Internetsnelheid te laag

• 15 maart 2020
  • 23 reacties
  • 378 keer bekeken

Reputatie 1

L.s.,

Laatste dagen last van een hele lage internetsnelheid. Geen idee waar dit nu weer door veroorzaakt wordt. Ik heb niet aan de kabeltjes gezeten, geen extra apparatuur aan het internet gehangen e.d. Zomaar gebeurt dit. Een verlaging van 50Mbps (abonnement) naar ca 10Mbps.

Wat is hiervan de oorzaak?

23 reacties

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Martin13, welkom terug! Dat is een goede vraag. Hoe meet je de snelheid precies, is dat via een bekabelde verbinding of draadloos? Als het draadloos was, zou je het ook een via een kabel kunnen doen? Draadloos gaat het signaal door de lucht en kan het beïnvloed worden door verschillende omgevingsfactoren, via een kabel gaat het door een beschermde omgeving.

Ik heb de verbinding ook vanaf hier nagekeken, de glasvezelverbinding ziet er goed uit en lijkt stabiel 50 Mbit/s bij het modem af te leveren. 

8 maanden geleden had je een soortgelijk topic gemaakt, toen was het na een reset verbeterd. Ik zie dat er ruim een week geleden een reset is gedaan nu, maar daarna niet meer. Was dat ook om deze reden, of heb je hiervoor nu nog geen reset gedaan?

Ik hoor het graag van je.

Reputatie 1

Dag Jasper, 

Ik meet snelheid bekabeld. En ja, ik heb  een reset gedaan om deze reden. Net weer even een test gedaan. Snelheid blijft in dezelfde orde van grootte. Trage snelheid vooral vervelend bij kijken Telfort TV op iPAD en terugkijken NPO op televisie. Beeld blijft dan stilstaan tijdens bufferen. Ik ga nogmaals resetten en kijk of dat verbetering oplevert.

Reputatie 1

Gereset zowel middels resetknop als stroomonderbreking. Euvel lijkt voorlopig weer even opgelost want snelheid benadert 50Mbps:grinning:

Reputatie 8
Badge +11

Fijn dat de snelheid weer is aangetrokken, ik heb er alleen geen verklaring voor. Blijf het voor de zekerheid nog even in de gaten houden, als het terugkomt moeten we samen even verder kijken. Hopelijk is dat niet nodig natuurlijk, het is veel fijner als de verbinding gewoon blijft werken zoals nu! :grin:

Reputatie 1

Hallo, we zijn weer een weekje verder, en ja hoor, snelheid weer lager dan 10Mbps.

Maar weer eens stroom afhalen om te kijken of het euvel weer verholpen wordt.

Reputatie 8
Badge +11

Die snelheid is inderdaad weer een stuk lager dan de 50. De verbinding die ik kan nameten ziet er nog steeds goed uit, maar ergens komt die snelheid niet door dus. Dit is nog steeds via een kabel?Hoe gaat het na het opnieuw herstarten?

Reputatie 1

Nadat ik stroom van router afgehaald heb, was het euvel weer verholpen. Snelheid was weer ca 50Mbps. En nu, twee dagen later, is de snelheid weer lager dan 10Mbps. Morgen maar weer stroom eraf halen. Het wordt wel vervelend.

Reputatie 8

Kun je eens een foto plaatsen van de hoofdaansluiting en connectie met de router?

Reputatie 1

Na reset (geen stroomonderbreking maar gebruik gemaakt van reset knop) is snelheid weer hoog.

Reputatie 8

Ook nog eens een keer glasvezel, wat eigenlijk al helemaal stabiel zou moeten zijn.

Je zou de stroom voor 2 minuten van het Genexis kastje kunnen afhalen, dan weer inschakelen.
Voor alle zekerheid ook nog een ander UTP-kabeltje tussen Genexis en router.
(Hoewel de groene led-lampjes eigenlijk daarmee geen probleem aantonen).

Ik zie wel een trosje bij elkaar gebonden powerkabel opgerold net naast de UTP-kabel.
Dat zou als een elektromagnetische “spoel” kunnen werken en kunnen storen op verbindingen. Beter afrollen, en zorg dat voedingen niet vlakbij netwerk-apparaten zitten (20-30 cm afstand).
Met name de KPN/Telfort modem/routers hebben geen afscherming en zijn gevoelig voor elektromagnetische interferentie. (Niet op de foto in beeld gebracht, maar als algemene info).

