beantwoord

Internetsnelheid wordt niet hoger. Kan Webcare helpen?

• 3 november 2015
  • 14 reacties
  • 586 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Even de situatie uitleggen:
Ik woon aan de rand van een dorp (in Friesland). Volgens meerdere opgaven 1799 meter van de centrale. Sinds zo'n 1 1/2 jaar bij Telfort. Internetsnelheid download (VDSL) schommelt sindsdien tussen 11.5 Mb/s en 12.2 Mb/s. Ik kan dat accepteren omdat als max. haalbaar 12 Mb/s wordt opgegeven (onder meer via KPN sites waar je kunt aflezen of netwerkupgrades gepland worden).
Zo'n 10 dagen geleden controleerde ik op die site weer eens of er misschien een upgrade stond aan te komen en zag tot mijn verrassing dat mbv VDSL2 op mijn adres 17Mb/s haalbaar zou zijn. Ook op andere sites stond dit aangegeven. Sowieso is iedere extra Mb/s zeer welkom, maar voor mij zou het dan betekenen dat ik op mijn beide TV-ontvangers HD kan gaan ontvangen, ipv zoals nu op één HD en op de andere SD.

Heb Telfort gebeld en de call-center medewerker heeft ingekeken. Hij zag geen problemen om 16-17 Mb/s te halen op mijn adres. Hiervoor moest ik dan het modem een harde reset geven en na zo'n 5-7 dagen zou het modem dan wel ingetraind zijn op de hogere snelheid. We zijn nu 8 dagen verder en er is niets, maar dan ook werkelijk niets veranderd na de reset. De snelheid is sinds de reset 11511 Kb/s download en 987 Kb/s upload.

Wat gaat er mis? Moet ik nogmaals resetten of heeft het ermee te maken dat volgens het modem er volgens het VDSL protocol wordt gewerkt en niet VDSL2?

Kan iemand van Webcare me verder helpen? Bedankt vast.....

Nog even wat info (uit het modem):

VDSL Status Information:

Status:
Line Status --- SHOWTIME
Trained Mode Auto PROFILE_8B

VDSL Data Rate:
Upstream Downstream
Actual Data Rate 987 (Kbps.) 11511 (Kbps.)
Attainable Rate 1056 (Kbps.) 11674 (Kbps.)

Operation Data / Defect Indication:
Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 6.3 dB 6.2 dB
Attenuation 11.2 dB 32.8 dB

Indicator Name Upstream Downstream
FEC Error 87 26091
CRC Error 0 12

DTU Counters:
Upstream Downstream
corrected DTU Counter 0 0
uncorrected DTU Counter 0 0

Showtime Counter:
Showtime Counter 7 days, 19 Hours, 56 Minutes, 15 Seconds
icon

Beste antwoord door stellingen90 22 december 2015, 10:37

Ik wil nog even een reactie geven hoe dit hele verhaal nu eigenlijk afgelopen is. Het modem is nu ruim 29 dagen "up" en de verbinding is heel stabiel. Er is een aantal malen een DLM reset geweest, waardoor de snelheid nu uiteindelijk op 12Mbps down- en 1Mbps upload is terecht gekomen. Direct nadat het nieuwe ISRA punt was geïnstalleerd was de download maar nét boven de 11Mbps, dus ik kan tevreden zijn, de DLM heeft zijn werk goed gedaan.
Vreemd is toch wel dat dit hele verhaal is begonnen omdat ik op de KPN Netco site zag dat een verbinding van 16-17Mbps op mijn adres geleverd kon worden. Ook op andere sites stond dit aangegeven, daarom ben ik dit in werking gaan zetten. Sinds enkele weken echter staat op de sites dat het maximum haalbare op mijn adres toch echt maar 12Mbps (via VDSL2) is. Dus het maximale wordt nu ook geleverd.

