beantwoord

Internetsnelheid lager geworden

• 30 juni 2018
  • 98 reacties
  • 2610 keer bekeken

Toon het eerste bericht

98 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Ik reken daarbij inderdaad geen overhead, dit is wat volgens de lijn maximaal haalbaar is. Als er niet meer haalbaar is, dan is er ook geen ruimte om een overhead te creëren. Waarom er eerder meer haalbaar was is moeilijk te zeggen, het zou (om maar een paar opties te noemen) kunnen zijn dat kabels onder de grond op leeftijd raken en daardoor minder signaal door kunnen laten of dat er vocht bij een kabel komt met hetzelfde gevolg.
Doordat ik die melding nog wel krijg over de aansluiting kan ik een nieuwe monteur aansturen zodat hij alles grondig kan nakijken. Die melding staat los van eventuele dingen van KPN, die heeft met de fysieke bekabeling te maken, zoals je eerder met de monteur zag in de centrale. Als de monteur constateert dat het een KPN ding is, kan hij daarvoor een melding aan laten maken, die beslissing is op dat moment volledig aan hem.
Als je dat wilt proberen, maak ik die melding natuurlijk graag voor je aan 🙂
Badge +2
Er is geen "actie" meer. Ik begrijp dat best, want Telfort heeft er echt alles aan gedaan om het probleem van de lagere snelheden op te lossen.

De download snelheid is in het modem zo laag dat die nooit naar de 100 Mbits kan gaan vanwege overhead. Beschikbare download modem 100607 Kbps en momentele download 98644 Kbps.

Ik zit sinds de snelheidsverhoging op het netwerk van de kpn. Zelfs Telfort maakt daar reclame mee op hun bladzijde aangesloten worden op het betrouwbare netwerk van de kpn. Maar ik heb nu zo mijn twijfels over die betrouwbaarheid van het netwerk van de kpn. Dat is nu wel gebleken. Volgens mij is de kpn nu aan zet, maar die is schijnbaar niet meer thuis voor hun klanten bij Telfort.
Badge +2
Ik reken daarbij inderdaad geen overhead, dit is wat volgens de lijn maximaal haalbaar is. Als er niet meer haalbaar is, dan is er ook geen ruimte om een overhead te creëren. Waarom er eerder meer haalbaar was is moeilijk te zeggen, het zou (om maar een paar opties te noemen) kunnen zijn dat kabels onder de grond op leeftijd raken en daardoor minder signaal door kunnen laten of dat er vocht bij een kabel komt met hetzelfde gevolg.
Doordat ik die melding nog wel krijg over de aansluiting kan ik een nieuwe monteur aansturen zodat hij alles grondig kan nakijken. Die melding staat los van eventuele dingen van KPN, die heeft met de fysieke bekabeling te maken, zoals je eerder met de monteur zag in de centrale. Als de monteur constateert dat het een KPN ding is, kan hij daarvoor een melding aan laten maken, die beslissing is op dat moment volledig aan hem.
Als je dat wilt proberen, maak ik die melding natuurlijk graag voor je aan :)

> kunnen zijn dat kabels onder de grond op leeftijd raken en daardoor minder signaal
> door kunnen laten of dat er vocht bij een kabel komt met hetzelfde gevolg.

Dàt wil er bij mij niet in; kabels onder de grond op leeftijd raken. Ik woon in een wijk die "nog" maar 35 jaar oud is en er zijn wijken die veel ouder zijn dan die van mij en daar hebben de mensen wel 100 Mbits download. Maar tsja, wanneer er dan een medewerker (héél waarschijnlijk van de kpn) in de wijkkast ongecontroleerd aan diverse draden gaat trekken, is het vragen om problemen.

> Die melding staat los van eventuele dingen van KPN, die heeft met de fysieke bekabeling
> te maken, zoals je eerder met de monteur zag in de centrale.

> alles grondig kan nakijken.

