Internetsnelheid lager dan normaal...

  • 19 juli 2019
  • 46 reacties
  • 894 keer bekeken

Badge
Vandaag ontdekte ik, dat de internetsnelheid plotseling een stuk lager is dan normaal. Bij het downloaden van een groot bestand van een werk-server, ging het langzamer dan ik gewend was. Daarom heb ik de up- en downloadsnelheid maar eens gemeten m.b.v. de KPN-speedtest. Mijn abonnement is 50/5 Mb en dat haal ik normaal gesproken ook ruim. Ik haal altijd 50-52 Mb down en 8 Mb up. De upload snelheid is nu een fractie lager (plm. 7 Mb), maar download is plotseling gezakt naar 36-37 Mb. Ik heb om te beginnen meteen het kabeltje tussen aansluiting en modem vervangen, maar dat had geen effect. In mijn modem staan nu de volgende waarden:
INTERNET
VDSL: CONNECTED
Mode: PROFILE_17A
Download: 39334 Kbps.
Upload: 9320 Kbps.

Wat zou er mis kunnen zijn?

Aanvulling:
Mijn buurman heeft hetzelfde Telfort-abonnement als ik. Ik heb even in zijn modem gekeken, en hij heeft bij Download de waarde 55013 staan. Ook Upload is hoger dan bij mij, nl. 10239...

Groetjes,
Martin.

46 reacties

Badge
@Kees-Jan ...Gaan we doen!!...
Reputatie 8
Badge +17
Mijn download-snelheid is in de afgelopen dagen met kleine stapjes omhoog gegaan. Hij staat nu op 41643 (was 35833). Upload is ietsje lager dan voorheen (was 9570, is nu 9169). Speedtest geeft als download nu 39,5 (was 33,7) en upload is 7,9 (was 8,2).
Het is opvallend dat FOURSTACK nog steeds een max van 41 Mbit aangeeft op mijn adres...

Groetjes, Martin.

Lekker laten gaan, Martin!

En zeker niet de modem UIT zetten. Gewoon dag en nacht AAN laten.
Badge
Mijn download-snelheid is in de afgelopen dagen met kleine stapjes omhoog gegaan. Hij staat nu op 41643 (was 35833). Upload is ietsje lager dan voorheen (was 9570, is nu 9169). Speedtest geeft als download nu 39,5 (was 33,7) en upload is 7,9 (was 8,2).
Het is opvallend dat FOURSTACK nog steeds een max van 41 Mbit aangeeft op mijn adres...

Groetjes, Martin.
Reputatie 8
...maar er zijn al monteurs geweest die de snelheid niet omhoog hebben gekregen. :(
Maar ja. Veel monteurs blijken niet altijd kennis van zaken te hebben. Is in het verleden wel meer voorgekomen. Voorbeeld waarbij pas bij de 9e monteur het zaakje goed was afgerond.
https://forum.telfort.nl/internet-267/verlies-van-internetsnelheid-en-een-instabiel-modem-55453/index3.html#post496787
Reputatie 8
Badge +11
Ja dan moet de lijk nog wel even flink weer dalen inderdaad. Aan de ene kant misschien wel goed, maar er zijn al monteurs geweest die de snelheid niet omhoog hebben gekregen. 😞

Als er in ieder geval iets in de snelheid veranderd, laat het dan weten.
Badge
@Kees-Jan
De eerste KPN-er die mijn aansluitingen onderzocht heeft kwam ook tot de conclusie dat er een poort-probleem moest zijn. Hij heeft de lijn van mijn appartement naar de centrale vanuit de centrale gemeten. Die meting heeft aangetoond dat er geen problemen waren. Dat betekent dus dat de lijn appartement-centrale niet de schuldige kan zijn van de lagere snelheid, toch?
Alléén de download-snelheid is lager. Upload is hetzelfde als die altijd (jaren) al was...

Gr, M.
Reputatie 8
Badge +17
Mijn profiel is PROFILE_17A. Dit profiel is hetzelfde als van al die andere Telfort/KPN-gebruikers in het gebouw die wél 55Mbps halen...

Gr, M.

Klopt, dat is een profiel dat hoort bij een wijkkast aansluiting. De snelheid die daarbij hoort is 55Mbps.

