beantwoord

Internetverbindig is instabiel en valt regelmatig weg

• 19 oktober 2019
  • 43 reacties
  • 862 keer bekeken

Reputatie 1

Mijn internetverbinding functioneert bijna altijd ok maar valt sinds een aantal maanden meerdere malen per dag voor korte periodes weg. Dit is vooral duidelijk tijdens het streamen van Netflix of Youtube op mijn smartTV maar gebeurd ook wel eens wanneer ik een laptop of telefoon gebruik. Vandaag is dit al minstens 6 keer gebeurd wat erg vervelend is als je midden in een film zit.

De verbinding met het netwerk blijft altijd behouden maar de verbinding met het internet niet. De verbinding met het internet krijg ik terug met een harde of zachte reset van het modem maar het probleem komt altijd terug. Vaak werkt het heropstarten van het afsluiten van het apparaat en heropstarten na 2-5 minuten ook.

Ik heb ooit een keer een vast IP aan mijn smartTV gegeven maar dat heeft ook niet gewerkt. De harde en zachte resets werken ook niet. Ik lees hier wel eens wat over de kabel naar het modem vervangen maar ik heb hier geen extra van. Kunnen jullie helpen op het probleem op te lossen? 

icon

Beste antwoord door Babylonia 20 oktober 2019, 13:34

Eerder kon ik in Nederland nog wel afgeschermde goede DSL kabel betrekken.
(Heb er hier gelukkig nog wel diverse meters van liggen).
Maar worden steeds schaarser, evenals contactdozen met RJ11 aansluitingen erin.
Heb op Engelse webshops nog wel eens goede afgeschermde DSL kabels gezien.
Compleet met RJ11 stekkers eraan. Maar heb zo niet de URL's er meer van.

Aansluiten lijkt steeds meer een combinatie te worden van “ethernet” bekabeling, waarbij je slechts een enkel draadpaar gebruikt, om daar VDSL data doorheen te sturen.
Dat heb ikzelf reeds vaker met succes toegepast, zelfs op lengtes van circa 15 meter. Het laatste (of eerste) stukje combineer ik dan met zo'n stukje kabel waar ik er hier nog genoeg van heb liggen.
Voorbeeld van een dergelijke set-up < HIER >

Bij de volgende link < HIER > een aantal ethernetkabels bij elkaar.
Wat meer naar onderen “losse kabel”.

Aanvulling:
Heb via Amazon nog wel afgeschermde DSL kabel gevonden met RJ11 stekkers:
Internationaal < HIER >
Via de Duitse Amazon < HIER >  +  < HIER >  (dat is voor Nederland makkelijker shoppen).
Ander type, weinig specs van bekend (niet afgeschermd ?), wel goede reviews < HIER >
Via de Amerikaanse “Tandy” (het bestaat kennelijk nog steeds)  < 50 cm >  +  < 100 cm >
(Lees bij de gebruikers reviews van Tandy het verschil m.b.t. FEC errors).

Bekijk reactie

43 reacties

Hallo @DannyBroere , om te testen kun je een gewone telefoonkabel met RJ11 stekkers proberen tussen modem en IS/RA

Reputatie 1

Helaas heb ik die niet tot mijn beschikking. 

Sinds ik dit bericht gepost heb lijkt lijkt het haast erger te zijn geworden (meer dan 7 keer de internetverbindig verloren sindsdien)

Reputatie 8

Dan toch maar zorgen dat je wel een goede “andere” bekabeling kunt uitproberen voor een goede verbinding tussen de modem/router en hoofd aansluitpunt. Al je info wijst op een probleem ervan.

Zie o.a. volgende algemene info < HIER > en vervolgreacties.

Hallo@Babylonia , het is wel jammer dat je de kabel tussen IS/RA en modem niet meer los kunt kopen bij de KPN winkels en andere DHZ zaken. Als je heeeeeel goed zoekt kom je op internet af en toe een zaak tegen die de geschikte kabel kan leveren, zonder dat je meteen een haspel van een paar honderd meter hoeft af te nemen.

Op internet lees ik dat het de zogenaamde PTT kabel norm 88 moet zijn met de rode, blauwe, witte, oranje en aardedraad. Toevallig heb ik nog 2 meter van die 88-kabel liggen en ben daar zuinig op.

Reputatie 8

Op internet lees ik dat het de zogenaamde PTT kabel norm 88 moet zijn met de rode, blauwe, witte, oranje en aardedraad. Toevallig heb ik nog 2 meter van die 88-kabel liggen en ben daar zuinig op.

