vraag

Internetsnelheid lager dan normaal...

• 19 juli 2019
  • 34 reacties
  • 572 keer bekeken

Badge
Vandaag ontdekte ik, dat de internetsnelheid plotseling een stuk lager is dan normaal. Bij het downloaden van een groot bestand van een werk-server, ging het langzamer dan ik gewend was. Daarom heb ik de up- en downloadsnelheid maar eens gemeten m.b.v. de KPN-speedtest. Mijn abonnement is 50/5 Mb en dat haal ik normaal gesproken ook ruim. Ik haal altijd 50-52 Mb down en 8 Mb up. De upload snelheid is nu een fractie lager (plm. 7 Mb), maar download is plotseling gezakt naar 36-37 Mb. Ik heb om te beginnen meteen het kabeltje tussen aansluiting en modem vervangen, maar dat had geen effect. In mijn modem staan nu de volgende waarden:
INTERNET
VDSL: CONNECTED
Mode: PROFILE_17A
Download: 39334 Kbps.
Upload: 9320 Kbps.

Wat zou er mis kunnen zijn?

Aanvulling:
Mijn buurman heeft hetzelfde Telfort-abonnement als ik. Ik heb even in zijn modem gekeken, en hij heeft bij Download de waarde 55013 staan. Ook Upload is hoger dan bij mij, nl. 10239...

Groetjes,
Martin.

34 reacties

Reputatie 1
Heeft u de test via een bekabelde verbinding of via wifi uitgevoerd?

Snelheid via wifi kan plots aangetast worden als er in de buurt iemand zijn of haar wifi op hetzelfde kanaal heeft.

Wellicht het kanaal eens op 11 zetten en dan nog eens meten. Het aanpassen van het kanaal kan via de instellingen van uw router.
Badge
Alle pc's waarmee getest is zijn bedraad aangesloten. De Download-waarde in de modem is natuurlijk het meest veelzeggend ( 39334 tegenover die van de buurman: 55013).

Gr, Martin
Badge
Ik heb net nog eens in mijn modem gekeken naar de up- en download-snelheid en deze zijn nu weer een beetje anders: UP= 9108 (was 9320) en DOWN= 42360 (was 39334).
Ik heb ook nog even m.b.v. Fourstack naar de download-snelheid gekeken op het adres van buurman (nr. 78) en bij mij (nr. 80). Die was in beide gevallen 55 Mbit/s.

Gr. M.
Reputatie 8
Badge +9
Hoi @MartieM, wat gek dat je snelheid ineens zo gezakt is. Goed dat je deze nagekeken hebt in het modem, en helemaal goed dat je de DSL kabel tussen het modem en de aansluiting vervangen hebt! Ik lees dat je na één nacht al een verhoging van de snelheid ziet, dat is een goed teken.

Ik heb meteen je gegevens erbij gepakt en de verbinding nagekeken. De haalbare snelheid op jouw adres is inderdaad 55 Mb, en ik zie ook dat je momenteel op 42 Mb zit. Stel dat de kabel tussen aansluiting en modem niet (helemaal) goed meer is, dan kan dit ervoor zorgen dat de snelheid (langzaam) omlaag gaat. Het is mooi dat je snelheid nu weer gestegen is, dat betekent dat de nieuwe kabel een verbetering voor de verbinding is. Ik raad je aan om deze er tussen te laten zitten en de verbinding een paar dagen de tijd te geven, zodat deze stabiel is. Ik verwacht dat 'ie dan weer stijgt naar de waardes die je gewend bent. Laat je me weten hoe het gaat?

Mocht je intussen iets opmerken of vragen hebben, en ook als je een update over de snelheid heb, hoor ik het graag van je!
Badge
Dank voor je antwoord. Ik wacht het even af...

Gr, Martin.
Reputatie 1
Als het enkel aan de kabel lag, dan had de verbetering direct plaats gevonden.

Een paar dagen wachten is vreemd. Dat zou bij een gebrekkige kabel niet hoeven.

Als Telfort een instabiele verbinding heeft geleverd, zou Telfort dit moeten uitzoeken en herstellen. Dat gaat niet vanzelf over, maar de snelheid zal geregeld weer zakken.

