beantwoord

Internetsnelheid draadloze verbindingsset verbeteren?

• 2 september 2019
  • 20 reacties
  • 218 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo,

Wij hebben op de begane grond het modem staan, met een draadloze verbindingsadapter. Deze is verbonden met de draadloze verbindingsadapter op zolder, voor de PC.

Ons abonnement heeft 50mb/sec, maar de downloadsnelheid op zolder is maximaal 10/12 mb/sec.

Ik lees dat de draadloze verbindingsset tot wel 200 meter werkt. Dat is lang niet de afstand van de begane grond tot zolder.

Nu vraag ik me af, op welke manier kan ik de internetsnelheid via de draadloze verbindingsset verbeteren?
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 3 september 2019, 18:07

Hoi @Joran94, welkom op het forum. Ik zie dat je al een hoop tips hebt gekregen van de anderen 🙂 De draadloze adapters geven het signaal door via het interne stroomnetwerk, waardoor het beïnvloed kan worden door apparaten die veel stroom gebruiken. Als er bijvoorbeeld een wasmachine, koelkast of vriezer op dezelfde stroomgroep zit als een van de adapters kan je dat merken in het signaal wat je op zolder krijgt. Als je de adapters in een dubbel stopcontact hebt of wilt doen, kan je het tweede stopcontact het beste vrij houden. Ook is het het beste om de adapters niet in een verlengsnoer te doen, je kunt de adapter beter direct in de muur doen en het verlengsnoer in de adapter.
Aan de adapters kan je zelf verder niets doen qua instellingen, het is een kwestie van zo optimaal aansluiten en de kwaliteit van het stroomnetwerk in huis.
Bekijk reactie

20 reacties

Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Joran94 , als je xDSL hebt is je verbindingssnelheid TOT 50Mbps, afhankelijk van de afstand tot de centrale.
Als je 1 computer rechtstreeks op het modem aansluit welke snelheid meet je dan?
Via onderstaande link kun je zien wat je in de praktijk kunt halen op jouw adres:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
geef hier je postcode en huisnummer in en je kunt aflezen wat je kunt halen op jouw adres.
Als hier hier bijvoorbeeld ziet staan:

koper/dsl 16Mbps
bonded koper/DSL 33Mbps

geldt alléén die 16Mbps voor jou als Telfort-klant
die 33 Mbps geldt alléén voor KPN-klanten.
Badge +18
Ken je deze service pagina, en de tips die hier op staan?

Verbindingsset
Reputatie 8
Badge +11
Eerste dat ik zou proberen is eens één van de twee adepters (dus niet beiden) andersom in het stopcontact steken.
Reputatie 1
Hallo @Joran94 , als je xDSL hebt is je verbindingssnelheid TOT 50Mbps, afhankelijk van de afstand tot de centrale.
Als je 1 computer rechtstreeks op het modem aansluit welke snelheid meet je dan?
Via onderstaande link kun je zien wat je in de praktijk kunt halen op jouw adres:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
geef hier je postcode en huisnummer in en je kunt aflezen wat je kunt halen op jouw adres.
Als hier hier bijvoorbeeld ziet staan:

koper/dsl 16Mbps
bonded koper/DSL 33Mbps

geldt alléén die 16Mbps voor jou als Telfort-klant
die 33 Mbps geldt alléén voor KPN-klanten.

Ik heb op die site gekeken, en mijn max snelheid is 213 mb/sec

Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Joran94 , afhankelijk van de soort en snelheid van de powerlines zul je zelfs bij de snelste powerlines nooit een hogere bekabelde snelheid halen dan plusminus 100 à 110 Mbps is mijn persoonlijke ervaring, er van uitgaande dat de powerlines in een geaard stopcontact zitten. Bij een stopcontact zonder randaarde behaal je die snelheid al niet eens meer, daar de aardedraad ook meetelt bij het datatransport. Verder in de snelheid erg afhankelijk van de kwaliteit van het stroomnetwerk en de stoorfactoren daarop.
Een ander (geaard) stopcontact kun je ook nog eens proberen.
Reputatie 1
Ik zal een ander stopcontact proberen, maar zelfs al zou ik max 100mb kunnen bereiken, vind ik 10mb nog een erg groot verschil
Reputatie 8
Welk merk / type?
Die "draadloze" verbindingssets geven heel vaak problemen.
Reputatie 8
Badge +7
Ik weet ook niet wie de 'draadloze' verbindingssets bedacht heeft, ik vind er niets draadloos aan, alleen als ze óók ingebouwde WiFi hebben.
Reputatie 1
Welk merk / type?
Die "draadloze" verbindingssets geven heel vaak problemen.

Ik geloof de 650 van Telfort zelf
Reputatie 8
"Geloven" daar heb je weinig aan. Je zou het "zeker moeten weten".
Kan het ook niet terugvinden in de webshop van Telfort/KPN.
Waarschijnlijk zodanig verouderd, dat het simpelweg niet meer voldoet aan huidige eisen.
Reputatie 1
"Geloven" daar heb je weinig aan. Je zou het "zeker moeten weten".
Kan het ook niet terugvinden in de webshop van Telfort/KPN.
Waarschijnlijk zodanig verouderd, dat het simpelweg niet meer voldoet aan huidige eisen.