Dat is nu net een verkeerde kabel, die NIET aan de specificaties voldoet.
Stamt nog uit de tijd van “analoge telefoon”. Daar is die ooit voor bedoeld en samengesteld.
Niet voor hoogfrequent internet data-streams. (En al helemaal niet de hogere VDSL snelheden).

Te weinig twisting van de draadkernen per draadpaar (eigenlijk nauwelijks).
En dat blanke stuk koperdraad kern wat er doorheen loopt, kun je hooguit gebruiken om iets te aarden, (om “brom” bij analoge telefonie wat tegen te gaan). Maar “afscherming” biedt dat draadje geenszins. Het is geen “mantel” die de binnenste draadkernen volledig afschermt.

Hooguit voor een kort stukje in te zetten (< 80 cm). IMO alleen voor noodgeval.
Vandaar altijd het advies van providers om de modem/router zo dicht mogelijk achter de KPN hoofdaansluiting (ISRA-punt) te plaatsen. Omdat in de meeste gevallen er nog sprake is van aanwezigheid van die oude kabel. (Of andere kabel die ook niet optimaal is).

Wil je al die oorzakelijke verbanden van slechte connectie en uitval zoveel mogelijk al vanuit de basis uitsluiten, onthoudt je dan beter direct van alle onderdelen die er niet geschikt voor zijn.

Hallo @Babylonia , Telfort/KPN hebben het altijd over de RONDE DSL-kabel die je moet gebruiken en NIET de platte, vandaar dat ik aan die PTT88-kabel dacht.

Welke kabel is volgens jou dan WEL geschikt als DSL-kabel? Je zult het vast ergens reeds uitgebreid beschreven hebben, maar kan het niet zo gauw terug vinden.:thinking:

Bedankt vast voor je antwoord.:relaxed:

Reputatie 8

Eerder kon ik in Nederland nog wel afgeschermde goede DSL kabel betrekken.
(Heb er hier gelukkig nog wel diverse meters van liggen).
Maar worden steeds schaarser, evenals contactdozen met RJ11 aansluitingen erin.
Heb op Engelse webshops nog wel eens goede afgeschermde DSL kabels gezien.
Compleet met RJ11 stekkers eraan. Maar heb zo niet de URL's er meer van.

Aansluiten lijkt steeds meer een combinatie te worden van “ethernet” bekabeling, waarbij je slechts een enkel draadpaar gebruikt, om daar VDSL data doorheen te sturen.
Dat heb ikzelf reeds vaker met succes toegepast, zelfs op lengtes van circa 15 meter. Het laatste (of eerste) stukje combineer ik dan met zo'n stukje kabel waar ik er hier nog genoeg van heb liggen.
Voorbeeld van een dergelijke set-up < HIER >

Bij de volgende link < HIER > een aantal ethernetkabels bij elkaar.
Wat meer naar onderen “losse kabel”.

Aanvulling:
Heb via Amazon nog wel afgeschermde DSL kabel gevonden met RJ11 stekkers:
Internationaal < HIER >
Via de Duitse Amazon < HIER >  +  < HIER >  (dat is voor Nederland makkelijker shoppen).
Ander type, weinig specs van bekend (niet afgeschermd ?), wel goede reviews < HIER >
Via de Amerikaanse “Tandy” (het bestaat kennelijk nog steeds)  < 50 cm >  +  < 100 cm >
(Lees bij de gebruikers reviews van Tandy het verschil m.b.t. FEC errors).

Hallo@Babylonia , bedankt voor je reactie, ik weet voldoende.:relaxed:

P.S. bijgaand nog een link gevonden:

https://www.cables.com/Category/Cables/DSL-Modem.aspx

Reputatie 8
Badge +11

Goedemorgen @DannyBroere, welkom hier op het Telfort forum! Ik begrijp dat je internetverbinding meerdere keren op een dag wegvalt. Dat is niet de bedoeling, we helpen je hier graag op weg om het op te lossen!

Ik zie dat JanD en Babylonia je al te hulp geschoten zijn, dat is fijn! Ik ben het eens met wat zij aangeven. Als je internetverbinding wegvalt, maar de verbinding tussen je apparaten en het modem blijft intact, dan raakt het modem dus de verbinding met het netwerk kwijt. De bekabeling in huis (tussen modem en aansluitpunt) is van grote invloed hierop, en daarom heel belangrijk. 

