beantwoord

Internetsnelheid teleurstellend na upgrade

• 12 oktober 2014
  • 14 reacties
  • 483 keer bekeken

Beste Telfort,

Ik heb enige weken geleden een upgrade laten uitvoeren van een 30Mb/s naar een 50Mb/s. De snelheid die ik nu behaal is 31.5 Mb/s -voorheen 29 Mb/s-. De verschillen zijn naar mijn mening minimaal. De postcode check heb ik eveneens uitgevoerd waarbij een 50Mb/s haalbaar zou moeten zijn -of redelijk dicht te benaderen moet zijn-

Het modem heb ik reeds gerest (via knop aan/uit, optie 'reset DSL line' functioneert niet) maar dit heeft vrijwel geen resultaten gehad. Graag advies. Onderstaand de gegevens van de internetverbinding:

VDSL WAN Up 36400/3656 kbps
LAN 1 Up 1000Mbps
LAN 2 Up 1000Mbps
LAN 3 Up 1000Mbps
LAN 4 Up 100Mbps
WLAN Up 144Mbps
==================
DSL Type: VDSL
Datapump version: 5.7.2.13.0.7
==================
Model Name: P-2812HNU-F1
Current Firmware Version : V3.11TUE6.b5
icon

Beste antwoord door Adnan_M 28 oktober 2014, 22:29

De web-interface toont nog steeds dezelfde waarden. Ik lijk nu wel de juiste waarden te halen overigens, dit heb ik zowel op de FTP Telfort locatie getest als op speedtest.net. Onderstaand de snelheden via wifi en bekabeld. Ik draai een router op dd-wrt en gebruik deze als een 300MBPS accesspoint. Ik zal deze proberen verder te tweaken op maximale uit wifi netwerk te halen. Enkel mijn streaming devices zijn bekabeld (NAS, TV en Google TV). Interactive TV is overigens op 25 okt j.l. beëindigd. Ik draai nu volledig op de beschikbare bandbreedte.
Bekijk reactie

14 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Heeft waarschijnlijk te maken met de firmware, lees onderstaand topic

https://forum.telfort.nl/modem-firmware-280/zyxel-firmware-v311tue6b5-ervaringen-44644
Reputatie 8
Badge +16
Dus om zeker te weten dat je modem de verkeerde waarde aangeeft, doe even een speedtest op speedtest.net met een bekabelde PC/Laptop
Bovengenoemde waarden zijn waarden via het bekabbeld netwerk en met speedtest.net uitgvoerd. Ik heb aan de huidige netwerk configuratie niets veranderd.
Reputatie 8
Badge +16
Je geeft aan dat je sinds kort een upgrade heb gedaan naar 50 Mb/s, per welke datum is dit gedaan?
Het kan zijn dat de lijn nog moet intrainen naar de nieuwe waarde. Helaas laat de ZyXEL op dit moment geen Line diagnostics zien door de firmwarebug. Mogelijk dat webcare morgen kan aangeven wat de werkelijke waardes zijn.
Reputatie 8
Badge +16
Je hebt een Vectoring VDSL lijn. Door een bekende bug in de firmware van het modem wordt er maar 70% van de werkelijke snelheid aangegeven.

Je intrainsnelheid is dus nu 52/5,2 Mbps en dat is de maximale snelheid van je abonnement.
Op DSL-niveau klopt het allemaal.

De snelheid die ik nu behaal is 31.5 Mb/s -voorheen 29 Mb/s-. De verschillen zijn naar mijn mening minimaal.
Je zou ergens tussen de 45 en 50 Mbps moeten uitkomen. Dat je dat niet haalt, kan verschillende oorzaken hebben:

- Je gebruikt een Speedtest website of server die geen 50 Mbps aankan.
- Er is een probleem met de capaciteit op het Telfort-netwerk.
- Er zit een bottleneck in je thuisnetwerk (bekabeling, computer, router/switch, etc.) waardoor je niet sneller dan 30Mbps komt.
Reputatie 8
Badge +2
Beste Telfort,