Alleen...
...die poort is defect, vandaar jouw belabberde snelheid!
Badge
Mijn profiel is PROFILE_17A. Dit profiel is hetzelfde als van al die andere Telfort/KPN-gebruikers in het gebouw die wél 55Mbps halen...

Gr, M.
Reputatie 8
Badge +17
@Bart - Telfort : ik hoop dat de snelheid weer omlaag gaat 😈, dan kan er eens goed naar gekeken worden door die techneuten. En dan kan er meteen (wéér) een monteur gestuurd worden voor een poort wissel! Want het is te gek voor woorden dat iedereen in dat appartementencomplex 55Mbps (zeer waarschijnlijk de profiel snelheid) haalt en die éne aansluiting van Martin niet, terwijl dat in het recente verleden gewoon wél mogelijk was!

😠
Reputatie 8
Badge +11
Ik neem het even over van Alexandra, zij is een aantal dagen vrij.

Ik kan mij dan jouw situatie ook heel goed voorstellen. Ik zou ook ontzettend balen als dat wat ik wil doen langer duurt dan voorheen. Ik hoop in ieder geval dat de snelheid nog weer omhoog gaat. En we horen zeker graag weer van je als er wat veranderd.
Badge
@Alexandra - Telfort
Lieve Alexandra,

Ik neem jou niets kwalijk. Ik baal alleen ontzettend dat ik op dit moment, dankzij de lagere snelheid, gehinderd wordt in mijn activiteiten (o.a. meer tijd nodig dan voorheen). Ik wacht dus maar af en zal zeker op de trom slaan als de snelheid lager wordt dan nu het geval in...

Gr, Martin.
Reputatie 8
Badge +10
@MartieM Ik begrijp je heel goed, en ik vind het zelf ook zuur dat ik op dit moment niet meer kan doen. Laten we even afwachten hoe je verbinding het doet de komende tijd. Als deze verandert of de snelheid omlaag gaat, laat het me weten, dan kijk ik graag opnieuw naar de mogelijkheden.
Badge
@Kees-Jan, @Alexandra - Telfort
Buurman (appartement, zelfde verdieping) en vele anderen in mijn gebouw, heeft (hebben) nog steeds 55 Mbit. Gebouw is van 2003, opgeleverd in 2004, dus geen oude rommel. Bekabeling in mijn huis is getest en goed bevonden (door KPN -techneut). Maar ook de kabel van mijn appartement naar de centrale is door KPN getest vanuit de centrale. Ook hiermee was géén probleem. Dus die ene poort in de centrale waar mijn aansluiting op zit is rottig.
De eerste KPN-technicus stelde voor om mijn kabel om te prikken op een andere poort. Hiervoor was volgens hem ruimte in de centrale. Maar hij mocht die actie niet uitvoeren zonder expliciete opdracht van Telfort.
Het kan toch niet zo zijn dat het hier stopt, terwijl er volgens de KPN-er een oplossing mogelijk is...

Zure groetjes van Martin.
Reputatie 8
Badge +17
@Kees-Jan ik begrijp waar je reactie weg komt, maar wil wel even zeggen dat ik het jammer vind. Ik neem aan dat je weet (leest) dat ik altijd mijn uiterste best doe, en als je dit topic doorleest, dat je ook ziet dat ik dat gedaan heb. Ik vind het ontzettend balen maar kan er in deze situatie, op dit moment, niet meer van maken. Ik heb meerdere keren contact gehad met de Technische Dienst, zij hebben uitgebreid onderzoek gedaan, maar dit is het. Ik begrijp wel dat je het daar niet mee eens bent, maar wij als moderators krijgen ook niet altijd alles voor elkaar. Hoe graag we dat ook zouden willen.

