Internetten op PC via hotspot van mobiele telefoon

• 8 november 2017
  • 9 reacties
  • 2262 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo,

Ik wil testen hoe het is om te internetten op mijn PC via de hotspot functie van mijn mobiele telefoon. Ik ben een zeer zuinige databundelgebruiker (gebruik geen YouTube of NPO o.i.d. op mijn mobiel) en zou op de PC ook mijn surfgedrag (het downloaden van films, muziek e.d. doe ik niet) aan kunnen passen zodat hij deze niet snel leeg trekt.

Is het naïef om te denken dat ik met deze hotspot functie op mijn PC geen vast internet abonnement meer nodig heb? Het is mijn doel om te onderzoeken of dit de moeite waard is. Hoofdzakelijk vanwege financiële overwegingen. Ik begrijp dat als ik over mijn databundel heen zit dat de kosten dan flink op kunnen lopen.

Wat zijn de nadelen hiervan? Ik las al ergens dat de hotspot verbinding verbroken wordt als ik gebeld wordt. En dat de batterij veel sneller leegraakt.

Alvast bedankt voor het meedenken 🙂

9 reacties

Reputatie 8
Badge +17
google is your friend...

datagebruik, accugebruik, hotspot
Reputatie 7
Badge +7
Hoi djdg1984, welkom op het forum. Ik begrijp dat je je mobiel als hotspot wilt gebruiken. Je bent op zoek naar de nadelen hiervan. Je datagebruik zal toenemen, sites op een PC zijn vaak minder goed geoptimaliseerd voor minder datagebruik. Hier ontstaat al een verschil. Het is moeilijk om hier een precieze schatting van de te geven, het hangt echt van van hoe je gebruikt. Als je gebeld wordt, dan schakelt de hotspot verbinding inderdaad even uit. Ben je op een website dan maakt het niet uit. De batterij van je toestel gaat inderdaad harder leeg. Met mijn eigen toestel(LG G5) kan ik ongeveer 3 uur mijn telefoon als hotspot gebruiken en dan is die van 80% naar 15% gezakt. Je moet je netwerk natuurlijk wel goed beveiligen met een wachtwoord en een netwerknaam, anders kan iemand misschien meeliften op jouw verbinding.

In dit soort gevallen kom je het beste erachter door het kort te proberen. Controleer dan hoeveel data je eerst had en hoeveel data je na de sessie hebt. Met gebruik van een klein halfuur heb je al een redelijk beeld. Hou er ook rekening mee dat je dan afhankelijk bent van één internetverbinding. Mocht je mobiele telefoon kapot zijn, dan heb je geen backup.

@Kees-Jan, thanks! 🙂
Reputatie 8
Als ik onderweg ben, gebruik ik regelmatig een hotspot WiFi-verbinding in combinatie met een tablet.
Dat gaat prima. Zelfs VPN-verbindingen. Heb in dat geval wel een extra "powerbank" mee om het snel leegtrekken van de accu van de smartphone te compenseren.

Maar om dat nu te gaan gebruiken voor dagelijks gebruik als alternatief voor een gewone internet verbinding zou ik niet aanraden. Daarvoor is het dataverkeer maandelijks (voor mij althans), te groot.
(Vast internet, afgelopen maand totaal 52,5 GB, waarvan YouTube 16,3 GB, VPN 12,8 GB, SSL 9 GB).
Gebruik je de aansluiting alleen voor het internet? Niet ook voor televisie en of telefonie? Hoe stabiel is de 4g verbinding hoewel als snelheid minder van belang is zou ik waarschijnlijk bewust voor 3g kiezen.
Belangrijkste vraag is mischien waar gebruik je de pc voor wat internet verbinding nodig heeft wat niet op de telefoon zelf kan?
Het grotere scherm van de pc is uiteraard meegenomen.
Hoeveel data verbruik je momenteel zonder de hotspot optie te verbruiken en hoe groot is je databundel.
Houd er rekening mee dat je een deel van wat je op die manier hoopt uit te sparen weer kwijt kan raken aan een grotere databundel of het indien nodig bijkopen van data.
Je weet dat je pc dan wel een wifi adapter nodig heeft bij sommige telefoons kan het ook door de pc en telefoon met een usb kabel te verbinden.

In de vakantie heb ik de tablet zo verbonden met mijn telefoon en waar ik normaal met 1 gb na een maand nog over heb was ik er binnen een week doorheen. Ik kan me voorstellen dat dit met een pc nog sneller gaat, maar dat hangt dus samen met het gebruik.
Reputatie 1
Bedankt Babylonia, Galdor68, Wieger en Kees-Jan voor jullie antwoorden. Ik ben een hoop wijzer geworden.

Televisie kijken is een puntje. Ik heb een NPO plus abo'tje dus dat wordt moeilijk kijken. Verder geen televisieabonnement.

Ik heb vanmiddag getest met het gebruik maken van de gratis Wifi in de bibliotheek en ga dit combineren met het hotspot-gebruik thuis als deze gesloten is.

Nogmaals bedankt mensen!
Ik raad je wel aan om toch heel voorzichtig te zijn. Vooral updates van Windows kan erg hard gaan in de embeetjes.
Reputatie 1
Ha Friesian, Ik gebruik Ubuntu en ik denk dat ik de die update wel bij vrienden op een schijfje kan branden.
Ik herken de naam (Ubuntu) maar heb er geen ervaring mee. Maar ook hier geldt, heb erover gelezen via vadertje Google.

Groetjes.
Friesian
Reputatie 7
Badge +7
Hoi djdg1984, ik ben erg benieuwd wat je ervaringen gaan zijn met deze oplossing. Wil je ons hiervan op de hoogte houden? 🙂

Reageer