beantwoord

Internetsnelheid na migratie

  • 7 september 2019
  • 8 reacties
  • 184 keer bekeken

Hierbij wil (ook) ik mijn ongenoegen delen over de afhandeling van de migratie van mijn glasvezelaansluiting en tevens een vraag stellen over mijn internetsnelheid na die migratie.
De oorspronkelijke (eenzijdige) afspraak voor de migratie door de monteur was op een datum waarop ik nog op vakantie was. Deze datum heb ik online verzet naar een datum na mijn vakantie. Ik kreeg per mail en schriftelijk een bevestiging. Een week voor deze datum kreeg ik volgens afspraak het installatiepakket thuisgestuurd en ik ontving een brief van Guidion, ook zoals aangekondigd. De monteur zou in de ochtend komen. Op de dag van de afspraak was ik netjes thuis, maar 's-ochtends geen monteur. Toen ben ik nog maar eens goed op de brief van Guidion gaan kijken en wat schetst mijn verbazing: de afspraak stond voor een week later! Ik Guidion gebeld en de medewerkster die ik aan de lijn had vertelde mij dat Guidion zelf de afspraken maakte en niet Telfort. Dat had Telfort niet zo gecommuniceerd. Gelukkig was er een monteur in de buurt die dezelfde dag nog kon komen. Een vriendelijke jongeman verscheen en ging aan de slag. Ik vertelde hem dat ik mijn huidige router en mijn thuisnetwerk daarachter ongemoeid wilde laten, ondanks het feit dat in de installatiehandleiding van Telfort staat dat je je huidige router moet verwijderen. De monteur zei dat dat geen probleem was en hield vervolgens een vaag verhaal over IPTV en de mogelijkheden om mijn eigen router de Experiabox te laten vervangen. Dat was echter wel mijn verantwoordelijkheid, want de monteur mocht niet verder gaan dan het werkend afleveren van de Experiabox. Toen hij weg was, ben ik in de meterkast gaan kijken en wat bleek: de monteur had slechts de Experiabox V10 aangesloten op het glasvezelmodem en de ethernetkabel in de WAN aansluiting van mijn eigen router hing niets te doen in de lucht! Geen internet dus en dat had de monteur even vergeten te vermelden. Google is (meestal) je vriend dus uiteindelijk heb ik nu een opstelling die werkt welke inhoudt dat ik mijn eigen router achter de Experiabox heb opgesteld. Liever zou ik die Experiabox geheel er tussenuit halen maar daarvoor ontbreekt het mij aan de technische kennis. En ik heb het sterke idee ook bij de monteur. Meer klantvriendelijkheid zou ik hierbij verwachten, temeer omdat ik als consument volgens mij de vrije keuze heb welke apparatuur ik gebruik om het aangeboden signaal af te handelen. Maar de Experiabox wordt je nu opgedrongen omdat het, in ieder geval voor mij, te ingewikkeld is die eigen apparatuur de box te laten vervangen.
Goed, tot zover de migratie. Nu de internetsnelheid. Ik heb een abonnement voor 100 Mb/sec. Als welkomstgeschenk heb ik gekozen om die snelheid de eerste 6 maanden te laten verhogen tot 200Mb/sec. Echter, ik kom niet verder dan 80Mb/sec down en 100Mb/sec up. Ik heb de Speedtest ook uitgevoerd met een laptop die rechtstreeks was aangesloten aan de Experiabox en toen was het iets beter, maar niet veel: 90 Mb/sec down en ruim 100Mb/sec up. Dus ver verwijderd van de snelheid die mij is beloofd. Waar ligt dat aan? Alvast bedankt voor een reactie.
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 9 september 2019, 19:25

Hoi @flypilotfly, welkom bij ons op het forum. Het was een zware bevalling zo te zien, met de monteur die zou komen en vervolgens voor een week later ingepland bleek. Dat diezelfde dag nog een monteur kon komen is wel erg fijn, en daarna werkte de verbinding ook goed begrijp ik. Alleen de snelheid klopt nog niet, daar ben ik meteen voor je ingedoken en ik kijk verbaasd naar wat ik zie. Er zit een verschil tussen wat er administratief en technisch actief is, technisch gezien staat 100 Mbit/s aan als snelheid, dat verklaart dat jij die snelheid als maximum haalt. Administratief gezien staan zowel de 100 Mbit/s als de 200 Mbit/s (incl korting) aan, dat is niet de bedoeling natuurlijk. Ik heb geprobeerd het aan te passen, maar dat lukt niet. Daarom heb ik een melding aangemaakt en doorgezet naar de specialisten zodat zij dat uit kunnen zoeken en rechtzetten. Ik zal dit ook voor je volgen, zodat ik je op de hoogte kan houden waar nodig.
Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 8
....de monteur mocht niet verder gaan dan het werkend afleveren van de Experiabox.

Toen hij weg was, ben ik in de meterkast gaan kijken en wat bleek: de monteur had slechts de Experiabox V10 aangesloten op het glasvezelmodem en de ethernetkabel in de WAN aansluiting van mijn eigen router hing niets te doen in de lucht!

Dat is precies conform wat de monteur tegen je heeft verteld.
Het gebruik van een eigen router / netwerk is je eigen verantwoordelijkheid.

