Internetverbinding onstabiel

We zijn overgestapt naar telfort glasvezel omdat analoge tv binnenkort komt te vervallen. Echter de verbinding is niet stabiel. Als het werkt is het wel ok. Maar we hebben nog nooit een film af kunnen kijken vaak stotteren of valt helemaal weg. Vandaag werkt het ook niet, modem al vaak opnieuw opgestart etc. Nieuwe tv ontvanger gekregen op aanraden van installateur. Maar ik denk niet dat die de oorzaak van een onstabiele verbinding wegneemt. Op onze postcode geen storing.
Analoge tv werkt nog wel. TV ontvanger bekabeld. Als het niet beter wordt moeten we een andere aanbieder gaan proberen denk ik als analoge tv stopt. Geen idee wat ik er verder nog aan kan doen. 4g bereik is hier in huis niet zo goed.

12 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Hi Stefan, welkom op het forum! Niet fijn dat de verbinding niet stabiel is, sinds je overgestapt bent op de nieuwe verbinding. Ik begrijp dat het beeld veel wegvalt en hapert, en dat de monteur een nieuwe tv-ontvanger aanraadde. Ik kijk graag met je mee hoe we dit kunnen oplossen!

Merk je dit haperen alleen op de televisie, of ook bij gebruik van internet? Welke foutmelding krijg je te zien op de tv, als de verbinding wegvalt? Heb je deze nieuwe tv-ontvanger wel gekregen en zo ja, ook getest? En het resetten van het modem dat je noemt, hoe doe je dat precies?
Hallo Alexandra, dank je wel voor je reactie.

Haperen, doet soms alleen tv soms ook internet.
Foutmelding: zender niet beschikbaar of gewoon haperen.
Nieuwe tv-ontvanger stond er in ongeveer een week, ik heb een aantal kabels getest om te kijken of dat het probleem zou zijn, dit lijkt niet het geval te zijn. Deze zit met kabel aan de router.
Als tv hapert dan check ik met ookla of de verbinding slecht is zo niet reset ik de tv ontvanger door uit te zetten en spanning eraf te halen.
De verbinding wordt keurig afgeregeld op 45-50 Mbps (glasvezel).
Als zender "niet beschikbaar" verschijnt dan geeft de ookla speedtest vaak ook een error en is er geen internet verbinding. Dan haal ik de spanning van de glasvezel modem voor 10 seconden. Soms werkt het even soms niet, dan ook nog router resetten volgens onderstaande.
(maar dan ben je even bezig voor alles weer opgestart is).
Als het niet werkt probeer ik het nog een keer volgens:
https://www.telfort.nl/vrs025
https://www.telfort.nl/vrs016
Het lijkt meestal tijdens piekuren (maar dat kan komen omdat dan de tv aanstaat).
Echter meestal schakelen we gewoon over naar analoog, maar bij uitzending gemist of opname gaat dat natuurlijk niet.
Volgens mij zou dit niet dagelijks nodig moeten zijn.
Eigenlijk zou de tv ontvanger terug moeten kunnen melden aan telfort of het signaal ok is, dan is de vraag ook geen verassing meer zeg maar.

Groeten,

Stefan
Reputatie 3
Badge +1
@stefandebakker
Ben je overgestapt van een oud glasvezelabonnement naar een nieuwe abonnement, of bedoel je met "omdat analoge tv binnenkort komt te vervallen" dat Ziggo dit aan het afbouwen is?
Want ik begrijp de zin "Analoge tv werkt nog wel" niet helemaal.
Het nieuwe glasvezelabonnement van Telfort heeft geen analoge TV, dat zou beteken dat je analoge TV via, waarschijnlijk, Ziggo kijkt en dan kan dat volledig buiten beschouwing worden gelaten 🙂

Bij haperende TV én internet, zou ik eerder aan de Experiabox of aan de NT (glasvezelkastje) denken.
Maar wat ook nog zou kunnen is dat er bijvoorbeeld een klein vuiltje op de glasvezelaansluiting zit, of dat de poort in de POP niet helemaal lekker is.

Heb je trouwens in je forumprofiel je klantnummer ingevuld?
Het is inderdaad onduidelijk of er van de kabel(ziggo) gebruik wordt gemaakt dan is dit een vreemde overstap want DVB blijft bij Ziggo gewoon behouden alleen echt analoog gaat uit binnenkort eerder dan verwacht ook de kabel fm radio.

Of wordt er nog gebruik gemaakt van de oude propositie. En dan met name het DVB-c /Analoge deel en dat er nu van de Amino gebruik wordt gemaakt vanwege het afbouwen hiervan beide signalen komen echter via glasvezel binnen dus ook dan is de zin overgestapt naar glasvezel vreemd.