Al het mogelijke is grondig nagekeken cq gecontroleerd. Daar ben ik namelijk zelf bij geweest 🙂 Het enige wat ze nog kunnen doen is de bekabeling vanaf huis tot de wijkkast doormeten. Maar daar zit echt het probleem niet met kabels die op leeftijd zouden zijn.

Correctie wijkkast. De centrale ligt hier nog een stukje (1650 meter) verder bij vandaan. Maar daar zit het probleem niet (meer). Dàt is keurig verholpen door jullie. Het probleem zit bij de kpn. Hoe graag je ook zou willen dat het niet bij hen ligt. Ik zit op het kpn-netwerk. Goed? De kpn heeft "ergens" de down- en upload ingesteld/veranderd naar beneden. Dàt hebben jullie ècht niet gedaan!

Wanneer ik internet van de kpn zou nemen met dezelfde snelheid (maar veel duurder) dan bij telfort, krijg ik gegarandeerd een 100/10 verbinding. Dat doe ik met je. Telfort regelt de snelheid op hun eigen netwerk en de kpn doet dat op hun eigen netwerk.

> Als de monteur constateert dat het een KPN ding is, kan hij daarvoor een melding
> aan laten maken, die beslissing is op dat moment volledig aan hem.

Dan heeft hij dus een inschattingsfout gemaakt door te denken dat het probleem nu verholpen zou zijn/is. Het probleem van de sterk wisselende verbinding is opgelost omdat er een draad die los-vast in de wijkkast zat. Ik heb nu een stabiele verbinding. Dàt heeft hij keurig verholpen maar niet dat ik weer een 100 Mbits download snelheid terug heb gekregen. Die blijft momenteel "hangen" op 90 Mbits. In de meeste gevallen zal zo'n monteur goed kunnen bepalen of een probleem opgelost is, maar gezien de lage download is dit dus niet bij mij het geval.
Badge +2
Ik ben nu één maand bezig om de oude snelheid 102/31 terug te krijgen. Volgens metingen (van Telfort) zou dat aan het isra-punt in de meterkast liggen een slecht contact met een erg instabiele verbinding. Erg onwaarschijnlijk een slecht contact aan het isra-punt, omdat ik dat al méér dan 25 jaar probleemloos gebruik. Het modem zit zo'n 7 meter met ouderwetse ptt-kabel (rood, blauw, wit, oranje en aarde) op het isra-punt aangesloten. Dat werkt al méér dan 25 jaar probleemloos. Op verzoek van Telfort het modem in de meterkast geplaatst met een ronde kabel van 57 centimeter op het isra-punt aangesloten. Daarna door het hele huis de lan-kabel laten lopen. Maar ook nu geen enkele verbetering wat slecht contact en instabiele verbinding betreft en al helemaal niet wat snelheid betreft. Die is namelijk behoorlijk naar beneden gegaan; download vroeger 102 Kpbs en nu amper 90 Kbps en upload vroeger 31 Kbps en nu amper
4 Kbps volgens het modem. Zie momentele waarden hieronder!

Dus is er een monteur langsgekomen en die heeft de hele handel doorgemeten. Inderdaad "ergens" een slecht contact omdat de snelheid heel wisselde. Voor de zekerheid het isra-punt vervangen en in de wijkkast een los-vaste draad geconstateerd. Alle bedrading in de wijkkast weer goed aangesloten en gaan meten en volgens hem was nu alles in orde. Ik heb nu weliswaar (weer) een hele stabiele verbinding maar de download is nog minstens 10 Kbps en de upload 6 Kbps te laag volgens het modem.
Deze waarden staan er momenteel in het modem:
Werkelijke upload 4330 Kbps; (blijft amper 4 Kbps over) beschikbaar 9024 Kbps en werkelijke download 98574 Kbps (met aftrek van 9 Kbps overhead; blijft over amper 90000 Kbps) en beschikbaar 101147 Kbps.

Ik ben nu één maand bezig om de oude snelheid weer terug te krijgen en refereer aan mijn allereerste bericht: Wel iedere keer meer gaan betalen en nu is de zeer stabiele snelheid (102/31) naar beneden gedonderd (90/4).