Oké, jammer... :(

Ik laat het verder wel aan @MartieM over...
Reputatie 8
Badge +10
@Kees-Jan ik begrijp waar je reactie weg komt, maar wil wel even zeggen dat ik het jammer vind. Ik neem aan dat je weet (leest) dat ik altijd mijn uiterste best doe, en als je dit topic doorleest, dat je ook ziet dat ik dat gedaan heb. Ik vind het ontzettend balen maar kan er in deze situatie, op dit moment, niet meer van maken. Ik heb meerdere keren contact gehad met de Technische Dienst, zij hebben uitgebreid onderzoek gedaan, maar dit is het. Ik begrijp wel dat je het daar niet mee eens bent, maar wij als moderators krijgen ook niet altijd alles voor elkaar. Hoe graag we dat ook zouden willen.
Reputatie 8
Badge +10
Het is hier ook al niet anders...
Van 33 Mbps jaren geleden naar 23 Mbps nu, en je doet het er maar mee.
De prijs van mijn abonnement is in diezelfde tijd wel verdubbeld...
Reputatie 8
Badge +17

Aanvulling:
Mijn buurman heeft hetzelfde Telfort-abonnement als ik. Ik heb even in zijn modem gekeken, en hij heeft bij Download de waarde 55013 staan. Ook Upload is hoger dan bij mij, nl. 10239...

Groetjes,
Martin.


Dus, de buurman heeft nog steeds 55Mbps?

@Alexandra - Telfort kun je die technisch dienst daar nog eens op wijzen?!
Reputatie 8
Badge +17
Ik stel ook iedere keer mijn streefgewicht bij, alléén wordt dat steeds méér.

Maar het is toch idioot dat de klant tot voor kort 55Mbps haalt (waarbij de mogelijke snelheid nog hoger ligt, want 55Mbps is precies de profielsnelheid) dat KPN nu ineens zegt dat de mogelijke snelheid maar 41Mbps is en zelfs díe snelheid wordt niet eens gehaald, want die is nu actueel 35Mbps...

Als die specialisten naar fourstack kijken kan dat kloppen want die database wordt gevoed uit de actuele snelheid van de lijn en zal daarmee dus steeds lager worden!

Lijkt mij dat er technisch iets niet goed zit?!
Reputatie 8
Badge +10
Hoi @MartieM, ik heb terugkoppeling gehad van de Technische Dienst. Zij hebben onderzoek gedaan en zijn tot de volgende conclusie gekomen.

Door de kwaliteit van de lijn en kabel is de afgelopen tijd de haalbare snelheid omlaag gegaan naar maximaal 41 Mb. Dat kan helaas niet veranderd worden. Je snelheid blijft nu staan op 35 Mb zien zij, en zie ik ook als ik de verbinding nakijk. De snelheid is nu, op die 35 Mb, eigenlijk 'te hoog' om de kabel buitenshuis te laten repareren of vervangen, omdat er maximaal 41 Mb haalbaar is. Het komt erop neer dat zij pas actie kunnen ondernemen als de snelheid verder zou dalen.

Dit is niet de uitkomst waar ik op hoopte, en ik weet zeker dat hetzelfde voor jou geldt. Ik weet wel dat ik gedaan heb wat ik kon, ik kan er nu niet meer van maken. Ik hoop wat dat betreft dat je snelheid en verbinding nu mooi stabiel blijft. Stel toch dat het de verkeerde kant op gaat, laat het me dan vooral weten. Dan gaan we kijken wat we eraan kunnen doen.
Badge
@Alexandra - Telfort
Ik heb nog niets gehoord van de Technische dienst. Misschien hebben ze geprobeerd om contact op te nemen via de vaste telefoonlijn. Die wordt echter bijna nooit opgenomen. Er kan wel een boodschap ingesproken worden. Ik ben alleen rechtstreeks bereikbaar via mijn mobiel nummer. Dat staat overigens in Mijn Profiel...
Reputatie 8
Badge +10
Hoi @MartieM goedemorgen. Ik vind het wel apart dat er nu een andere monteur is geweest, en hij je weer iets heel anders vertelt. Ik vind het ook wel jammer dat de oorspronkelijke snelheid daarbij uit het oog verloren wordt. Als we kijken naar wat je snelheid eerst was (55 Mb) en wat het nu is (35 Mb), dan is dat meer dan iets verlies dat binnen de normen valt, lijkt mij.

Dankjewel voor het uitgebreide verhaal over wat er allemaal is gebeurd en ik snap heel goed dat je daar teleurgesteld door raakt. Ik moet eerlijk zeggen dat je via glasvezel praktisch altijd een gegarandeerde snelheid hebt, en ik snap dat je over die optie gaat nadenken. Ik zou het alleen heel jammer vinden en zou dat graag voorkomen.