Ik raad je aan om de gegeven adviezen uit te proberen, en een andere kabel tussen het aansluitpunt en het modem aan te sluiten. Wij raden aan om een kabel van maximaal 150 cm te gebruiken. Laat je ons weten wat je hebt geprobeerd en wat het resultaat is?

Reputatie 1

Beste Alexandra,

Bedankt voor je antwoord (uiteraard ook bedankt JanD & Babylonia). Het modem is door een monteur vanuit Telfort geinstalleerd welke tevens deze kabel heeft geplaatst (vorige bewoners hadden alles meegenomen zo ver ik weet). Zouden jullie een ander kabeltje kunnen opsturen zodat ik dit kan proberen?

Beste Alexandra,

Bedankt voor je antwoord (uiteraard ook bedankt JanD & Babylonia). Het modem is door een monteur vanuit Telfort geinstalleerd welke tevens deze kabel heeft geplaatst (vorige bewoners hadden alles meegenomen zo ver ik weet). Zouden jullie een ander kabeltje kunnen opsturen zodat ik dit kan proberen?

@Alexandra - Telfort 

Reputatie 8
Badge +11

@DannyBroere Ik heb helaas geen mogelijkheid om je een nieuwe kabel toe te sturen, anders had ik dit graag voor je gedaan. Heb je misschien het installatiepakket nog? In het installatiepakket zaten meer van dit soort kabeltjes. Mocht je dat nog hebben, dan kan je een van die kabels proberen. 

Reputatie 1

@Alexandra - Telfort Ik heb het installatiepaket nog en daar zitten inderdaad extra kabeltjes bij. Echter zijn dat de bredere kabels en niet degene die ik nodig heb. 

Reputatie 1

@Alexandra - Telfort  Ik vind het wel apart dat ik zelf een nieuwe kabel moet regelen ter vervanging voor een kabel die door jullie geleverd is en volgens jou waarschijnlijk niet goed functioneert. Dit probleem werd pas duidelijk toen wij Netflix gingen gebruiken en was dus blijkbaar vanaf het begin al niet in orde. Als er verder niks aan gedaan kan worden door Telfort zal ik de laatste maanden van mijn jaarcontract nog uitzitten en daarna overstappen naar een andere leverancier

Reputatie 8
Badge +18

@Alexandra - Telfort  Ik vind het wel apart dat ik zelf een nieuwe kabel moet regelen ter vervanging voor een kabel die door jullie geleverd is en volgens jou waarschijnlijk niet goed functioneert. Dit probleem werd pas duidelijk toen wij Netflix gingen gebruiken en was dus blijkbaar vanaf het begin al niet in orde. Als er verder niks aan gedaan kan worden door Telfort zal ik de laatste maanden van mijn jaarcontract nog uitzitten en daarna overstappen naar een andere leverancier

Alexandra heeft de mogelijkheid niet om een kabeltje naar je toe te sturen als ze de mogelijkheid wel had dan deed ze het meteen.

Het komt wel vaker voor dat zo'n kabeltje het begeeft en dat betekent dus dat het kabeltje wel goed  was ten tijde van het in gebruiknemen

Dit kabeltje kun jezelf ook kopen en kosten bijna niets en om nu meteen te dreigen met opstappen lees ik hier wel vaker en vindt ik wat kinderachtig

Reputatie 8

Als een kabeltje van bijv. de laadstekker van je smartphone of iPhone kapot gaat, moet je ook zelf een nieuw exemplaar kopen (van Apple bovendien nog erg duur ook nog).

Als een kabeltje van bijv. de laadstekker van je smartphone of iPhone kapot gaat, moet je ook zelf een nieuw exemplaar kopen (van Apple bovendien nog erg duur ook nog).

Ik ben zo vrij het niet met je eens te zijn, een telefoon heb je in eigendom, dus als daar iets stuk gaat dien je dat voor eigen rekening te vervangen.

Van de provider ontvang je de spullen in bruikleen, als daar iets van kapot gaat, ook een kabel, dient dat mijns inziens ook door de provider kostenloos vervangen te worden.

Reputatie 8

Kabels heb je niet in bruikleen. Dat is “gebruiksmateriaal” wat je bij aangaan van een contract als eerste gebruik er bij krijgt. Die hoef je bij beëindiging van een contract dan ook niet terug te sturen. Gaat daar iets mee fout, mag je ook verwachten dat je het zelf vervangt.