Goed, er is een mooi ISRA punt gemonteerd, ik voelde me bijna gestalkt door KPN en Telfort zo vaak als ik gebeld werd of het nu echt allemaal in orde was (beschouw ik als positief hoor ;-)) en de hele boel draait stabiel door. Nu maar wachten tot er een echt glasvezel netwerk in de buurt komt.
Bekijk reactie

14 reacties

Badge
Technisch gezien kan er (in de toekomst, na de upgrade) misschien een hogere snelheid kan worden geleverd dan voorheen.
Heb je nu een Standaard 30/3 abonnement? Het nieuwe Standaard abonnement is 40/4.
Het kan zijn dat je een nieuw jaar abonnement moet afsluiten om voor deze nieuwe verbinding in aanmerking te komen.:(
Reputatie 2
Badge
Ik heb inderdaad een standaard abonnement. Dat zal dan wel 40/4 zijn, maar omdat ik dat natuurlijk lang niet haal (en waarschijnlijk nooit zal halen, tenzij er extra wijkkasten worden geplaatst) is de formeel aangeboden snelheid niet zo erg interessant. Als ik een "nieuw" abonnement had moeten nemen had de call-center medewerker me daarover moeten informeren.
Als ik overigens in MijnTelfort bij het internet abonnement kijk, staat (ook) daar dat op mijn adres 16Mb/s haalbaar is en dat het standaard abonnement 40/4 is.
Bedankt voor je reactie, we zullen verder zien als Webcare reageert.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi stellingen90! Jammer dat de reset niet echt iets heeft uitgehaald. Hoe is het modem nu aangesloten en hoe ziet jouw aansluitpunt er kwalitatief gezien uit? Zou je hier een foto van kunnen plaatsen misschien? (En dan het liefst van de aders achter het aansluitpunt indien mogelijk) Metingen zeggen mij namelijk dat er 'noise' op de lijn zit. Dit wordt bevestigd doordat je niet eens een uploadsnelheid van 1 Mbit behaald (987 Kbps nu). Dit geeft aan dat er ergens iets niet helemaal lekker zit in de aansluiting (of mogelijk elders in het netwerk).
Reputatie 2
Badge
Hoi Michael. Het aansluitpunt is een heel ouderwetse lasdop (zie foto). Zo'n 3 1/2 jaar geleden heeft een KPN monteur de verbinding gemaakt. De snelheid was toen 1770 Kbps up en bijna 14 Mbps down. Toen ik naar Telfort overstapte ging de upsnelheid naar ca 1015 Kbps en down zakte wat naar ca. 12 Mbps. Hoger is het nooit geweest.
Bij het openmaken van de lasdop om de foto te maken brak één van de verbindingen af. Met kunst en vliegwerk heb ik dit toch weer aan elkaar gekregen, maar het werkt nu niet meer goed. Er zal een monteur moeten komen om dit in orde te maken, maar wellicht zal dan gelijk de hele aansluiting verbeterd kunnen en moeten worden, want zoals op de foto te zien is het een behoorlijke bende.
Ik hoor graag van je....
PS De snelheid is nu door de krakkemikkige verbinding gezakt naar ca 8500 Kbps down en ca. 400 Kbps upload.
Reputatie 2
Badge
Foto's bij bovenstaand bericht:
Reputatie 8
Badge +2
Hi stellingen90! Ik zie het inderdaad. De situatie ziet er niet rooskleurig uit. Ik zal dit gelijk voor je doorzetten naar de helpdesk. Er wordt spoedig contact met je opgenomen om dit in orde te laten maken. Laat je het mij weten zodra je benaderd bent?
Reputatie 2
Badge
Hallo Michael. Heeft even geduurd maar er is nu een afspraak gemaakt (morgenochtend vroeg) met een KPN-monteur. Ik ben eerst zaterdagmiddag gebeld door de helpdesk maar was toen nét te laat met opnemen. Daarna maandag jl. vroeg in de avond en de betreffende dame zou me laten terugbellen door Gideon om een afspraak te maken. Vanmorgen (dinsdagochtend vroeg) door Gideon gebeld maar die konden me niet helpen omdat zij niet aan IS/RA punten mogen werken. Zij verbonden me door met Reggefiber (!!!) terwijl het toch echt over een aansluiting op koper gaat.
Ik heb opnieuw de Telfort helpdesk gebeld en na wat heen-en-weer geschakel kreeg ik uiteindelijk iemand die me prima verder geholpen heeft (zal wel tweede lijn zijn geweest). Hij maakte een nieuw ticket aan, want eerste was tot zijn verbazing gesloten, en een afspraak dat KPN me zou bellen. Is dus net gebeurd en ze komen lekker snel langs (had zelfs vanmiddag al gekund, maar toen kon ik niet).
Ik laat nog horen hoe het allemaal uiteindelijk afloopt....
Reputatie 8
Badge +2
Hey stellingen90! Goed nieuws! Fijn om te lezen dat er schot in de zaak zit. Ik ben erg nieuwsgierig naar het verdere verloop. Houd me op de hoogte!
Reputatie 2
Badge
Monteur is net vertrokken. Hij heeft een keurig nieuw IS/RA punt aangelegd en alles weer netjes aangesloten. Ben er heel blij mee dat die krakkemikkig lasdop opgeruimd is. Het mindere nieuws is dat er geen hogere snelheid haalbaar lijkt te zijn. Hij heeft overlegd met KPN infra of er over een ander lijnenpaar aangesloten kon worden, maar er was maar één paar "gelast", dus er is geen alternatief beschikbaar. Metingen van hem (op zijn meetapparaat rechtstreeks op het aderpaar) wezen uit dat er een snelheid van ca. 12.5 Mb/s down en bijna 1700 Kbps upload behaald werd (na reset van DLM).. Op het Experia modem staan lagere snelheden, gelijk aan wat zo'n twee weken geleden behaald werd.
Ik ben al blij met een stabiele verbinding, dus het moet dan maar zo. Mogelijk dat het nog iets omhoog kruipt.
Reputatie 8
Badge +2
Heel fijn, stellingen90! Goed ook dat de monteur jou gelijk heeft voorzien van wat extra service door te bellen met KPN infra voor de overige mogelijkheden in het netwerk. Ik ga ervan uit dat de snelheid nog gaat klimmen zodra deze gestabiliseerd is. Houd je mij op de hoogte van de vorderingen?
Reputatie 2
Badge
Ik wil nog even een reactie geven hoe dit hele verhaal nu eigenlijk afgelopen is. Het modem is nu ruim 29 dagen "up" en de verbinding is heel stabiel. Er is een aantal malen een DLM reset geweest, waardoor de snelheid nu uiteindelijk op 12Mbps down- en 1Mbps upload is terecht gekomen. Direct nadat het nieuwe ISRA punt was geïnstalleerd was de download maar nét boven de 11Mbps, dus ik kan tevreden zijn, de DLM heeft zijn werk goed gedaan.
Vreemd is toch wel dat dit hele verhaal is begonnen omdat ik op de KPN Netco site zag dat een verbinding van 16-17Mbps op mijn adres geleverd kon worden. Ook op andere sites stond dit aangegeven, daarom ben ik dit in werking gaan zetten. Sinds enkele weken echter staat op de sites dat het maximum haalbare op mijn adres toch echt maar 12Mbps (via VDSL2) is. Dus het maximale wordt nu ook geleverd.