Ik zou je aanraden om de snelheid een enkele malen te meten om een meer betrouwbaar beeld van de snelheid en stabiliteit te krijgen.
Badge
Ik kwam zelf al tot de conclusie na een aantal keer naar de snelheden (up- en download) gekeken te hebben, dat er in eerste instantie helemaal niets veranderde. Ik heb zojuist nog eens een keertje gekeken en zag dat de snelheid wél veranderd was: download 42121 en upload 9191. Die snelheden waren eerder respectievelijk 42688 en 9609. Snelheid is dus NIET omhoog, maar (een beetje) omlaag gegaan!
Het lijkt er dus op dat de verbinding hartstikke instabiel is. Ik vrees het ergste...

Gr, M.
Reputatie 8
Badge +19
De instabiliteit lijkt dan toch te worden veroorzaakt door een 'brakke' aansluiting tussen het ISRA-punt en de modem of in het ISRA-punt zelf.
Is alles aangesloten volgens de voorschriften, dus een korte ronde dsl-kabel en wordt het originele ISRA-punt gebruikt en niet een aftakking zoals een wandcontactdoos in een andere kamer..?
Badge
Ik maak gebruik van een modern isra-punt (net zo oud als mijn appartement: 2004). De modem staat in de meterkast op plm. 30cm van het isra-punt. Het kabeltje dat ik nu gebruik is plm. 50cm en zat bij de Experia Box V8 die ik een jaar of twee geleden ontvangen heb (vervanging van kapotte Zyxel). In plaats van het orginele ronde kabeltje dat bij de Zyxel geleverd was, heb ik al die tijd een zelf geknepen twee-aderig getwijnd kabeltje gebruikt (dus zowel bij de Zyxel als bij de V8). Zolang ik gebruik maak van het 50/5 abonnement, is de modem-snelheid altijd boven de 55 Mbit (download) geweest. M.b.v. de KPN-speedtest resulteerde dat altijd tussen de 51 en 52+ Mbit. De gemeten upload was ook steeds stabiel (8,2 Mbit). Na de snelheidsdaling van de afgelopen dagen heb ik mijn "home made" kabeltje vervangen door het orginele kabeltje dat bij de V8 geleverd was. Het resultaat is hierdoor niet verbeterd.

Gr, M.
Reputatie 8
Badge +19
@MartieM
Dan zijn er nog twee opties.
Of het probleem zit in het ISRA-punt zelf, zoals corrosie of losse contacten, of het zit in de verbinding tussen het ISRA-punt en de wijkcentrale cq de straatkast.
In beide gevallen zal er een KPN monteur aan te pas moeten komen.
Badge
Dat vreesde ik ook al. Bedankt voor het meedenken...😉

Groetjes,
Martin.
Badge
Ik heb gisteravond nog eens de verbindingskabeltjes gecontroleerd op de evt. aanwezigheid van corrosie op de contactpuntjes. Ondanks het feit dat ik niets kon ontdekken, heb toch even de contacten schoon gemaakt.Maar dat was moeite voor niks. De snelheid blijft hangen op 42/7 Mbit.
Ik hoop dat er toch iets aan gedaan kan worden!

Gr, Martin.
Reputatie 8
Badge +9
Hoi @MartieM, ik heb je verbinding nog even nagekeken en zie nog steeds dezelfde snelheid. Dat is gek, aangezien je voorheen altijd een snelheid van meer dan 50 Mb haalde. Je hebt eigenlijk alles al geprobeerd wat je er zelf aan kunt doen. Daarom heb ik je even telefonisch gesproken en hebben we een monteur ingepland. Deze komt morgenochtend bij je langs, ik ga er vanuit dat hij je verbinding weer helemaal in orde kan maken 🙂 Laat je weten hoe het bezoek afgelopen is?
Badge
@Alexandra - Telfort
KPN-techneut is geweest. Heeft nogal wat moeite moeten doen om erachter te komen wat het probleem met mijn verbinding is. In de centrale (gelukkig heel dichtbij mijn huis) heeft hij uiteindelijk geconstateerd dat er slecht 49998 Kbps op de hoofdaansluiting binnenkomt. Hij heeft mij verzocht om dit aan jullie (Telfort) mee te delen. De techneut kon daar op dit moment helemaal niets aan veranderen.
Ik heb, nadat alles bij mij weer aangesloten was, de snelheid nog maar eens in de modem bekeken. Ik kom nu tot 42180 resp. 9964 Kbps (Down/Up). Speedtest van KPN geeft als Down- en Uploadsnelheid nu 39,8 Mb / 8,4 Mb.
Een ander vreemd geval is de meting van Fourstack. Bij mijn buurman is de lijnsnelheid nog steeds 55Mbit maar bij mij is dat nog maar 42Mbit. En dat was gisteren nog 55Mbit!!
Hopelijk kan dit snelheidsprobleem opgelost worden...