Als je dit probleem eens rustig gaat overdenken moet je tot de conclusie komen dat er "ergens iemand" behoorlijk heeft zitten kl***en, want de down- en upload snelheid zijn niet vanzelf zo erg naar beneden gegaan. Vooral de upload is dramatisch gezakt en dat vind ik niet zo leuk, omdat ik elke dag upload en wanneer dat een beetje snel gaat is dit erg fijn. Telfort heeft er alles aan gedaan om dit probleem te verhelpen maar die houdt nu de kpn de hand boven het hoofd. Ik zit namelijk op het kpn-netwerk en wanneer er daar wat op veranderd, doet de kpn dat. Telfort doet dat op hun eigen netwerk. Ik blijf er dus bij dat de kpn nu aan zet is. Die veranderd dingen en dan krijg je zulke problemen van enorme snelheidsverlagingen en Telfort kan die weer gaan oplossen.
Badge +2
Ik ben aan de gang gegaan met een zo kort mogelijke ronde draad (massieve kern) om het modem aan te sluiten op het isra-punt. Iedere provider adviseert dat het modem zo dicht mogelijk op het isra-punt (maximaal 90 centimeter) moet worden aangesloten. Korter kan ik het niet maken dan een kleine 15 centimeter. Korter kan nog wel met één of twee centimeter, maar dan zit de draad behoorlijk onder fysische spanning en kan dan problemen geven, omdat de stekkers er dan door de spanning (deels) uit kunnen worden getrokken.
Reputatie 8
Badge +11
We hebben daarmee alles wat we kunnen proberen geprobeerd inderdaad, ook met het zo kort mogelijk aansluiten heb je het kortst mogelijke geprobeerd zo te zien. Ik heb hierin zoals gezegd geen verdere mogelijkheden om de verbinding te verbeteren. Alle netwerken die wij gebruiken zijn eigendom van KPN, er zijn een aantal netwerken die voorheen niet van KPN waren maar die zijn daar tegenwoordig wel allemaal in beheer. De mogelijkheden zijn daarin voor iedereen hetzelfde. Als er afwijkende waarden worden geconstateerd en de monteur kan het ook niet verbeteren, kan er een melding naar KPN worden aangemaakt. In dit geval worden de snelheden die bij het abonnement horen wel vrijwel. Het enige wat ik nog kan doen is nogmaals een monteur aansturen, maar doordat de vorige monteur ook geen winst kon boeken ten opzichte van dit verwacht ik niet dat een volgende monteur er meer uit zal kunnen halen.
Badge +2
We hebben daarmee alles wat we kunnen proberen geprobeerd inderdaad, ook met het zo kort mogelijk aansluiten heb je het kortst mogelijke geprobeerd zo te zien. Ik heb hierin zoals gezegd geen verdere mogelijkheden om de verbinding te verbeteren. Alle netwerken die wij gebruiken zijn eigendom van KPN, er zijn een aantal netwerken die voorheen niet van KPN waren maar die zijn daar tegenwoordig wel allemaal in beheer. De mogelijkheden zijn daarin voor iedereen hetzelfde. Als er afwijkende waarden worden geconstateerd en de monteur kan het ook niet verbeteren, kan er een melding naar KPN worden aangemaakt. In dit geval worden de snelheden die bij het abonnement horen wel vrijwel. Het enige wat ik nog kan doen is nogmaals een monteur aansturen, maar doordat de vorige monteur ook geen winst kon boeken ten opzichte van dit verwacht ik niet dat een volgende monteur er meer uit zal kunnen halen.

Allereerst wil ik even benadrukken dat ik héél erg tevreden ben wat je voor mij gedaan hebt! Dingen die ik nu ga schrijven zijn dus NIET persoonlijk bedoeld.......

Volgens mij is het nu een ongelukkige samenloop van omstandigheden. De kpn zet zowel de down- en upload snelheid aanmerkelijk terug op een tijd dat er ook een slecht contact in de wijkkast zit.

