De oorspronkelijke (eenzijdige) afspraak voor de migratie door de monteur was op een datum waarop ik nog op vakantie was. Deze datum heb ik online verzet naar een datum na mijn vakantie. Ik kreeg per mail en schriftelijk een bevestiging. Een week voor deze datum kreeg ik volgens afspraak het installatiepakket thuisgestuurd en ik ontving een brief van Guidion, ook zoals aangekondigd. De monteur zou in de ochtend komen. Op de dag van de afspraak was ik netjes thuis, maar 's-ochtends geen monteur. Toen ben ik nog maar eens goed op de brief van Guidion gaan kijken en wat schetst mijn verbazing: de afspraak stond voor een week later! Ik Guidion gebeld en de medewerkster die ik aan de lijn had vertelde mij dat Guidion zelf de afspraken maakte en niet Telfort. Dat had Telfort niet zo gecommuniceerd. Gelukkig was er een monteur in de buurt die dezelfde dag nog kon komen. Een vriendelijke jongeman verscheen en ging aan de slag. Ik vertelde hem dat ik mijn huidige router en mijn thuisnetwerk daarachter ongemoeid wilde laten, ondanks het feit dat in de installatiehandleiding van Telfort staat dat je je huidige router moet verwijderen. De monteur zei dat dat geen probleem was en hield vervolgens een vaag verhaal over IPTV en de mogelijkheden om mijn eigen router de Experiabox te laten vervangen. Dat was echter wel mijn verantwoordelijkheid, want de monteur mocht niet verder gaan dan het werkend afleveren van de Experiabox. Toen hij weg was, ben ik in de meterkast gaan kijken en wat bleek: de monteur had slechts de Experiabox V10 aangesloten op het glasvezelmodem en de ethernetkabel in de WAN aansluiting van mijn eigen router hing niets te doen in de lucht! Geen internet dus en dat had de monteur even vergeten te vermelden. Google is (meestal) je vriend dus uiteindelijk heb ik nu een opstelling die werkt welke inhoudt dat ik mijn eigen router achter de Experiabox heb opgesteld. Liever zou ik die Experiabox geheel er tussenuit halen maar daarvoor ontbreekt het mij aan de technische kennis. En ik heb het sterke idee ook bij de monteur. Meer klantvriendelijkheid zou ik hierbij verwachten, temeer omdat ik als consument volgens mij de vrije keuze heb welke apparatuur ik gebruik om het aangeboden signaal af te handelen. Maar de Experiabox wordt je nu opgedrongen omdat het, in ieder geval voor mij, te ingewikkeld is die eigen apparatuur de box te laten vervangen.
Goed, tot zover de migratie. Nu de internetsnelheid. Ik heb een abonnement voor 100 Mb/sec. Als welkomstgeschenk heb ik gekozen om die snelheid de eerste 6 maanden te laten verhogen tot 200Mb/sec. Echter, ik kom niet verder dan 80Mb/sec down en 100Mb/sec up. Ik heb de Speedtest ook uitgevoerd met een laptop die rechtstreeks was aangesloten aan de Experiabox en toen was het iets beter, maar niet veel: 90 Mb/sec down en ruim 100Mb/sec up. Dus ver verwijderd van de snelheid die mij is beloofd. Waar ligt dat aan? Alvast bedankt voor een reactie.
Beste antwoord door Jasper - Telfort