nu zal dit niet zo heel veel mogen uitmaken omdat ook het internet signaal wegvalt. En dan zou je bij Ziggo als je via DVB-c kijkt exact hetzelfde meemaken.
Reputatie 3
Badge +1
Dat jullie nog TV kijken via Ziggo doet voor het probleem met glasvezel niets af en kan dus rustig buiten beschouwing worden gelaten om het probleem met de glasvezelverbinding op te lossen.

Heb je trouwens in je forumprofiel je klantnummer ingevuld? Dan kan @Alexandra - Telfort vanaf de Telfort kan wat zaken controleren.

Internet weggevallen schrijf je, welke lampjes branden er op dat moment op de Experiabox en op het glasvezelkastje?
Je schrijft een "oranje eindelijk glasvezel aansluitpunt" dus ik verwacht dat het glasvezelkastje er uitziet als de linker op onderstaand plaatje:

We hebben geen abonnement meer met ziggo maar werkt nog wel.
De kastjes voor de glasvezel zijn identiek aan het plaatje.
Klantnummer afgelopen week ergens ingevuld.
LG 4K TV. Het is bij mijn vriendin thuis zij heeft inmiddels ook telefonisch contact gezocht.
Ik heb dus niets gereset gisteravond. Vandaag werkt het prima, vanavond vrijwel zonder haperingen uitzending terug gekeken zonder iets te resetten.
Ik zal volgende keer als er geen verbinding is kijken welke lampjes al of niet en in welke kleur. Vandaag werkt het prima:
power: geel constant;
glas: geel snel knipperend;
ethernet: rood snel knipperend in dezelfde frequentie.
Groeten, Stefan
Reputatie 7
Badge +8
Dankjewel voor de extra uitleg en informatie Stefan! Ik heb intussen de verbinding nagekeken, en zie inderdaad dat deze geregeld wegvalt. Dat is niet zoals het hoort natuurlijk, dit heeft invloed op je internetverbinding én tv. Ik ben alleen nog benieuwd hoe de Experia Box aangesloten is op het glasvezelkastje (NT)? Wat voor kabel zit hier tussen en hoe lang is deze?
Hallo Alexandra
Tussen de Experia Box en NT zit/zat een cat5e patch kabel van ongeveer 1 m merk EJE en deze heb ik uitgewisseld voor een AMP Tyco cat5e patch kabel van ongeveer 1m lang, Vrijdag heb ik de kabel omgewisseld. Zaterdag overdag ging het goed, echter s'avonds haperde de TV wel weer.
Mijn vriendin heeft inmiddels ook contact gehad, aankomende vrijdag avond heeft ze een afspraak met een monteur. (Al zal je net zien dat het dan prima werkt).

Groeten,

Stefan
Reputatie 7
Badge +8
Hi Stefan, dankjewel voor je berichtje, fijn dat de monteur ingepland staat! Laat je weten hoe het bezoek afgelopen is, en ook als ik iets voor je kan doen?
Hoi allemaal,
De monteur is 25 januari geweest. Hij heeft de experia box gereset en een nieuwe besteld in overleg met Telfort. Afgelopen vrijdag, 1 feb heb ik de Experiabox gewisseld inclusief patchkabel. Gisteren, zaterdag heb ik hem nog een keer gereset omdat de tv haperde (paperclip reset). Het euvel lijkt nog niet verholpen. Het analoge (ziggo) signaal komt 5 februari te vervallen dus het wordt wel een beetje dringen. We zijn 2 november overgestapt.

groeten,

stefan
Reputatie 7
Badge +8
Wat rot dat het bezoek van de monteur en het nieuwe modem het niet opgelost hebben. Ik zie dat het probleem ook bekend is en in behandeling is bij een specialist. Om te voorkomen dat we door elkaar gaan werken en om miscommunicatie te voorkomen, geef ik jouw bericht door zodat deze specialist hiervan op de hoogte is en je hiermee kan helpen.

Ik hoop dat het snel opgelost wordt, laat het gerust weten als je in de tussentijd vragen hebt.
Goede avond,

Vanavond film kijken maar toch niet, na een tijdje stotterdestotter. Paperclip reset, glasvezel reset. Na uur wel weer internet maar nog geen tv. Tussen kwart voor acht en negen. Wellicht nog langer maar ik typ het berichtje rond negenen. Misschien helpt het bij het vinden van de storing. we hebben inmiddels twee tv kastjes gehad en twee routers. En de bekabeling. Wellicht hebben we hier last van vreemde aardstralen of een slechte verbinding via glasvezel.

Groeten,

Stefan
5 februari hebben we een terugbel afspraak gehad. Toen is er helaas niet terug gebeld.
Afgelopen maandag dinsdag en woensdag is er contact geweest met Telfort
Maandag de 11e nog een keer de klantenservice gebeld, Er is toen een terugbelverzoek aangemaakt.
Dinsdag 12e teruggebeld, echter het doorverbinden met de technische dienst werkte niet,
Woensdag 13e nog een keer teruggebeld, uiteindelijk met een (technische) afdeling verbonden, er is toen een vragenlijstje afgwerkt en hij kon niets voor ons betekenen.
Er is een nieuw terugbel verzoek gemaakt met een nog juistere (technische) afdeling, hier hebben we nog niets van vernomen. Geen idee welke afdeling, details konden gegeven worden we wachten even af.