Ik heb enige weken geleden een upgrade laten uitvoeren van een 30Mb/s naar een 50Mb/s. De snelheid die ik nu behaal is 31.5 Mb/s -voorheen 29 Mb/s-. De verschillen zijn naar mijn mening minimaal. De postcode check heb ik eveneens uitgevoerd waarbij een 50Mb/s haalbaar zou moeten zijn -of redelijk dicht te benaderen moet zijn-

Het modem heb ik reeds gerest (via knop aan/uit, optie 'reset DSL line' functioneert niet) maar dit heeft vrijwel geen resultaten gehad. Graag advies. Onderstaand de gegevens van de internetverbinding:

LAN 1 Up 1000Mbps
LAN 2 Up 1000Mbps
LAN 3 Up 1000Mbps
LAN 4 Up 100Mbps
WLAN Up 144Mbps
==================
DSL Type: VDSL
Datapump version: 5.7.2.13.0.7
==================
Model Name: P-2812HNU-F1
Current Firmware Version : V3.11TUE6.b5

Vreemde zaak inderdaad. Onderstaande plaatje geeft de situatie weer zoals deze vanaf het netwerk gezien wordt:

Werkt het nog steeds niet naar behoren? Wat zijn nu de waardes die je ziet in de webinterface van het modem?

Michael
De web-interface toont nog steeds dezelfde waarden. Ik lijk nu wel de juiste waarden te halen overigens, dit heb ik zowel op de FTP Telfort locatie getest als op speedtest.net. Onderstaand de snelheden via wifi en bekabeld. Ik draai een router op dd-wrt en gebruik deze als een 300MBPS accesspoint. Ik zal deze proberen verder te tweaken op maximale uit wifi netwerk te halen. Enkel mijn streaming devices zijn bekabeld (NAS, TV en Google TV). Interactive TV is overigens op 25 okt j.l. beëindigd. Ik draai nu volledig op de beschikbare bandbreedte.
Reputatie 8
Badge +2
@Adnan_M,

Fijn, dat het nu naar behoren lijkt te werken. Ik kan echter de plaatjes die je meestuurt nu niet bekijken.

Is er nog iets wat ik voor jou kan betekenen?

Ik lees graag jouw reactie.

Michael
Reputatie 8
Badge +16
@Michael... de plaatjes stonden er gisteren wel.

Het forum lijkt kuren te hebben.
Reputatie 8
Badge +2
@Michael... de plaatjes stonden er gisteren wel.
Scherp! Dit klopt helaas, men is onderwater bezig met een oplossing.

Michael
Reputatie 8
Badge +16
men is onderwater bezig met een oplossing.

Hopelijk verdrinkt men niet...
Ik heb het netwerk hier nagelopen (en nieuwe wirelles N accepoint in het netwerk opgenomen). De instabiliteit heeft waarschijnlijk met he modem van Telfort te maken (of software versie) en het moment waarop ik een meting uitvoer. s'avonds lijken de snelheden lager te liggen, dit komt wellicht door de drukte op het netwerk. Voor nu ben ik tevreden en zal het komende periode in de gaten houden. Uiteraard dank voor support en info. Ten overvloede in de bijlage een meting via nieuwe wifi accesspoint (mag niet klagen...)
Reputatie 8
Badge +2
men is onderwater bezig met een oplossing.

Hopelijk verdrinkt men niet...

😉
Reputatie 8
Badge +2
Ik heb het netwerk hier nagelopen (en nieuwe wirelles N accepoint in het netwerk opgenomen). De instabiliteit heeft waarschijnlijk met he modem van Telfort te maken (of software versie) en het moment waarop ik een meting uitvoer. s'avonds lijken de snelheden lager te liggen, dit komt wellicht door de drukte op het netwerk. Voor nu ben ik tevreden en zal het komende periode in de gaten houden. Uiteraard dank voor support en info. Ten overvloede in de bijlage een meting via nieuwe wifi accesspoint (mag niet klagen...)
Ziet er nu goed uit! Laten we dat vooral zo houden. :8

Mocht er nog iets zijn, trek dan aan de bel.

Michael

Reageer