beantwoord

Internetsnelheid schommelt

• 30 augustus 2019
  • 20 reacties
  • 420 keer bekeken

Hi, wij hebbeb nu al weken lang last van slechte internet. Maar niet constand.soms zit het gewoon op 50mbs. Maar soms is het weer 10-20 mbs of zelf lager. Als ik 4 keer mijn snelheid meet dan is het 2 keer gewoon 50 en 2 keer 14 mbs. Dus het veranderd heel vaak. Iedereen heeft er hier last van.

Admin: titel aangevuld i.v.m volledigheid
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 31 augustus 2019, 13:12

Hallo @Leanderscholman, welkom op het forum. De snelheden die je noemt verschillen aardig inderdaad. Hoe meet je dit precies? Op jouw screenshots zie ik WiFi, is dat ook hoe je de test deed? In dat geval ben ik ook erg benieuwd wat de snelheid is als je het op een bekabelde computer test?
Als de snelheid daarmee wel goed is, kan je deze stappen op onze website volgen om de WiFi instellingen zo optimaal mogelijk in te stellen. Ik hoor het graag van je.
Bekijk reactie

20 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hallo @Leanderscholman, welkom op het forum. De snelheden die je noemt verschillen aardig inderdaad. Hoe meet je dit precies? Op jouw screenshots zie ik WiFi, is dat ook hoe je de test deed? In dat geval ben ik ook erg benieuwd wat de snelheid is als je het op een bekabelde computer test?
Als de snelheid daarmee wel goed is, kan je deze stappen op onze website volgen om de WiFi instellingen zo optimaal mogelijk in te stellen. Ik hoor het graag van je.
Reputatie 8
Badge +16
Daarnaast is het de vraag of je ook nog andere zaken aan het doen bent als je de Speedtest doet. Als er op een ander device een film wordt gestreamd of een update wordt binnengehaald, zakt je Speedtest natuurlijk ook in.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @Leanderscholman, ik heb nog geen reactie van je gezien. Heb je de dingen de vorige berichten van mij en Franzki al kunnen bekijken?
g
hallo @Jasper - Telfort sorry voor mijn late reactie

ja het is ook slecht op de bekabelde computer. meestal 50 mbs maar soms gaat hij voor 2 min naar 10-20 soms nog lager. het is heel verveelend. soms opend hij namelijk geen fotos en dan moet je 2 min wachten en dan doet hij het weer.

mvg leander
@Franzki nee, ik heb het zelf geprobeerd toen geen 1 apperaat in het heele huis op de wifi zat en het probleem is er nog steeds

mvg leander
Reputatie 8
Badge +7
g
?????????????????????????????????
Reputatie 8
Hi, wij hebbeb nu al weken lang last van slechte internet. Maar niet constand.soms zit het gewoon op 50mbs. Maar soms is het weer 10-20 mbs of zelf lager. Als ik 4 keer mijn snelheid meet dan is het 2 keer gewoon 50 en 2 keer 14 mbs. Dus het veranderd heel vaak. Iedereen heeft er hier last van.
Je meet snelheid via WiFi. Dat is op zichzelf al zeer veranderlijk.
Maar zelfs dat in aanmerking genomen valt me toch iets op bij de afbeelding van de speedtest.
En dat is het grillige verloop in de grafische weergave van de groene diagrammen.
Dat is IMO niet strak genoeg met een vrij sterk schokkend verval op sommige punten gedurende de test.

Je zou de test om die reden dan ook beter met een bekabelde verbinding met een PC kunnen maken. Ik ben benieuwd of je dan ook dit soort verloop hebt?

Vanuit die resultaten de eventuele verdere stappen.

Ter illustratie speedtesten die ikzelf heb uitgevoerd, met een laptop + WiFi. Wel met een glasvezel 100/100 Mbps internetverbinding. Wat op zichzelf een strakkere weergave oplevert. Je hebt in ieder geval een indicatie in welke richting je zou moeten uitkomen bij een goede verbinding.

Getest met de Google Chrome browser en Firefox.
Opvallend zijn de verschillen in upload snelheid bij de verwerking door beide browsers van de gegevens. En het meer "ribbelende" verloop van de meting bij Chrome. Ondanks de onderlinge verschillen in karakter, toch een algemeen strak verloop in de metingen. Ook bij meerdere metingen achter elkaar komt er telkens een vergelijkbaar patroon met vergelijkbare snelheid.

Test met Google Chrome:

Test met Firefox:

Reputatie 8
Badge +11
Hoi @Leanderscholman, welkom terug. De WiFi verbinding is nog niet verbeterd sinds je het eerste bericht had geplaatst. In mijn eerste bericht was ik net als Babylonia benieuwd naar een speedtest op een bekabeld aangesloten apparaat. Heb je dat al kunnen proberen?
In mijn vorige bericht had ik ook een link meegegeven naar stappen op de website om de WiFi verbinding te optimaliseren, die kan je na de bekabelde speedtest ook doen. Ik zie je resultaten tegemoet 🙂
@Jasper - Telfort @Babylonia zoals gevraagd is hier de speedtest via een bekabelde pc: (chrome)

dit is 1 keer gemeeten (ik heb een 50 mbps abbonoment dus dit is al heel slecht)
maar naar 10 k
eer meten is er altijd veel verschill. de 1e keer is het 38 en weer 28 dan weer 36 dan weer 23 etc. dus ook op de pc is het slecht en verschilld het veel.

mvg leander
Hoe doe ik een goede speedtest?
Om op een goede en realistische manier de internet snelheid te testen geven wij hieronder enkele tips.