Ik heb een melding aangemaakt naar de Technische dienst met een beknopte versie van alle gebeurtenissen, met het verzoek naar de mogelijkheden te kijken. Zij nemen contact met je op zo gauw er meer bekend is en ik hou de melding zelf ook voor je in de gaten. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen. Laat je het weten als je iets hebt gehoord?
Badge
Naar aanleiding van het bezoek van de KPN-er gisteren, heb ik toch nog wat aanvullingen:
Voordat de technicus van KPN bij mij kwam, heeft hij mij eerst gebeld. Hij vroeg mij naar het probleem. Ik heb hem het e.e.a. uitgelegd. Ook dat er al eerder een collega van hem op 24-7 was geweest. Ik heb hem uitgebreid verteld dat die collega metingen had verricht aan het ISRA-punt en de lijn had doorgemeten. Verder heb ik verteld dat hij ook de zaak in de centrale bekeken had en dat hij ook mijn lijn vanuit de centrale doorgemeten had. Zijn conclusie was, dat er aan de verbinding tussen mijn appartement en de centrale niks mis was. Overigens dacht ik dat de techneut van gisteren dat ook zou hebben kunnen lezen in het rapport dat zijn collega opgemaakt had n.a.v. het bezoek vorige week woensdag.
Op mijn vraag hoe het kwam dat de snelheid van de internetverbinding vrij plotseling zo laag was, kwam de KPN-technicus van gisteren (1-8) met het verhaal over de grondkabel (zie vorig bericht). En eigenlijk begrijp ik dat niet. Hij had tenslotte van mij al gehoord dat de meting van de lijn van mijn woning naar de centrale geen problemen vertoonde. Het snelheidsprobleem zou dus gezocht moeten worden in de aansluitingen in de centrale. In dat licht gezien, kan het grondkabel-verhaal dus weer terug in de doos met andere Fabeltjeskrant-verhalen. Oftewel, achteraf gezien sloeg dat helemaal nergens op. Zal wel te maken hebben met het feit dat de KPN-er van gisteren het eigenlijk ook niet wist...
Blijft over de snelheid van 41Mbit die volgens Telfort normaal is op mijn adres. Ik heb daar vreselijk veel moeite mee, temeer omdat die snelheid al jaren 55Mbit is geweest. En daar kon ik prima mee uit de voeten. Ik was daar tevreden over en kon alles doen wat ik wilde doen. Er is ook nooit aanleiding geweest om te klagen over de verbinding en ik heb dat dus ook nooit gedaan.
In 2016 is in de regio waar ik woon (Noord-Oost Brabant) een particulier initiatief gestart om glasvezel aan te leggen. De club die dit gestart heeft, heeft eerst bij de bekende providers, waaronder KPN, geïnformeerd naar de mogelijkheden. Er was echter niemand geïnteresseerd in het aanleggen en aanbieden van diensten op basis van glasvezel. Toen is besloten om het dan maar zelf uit te gaan voeren. Inmiddels zijn er al de nodige lijntjes gelegd en woningen aangesloten op glas. De verwachting is, dat mijn woonplaats binnen een jaar ook ontsloten zal worden. Ik overweeg nu, tenminste als mijn verbinding qua snelheid niet op het oude niveau gebracht kan worden, om dan toch maar over te stappen op het lokale glasvezelnet. Als ik de prijs vergelijk van deze dienst met wat ik nu heb en betaal, dan ben ik niet eens zo veel meer kwijt per maand. Ik heb nu een radio/TV-pakket van Ziggo (geen klachten) en internet 41/8 van Telfort/KPN. De mogelijkheden op glasvezel zijn vergelijkbaar: radio/TV-pakket met dezelfde mogelijkheden die ik nu ook heb en internet met een "iets" hogere snelheid, nl. 500/500. Ik betaal dan precies €2,07 meer dan nu...

Groetjes van een teleurgestelde Telfort/KPN-gebruiker,
M.