Groetjes,
Martin.
Badge
Vanmorgen nog eens middels Fourstack van een aantal woningen in mijn appartementengebouw de max. haalbare snelheid bekeken. Het gebouw is in 2004 opgeleverd en elk appartement is voorzien van hetzelfde materiaal. Dus ook de telefoon-infrastructuur is hetzelfde. Een paar maanden geleden heb ik ook nog eens gekeken bij KPN- en Telfort-klanten in het gebouw naar de snelheden die haalbaar waren. In al die appartementen kon 55Mbit gehaald worden. We zitten tenslotte slechts <500 meter van de centrale af. Nu is dat plotseling heel anders. Ik heb maar één aansluiting gezien die 55Mb haalt (die van mijn buurman). Verder was het 54, 47 en 42 (die van mij). Alle anderen (niet allemaal KPN-klanten) waren slechts 39Mbit.
Volgens mij is er iets goed mis hier!!

Gr, M.
Reputatie 8
Badge +9
Goedemorgen @MartieM, jeetje dat is raar. Ik kan me voorstellen dat de monteur even bezig is geweest met achterhalen waar het van kwam. Er is blijkbaar iets veranderd in het netwerk, waardoor de haalbare snelheid op jouw adres omlaag is gegaan van 55 Mb naar 42 Mb. Meestal komt dit door wijzigingen of onderhoud in de wijkcentrale. Het lastige is alleen dat ik aan de haalbare snelheid niets kan veranderen, omdat dit met het netwerk te maken heeft, dat kunnen we niet aanpassen. Ik snap dat dit niet het antwoord is waar je op hoopte. Als ik een mogelijkheid had gehad, dan was ik daarmee meteen aan de slag gegaan.
Reputatie 8
Badge +19
Het is op zich geen uniek verschijnsel hoor...
Ik heb hier op mijn VDSL-verbinding de afgelopen jaren voor kortere of langere periodes verschillende snelheden gehad vanuit de MDF (wijkcentrale) via een verdeelkast (geen SDF, dus gewoon VDSL zonder vectoring).
Er is hier maximaal 33 Mbps haalbaar maar die staat nu alweer een maand of zo op 30 Mbps.
Vorig jaar was het voor een periode van een half jaar 26 Mbps en het jaar ervoor ook maandenlang zelfs 22 Mbps.
Het lijkt iedere keer weer met werkzaamheden of aanpassingen in het netwerk hier te maken te hebben.
Je moet het er maar gewoon mee doen... 😏
Badge
De KPN-techneut wilde in de centrale wel iets anders (andere aanlstuiting?) proberen. Hij heeft daar ruggespraak over gehouden met iemand anders van KPN, maar hij mocht dat niet uitvoeren. Daarom heeft hij mij verzocht om dat expliciet aan Telfort mee te delen.
Het is en blijft raar dat een jarenlange stabiele verbinding in een gebouw plotseling zeer instabiel wordt. En niet alleen bij mij, maar bij een hele boel (in mijn gebouw 33) aansluitingen. Die mening was de KPN-ner ook toegedaan.

Gr, M.
Reputatie 8
Badge +19
Het is en blijft raar dat een jarenlange stabiele verbinding in een gebouw plotseling zeer instabiel wordt.
Dat is niet zo natuurlijk... de verbinding is niet instabiel neem ik aan, maar de (haalbare) snelheid is niet stabiel.
Badge
Ik kijk naar de max. snelheid in de modem. Die varieert bij mij tussen 39xxx en 42xxx en de haalbare, te meten snelheid (KPN-speedtest, nu 39,8) varieert mee. Daar waar eerst een heel gebouw 55Mbit haalde, ligt die nu tussen de 39- en 55Mbit. Die van mij was jaaaarenlang 55031 Kbits (en de upload 10239).
Het is ook superzuur dat de abonnementsprijs omhoog is gegaan en de snelheid omlaag...