Als de problemen daarmee niet opgelost zijn, andere router,
en/of anders wel een monteur die het achterliggende systeem nakijkt.

Reputatie 1

Het blijft toch merkwaardig dat ik na een reset wel voldoende snelheid heb, en dat zonder aanpassingen mijnerzijds, de snelheid na enige dagen weer terugloopt naar 10Mbps. Ik zal het trosje afwikkelen. Ik laat wel eer van mij horen.

Reputatie 8
Badge +11

Er zit in ieder geval ergens een verstoring in het signaal, wat het precies is is lastig te zeggen. Als ik de verbinding vanaf hier nakijk zijn er geen gekke dingen te zien dus het kan zijn dat de suggestie van Babylonia inderdaad een verbetering geeft. Ik ben benieuwd hoe het daarna gaat.

Ik hoop dat een monteur niet nodig gaat zijn, in deze coronatijden zijn de mogelijkheden daarvoor namelijk wat minder. 

Reputatie 1

En ja hoor, we zijn een weekje verder en het is weer zover. Gisteren nog normale snelheden en nu:

Zou het aan het modem kunnen liggen?

Reputatie 8

Inderdaad zou ik door Telfort nu dan toch maar eens een andere modem/router laten sturen.

Reputatie 1

Moet ik daar nog enige actie voor ondernemen?

Reputatie 1

Misschien toch maar even wachten met een ander modem. Het zou toch ook nog kunnen, terwijl ik dat toch al meerdere malen getest heb, dat mijn router of bekabeling van router naar PC waarop ik snelheidstest doe, niet helemaal naar behoren functioneert. Net kabeltjes eruit en erin van deze router, en mijn snelheid is weer oke. Toeval?

Reputatie 8

Het is in andere vorm (met uitwisselen kabel tussen Genexis en modem/router), misschien niet helemaal duidelijk geworden. Maar controle van kabeltjes is het eerste wat je zou moeten doen. Uiteraard ook de rest van de kabels.

Reputatie 1

Uiteraard is dat ook het eerste wat ik gedaan heb, maar het resulteerde toen niet in een grotere snelheid. Het zou dan overigens ook nog aan mijn eigen router kunnen liggen.

Reputatie 8
Badge +11

Ik dacht eigenlijk ook dat we die kabels al gecheckt hadden, maar het kan geen kwaad om ze nu na te lopen natuurlijk. Heb je tussen de Experia Box en jouw computer ook nog een eigen router aangesloten? Als test kan je die tijdelijk ook overslaan en direct van de Experia Box naar de pc gaan, afhankelijk van wat de snelheid dan doet kunnen we daar verder naar kijken.

Reputatie 8

Het zou dan overigens ook nog aan mijn eigen router kunnen liggen.

Inderdaad een situatie waarvan de informatie eerder nog niet is verstrekt. Alle extra apparaten afkoppelen en rechtstreeks één op één achter de Experia Box testen is de aangewezen weg om te achterhalen of de internetsnelheid als service m.b.t. Telfort te laag is.

Als dat wel goed is, is het een kwestie van problemen gerelateerd aan je eigen thuisnetwerk.

Reputatie 1

Het zou kunnen dat mijn router niet helemaal lekker werkt (met Experia Box). Gisteren bijv wederom lage snelheid. Mijn router ontkoppeld en weer gekoppeld aan netwerk. Snelheid bleef laag. Toen maar weer Experia reset gedaan. En dat heeft dan weer geholpen. Snelheid weer omhoog.  Blijft allemaal heel merkwaardig.

Reputatie 8

Laat je eigen router (met alles wat daar misschien weer achterhangt) nu eens even voor wat het is.
Afkoppelen, dan niet meteen erna weer terug vastkoppelen,
maar alleen één op één bekabeld testen met een aangesloten PC aan de Experia Box.

Doe je een aantal “stress tests”. Blijft dat goed gaan, bouw je van daaruit weer verder op,
bijv. met aansluiten van een TV-ontvanger. Gaat dat ook goed dan “kaal” de extra router erbij.
Gaat dat goed, van daaruit een voor een daar weer extra apparaten aankoppelen.

Reputatie 8
Badge +11

De strategie die Babylonia deelt vind ik ook een goede, stap voor stap het netwerk uitbreiden en testen. Als het op een gegeven moment weer in blijkt te zakken kan het wijzen op dat specifieke apparaat. Of de verbinding ook echt zo snel inzakt is dan wel even de vraag natuurlijk, aangezien het na een herstart wel even goed lijkt te gaan.

Reageer