Het is de verbindingsadapter 650, en die is de nieuwste van telfort. Ik kan hem ook niet meer in de webshop vinden, maar dat zal
er alles mee te maken hebben dat Telfort KPN gaat heten. Ik wordt doorgestuurd naar de KPN webshop als ik naar de Telfort webshop ga. Daar hebben ze soortgelijke adapters maar met een andere naam.

We kunnen het over “geloven” en “weten” hebben of over de naam van de adapter, maar ik vraag me alleen af of er een manier is om het signaal tussen beide adapters te versterken.
Reputatie 8
Badge +11
Eerste dat ik zou proberen is eens één van de twee adepters (dus niet beiden) andersom in het stopcontact steken.

Dit al geprobeerd?
Reputatie 8
We kunnen het over “geloven” en “weten” hebben of over de naam van de adapter, maar ik vraag me alleen af of er een manier is om het signaal tussen beide adapters te versterken.
Het is niet bedoeld om je te pesten of zo. Ik wil je alleen helpen.
Apparatuur wat ikzelf niet eens kan terugvinden (of zelf gebruik) is mij te vaag.

Zoals eerder opgemerkt "Die "draadloze" verbindingssets geven heel vaak problemen."
Vanuit mijn visie; een "surrogaat oplossing". Iets om zoveel mogelijk te vermijden.
Leuk om --te proberen-- om iets "makkelijk" op te lossen. Maar accepteer dan ook, als het niet datgene oplevert van wat je ervan verwacht, de consequenties daaruit te trekken.

Zie ook de reactie van @GJC Misschien dat dat nog iets oplevert?
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @Joran94, welkom op het forum. Ik zie dat je al een hoop tips hebt gekregen van de anderen 🙂 De draadloze adapters geven het signaal door via het interne stroomnetwerk, waardoor het beïnvloed kan worden door apparaten die veel stroom gebruiken. Als er bijvoorbeeld een wasmachine, koelkast of vriezer op dezelfde stroomgroep zit als een van de adapters kan je dat merken in het signaal wat je op zolder krijgt. Als je de adapters in een dubbel stopcontact hebt of wilt doen, kan je het tweede stopcontact het beste vrij houden. Ook is het het beste om de adapters niet in een verlengsnoer te doen, je kunt de adapter beter direct in de muur doen en het verlengsnoer in de adapter.
Aan de adapters kan je zelf verder niets doen qua instellingen, het is een kwestie van zo optimaal aansluiten en de kwaliteit van het stroomnetwerk in huis.
Reputatie 1

Hier kan ik wat mee! Ik zal eens wat proberen met verschillende stopcontacten
Reputatie 8
Badge +11
Graag gedaan, we wachten je bevindingen af 🙂
Reputatie 1
Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd vaste stopcontacten te gebruiken, waarbij ik hiervoor ook met verlengsnoer werkte etc.

Helaas is de snelheid nog steeds max 22-23mb/sec op zolder.

iemand nog andere tips of wordt het niet beter dan deze snelheid middels de draadloze adapters?
Reputatie 8
Je kunt het eenvoudigweg zelf testen.
Meet de snelheid (via https://speedtest.net ) met een bekabelde verbinding met een PC of laptop.
Als enige gebruiker die op dat moment actief thuis een internetconnectie gebruikt. (Als je een groot gezin hebt, evt. 's nachts, en "normaal" gezien iedereen slaapt, en jij de enige bent die internet bandbreedte afneemt).

Als je daarbij min of meer uitkomt aan de snelheid die bij je abonnement hoort van 50 Mbps, is alle verlies "extra" verder in je netwerk --middels draadloze verbindingssets-- te wijten aan die verbindingssets.

Welke snelheid meet je als je rechtstreeks die internetsnelheid meet? (Dus zonder verbindingssets).
Reputatie 1
Je kunt het eenvoudigweg zelf testen.
Meet de snelheid (via https://speedtest.net ) met een bekabelde verbinding met een PC of laptop.
Als enige gebruiker die op dat moment actief thuis een internetconnectie gebruikt. (Als je een groot gezin hebt, evt. 's nachts, en "normaal" gezien iedereen slaapt, en jij de enige bent die internet bandbreedte afneemt).

Als je daarbij min of meer uitkomt aan de snelheid die bij je abonnement hoort van 50 Mbps, is alle verlies "extra" verder in je netwerk --middels draadloze verbindingssets-- te wijten aan die verbindingssets.

Welke snelheid meet je als je rechtstreeks die internetsnelheid meet? (Dus zonder verbindingssets).

Zonder verbindingssets, dus rechtstreeks met het modem, komt er 50-55 mb/sec uit.

Ik ga me maar eens verdiepen in een sterke router en/of versterker om door het hele huis een snel en stabiel wifi signaal te ontvangen. Had ik achteraf toch de kosten van verbindingssets kunnen besparen.
Reputatie 8
"Versterkers" is een verkeerde term voor dat soort apparaten.
Dus daar zou je je beter niet op richten. Goedkoopste optie is om gewoon ouderwets ethernet kabel door te trekken naar de verschillende verdiepingen, en daar bijv. WiFi Access Points op te stellen.

Wil je echt draadloos verbindingen leggen, dan gebruik van WiFi Mesh routers/Access Points.
Afhankelijk van de bouw en demping omstandigheden van de constructie van je huis kan dat nog steeds tegenvallen.

Reageer