Groeten,

Stefan
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb het idee dat de oplossing van dit probleem te vinden gaat zijn tussen de POP (glasvezelcentrale) en de NT (glasvezelkastje).
Ik kan zo snel niet terugvinden of deze ook al een keer is vervangen?
Wat er dus nog gedaan kan worden

  1. NT laten vervangen, mocht dat nog niet helpen
  2. Om laten patchen naar een andere poort, bij voorkeur GoF (ethernet knippert rood/orangje dus ik vermoed dat TS nog op een EoF poort zit gepatcht in de POP), mocht dat ook niet helpen
  3. Glasvezelkabel uiteinden laten schoonmaken door een Reggefiber monteur
Dank je wel voor de reactie,

Ethernet knippert inderdaad rood/oranje op het NT kastje,
Reggefiber is net als Telfort dochter van KPN volgens mij, dus dat zou moeten kunnen ook al staan de bedrijven 40 000 kilometer uit elkaar.

Wellicht leest er iemand mee die deze acties uit kan zetten en coordineren over de bedrijven heen.

Een fijn weekend.

Stefan
Reputatie 7
Badge +8
Hi @stefandebakker, dankjewel voor de updates. Ik zie dat de specialisten inderdaad overleg hebben gehad met de Technische Dienst. Zij hebben de vinger nog niet precies op de zere plek kunnen leggen, maar het is niet de bedoeling dat je met die onderbrekingen blijft zitten.

Ik zie dat er een monteur ingepland staat op 22 februari, deze monteur zal zowel je verbinding thuis als buiten je huis nakijken. Ik verwacht dat hij kan aanwijzen waar het niet goed gaat, en dit voor je oplost. Mocht hij het niet direct zelf kunnen oplossen, dan geeft hij dit door en zorgt hij dat de Technische Dienst dit voor je regelt. Laat je weten hoe het bezoek afgelopen is?
De monteur van Gideon is inderdaad vrijdag geweest, dezelfde meneer als vorige keer. Hij heeft het NT kastje vervangen voor een geen access kastje (Genexis). Bij de opstart van TV was al duidelijk dat dit waarschijnlijk niet de oplossing is. De beste man heeft contact gehad met Telfort om aan te geven dat het nog niet goed is. Telfort gaat waarschijnlijk Reggefiber er naar te laten kijken.
Inderdaad het beeld stottert nog steeds en stopt regelmatig helemaal. We hebben sinds November nog geen film af kunnen kijken vanwege het stotteren, we zijn inmiddels wel naar de bios geweest. De verbinding lijkt wel vaak weg te vallen rond prime time s'avonds (rond acht uur s'avonds kunnen we zeker geen tv kijken). Via de computer kijken heeft ook geen zin, de verbinding hapert ook daar.
Het kan een lastig probleem zijn, maar waarom gaat er nu pas iemand van Reggefiber naar kijken, we zijn bijna 4 maanden verder.
Wat zijn de vervolg stappen als de monteur van Reggefiber niets kan vinden of niets kan betekenen?

Ik hoor het graag.

Groeten,

Stefan
Inderdaad vandaag (zondag) ook rond uur of acht begint het stotteren en even later geen verbinding meer. Ik kon nog wel een testje doen (meestal lukt dat ook niet) download snelheid 0,02 en upload nog 52 Mbps. Rond uur of negen is er helemaal geen verbinding meer.
wellicht helpt dit in het zoeken.

groeten,

stefan
Reputatie 7
Badge +8
Jammer dat de monteur het probleem, ondanks zijn werkzaamheden, niet voor je heeft kunnen oplossen. Hij heeft dit inderdaad doorgegeven aan de Technische Dienst en zij zijn hiermee bezig. Ik heb jouw laatste berichtje ook toegevoegd, zodat ze daarvan weten en het mee kunnen nemen in het onderzoek. Zo gauw er updates zijn stellen zij je op de hoogte, ik blijf de melding ook volgen.
Reputatie 7
Badge +8
Hoi Stefan, ik zie dat er ook een monteur van Reggefiber bij je langs is geweest en werkzaamheden heeft verricht. En het modem is daarna ook vervangen, omdat dat niet goed leek te werken lees ik. Klopt dat? Hoe is het daarna gegaan? Hoe gaat het nu met jouw verbinding?
Hoi Alexandra,

De verbinding lijkt beter, we hebben het (3e) modem nog niet geinstalleerd, zodat we stap voor stap kunnen zien wat er gebeurt, het signaal is in de loop van die nacht terug gekomen. En lijkt nu goed te zijn. Ik zal einde van de week nog een update geven, dan ben ik zelf ook weer thuis.

Groeten,

Stefan
Reputatie 7
Badge +8
Hi Stefan, dat klinkt al wat positiever, daar ben ik blij mee 🙂 Ik ben benieuwd hoe het is gegaan met het modem en je verbinding. Laat het gerust weten als je een update hebt, of als je vragen hebt.

Reageer