- Zorg ervoor dat je niets aan het downloaden bent op je pc of laptop

- Zet alle streaming internet programma's uit. Zoals internet radio, nieuws feeds etc.

- Zorg dat andere computers, tablets, telefoons die gebruik maken van het internet in het netwerk uitgeschakeld zijn

- Als je een draadloze verbinding hebt zorg dan dat u zo dicht mogelijk bij het modem/router bent voor het beste resultaat van de speedtest
Reputatie 8
Badge +7
Hoe doe ik een goede speedtest?
Om op een goede en realistische manier de internet snelheid te testen geven wij hieronder enkele tips.

- Zorg ervoor dat je niets aan het downloaden bent op je pc of laptop

- Zet alle streaming internet programma's uit. Zoals internet radio, nieuws feeds etc.

- Zorg dat andere computers, tablets, telefoons die gebruik maken van het internet in het netwerk uitgeschakeld zijn

- Als je een draadloze verbinding hebt zorg dan dat u zo dicht mogelijk bij het modem/router bent voor het beste resultaat van de speedtest

Als aanvulling op @nelly jacoba , doe de speedtest 3x achter elkaar met een korte tussenpose en neem daar het gemiddelde van.
Reputatie 8
@Jasper - Telfort @Babylonia zoals gevraagd is hier de speedtest via een bekabelde pc: (chrome)

dit is 1 keer gemeten (ik heb een 50 mbps abbonoment dus dit is al heel slecht)

Hoewel er nu geen onregelmatigheden in de test zelf zitten.
Je hebt een 50 Mbps, glasvezel, VDSL?? (Aan de relatief hoge upload zou ik glasvezel verwachten).
Wil je eens een foto plaatsten van de aansluitingen bij je modem/router.
Overzichtsfoto van de meterkast(?), aansluitingen met netwerk en evt. detail.
@Babylonia Dit is de router in mijn garage. Dus een internet kabel naar de switch die weer naar mijn router gaat. En nog een kabel voor mijn pc (ook hier is de internet erg slecht)gistere had ik op mijn mobiel zelf 0.02 mbps

router in ons huis. De roze internet kabel gaat naar een pc. En voor de telefoon En voor derest vanzelfsprekend

meterkast (heb ik niet veel verstand van)

Reputatie 8
OK, dit geeft me een wat beter beeld met wat de situatie is.
Nogal wat "tussenstukken" in je netwerk waar problemen kunnen zitten.

In het algemeen zijn de modem/routers van Teldort slecht afgeschermd en gevoelig voor elektromagnetische interferentie. Hoe de V10 zich daarbij verhoudt weet ik niet precies. Heb er nog nooit eentje open gemaakt. Heb echter wel eens een "test" V8 modem opgemaakt, en die is simpelweg in het geheel "niet afgeschermd". Zie beschrijving / afbeelding < HIER >
Eerdere storingen die daarvan het gevolg zijn, zie bijv. < DEZE > en < DEZE >

Die stekkerdoos / stroom adapter zou je om die reden beter verder van de V10 kunnen leggen.
20-30 cm er vandaan. Dat zou nu net teveel storing kunnen opleveren?

Hoewel je standaard ethernet kabeltjes gebruikt die door de tijd zijn geleverd door providers, kan er altijd een mankement inzitten in die kabels. Maar met name ook in het stuk wat je gebruikt als zelf aangelegde "weggewerkte" kabel naar die contactdoos. Van waaruit het netwerk verder gaat.

Om uit te sluiten dat daar problemen zitten.
Koppel alle kabel-aansluitingen af van de Experia Box V10.
En sluit eens één kabel rechtstreeks aan op de Experia Box V10 (op een van de gele LAN poortjes) met een PC, en doe dan nog eens een snelheidstest. Wat levert dat op?
Reputatie 8
Badge +16
In het algemeen zijn de modem/routers van Teldort slecht afgeschermd en gevoelig voor elektromagnetische interferentie.

Ik denk dat het iets genuanceerder ligt, maar kom tot dezelfde oplossing. 😎

Een schakelende netvoeding (van bijvoorbeeld een modem) is een stoorzender en daar krijg je last van als die te dicht bij je modem staat.

Advies is dus om de stekkerdoos met adapter wat verder van je modem af te plaatsen (zoals Babylonia ook al schrijft).
Reputatie 8
Badge +11
Ik sluit me bij de reacties van Franzki en Babylonia aan. Als je de apparatuur wat verder uit elkaar plaatst zoals zij voorstellen, merk je dan verschil in de snelheid?
ik heb dit net gedaan en tot nu toe is het nog goed. maar ik wist niet precies hoever ze uit eklaar moesten want dat lukte niet heel goed. er zit nu zoon 20 cm tussen.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @Leanderscholman, goed om te lezen dat het tot nu toe stabieler is gebleven. Voor hoeveel afstand daartussen moet is niet echt een vaste waarde voor, het is meer een kwestie van proberen.
Ik hoop dat het vanaf nu ook stabiel blijft, ik hoor het graag van je.
Reputatie 8
ik wist niet precies hoever ze uit eklaar moesten want dat lukte niet heel goed.
er zit nu zoon 20 cm tussen.

Als ik de foto terugkijk, heb je op de muur rechts van het glasvezelkastje nog ruimte genoeg?
Mogelijk zelfs nog hoger? Je kunt een stekkerdoos meestal met schroefjes vastzetten.

Reageer