beantwoord

Internetsnelheid wordt willekeurig lager ingesteld in router

• 25 augustus 2013
  • 12 reacties
  • 2593 keer bekeken

Hallo,

Ik heb sinds een maand (misschien al langer) last van een lage internetsnelheid. Als ik de instellingen bekijk van de router staat daar bijvoorbeeld nu: 8736/3080 kbps. Dit zou meer in de trand van 30000/3080 moeten zijn. Het is altijd slechts de downloadsnelheid die lager staat. Soms ook rond de 10000. Als ik de router reboot is de goede snelheid terug. Helaas komt de lagere snelheid dan na een paar dagen weer terug. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn en ik vraag me af wat dit kan veroorzaken.

Dank!
icon

Beste antwoord door Tuut-Tuut 25 augustus 2013, 21:45

Toch wel, op alle lijnen staat een bewakings monitor, wanneer een lijn instabiel is of wegvalt, schakelt het systeem terug naar een lagere snelheid.

blijft de lijn dan nog instabiel dan wordt er nog verder teruggeschakeld. Dit kan uiteindelijk betekenen dat je naar de mininimale snelheid wordt teruggeschakeld.

Als de lijn weer stabiel is dan wordt na een bepaalde wachttijd ( x dagen) de snelheid weer opgeschakeld net zolang tot de lijn weer instabiel wordt, dan wordt er weer teruggeschakeld en is de definitieve snelheid voor jouw lijn bepaald.

Belangrijk is dus om te zorgen dat je aansluiting binnenshuis volledig stroringsvrij is. Dus stekkerdoos repareren is een eerste vereiste.

Zodra dit is opgelost kan Webcare een reset aanvragen om je lijn weer opnieuw in te laten trainen op de maximale waarde.
Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Hoe is het modem aangesloten op het isra-punt?

Heb je ook last van een wegvallende verbinding?
Aangesloten via zo'n 4-punts stekker. Verbinding is vrijwel altijd stabiel.
Reputatie 8
Badge +16
Heb je ooit eerder wèl de volle 30Mbps gehaald?
Zeker. En na een router reboot heb ik ook de juiste snelheid weer. Het probleem zit em in het terugschakelen van de snelheid door de router.
Reputatie 8
Badge +16
Als het na een reboot weer goed is, dan heb je vermoedelijk last van tijdelijke verstoringen die voor DSL-resyncs zorgen. Zie je dit zo ook terug in de logbestanden van het modem?

Heb je al eens de verbinding tussen modem en isra-punt nagelopen op slechte contacten?
Weet je zeker dat dit je isra-punt is? Zijn er wellicht aftakkingen?
Ik zie dit in mn log:
1 2013-08-25 19:45:28 info  Time initialized by NTP server
2 2013-08-25 19:45:23 info  NTP new time: August 25 19:45:28
3 2013-08-25 19:45:23 info  Re-sync with NTP server ...
4 2013-08-25 13:35:05 info  DSL up down log: WAN Physical Link Up. Upstream 3080 kbps Downstream 8736 kbps, DSL Type is VDSL2 .
5 2013-08-25 13:33:42 info  DSL up down log: WAN Physical Link Down
6 2013-08-25 13:12:19 info  DSL up down log: WAN Physical Link Up. Upstream 3080 kbps Downstream 29744 kbps, DSL Type is VDSL2 .
7 2013-08-25 13:11:41 info  DSL up down log: WAN Physical Link Down
8 2013-08-24 19:45:22 info  Time initialized by NTP server
9 2013-08-24 19:45:17 info  NTP new time: August 24 19:45:22
10 2013-08-24 19:45:17 info  Re-sync with NTP server ...
11 2013-08-24 14:59:07 alert  SYN_FLOODING ATTACK:SRC=66.193.147.98 DST=82.168.254.***

Heb naast die laatste alert hierboven wel meer van dit soort alerts. Bijv. : PortScan ATTACK:SRC=2.186.49.97 DST=82.168.254.***

Geeft dit meer info?

Isra-punten heb ik eigenlijk nooit last mee gehad, waardoor ik verwacht dat ze goed zijn. Ik zal het desalniettemin eens nakijken.
Ok, de 4-puntsstekker is niet de beste. Beetje rommelen zorgt ervoor dat verbinding uitvalt. Maar dat verklaart toch nog niet dat de snelheid teruggeschakeld wordt? Dat de verbinding hierdoor zou kunnen wegvallen zou mij niet verbazen, maar dat is niet het geval.
Reputatie 8
Badge +16
Toch wel, op alle lijnen staat een bewakings monitor, wanneer een lijn instabiel is of wegvalt, schakelt het systeem terug naar een lagere snelheid.
blijft de lijn dan nog instabiel dan wordt er nog verder teruggeschakeld. Dit kan uiteindelijk betekenen dat je naar de mininimale snelheid wordt teruggeschakeld.
Als de lijn weer stabiel is dan wordt na een bepaalde wachttijd ( x dagen) de snelheid weer opgeschakeld net zolang tot de lijn weer instabiel wordt, dan wordt er weer teruggeschakeld en is de definitieve snelheid voor jouw lijn bepaald.

Belangrijk is dus om te zorgen dat je aansluiting binnenshuis volledig stroringsvrij is. Dus stekkerdoos repareren is een eerste vereiste.
Zodra dit is opgelost kan Webcare een reset aanvragen om je lijn weer opnieuw in te laten trainen op de maximale waarde.
Reputatie 8
Badge +16

Bijna goed... :o

Het effect dat je nu ziet komt gewoon door het intrainen... als het modem de verbinding kwijtraakt, gaat hij uitzoeken met welke snelheid hij nog een acceptabele "noise margin" heeft. En blijkbaar heb je nog steeds een verstoring tijdens dit intrainen waardoor het modem lager intraint.

Het andere effect, DLM,  zie je nu (nog) niet. Dit zorgt er op termijn voor dat de maximale intrainsnelheid begrensd wordt als een lijn te vaak wegvalt. Als DLM zou ingrijpen, zou je de 29Mbps ook niet meer halen als intrainsnelheid na de reboot.
Alright. Ik ga het isra-aansluitpunt proberen te verbeteren en kom terug als het hierdoor niet verholpen wordt ;-)

Dank voor de hulp!
Reputatie 4
Badge +3
Alright. Ik ga het isra-aansluitpunt proberen te verbeteren en kom terug als het hierdoor niet verholpen wordt ;-)

Dank voor de hulp!

Ik heb helaas geen lijnmeting kunnen doen onder de vorige snelheid, maar het ziet er nu in ieder geval weer een stuk beter uit.

Modem dichter op het IS/RA geplaatst? :)

[ATTACH=CONFIG]685[/attach]

Henk
Badge

Dank voor de hulp!

Ik heb helaas geen lijnmeting kunnen doen onder de vorige snelheid, maar het ziet er nu in ieder geval weer een stuk beter uit.

Modem dichter op het IS/RA geplaatst? :)

[ATTACH=CONFIG]685[/attach]

Henk

Vindt ik deze getalletjes ook terug in mijn modem wanneer ik een DSL status uitvoer? En zo ja, welke gegevens zijn dat dan? 

Reageer