PS. De download-snelheid in de modem is inmiddels alweer een beetje gezakt: 35833
In de afgelopen tijd is het verloop als volgt: 42688, 42658, 42419, 42180, 38468, 35833.
KPN-speedtest geeft bij download nu nog slechts 33,8 Mbit (was hiervoor 36,1).
Dit betekent een snelheidsreductie t.o.v. enkele weken geleden van plm. 35%
(Enkele weken geleden was de Speedtest-snelheid 52,2 Mbit)
't Gaat weer helemaal fout!...
Badge
@Alexandra - Telfort
De KPN-techneut is vanmiddag bij mij geweest. Hij heeft opnieuw het ISRA-punt doorgemeten (was ook al door de techneut gedaan die woensdag geweest is). Hij constateerde na de meting, dat alles in orde was. Het probleem zou veroorzaakt kunnen worden, zo zei hij, door een breuk/lek in de grondkabel. Het feit dat ik hierdoor een snelheidsdegradatie had en 6 andere KPN-gebruikers in het gebouw waarin ik woon met een snelheid van 55Mbit niet, was puur toeval. En natuurlijk ook pech voor mij. De KPN-techneut kon hier niets aan doen. Hij had namelijk eerst met Telfort contact opgenomen om te vragen naar de snelheid die gehaald moest kunnen worden. Volgens de medewerker van Telfort zou die snelheid 41Mbit moeten/mogen zijn. Hier gaat dan nog een paar procent vanaf, dus die 38xxx Kbit in de modem was in orde en viel binnen de minimale grens. De techneut had ook nog aan de medewerker van Telfort gevraagd of een poortwissel mijn probleem op zou lossen. Volgens de Telfort medewerker had dat geen zin of effect. Tenslotte voldeed de snelheid aan de minimum eisen.
U begrijpt dat ik zeer teleurgesteld was. Ik ben met de arme man in discussie gegaan, maar dat had uiteraard geen enkele zin, maar ik moest toch mijn gram kwijt. Wat voor argumenten ik er ook bijhaalde maakte niets uit. Hij viel steeds terug op de info van Telfort (41 Mbit/38 Mbit). Ik snap ook werkelijk niet waarom de snelheid op mijn adres slechts 41 Mbit hoeft te zijn. Het feit dat ik jaren lang op mijn sloffen 55xxx Kbit in de V8 haalde speelt blijkbaar geen rol. Er wordt dus pas actie ondernomen als de snelheid nog verder naar beneden gaat. Nou daar ben ik mooi klaar mee. Ik had toch zo gehoopt dat de snelheid weer op het oude niveau terug zou kunnen komen. Jammer maar helaas...

Gr, Martin.
Reputatie 8
Badge +10
Hoi @MartieM, het klinkt hoopvol dat de monteur aangeeft dat een poortwissel mogelijk is en kan helpen. Ik heb je verbinding nagekeken en zie dat deze nog verder gedaald is, naar nu 38 Mb. Dat is wel een heel stuk lager dan de snelheid altijd was. Ik wil toch kijken wat we eraan kunnen doen. Daarom heb ik je gesproken en hebben we morgen een monteur ingepland. Laat je weten hoe het is afgelopen?
Badge
Ik heb zojuist eerst geprobeerd om de helpdesk telefonisch te bereiken. Nadat de verbinding tot stand kwam, bleek de wachttijd meer dan 15 minuten te bedragen. Daarom stel ik mijn vraag hier maar weer.
In het weekend liep ik stom toevallig de KPN-techneut tegen het lijf die afgelopen woensdag bij mij thuis is geweest om mijn snelheidsprobleem op te lossen. Hij vroeg mij of het probleem nog steeds bestond. En dat was dus zo, ik heb nog steeds een snelheidsdegradatie van > 30%. Ik heb dit wel via dit forum verteld, maar niet expliciet zijn bevindingen gedeeld. Ik dacht toen, dat dat wel in zijn rapport zou staan. Hij raadde mij aan om toch nog maar eens contact te zoeken met Telfort. In de centrale in mijn woonplaats, zo zei hij, was de mogelijkheid aanwezig om het probleem op te lossen, door mijn aansluiting op een andere poort/lijn (hoofdaansluiting?) te prikken. Alleen mocht hij dat toen niet uitvoeren, omdat dat alleen uitgevoerd mocht worden middels een verzoek/opdracht van Telfort. Maar, nogmaals, de mogelijkheid was aanwezig.
Dus, Telfort, bij dezen het vriendelijke verzoek om om die opdracht aan KPN door te geven. Ik hoop dat het gaat lukken, dan kan ik weer de dingen voor mijn vereniging doen die ik moet doen...

Gr, Martin.

Reageer