Reputatie 8
Badge +11

@DannyBroere Ik begrijp je standpunt wel. Als ik je een nieuwe kabel kon toesturen, dan had ik dat graag gedaan. Het zit inderdaad zoals Babylonia hierboven aangeeft. Bij de start van het abonnement zorgen we dat je de benodigde bekabeling krijgt. Als er daarna iets mee gebeurt of niet goed meer werkt, dan moet je er zelf een nieuwe kabel voor kopen. De bekabeling is niet in bruikleen, de apparatuur zoals het modem wel. 

Hallo@Alexandra - Telfort , hypothetische vraag: stel dat mijn DSL-kabel tussen IS/RA en modem defect is, dan kan ik dat tijdelijk oplossen door een ‘gewone’ telefoonkabel te gebruiken in afwachting van een nieuwe door Telfort gecertificeerde DSL-kabel. Maar hoe kom ik aan zo'n kabel, al of niet tegen betaling? In de DHZ-winkels en onderdelenshops zijn geen ronde telefoonkabels voor DSL (meer) te koop of kun je die (nog) kopen in de KPN-winkel waar je vroeger, toen het nog Primafoon heette nog allerlei telefoononderdelen kon kopen.

Reputatie 8

Er zijn eerder bij het onderwerp verschillende alternatieven naar boven gekomen.
Maak simpel van die mogelijkheden gebruik.

Reputatie 1

@Alexandra - Telfort Bedankt voor je respons. Ik blijf het opmerkelijk vinden dat als jullie monteur een kabel levert/installeert en deze na een aantal maanden zonder aangeraakt te worden defect raakt / vanaf de start al niet goed functioneerde dat ik deze dan zelf moet vervangen, bruikleen of niet. Als ik deze kabels nou zelf had aangelegd, regelmatig bewoog of op een andere plaats had gehangen was het een ander verhaal geweest.

Om even een analogie te trekken: Stel dat je bij Essent een CV ketel of zonnepanelen huurt welke door een monteur van Essent gemonteerd worden. Vervolgens kom je er na een paar maanden achter dat de leidingen/kabels niet naar behoren functioneren zonder dat deze aangeraakt zijn sindsdien. In zo'n geval lijkt het me onwaarschijnlijk dat Essent mij verteld dat ik zelf vervangende materialen moet kopen en installeren omdat enkel de panelen in bruikleen zijn.

Anyway, ik snap dat Telfort je geen mogelijkheden geeft om een ander kabeltje op te sturen sturen dus ik heb een nieuw kabeltje (korter dan 150 cm) besteld uit Duitsland  ( @Babylonia

bedankt voor de links). Het duurt een paar weken voordat deze binnenkomt. Kun je me alvast informeren wat de volgende stap is in het geval dat de nieuwe kabel het probleem niet oplost?

Reputatie 8

Kun je me alvast informeren wat de volgende stap is in het geval dat de nieuwe kabel het probleem niet oplost?

Lijkt me wat voorbarig om alle opties de revue te laten passeren.
Maar het probleem zou net zo goed in het hoofd aansluitpunt zelf kunnen zitten?
Zoals eerder al aangegeven doorloop o.a. volgende algemene info < HIER > en vervolgreacties.

Reputatie 8
Badge +11

Hi@DannyBroere, ik snap dat het lastig is als je geen andere kabels achter de hand hebt. Goed dat je een nieuwe besteld hebt, met behulp van de verwijzing van Babylonia. Een vervolgstap zou een monteur kunnen zijn. 

De kabel tussen aansluitpunt en modem is van grote invloed op de hele verbinding. Daarom is het belangrijk om zeker te weten dat deze goed is. Mocht een monteur langs komen en constateren dat de kabel niet goed is, dan kan hij daarvoor kosten in rekening brengen. Het probleem zit dan thuis, niet in ons netwerk of de apparatuur. Vandaar dat we altijd eerst adviseren om de kabel te vervangen, dat verhelpt heel vaak zulke problemen en daar is dan geen afspraak met een monteur voor nodig.

@JanD ik heb voor de zekerheid navraag over of ze deze kabels ook verkopen in de KPN winkels. Dat is gewoonlijk wel het geval, dus daar kan je ook terecht voor een vervangende DSL kabel. 

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @DannyBroere, ik heb al even niets van je gehoord en ben benieuwd hoe het er nu voor staat :slight_smile: Heb je de kabel al binnen? En hoe gaat het in de tussentijd met je verbinding?

Reageer