Maar de Experiabox wordt je nu opgedrongen....
Alleen op de eigen spullen van KPN/Telfort kan men support leveren. Die kent men.
Vandaar dat die wordt aangesloten. (Dat is bij elke provider zo).
Ben in ieder geval blij dat je een Experia Box V10 hebt gekregen, en niet een V10A
Daar kun je in ieder geval nog op een redelijke manier je eigen netwerk achter hangen met alle functionaliteit die je mogelijk benut. (Dus twee routers achter elkaar).
De Experia Box gebruik je voor TV en telefonie. De rest via je eigen router.

Er zijn hier op het forum nogal wat onderwerpen die erover gaan.
Afhankelijk wat je zelf aan "eigen services" in je netwerk draait, en je die ook vanuit een externe locatie zou willen bereiken (NAS, VPN-verbinding ??), zou je wat extra instellingen moeten doen in de Experia Box. Aan je eigen router hoef je helemaal geen instellingen te veranderen.
Dat is de meest simpele oplossing, en voldoet prima.

Als je de Experia Box er helemaal tussenuit wilt halen, hangt het sterk af van de mogelijkheden van je eigen router of dat überhaupt wel kan, en of alle functies dan nog wel optimaal blijven werken? (Telefonie, Televisie). Welke merk / type router heb je?

Internetsnelheid:
Nu dat de glasvezel is opgeleverd, stel je zelf in "Mijn Telfort" de snelheid hoger op de voor jouw gewenste snelheid die je had besteld. Dat is namelijk een "extra" over het basis pakket heen.
Zover ik dacht staat het niet reeds automatisch daarop ingesteld? Je zou daar kunnen kijken.
Is de order nog niet afgerond en kun je het nog niet aanpassen. Voor dit deel van je vraag dan maar even op een reactie van webcare wachten.
Hoi Babylonia. Hartelijk dank voor je reactie. Ik begrijp dat het gebruik van mijn eigen router en netwerk mijn eigen verantwoordelijkheid is, maar het gebruik van die router, een Asus RT-AC86U, als vervanging van de Experiabox is technisch, alhans voor mij, dermate ingewikkeld zodat het voor mij wel degelijk voelt alsof die Experiabox mij wordt opgedrongen. En die meterkast is al zo vol, dus ik zit helemaal niet te wachten op nog een extra stuk hardware, waar ik niet om gevraagd heb, dat ik eigenlijk ook niet nodig heb, als gevolg van een migratie, waar ik niet om gevraagd heb.
Oh ja, voor wat betreft mijn abonnement. Ik zie op Mijn Telfort dat de extra snelheid van 200Mb als extra optie is aangegeven, inclusief de korting op deze extra optie voor de eerste 6 maanden. Dus zoals ik het heb opgegeven bij de migratie.
Reputatie 8
Maar is die optie van 200 Mbps ook als actief ingesteld?

Met een Asus RT-AC86U heb je beperkte mogelijkheden om die rechtstreeks aan te sluiten.
Met weinig netwerkkennis zou ik er dan ook niet aan beginnen.
In dat geval twee routers achter elkaar. Als het te druk wordt in de meterkast zou je de eigen router ook in de woonkamer kunnen plaatsen, maar weet niet wat je verder allemaal bekabeld hebt aangesloten "vanuit de meterkast", wat normaliter aan die Asus zou moeten blijven zitten.

Gebruik je ook nog services die ja van buiten uit wilt benaderen (NAS, VPN-connectie)??
Welk standaard subnet gebruik je in de Asus RT-AC86U ?
Het zou in ieder geval verschillend moeten zijn met het sub-net 192.168.2.xx
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @flypilotfly, welkom bij ons op het forum. Het was een zware bevalling zo te zien, met de monteur die zou komen en vervolgens voor een week later ingepland bleek. Dat diezelfde dag nog een monteur kon komen is wel erg fijn, en daarna werkte de verbinding ook goed begrijp ik. Alleen de snelheid klopt nog niet, daar ben ik meteen voor je ingedoken en ik kijk verbaasd naar wat ik zie. Er zit een verschil tussen wat er administratief en technisch actief is, technisch gezien staat 100 Mbit/s aan als snelheid, dat verklaart dat jij die snelheid als maximum haalt. Administratief gezien staan zowel de 100 Mbit/s als de 200 Mbit/s (incl korting) aan, dat is niet de bedoeling natuurlijk. Ik heb geprobeerd het aan te passen, maar dat lukt niet. Daarom heb ik een melding aangemaakt en doorgezet naar de specialisten zodat zij dat uit kunnen zoeken en rechtzetten. Ik zal dit ook voor je volgen, zodat ik je op de hoogte kan houden waar nodig.
Hoi, Jasper, bedankt voor je reactie. Ik kijk uit naar de technische aanpassing en verwacht van je te horen zodra dat geregeld is.
Reputatie 8
Badge +11
Geen probleem @flypilotfly. Ik hou het voor je in de gaten, het kan zijn dat de specialisten al contact met jou opnemen voordat ik een update zie, of dat je opeens een wijzigingsbrief krijgt. Dat zal ook vanuit hun handelingen komen, daar hoef je dan niet van te schrikken 🙂
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @flypilotfly, ik zie dat de specialisten inderdaad al contact met jou hebben opgenomen naar aanleiding van de melding. Zij hebben het pakket kunnen wijzigen, waardoor je nu zowel technisch als administratief 200 Mbit/s hebt. Als je nu een speedtest doet zal je de 100 dus ook passeren 🙂 Als we nog iets voor je kunnen doen weet je ons te vinden.

Reageer