Gr, M.
Badge
Toch weer een nieuw dieptepunt in de internetsnelheid bereikt. Om 10 uur vanmorgen was internet plotseling weg. Modem ge-reboot en de verbinding was er weer. De afgelopen dagen was de snelheid redelijk stabiel op 42xxx. Volgens Speedtest van KPN bleef daar 40 Mbit van over. Na de reboot vanmorgen bleek de snelheid in de modem gezakt te zijn naar 38xxx en volgens Speedtest was daar 36 Mbit van overgebleven.
Ik kan me voorstellen dat de snelheid varieert als je wat verder weg zit van de centrale. Ik mijn geval is dat 473 meter (hemelsbreed 170 m en te voet 190 m). Maar misschien is de techniek in de centrale nodig aan vervanging toe...

Gr, Martin.
Badge
Ik heb zojuist eerst geprobeerd om de helpdesk telefonisch te bereiken. Nadat de verbinding tot stand kwam, bleek de wachttijd meer dan 15 minuten te bedragen. Daarom stel ik mijn vraag hier maar weer.
In het weekend liep ik stom toevallig de KPN-techneut tegen het lijf die afgelopen woensdag bij mij thuis is geweest om mijn snelheidsprobleem op te lossen. Hij vroeg mij of het probleem nog steeds bestond. En dat was dus zo, ik heb nog steeds een snelheidsdegradatie van > 30%. Ik heb dit wel via dit forum verteld, maar niet expliciet zijn bevindingen gedeeld. Ik dacht toen, dat dat wel in zijn rapport zou staan. Hij raadde mij aan om toch nog maar eens contact te zoeken met Telfort. In de centrale in mijn woonplaats, zo zei hij, was de mogelijkheid aanwezig om het probleem op te lossen, door mijn aansluiting op een andere poort/lijn (hoofdaansluiting?) te prikken. Alleen mocht hij dat toen niet uitvoeren, omdat dat alleen uitgevoerd mocht worden middels een verzoek/opdracht van Telfort. Maar, nogmaals, de mogelijkheid was aanwezig.
Dus, Telfort, bij dezen het vriendelijke verzoek om om die opdracht aan KPN door te geven. Ik hoop dat het gaat lukken, dan kan ik weer de dingen voor mijn vereniging doen die ik moet doen...

Gr, Martin.
Reputatie 8
Badge +9
Hoi @MartieM, het klinkt hoopvol dat de monteur aangeeft dat een poortwissel mogelijk is en kan helpen. Ik heb je verbinding nagekeken en zie dat deze nog verder gedaald is, naar nu 38 Mb. Dat is wel een heel stuk lager dan de snelheid altijd was. Ik wil toch kijken wat we eraan kunnen doen. Daarom heb ik je gesproken en hebben we morgen een monteur ingepland. Laat je weten hoe het is afgelopen?
Badge
@Alexandra - Telfort
De KPN-techneut is vanmiddag bij mij geweest. Hij heeft opnieuw het ISRA-punt doorgemeten (was ook al door de techneut gedaan die woensdag geweest is). Hij constateerde na de meting, dat alles in orde was. Het probleem zou veroorzaakt kunnen worden, zo zei hij, door een breuk/lek in de grondkabel. Het feit dat ik hierdoor een snelheidsdegradatie had en 6 andere KPN-gebruikers in het gebouw waarin ik woon met een snelheid van 55Mbit niet, was puur toeval. En natuurlijk ook pech voor mij. De KPN-techneut kon hier niets aan doen. Hij had namelijk eerst met Telfort contact opgenomen om te vragen naar de snelheid die gehaald moest kunnen worden. Volgens de medewerker van Telfort zou die snelheid 41Mbit moeten/mogen zijn. Hier gaat dan nog een paar procent vanaf, dus die 38xxx Kbit in de modem was in orde en viel binnen de minimale grens. De techneut had ook nog aan de medewerker van Telfort gevraagd of een poortwissel mijn probleem op zou lossen. Volgens de Telfort medewerker had dat geen zin of effect. Tenslotte voldeed de snelheid aan de minimum eisen.
U begrijpt dat ik zeer teleurgesteld was. Ik ben met de arme man in discussie gegaan, maar dat had uiteraard geen enkele zin, maar ik moest toch mijn gram kwijt. Wat voor argumenten ik er ook bijhaalde maakte niets uit. Hij viel steeds terug op de info van Telfort (41 Mbit/38 Mbit). Ik snap ook werkelijk niet waarom de snelheid op mijn adres slechts 41 Mbit hoeft te zijn. Het feit dat ik jaren lang op mijn sloffen 55xxx Kbit in de V8 haalde speelt blijkbaar geen rol. Er wordt dus pas actie ondernomen als de snelheid nog verder naar beneden gaat. Nou daar ben ik mooi klaar mee. Ik had toch zo gehoopt dat de snelheid weer op het oude niveau terug zou kunnen komen. Jammer maar helaas...