Er wordt nu gezegd dat de down- en upload snelheid niet hoger kan. L*lkoek. Geen goed argument als je vanaf 17 maart 2016 een hele stabiele down- en upload snelheid hebt van 102/31 Mbits. Toen kon het en nu kan het niet meer en dus wel meer gaan betalen! Wie is hier schuldig aan? Nou ik geef dus de kpn de schuld, want ik zou het erg vreemd vinden dat telfort zoiets doet, omdat je dan grote kans loopt tevreden klanten te verliezen aan bijv. de kabelboer. De kpn heeft de snelheid in de centrale naar beneden gezet.

Er wordt nu alleen naar cijfertjes gekeken. Puur gemeten heb ik de goede snelheden, maar van de huidige download (98 Mbits) èn upload (4 Mibts) wordt geen overhead berekend zodat er maar amper van de download 90 Mbits en upload 3 Mbits overblijft. Upload is heel dramatisch terug geschroefd van 31 Mbits naar amper 3 Mbits. Huidige upload snelheid 4665 Kbps; beschikbaar 9812 Kbps.

Ik heb hier in huis ook het nodige gedaan. Het modem staat nu definitief in de meterkast rechtstreeks aangesloten met een ronde massieve draad van een kleine 15 centimeter.

Een monteur kan hier in huis èn in de wijkkast echt niets meer doen. Hij heeft het isra-punt vernieuwd; het slechte contact verholpen en heb als laatste nog een nieuw modem gekregen op aanraden van de monteur.

Wanneer er nu wat moet worden nagekeken is dat in de centrale van de kpn. We zijn nu op het punt beland om het hogerop te moeten zoeken. Wanneer ik het vroeger niet met de medewerkers van bijvoorbeeld het ouderwetse postkantoor eens was, vroeg ik naar de directeur en die kreeg dan wel de dingen voor elkaar.....
Reputatie 8
Badge +11
De aansluiting in huis is optimaal nu inderdaad, daar is geen winst meer te behalen. Er is na dit laatste bericht nog wel iets veranderd zo te zien, in plaats van de actuele 4.6 Mbit/s die je toen zag zie ik nu 9.7 als actuele upload staan. Dat komt dan weer overeen met je abonnement, de upload van 31 hoorde niet bij het abonnement en had je wat dat betreft eigenlijk nooit moeten hebben.
Het enige wat ik nog kan doen is zoals gezegd nog eens een monteur aansturen, de melding die we kregen voordat de eerste monteur naar je toeging krijg ik nog steeds. Ondanks dat die monteur alles heeft nagelopen blijft die melding nog steeds. Andere opties hebben we op dit punt niet meer.
Reputatie 8
Badge +18
Omdat je upload van 31 niet bij je abonnement hoort en wel de 10 Mb aantikt die je volgens mij behoort te krijgen zou ik in jou geval niet langer het onmogelijke vragen aan de helpende moderator
Badge +2
Omdat je upload van 31 niet bij je abonnement hoort en wel de 10 Mb aantikt die je volgens mij behoort te krijgen zou ik in jou geval niet langer het onmogelijke vragen aan de helpende moderator
> zou ik in jou geval niet langer het onmogelijke vragen aan de helpende moderator

Wat is onmogelijk? Het is gebleken dat het wel degelijk mogelijk is met een upload van 31 Mbits, maar om welke reden dan ook is dit plotsklaps niet meer mogelijk (en ook de download is naar beneden gegaan met ruim 10 Mbits; naar amper 90 Mbits; was ruim 102 Mbits) en dat vind ik dus nog steeds erg vreemd. Er kan dan wel gezegd worden dat ik nooit die 31 Mbits upload had mogen hebben (met het argument dat dit niet past bij het abonnement), maar ik heb die wel ruim twee jaar gehad. Dus hoezo onmogelijk?
Badge +2
Sommige mensen geven nu een voorbeeld.

Je koopt bij iemand een antieke kast. Hij is voor jou perfect. De goede kleur de goede stijl en je koopt dus die antieke kast. Je bent er ruim twee jaar erg tevreden mee. Maar na die twee jaar krijgt de verkoper het in z'n kop om wat aan die antieke kast te veranderen.