Goed, er is een mooi ISRA punt gemonteerd, ik voelde me bijna gestalkt door KPN en Telfort zo vaak als ik gebeld werd of het nu echt allemaal in orde was (beschouw ik als positief hoor ;-)) en de hele boel draait stabiel door. Nu maar wachten tot er een echt glasvezel netwerk in de buurt komt.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi stellingen90! Wat een fijne en duidelijke terugkoppeling zeg! Laten we dit vooral zo houden! Fijne dagen gewenst!
Goede dag,
Probleem hier zo is nog erger dan hier boven.
sinds een week in bezit van internet en tv.
installatie peas of cake tv werkt perfect maar het download snelheid is een drama bij mij.
ik download namelijk met 1000 kbps zodra met kids tv kijken dan zakt het download snelheid naar tussen 300 en 600 kbps. hiervoor via onlione.nl bijna 3000 kbps.waar ligt dit aan ?

Gr Mo.
Reputatie 8
Badge +2
Hi Mo, welkom op het forum. Wat jammer dat de snelheid zo tegenvalt. Ik kan me indenken dat je niet vrolijk wordt van 10 Mb/s anno 2016. Het klopt echter wél, volgens de postcodecheck kun je maximaal 8 Mb/s behalen. Waarschijnlijk was je aangesloten op een andere centrale bij Online. Ik kan de snelheid ook niet laten verhogen helaas. De huidige snelheid is het hoogst haalbare. Mijn excuus voor deze teleurstelling.

Reageer