Gr, Martin.
Badge
Naar aanleiding van het bezoek van de KPN-er gisteren, heb ik toch nog wat aanvullingen:
Voordat de technicus van KPN bij mij kwam, heeft hij mij eerst gebeld. Hij vroeg mij naar het probleem. Ik heb hem het e.e.a. uitgelegd. Ook dat er al eerder een collega van hem op 24-7 was geweest. Ik heb hem uitgebreid verteld dat die collega metingen had verricht aan het ISRA-punt en de lijn had doorgemeten. Verder heb ik verteld dat hij ook de zaak in de centrale bekeken had en dat hij ook mijn lijn vanuit de centrale doorgemeten had. Zijn conclusie was, dat er aan de verbinding tussen mijn appartement en de centrale niks mis was. Overigens dacht ik dat de techneut van gisteren dat ook zou hebben kunnen lezen in het rapport dat zijn collega opgemaakt had n.a.v. het bezoek vorige week woensdag.
Op mijn vraag hoe het kwam dat de snelheid van de internetverbinding vrij plotseling zo laag was, kwam de KPN-technicus van gisteren (1-8) met het verhaal over de grondkabel (zie vorig bericht). En eigenlijk begrijp ik dat niet. Hij had tenslotte van mij al gehoord dat de meting van de lijn van mijn woning naar de centrale geen problemen vertoonde. Het snelheidsprobleem zou dus gezocht moeten worden in de aansluitingen in de centrale. In dat licht gezien, kan het grondkabel-verhaal dus weer terug in de doos met andere Fabeltjeskrant-verhalen. Oftewel, achteraf gezien sloeg dat helemaal nergens op. Zal wel te maken hebben met het feit dat de KPN-er van gisteren het eigenlijk ook niet wist...
Blijft over de snelheid van 41Mbit die volgens Telfort normaal is op mijn adres. Ik heb daar vreselijk veel moeite mee, temeer omdat die snelheid al jaren 55Mbit is geweest. En daar kon ik prima mee uit de voeten. Ik was daar tevreden over en kon alles doen wat ik wilde doen. Er is ook nooit aanleiding geweest om te klagen over de verbinding en ik heb dat dus ook nooit gedaan.
In 2016 is in de regio waar ik woon (Noord-Oost Brabant) een particulier initiatief gestart om glasvezel aan te leggen. De club die dit gestart heeft, heeft eerst bij de bekende providers, waaronder KPN, geïnformeerd naar de mogelijkheden. Er was echter niemand geïnteresseerd in het aanleggen en aanbieden van diensten op basis van glasvezel. Toen is besloten om het dan maar zelf uit te gaan voeren. Inmiddels zijn er al de nodige lijntjes gelegd en woningen aangesloten op glas. De verwachting is, dat mijn woonplaats binnen een jaar ook ontsloten zal worden. Ik overweeg nu, tenminste als mijn verbinding qua snelheid niet op het oude niveau gebracht kan worden, om dan toch maar over te stappen op het lokale glasvezelnet. Als ik de prijs vergelijk van deze dienst met wat ik nu heb en betaal, dan ben ik niet eens zo veel meer kwijt per maand. Ik heb nu een radio/TV-pakket van Ziggo (geen klachten) en internet 41/8 van Telfort/KPN. De mogelijkheden op glasvezel zijn vergelijkbaar: radio/TV-pakket met dezelfde mogelijkheden die ik nu ook heb en internet met een "iets" hogere snelheid, nl. 500/500. Ik betaal dan precies €2,07 meer dan nu...

Groetjes van een teleurgestelde Telfort/KPN-gebruiker,
M.

PS. De download-snelheid in de modem is inmiddels alweer een beetje gezakt: 35833
In de afgelopen tijd is het verloop als volgt: 42688, 42658, 42419, 42180, 38468, 35833.
KPN-speedtest geeft bij download nu nog slechts 33,8 Mbit (was hiervoor 36,1).
Dit betekent een snelheidsreductie t.o.v. enkele weken geleden van plm. 35%
(Enkele weken geleden was de Speedtest-snelheid 52,2 Mbit)
't Gaat weer helemaal fout!...

Reageer