In het onderhavige geval kan de koper hier dus niets aan doen.......
Je "koopt" een verbinding 100/10. Hebt mazzel en haalt een tijd 100/30. Nu haal je wat je "gekocht" hebt.
Badge +2
Je "koopt" een verbinding 100/10. Hebt mazzel en haalt een tijd 100/30. Nu haal je wat je "gekocht" hebt.

Een beetje vreemde gang van zaken. Is dit niet het paard achter de wagen spannen of iemand blij maken met een dooie mus? Een prijsverhoging voor een verslechtering van de verbinding. Telfort en andere bedrijven gooien de prijs omhoog met het argument van verbetering wat in feite een verslechtering is. Dat het toen mogelijk is, is het nu weer mogelijk en het waarom weten de "experts" dus niet.
Reputatie 8
Badge +10

Dat het toen mogelijk is, is het nu weer mogelijk en het waarom weten de "experts" dus niet.

Dat weten de experts wél, zoals je al is uitgelegd heb je een abonnement aangeschaft dat een maximumsnelheid heeft van 100 Mbps download- en 10 Mbps uploadsnelheid.
Dit is het snelste abonnement dat Telfort aanbiedt, de verbinding zelf heeft echter nog een stuk 'reserve' zowel in de download- als in de uploadsnelheid.
Dat je door een fout in het systeem, een menselijke vergissing of wat dan ook tijdelijk een hogere snelheid hebt gehad dan je afgesloten abonnement van 100/10 is zoals gezegd mazzel.
Badge +2

Dat het toen mogelijk is, is het nu weer mogelijk en het waarom weten de "experts" dus niet.
> Dat weten de experts wél, zoals je al is uitgelegd heb je een abonnement aangeschaft
> dat een maximumsnelheid heeft van 100 Mbps download- en 10 Mbps uploadsnelheid.

Dit is het snelste abonnement dat Telfort aanbiedt, de verbinding zelf heeft echter nog een stuk 'reserve' zowel in de download- als in de uploadsnelheid.
Dat je door een fout in het systeem, een menselijke vergissing of wat dan ook tijdelijk een hogere snelheid hebt gehad dan je afgesloten abonnement van 100/10 is zoals gezegd mazzel.

Goed met de upload van 31 naar amper 9 Mbits is mee te leven, maar met de amper 90 Mbits dus niet. En kom me nu niet weer met het l*l argument dat dit onmogelijk is. Het is namelijk twee jaar gebleken dat het wel degelijk mogelijk is met 100 Mbits. Ja, zelfs met ruim 102 Mbits! Wanneer telfort dus weer een prijsverhoging zogenaamd doorvoert om de kwaliteit van het netwerk te "verbeteren" (wat in werkelijkheid dus een verslechtering is) ga ik overwegen om bij telfort weg te gaan. Immers een prijsverhoging gaat dus gepaard met een verslechtering van snelheid en zo wordt een erg tevreden een erg ontevreden telfort klant.
Limburg:

Ik merk ook een verlaging van de snelheid. Het lijkt op een of andere wijze geknepen te zijn. Vroeger 17Mbps stabiel en sinds enkele weken 14Mbps max. Er is dus toevallig sinds de prijsverhoging in Juli een verlaging van 2 - 3 Mbps en nu ook een zeer instabiele verbinding met grote verschillen in de te behalen bandbreedte in de loop van de dag. Ik haal er nu max. 13 Mbps er uit.
Badge +2
Limburg:

Ik merk ook een verlaging van de snelheid. Het lijkt op een of andere wijze geknepen te zijn. Vroeger 17Mbps stabiel en sinds enkele weken 14Mbps max. Er is dus toevallig sinds de prijsverhoging in Juli een verlaging van 2 - 3 Mbps en nu ook een zeer instabiele verbinding met grote verschillen in de te behalen bandbreedte in de loop van de dag. Ik haal er nu max. 13 Mbps er uit.