Ik ben nu dus heel benieuwd welke tv ontvanger er wordt gebruikt met een witte of een zwarte afstands bediening. En heb je enkel een router(sitecom) of inderdaad een Experiabox.
Wij kijken inderdaad nog steeds analoog via Ziggo (via de coax). Buiten beschouwing laten kunnen we dit nog niet. Ziggo geeft inderdaad aan dat af te bouwen. Wij hadden nog een oude buis-tv en hebben een lcd gekocht om digitaal te kunnen kijken, er zit gelukkig wel nog een analoge tuner in.
De kastjes die we hier hebben staan zijn:
-Arris VIP2952 V2
-ZTE Experia Box v10
-NT modem
-Oranje Eindelijk glasvezel aansluit doosje

Vanavond haperend tv signaal terwijl internet ok lijkt.
Ik heb de kabel tussen Arris en ZTE een keer uitgewisseld en in een andere poort gestopt.
Omdat we nu voornamelijk analoog kijken weet ik eerlijk gezegd niet hoe vaak het niet werkt.
Het werkt soms ook gewoon wel dus.
Ondertussen is de internet verbinding weggevallen, eens kijken of het vanzelf terugkomt. Ja, dit berichtje met mn mobiel.

Nog een fijne avond!
Dit verhelderd wel één en ander.
Van Ziggo heb je alleen televisie als ik het goed begrijp geen 3 in 1?
Zelfs de meest moderne uhd/4k televisie heeft nog een analoge tuner dit terzijde.

Wat je beschrijft is kort gezegd niet goed al het resetten of herinstalleren hoewel soms noodzakelijk horen uiterste redmiddelen te zijn.

Er komen momenteel vooral over het tv beeld veel soortgelijke vragen langs opvallend vaak juist bij glasvezel verbindingen.

Ik vraag me nu 1 ding af die LCD TV is vrij recent en is dit wel of geen FullHD of HDready model. Nu zal dit niet zo heel veel mogen uitmaken omdat ook het internet signaal wegvalt. En dan zou je bij Ziggo als je via DVB-c kijkt exact hetzelfde meemaken.
Reputatie 3
Badge +1
Dat jullie nog TV kijken via Ziggo doet voor het probleem met glasvezel niets af en kan dus rustig buiten beschouwing worden gelaten om het probleem met de glasvezelverbinding op te lossen.

Heb je trouwens in je forumprofiel je klantnummer ingevuld? Dan kan @Alexandra - Telfort vanaf de Telfort kan wat zaken controleren.

Internet weggevallen schrijf je, welke lampjes branden er op dat moment op de Experiabox en op het glasvezelkastje?
Je schrijft een "oranje eindelijk glasvezel aansluitpunt" dus ik verwacht dat het glasvezelkastje er uitziet als de linker op onderstaand plaatje:

We hebben geen abonnement meer met ziggo maar werkt nog wel.
De kastjes voor de glasvezel zijn identiek aan het plaatje.
Klantnummer afgelopen week ergens ingevuld.
LG 4K TV. Het is bij mijn vriendin thuis zij heeft inmiddels ook telefonisch contact gezocht.
Ik heb dus niets gereset gisteravond. Vandaag werkt het prima, vanavond vrijwel zonder haperingen uitzending terug gekeken zonder iets te resetten.
Ik zal volgende keer als er geen verbinding is kijken welke lampjes al of niet en in welke kleur. Vandaag werkt het prima:
power: geel constant;
glas: geel snel knipperend;
ethernet: rood snel knipperend in dezelfde frequentie.
Groeten, Stefan
Reputatie 5
Badge +7
Dankjewel voor de extra uitleg en informatie Stefan! Ik heb intussen de verbinding nagekeken, en zie inderdaad dat deze geregeld wegvalt. Dat is niet zoals het hoort natuurlijk, dit heeft invloed op je internetverbinding én tv. Ik ben alleen nog benieuwd hoe de Experia Box aangesloten is op het glasvezelkastje (NT)? Wat voor kabel zit hier tussen en hoe lang is deze?
Hallo Alexandra
Tussen de Experia Box en NT zit/zat een cat5e patch kabel van ongeveer 1 m merk EJE en deze heb ik uitgewisseld voor een AMP Tyco cat5e patch kabel van ongeveer 1m lang, Vrijdag heb ik de kabel omgewisseld. Zaterdag overdag ging het goed, echter s'avonds haperde de TV wel weer.
Mijn vriendin heeft inmiddels ook contact gehad, aankomende vrijdag avond heeft ze een afspraak met een monteur. (Al zal je net zien dat het dan prima werkt).

Groeten,

Stefan
Reputatie 5
Badge +7
Hi Stefan, dankjewel voor je berichtje, fijn dat de monteur ingepland staat! Laat je weten hoe het bezoek afgelopen is, en ook als ik iets voor je kan doen?

Reageer