En zo worden we door de kpn gen**id. De kpn is namelijk de "baas" van telfort. De meeste mensen hebben dit helemaal niet in de gaten, maar ik kan me nu best voorstellen dat de kpn dit heel geruisloos doet. Bij een volgende prijsverhoging weer een vermindering van snelheid. Het moet natuurlijk niet teveel gaan opvallen.......
Reputatie 8
Badge +18
En zo worden we door de kpn gen**id. De kpn is namelijk de "baas" van telfort. De meeste mensen hebben dit helemaal niet in de gaten, maar ik kan me nu best voorstellen dat de kpn dit heel geruisloos doet. Bij een volgende prijsverhoging weer een vermindering van snelheid. Het moet natuurlijk niet teveel gaan opvallen.......
Van diverse kanten ben je er op gewezen hoe het werkelijk zit met jou verbindinding en dat je niet mag mopperen dat je heel lang gebruik hebt mogen maken van een te hoge upload, echter lezen is ook een kunst.
In goed fries zeg ik het recht voor zijn raap ; net sa jemelje
Badge +2

En zo worden we door de kpn gen**id. De kpn is namelijk de "baas" van telfort. De meeste mensen hebben dit helemaal niet in de gaten, maar ik kan me nu best voorstellen dat de kpn dit heel geruisloos doet. Bij een volgende prijsverhoging weer een vermindering van snelheid. Het moet natuurlijk niet teveel gaan opvallen.......Van diverse kanten ben je er op gewezen hoe het werkelijk zit met jou verbindinding en dat je niet mag mopperen dat je heel lang gebruik hebt mogen maken van een te hoge upload, echter lezen is ook een kunst.
In goed fries zeg ik het recht voor zijn raap ; net sa jemelje

> van een te hoge upload....

En dan van de magere download van amper 90 Mbits gemakshalve maar te zwijgen. Dit kun je niet gooien op lang gebruik, omdat door telfort aangegeven wordt dat ik een 100/10 Mbits verbinding zou moeten hebben. Dit staat erop hun bladzijde >

Extra snelheid
tot 100 Mb/s down, 10 Mb/s up

Wanneer je in 't Frysk schrijft, moet je het wel goed doen ;-)
Ik hawwe wol degelik rjocht om te eamelje wat download feart oangeande.

Wanneer je in 't Frysk schrijft, moet je het wel goed doen ;-)

Hebben jullie het over hetzelfde Fries?

Friese talen kunnen als volgt worden onderverdeeld:
Westerlauwers Fries

Westerlauwers Fries (Frysk) is de variëteit die gesproken wordt in de Nederlandse provincie Friesland en het Groningse Westerkwartier.
Het Westerlauwers Fries kan worden onderverdeeld in:
  1. Kleifries (in de Kleistreek)
  2. Woudfries (in de Friese Wouden)
  3. Zuidwesthoeks (in de Zuidwesthoek)
  4. Hindeloopers (in Hindeloopen)
  5. Aasters en Westers (op resp. Oost- en West-Terschelling)
  6. Schiermonnikoogs of Eilanders (op Schiermonnikoog)
  7. Stads Fries.
Reputatie 8
Badge +17
Of sprekke jo oer google fryzjers?
Badge +2
> Of sprekke jo oer google fryzjers?
> Hebben jullie het over hetzelfde Fries?

Geen van beide. Het Frysk dat ik schrijf staat zo in het Frysk Wurdenboek uitgegeven door de Fryske Akademy ut Ljouwert. Je mag aannemen dat dit het suverste Frysk is......
Reputatie 8
Badge +17
dan moatte jo dochs noch elk wêze?
Reputatie 8
Badge +11
Als geboren en getogen Groninger ben ik het spoor op dit moment compleet bijster 🙂
Reputatie 8
Badge +17
Als geboren en getogen Groninger ben ik het spoor op dit moment compleet bijster :-)
Oh, hier (het nieuwe station Driebergen-Zeist) zijn ze toevallig bezig:

https://www.youtube.com/watch?v=KM7QX1SCBPo

Reageer